غذاهای کاهش دهنده وزن
بازدید 221
0

آشنایی با غذاهای کاهش دهنده وزن : اگر قصد لاغری دارید بخوانید !

در این مقاله شما را با غذاهای کاهش دهنده وزن آشنا میکنیم. همان طور که می دانید، کالری همه غذاها به یک اندازه نیست. غذاهای متفاوت مسیرهای متابولیکی متفاوتی در بدن شما طی می کنند. آنها می توانند اثرات بسیار متفاوتی بر گرسنگی شما، هورمون ها، و تعداد کالری هایی که شما می سوزانید بگذارند.

در اینجا به انواع غذاهای کاهش دهنده وزن که از نظر علمی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند اشاره می شود:

  • تخم مرغ کامل

گاهی اوقات افراد به دلیل کلسترول بالای تخم مرغ از خوردن آن پرهیز می کنند. اما باید توجه داشته باشید گرچه تخم مرغ سطح کلسترول LDL را در برخی از افراد بالا می برد، اما یکی از بهترین غذاهای کاهش دهنده وزن است که اگر قصد کاهش وزن دارید می توانید از آن استفاده کنید. تخم مرغ دارای میزان بالایی پروتئین و چربی است که بسیار سیر کننده هم است. یک مطالعه بر روی 30 زن دارای اضافه وزن نشان داد که خوردن تخم مرغ برای صبحانه، به جای استفاده از شیرینی جات، باعث احساس سیری بیشتری در آنها شده است. یک مطالعه دیگر نشان داد که تخم مرغ، فرآیند کاهش وزن را  در یک رژیم غذایی با کالری مشخص، افزایش می دهد. تخم مرغ ها به طور باور نکردنی از نظر تغذیه ای انباشته هستند و می تواند کمک کند که شما همه مواد مغذی مورد نیاز را در یک رژیم غذایی با کالری محدود دریافت کنید. و نکته جالب این جاست که همه مواد مغذی در زرده تخم مرغ است.

  • سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم، یکی دیگر از غذاهای کاهش دهنده وزن هستند. این سبزیجات دارای خواصی هستند که باعث می شود برای رژیم کاهش وزن، انتخاب های مناسبی باشند. زیرا هم دارای کالری و کربوهیدرات کمتری هستند و همچنین حاوی فیبر هستند که اثر سیرکنندگی خوبی دارد و می تواند مصرف آن به کاهش وزن کمک شایانی کند. همچنین سبزیجات با برگ سبز، روش خوبی برای افزایش حجم وعده های غذایی است؛ بدون آنکه کالری غذای مصرفی افزایش یابد. مطالعات زیادی نشان داده است ک وعده های غذایی و رژیم غذایی با چگالی انرژی کم، ممکن است باعث شود افراد کالری کمتری مصرف کنند. بنابراین این نوع مواد غذایی برای کاهش وزن انتخاب خوبی هستند به خصوص که دارای فیبر هستند که برای سلامتی بسیار مفید است.

  • ماهی قزل آلا

ماهی های چرب مانند قزل آلا انتخاب های بسیار سالم و مناسب برای این است که شما را ساعت ها با کالری کم سیر نگه دارد. ماهی قزل آلا دارای پروتئین با کیفیت، چربی های سالم و انواع مواد مغذی مهم است. ماهی و کلا غذاهای دریایی می تواند مقدار قابل توجهی ید برای بدن تامین کند. این ماده مغذی برای عملکرد صحیح تیروئید لازم و ضروری است که برای عملکرد بهینه متابولیسم بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهد که افراد بسیاری دچار کمبود ید هستند. ماهی قزل آلا، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که تحقیقات نشان داده است که به کاهش التهاب کمک می کند که به نظر می رسد نقش مهمی در چاقی و بیماری های متابولیک بازی می کند. ماهی خال خالی، قزل آلا، ساردین، شاه ماهی از انواع دیگر ماهی های چرب هستند که گزینه های عالی برای کاهش وزن به حساب می آیند و به عنوان غذاهای کاهش دهنده وزن می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

  • سبزیجات صلیبی یا چلیپایی

سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، گلم و کلم بروکسل از این دسته هستند. این سبزیجات حاوی فیبر زیادی هستند و به طرز باور نکردنی سیر کننده هم هستند. از نظر پروتئین نیز دارای مقادیر مناسبی پروتئین هستند. گرچه میزان پروتئین این سبزیجات به اندازه انواع حیوانی نیست، اما در مقایسه با دیگر سبزیجات، حاوی مقادیر مناسب از این عنصر است. به دلیل آنکه این نوع سبزیجات، ترکیبی از پروتئین، فیبر، و چگالی انرژی کمی هستند، غذاهای کاهش دهنده وزن بسیار عالی برای کسانی هستند که خیال دارند وزنشان را کاهش دهند.

  • گوشت مرغ بدون چربی

گوشت به صورت غیر منصفانه ای مورد حمله قرار گرفته است. و همواره جزو انتخاب های نادرست قرار گرفته است. اما باید توجه کنید گوشت، یک ماده غذایی خوب برای کاهش وزن است زیرا حاوی پروتئین بالایی است. اگر در رژیم غذایی خود کربوهیدرات کمی گنجانده اید، می توانید از گوشت های چرب هم استفاده کنید اما اگر در حد متوسط تا زیاد از کربوهیدرات استفاده می کنید، سعی کنید در انتخاب گوشت به گوشت مرغ بیشتر توجه کنید که دارای چربی کمتری است.

  •  سیب زمینی آب پز

سیب زمینی از چند جهت مورد توجه باید قرار گیرد. اول از جهت کمکی که به کاهش وزن می کند و دوم به خاطر تاثیر مصرف آن بر سلامتی بدن. سیب زمینی، حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است که هر کسی به مقداری از آن نیاز دارد. حتی گزارش شده است که برخی از افراد فقط با مصرف سیب زمینی به مدت طولانی زندگی کرده اند. سیب زمینی حاوی پتاسیم بالاست. ماده غذایی که افراد معمولا به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند و در کنترل فشار خون نقش مهمی دارد. از طرفی در مقیاس سیرکنندگی، سیب زمینی آب پز یکی از بهترین غذاهاست. یعنی به عنوان یکی از غذاهای کاهش دهنده وزن باعث سیری می شود.

  • ماهی تن

ماهی تن یکی دیگر از غذاهای کاهش دهنده وزن است. ماهی تن یکی از غذاهای محبوب بدنسازان و مدل های تناسب اندام محسوب می شود، زیرا دارای پروتئین بالا و کالری و چربی کم است.

  • لوبیا و حبوبات

برخی از لوبیاها و حبوبات نیز می توانند به عنوان غذاهای کاهش وزن دهنده به حساب آیند. این نوع حبوبات شامل  عدس، لوبیای سیاه، لوبیای کیدنی و دیگر انواع حبوبات است. این غذاها دارای پروتئین و فیبر بالا هستند. یعنی دو ماده غذایی که برای سلامتی مناسب هستند و سیر کننده هم محسوب می شوند. فقط مشکلی که وجود دارد به دلیل این است که برخی از افراد نمی توانند حبوبات مصرف کنند ولی اگر به طرز تهیه درست آن دقت کنید این مشکل نیز می تواند برطرف شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید بیشتر درباره غذاهای کاهش دهنده وزن بدانید این مقاله می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های بهتری برای مواد غذایی مورد استفاده خود داشته باشید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *