سلامت روانی
بازدید 161
0

آشنایی با مراقبت از سلامت روانی در فضای تناسب اندام و وسواس در شمردن کالری

مراقبت از سلامت روانی در فضای تناسب اندام

گاهی اوقات قرار گرفتن در محیط هایی که برای تناسب اندام طراحی شده اند باعث می شود که شما احساس استرس و اضطراب داشته باشید. در حالی که به نظر می رسد تناسب اندام برای سلامتی و داشتن زندگی بهتر لازم است و بر داشتن روحیه ای خوب در فرد تاثیر می گذارد برخی از محیط ها می تواند تاثیرات منفی بر فرد بگذارد.در دنیایی که باید برای داشتن زندگی سالم تر و یا رژیم غذایی بهتر که برای سلامتی لازم است ممکن است ببینید که در دنیای صنعت تناسب اندام چه قدر افراد درگیر مسائلی مانند اختلال خوردن یا بیماری های روانی هستند.

چرا سلامت روانی در فضای تناسب اندام به خطر می افتد؟

بسیاری از مقالات  در مجلات موجود در حوزه بدنسازی و تناسب اندام به این اتفاقات دامن می زنند و شما را به سمتی سوق می دهند که دیگر بدن خود را دوست نداشته باشید و احساس ناکافی بودن به شما دست دهد. ما از کلماتی مانند کثیف، بد، و یا متقلب برای توصیف غذاهای خاص یا مصرف آنها استفاده می کنیم که فکر می کنیم یک روش درست برای یادآوری به خودمان برای این است که غذاهای بهتری بخوریم یا بهتر غذا بخوریم. درحالیکه در واقعیت این نوع استفاده از زبان می تواند به سلامت روح وروان ما آسیب برساند. دادن هر نوع ارتباط منفی با غذایی که می خوریم دلالت بر این دارد که چیز بدی در مورد آن وجود دارد. این مانند نوعی خود انطباقی است. زیرا ما احساس خودمان را نسبت به چیزهایی که دلیلی ندارد از آنها بدمان بیاید منفی می کنیم. اگر تا به حال احساس گناه کرده اید که از منو دسر سفارش داده اید، پس احتمالا متوجه منظور این مطلب می شوید. ما عادت های ضد اجتماعی و ترک دوستان و خانواده را به دلیل محدودیت در خوردن با نام سلامتی جشن می گیریم که منجر به سطوح بالاتر تحریک گذیری می شود. در حالی که ما می توانی به صورت نرمال و معمولی فعالیت هایی که از آنها لذت می بریم را انجام دهیم. اما به اسم سلامتی یا تناسب اندام خود را از آنها محروم می کنیم.این چرخه به نظر می رسد هرگز به پایان نمی رسد وادامه دار خواهد بود.

 

رنج در سکوت

اختلالات خوردن یکی از جنبه های فشار های روانی است که در جهانی که تحت سلطه تصاویر و اعداد است مرسوم شده است. برای آنهایی که از افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری یا هر بیماری روانی دیگری رنج می برند، تلاش بر رسیدن به عددهای خاص یا اعمال محدودیت های خاصی که خودمان به دست خود می سازیم بسیار فرسوده کننده است.متاسفانه بیماری روانی گرایش به این دارد که به صورت پنهانی در ما شکل بگیرد و رشد کند. و وقتی سخت در تلاش هستیم به اهدافمان برسیم ممکن است نادیده گرفته شوند. مانند یک هشدار کارت اعتباری که خجالت می کشیم در موردش صحبت کنیم و یا شاید اصلا دلمان نمی خواهد بدانیم همچنین چیزی وجود دارد درحالی که از وجودش اطلاع داریم بیماری روانی نیز این گونه است. این بیماری در ما ایجاد می شود و هر روز دلهره آورتر می شود تا این که آنقدر رشد می کند که از کنترل خارج می شود. تا آن جا که ما با رو به رو شدن آن با آن هراس خواهیم داشت. افرادی که از اضطراب یا افسردگی رنج می برند معمولا به دلیل وضعیت روحی و روانی خود دچار اختلال خوردن می شوند. بنابراین اگر از یک بیماری روانی رنج می برید، شما در خطر ابتلا به بیماری های بدتری هستید اگر هر روز در حال شمردن عدد وزن خود هستید یا در حال شمردن کالری چیزهایی که می خورید یا مقدار ورزشی که انجام می دهید. گفته می شود هنوز بسیاری از افراد از داشتن بیماری روانی خجالت زده هستند و همین باعث می شود که برای برخی از افراد دشوار باشد که درباره آنچه می گذرانند با دیگران صحبت کنند و درخواست کمک داشته باشند. رنج کشیدن در سکوت معمولا به این معناست که ما راه دیگری برای کنار آمدن با این قضیه پیدا می کنیم. هنگامی که این مساله خود را به شکل نوسانات شدید رژیم غذایی یا ورزش بیش از حد نشان دهد می تواند بسیار آسیب زننده باشد به گونه ای که سلامت طولانی مدت جسمی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

خب با این حساب برای حفاظت خودمان در برابر بیماری های روانی و حفظ سلامت روانی در فضای تناسب اندام چه باید کرد؟

خوشبختانه اقداماتی در رابطه با حفظ سلامت روانی در فضای تناسب اندام وجود دارد که می تواند ذهنیت مثبت و سالم را در مواجه به انتظارات جامعه ایجاد کند. اگر با هر کدام از مسائل زیر رو به رو هستید می توانید اقداماتی که گفته شده را انجام دهید که به بهبود تصویر از خود و سلامت روانی تان تاثیر داشته باشد. اجتناب از این مسائل باعث می شود به شما کمک کند تا آن جا که ممکن است زندگی سالم تر بدون احساس گناه، اختلال خوردن و تصویر ضعیف از بدن خود داشته باشید.

مشکل اول : وسواس در شمردن گالری

مطالعات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین اختلال خوردن و استفاده بیش از اندازه از اپلیکیشن های شمارش کالری وجود دارد.

راه حل : به صورت حسی و غریزی بخورید. 

وقتی ما متولد می شویم به صورت کلی می دانیم چقدر و چگونه باید غذا بخوریم. اما در طول زمان این توانایی در ما تحت تاثیر عوامل بیرونی کمرنگ می شود. پس بهتر است به اساس خود برگردیم. سعی کنید از خوردن لذت ببرید، آهسته غذا بخورید و به غذا خوردن به چشم یک جنبه احساسی و اجتماعی که جزو زندگی ماست نگاه کنید. غذا می تواند باعث حس رضایت در ما شود، به اما انرژی بدهد، و برای ما شادی بیاورید. اپلیکیشن هایی که باعث ایجاد وسواس در شمارش کالری می شود را کنار بگذارید و زیاد به آن فکر نکنید.

اشتباه دوم : ورزش برای سوزاندن کالری به جای ارتقای سبک زندگی سالم 

در حالی که ورزش می تواند به شما کمک کند تا علائم افسردگی و اضطراب را در خود کاهش دهید گاهی اوقات هم می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی شما بگذارد.

راه حل : تمرین کنید تا قوی تر شوید، و احساس بهتری داشته باشید.

از دیگر اشتباهات این است که:

افراد زیادی که جزو مدل های فیتنس یا تناسب اندام هستند و در شبکه های اجتماعی فعال هستند را دنبال کنید.

به این فکر کنید که شغل آنها در این رابطه است و تمام هم و غم آنها در زمینه داشتن یک بدن بی نقص است و رسیدن به این مرحله برای افراد معمولی لازم نیست که چه بسا امکان پذیر هم نیست. در این مقاله راجع به این مطلب صحبت کردیم که چطور می توان سلامت روانی در فضای تناسب اندام را حفظ کرد به گونه ای که مثلا از رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود به جای این که تولید استرس در ما کند استفاده های مفیدش را اتخاذ کنیم.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *