افسردگی کودکان
بازدید 145
0

افسردگی کودکان : آشنایی با علائم ، نشانه ها و راه های درمان

ممکن است شما جزو والدینی باشید که نگران رفتارها و حالت های کودک خود هستید. از این که همواره غمگین است یا سطح انرژی محدودی دارد و یا پرخاشگری می کند ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا کودک شما دچار افسردگی شده است یا نه . در این مقاله سعی می کنیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که افسردگی در کودکان به چه صورت هایی خود را نشان می دهد. همچنین این مقاله راجع به این مطلب است که چگونه بفهمید مشکلی که فرزند شما، فراتر از یک ناراحتی و غم و اندوه معمولی است و این که چه چیزی می تواند به کودک افسرده کمک کند.همه کودکان دوره هایی از ناراحتی و غم و اندوه دارند. این مطلبی است که دکتر ران استینگارد، مدیر اجرایی موسسه پزشکی موسسه ذهن کودک در شهر نیویورک به آن اشاره کرده است. اما افسردگی کودکان کاملا چیز متفاوتی از غم و اندوه است. افسردگی فقط به این معنا نیست که کودک غمگین است. معمولا کودکان افسرده دارای انرژی کمتری هستند و مدت زمان این اتفاق در آنها طولانی است. برآورد شده است که 2 درصد از کودکان (و 4 تا 8 درصد بزرگسالان) از افسردگی رنج می برند. اغلب این بیماری در نوجوانی تشخیص داده می شود اما می تواند در سنین دوران دبستان هم تاثیر خود را بگذارد. در سنین کمتر، بیماری در بین پسران و دختران به یک میزان است اما در نوجوانی ، معمولا اثرات بیماری در دختران بیش از پسران است. این مساله تا بزرگسالی ادامه می یابد. معمولا  افسردگی بر 12 درصد از زنان تاثیر می گذارد  و در مردان، این میزان 7 درصد است.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

افسردگی یک حالت موقت نیست. علائم و نشانه ها در بیشتر روزها یا در طول مدت زمان زیادی از یک روز خودش را نشان می دهد و فقط مختص یک روز، یا اینجا و آنجا نیست.  و بیماری تاثیراتی بیش از این که فقط مرتبط به حالت خاصی باشد دارد. معمولا بیماری بر سه حوزه مهم تاثیر می گذارد: شناخت، رفتار و فیزیولوژی (باعث خستگی یا بی خوابی، درد و… می شود)

علائم هشدار دهنده افسردگی کودکان شامل موارد زیر است:

  • احساسات غم و اندوه یا تحریک پذیری، یا گریه کردن بدون هیچ دلیل واضح و روشن
  • از دست دادن علاقه یا لذت بردن از فعالیت های معمول
  • افسردگی کودکان باعث تغییر در سطح فعالیت
  • مشکلات آشفتگی و یا بی ثباتی
  • مشکلات تمرکز، اتخاذ تصمیم، تکمیل کار و وظایف ، و عملکرد های مدرسه
  • مشکلات خواب
  • افکار منفی
  • احساس بی ارزش بودن
  • صحبت کردن یا تلاش برای فرار از خانه

هنگامی که کودکی دچار افسردگی حاد است، حداقل پنج علامت برای دوره حداقل دو هفته از خود نشان می دهد. در یک شرایط موسوم به دیستایمیا یا افسرده خویی ، علائم کمتری ممکن است نشان داده شود اما در این افراد هم طول مدت زمان بیشتر است حداقل یک سال. در هر دو مورد زندگی روزمره کودک دچار اختلال می شود.

علل افسردگی

بسیاری از عوامل موجب افسردگی در کودکان می شود. به گفته دکتر استینگارد، یک عنصر ژنتیکی وجود دارد با 20 تا 50 درصد از کودکان که سابقه خانوادگی بیماری دارند. کودکان با مشکلات رفتاری و اضطراب هم بر اساس دیدگاه آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودک و نوجوان (AACAP) در ریسک بالاتری قرار دارند. به علاوه، بیماری های پزشکی، از دست دادن یکی از عزیزان، یا استرس می تواند منجر به افسردگی در کودکان شود. اما در بسیاری از موارد، یک علت خاص وجود ندارد.

درمان افسردگی در کودکان

کودکان با افسردگی معمولا با مراقبت، دارو و یا هر دو درمان می شوند.درمان رفتاری شناختی (CBT) و روان درمانگری بین فردی (IPT) هر دو به صورت موفق تاکنون عمل کرده اند. در طول درمان نوع اول، کوکان یاد می گیرند که چگونه افکارشان بر احساس آنها تاثیر گذار است و آموزش می بینند که افکارشان را به سمت افکار مثبت تر سوق دهند و آنها را تغییر دهند. در طول درمان نوع دوم، درمانگر بر روابط کودک با اعضای خانواده اش و دوستانش متمرکز می شود و کودکان را تشویق می کند که به دنبال فعالیت هایی بگردند که از آن لذت ببرند.برخی داروها نیز در این زمینه وجود دارد که به نظر می رسد در صلاحیت پزشک است تا آنها را معرفی کند. بسیاری از والدین در مورد مصرف و ایمنی داروها نگرانی هایی دارند به خصوص که عوارض خاصی ممکن است در برخی کودکان ایجاد کنند با این همه کارشناسان معتقدند عوارض این داروها نسبت به مزایای استفاده از آنها بسیار کمتر است.دکتر استینگارد و دیگر متخصصان بر این نکته تاکید دارند که افسردگی کودکان یک بیماری قابل درمان است. با حمایت قوی خانواده، دارو و درمان در کنار هم بهترین برونداد را خواهد داشت. هدف آن است که یک مجموعه مهارت عرضه شده و ابزارهایی برای کودکانی که نیاز به این دارند که دوباره به سلامتی برگردند فراهم شود.

نکته مهم

همه محتوای این مقاله بر اساس دیدگاه پزشکی و فقط برای اطلاع رسانی ارائه شده است و نمی تواند جایگزین برنامه درمان خاص شود. برای درمان کودکی که به افسردگی دچار است فقط باید به پزشکان متخصص در این رابطه، روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کرد و از خود درمانی یا استفاده سرخود از روش درمانی یا داروی خاص به صورت جدی پرهیز کرد. در این رابطه سعی کنید متخصصی که می تواند مورد اعتماد شما واقع شود انتخاب و روند درمان کودک خود را با وی پیگیری نمایید تا بتوانید این بیماری را درمان کنید و سلامت کودک خود را تضمین کنید.همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، با علائم و نشانه های افسردگی در کودکان آشنا شدیم و تعریف دقیق تری از افسردگی در مقایسه با غم و اندوه معمولی که ممکن است کودک دچار آن شود ارائه شد. در ادامه با برخی علائم و نشانه های افسردگی در  کودکان و روش های درمان افسردگی که پزشکان و متخصصان آن ها را پیشنهاد می کنند آشنا شدید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به برخی از سوالات شما در باب افسردگی در کودکان پاسخ دهد. نکته مهم که قبلا هم به آن اشاره شد، مراجعه به متخصصان در این امر برای درمان است که حتما باید جدی گرفته شود.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *