بازدید 154
0

آیا کودکان می توانند کارهای خیرخواهانه بزرگ انجام بدهند؟

یکی از تصورات غلطی که در والدین و بزرگسالان وجود دارد و آن را به کودکان هم منتقل می کنند این است که برای انجام کارهای بزرگ، باید کودکان صبر کنند تا بزرگ شوند. این تصور اشتباه از آنجا ناشی می شود که انجام کارهای مهم را نیازمند افزایش سن و سرمایه می دانیم.اغلب افراد در سنین پایین تر تفکران خیرخواهانه تر و انسان دوستانه تری دارند. آنها می خواهند که به تمام کارتون خواب ها پتو، لباس مناسب و غذاهای گرم و مقوی بدهند. برای تمام بی خانمان ها سرپناه و خانه بسازند و هر چه توی جیبشان است را به کسانی بدهند که قدرت خرید دارو و لوازم پزشکی را ندارند.با این وجود، بزرگ شدن با فراموش کردن بسیاری از آرزوهای انسان دوستانه دوران کودکی همراه است. هر چه کودکان بزرگ تر می شوند توجه بیشتری به منافع مالی، ارتقای تحصیلی و ترفیع شغلی نشان می دهند و این باعث می شود که با افزایش سن و سرمایه دیگر انگیزه انجام کارهای خیرخواهانه را نداشته باشند.

در این میان کودکان بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که به دنبال تحقق اهدف نیکوکارانه خود رفته اند و منتظر نشده اند تا بزرگ تر شوند. اخبار فعالیت ها و اقدامات این کودکان را حتما شما هم از رسانه ها شنیده اید. در این جا به معرفی یکی از این نمونه ها می پردازیم تا اگر در قدرت اراده کودکان تردید دارید این تصور که کودکان نمی توانند کارهای خیرخواهانه بزرگ انجام دهند در ذهن شما از میان برود.سایت شبکه اخبار خوب (www.goodnewsnetwork.org) که عموما خبرهای مسرت بخشی از دنیای کودکان و نوجوانان را منتشر می کند در اخبار 20 می 2019 به معرفی دو خواهر نیکوکار پرداخته که با فروش کاردستی های کاغذی خود ( اریگامی ) بالغ بر یک و نیم میلیون دلار برای سالم سازی آب کشورهای در حال توسعه پول جمع آوری کرده اند.

کودکان

ایزابل و کاترین آدامز که در یک اقدام خیرخواهانه و غیرانتفاعی به سرمایه گذاری در زمینه پروژه های آب پاک در سراسر جهان پرداخته اند، هزینه آن را از ساخت و فروش کاردستی های اریگامی کاغذی خود، تامین می کنند.  این دو خواهر نوجوان 15  و12 ساله در سال 2012 بعد از این که فهمیدند در کشورهای در حال توسعه زنان و کودکان از آب سالم برخوردار نیستند و در زمینه بهداشت آب هم آموزش های لازم را دریافت نکرده اند تصمیم گرفتند از هنر مورد علاقه خودشان که ساخت کاردستی و زیورآلات کاغذی است برای مبارزه با چنین شکل جهانی اقدام کنند.اگرچه در ابتدا به نظر می رسید که ساخت زیورآلات اریگامی اقدام کوچکی برای مبارزه با چنین مشکل بزرگی در جهان است اما خواهران نوجوان آدامز موفق به جمع آوری بیش از 1.5 میلیون دلار بودجه طی هفت سال برای اجرای پروژه های سالم سازی آب شده اند و  به اجرای 170 پروژه در 17 کشور جهان کمک کرده اند.آنها در این مسیر به جز ساخت و فروش محصولاتشان به طور منظم کارگاه هایی را برای آموزش و ساخت زیورآلات و کاردستی های اریگامی در مناطق دالاس و تگزاس برگزار نمودند. در این راه کسان دیگری هم به جمع آنان پیوستند . به عنوا مثال بیش از 300،000 کلاس درس دبیرستان حدود 9 میلیون نوجوان با الهام گرفتن از کار این دو نوجوان سعی کردند تا به این جنبش بپیوندند و برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان و سالم سازی آب در کشورهای توسعه نیافته دست به کسب و کارهای غیر انتفاعی و خیرانه زدند تا پول بیشتری را برای کمک به مردم کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه جمع آوری کنند.

کودکان

نمونه های دیگری از کمک های خیر خواهانه که توسط کودکان در قالب کانون های جذب کمک های مالی و اجناس ضروری راه اندازی و اداره می شود را در کشور خودمان نیز می توان در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله شاهد بود که در جهت پاسخگویی به ندای انسان دوستانه کودکان برای ساختن دنیایی آکنده از خیر خواهی و محبت است و می بایست توسط والدین و افراد بزرگسال مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مرضیه کهندل

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *