بازدید 157
0

علت پرخاشگری در کودکان و کمک به حل شدن آن

یکی از معضلاتی که خانواده ها درگیر ان می باشند پرخاشگری  کودکان در سنین مختلف می باشد که یکی  از مشکلاتی است که خانواده ها به خصوص پدر و مادر درگیر آن می باشند؛ به همین جهت در این مقاله  به دلایل و چگونگی رفع این مشکل می پردازیم با ما همراه باشید.

 

پرخاشگری

پرخاشگری یک نوع رفتار تهاجمی برای آسیب رساندن به خود و یا حتی به دیگران است، پرخاشگری یعنی هجوم و آسیب رساندن با قصد و هدف قبلی به دیگران که ممکن است این نوع پرخاشگری به صورت لفظی و زبانی باشد مانند فحاشی و توهین و یا ممکن است به صورت آسیب زدن های جسمی باشد مانند گاز گرفتن ، کتک زدن و … و یا حتی میتواند به سهم و حقوق دیگران به زور وارد شود و از آنها چیزی را مطالبه کند و به زور ازآن خود کند که متعلق به اون نیست.

علت های پرخاشگری در کودکان

قبل از شروع هر چیز باید به این مسئله اشاره کرد که علت پرخاشگری در کودکان چیست؟

برای پاسخگویی به این سوال که مطمئنا خیلی از خانواده ها در گیر آن هستند به موارد زیر اشاره میکنیم:

  • ژنتیک: بر اساس پژوهش های انجام شده این اصل ثابت شده است که کودکانی که دچار پرخاشگری هستند ریشه در ژنتیک آنها دارد. پدر و مادری که دچار اختلالات رفتاری هستند احتمال اینکه فرزندان آنها نیز دچار مشکلات عصبی شوند بسیار بالا است و به همین دلیل باید مراقب رفتارهای خود در برابر کودکان باشند تا آنها را کمتر درگیر این مشکلات کنند.
  • داشتن الگوی های نادرست: در بعضی مواقع توجه نکردن به رفتارهای کودک و یا حتی نادیده گرفتن آنها ، رفتارهای والدین و درگیری هایی که در خانه و خانواده ممکن است پیش بیاید باعث پایین امدن اعتماد به نفس در کودکان میشود و پرخاشگری میتواند یکی از عوامل این باشد که آنها برای جبران این مشکل خود به پرخاشگری می پردازند. عوامل دیگری که در پرخاشگری تاثیر گذار است عبارتند از: تنش های بین والدین، مشاجرات خانوادگی، افسردگی ، تنبیه بدنی کودک توسط والدین، آزار کودک، ناهماهنگی بین والدین برای تربیت فرزند خود را میتوان از عوامل پیش آمدن این مشکل دانست.
  • خصوصیات اخلاقی فردی: بیشترین دلیل پرخاشگری در کودکان بخاطر تجربه های عاطفی او می باشد که به دلیل علت های زیر نیز میتواند باشد: نداشتن حس دلسوزی، مشکل در ایجاد ارتباط با دیگران، دارا بودن هوش پایین  در این نوع کودکان زیاد می باشد.

لازم به ذکر است که در مواردی که فرزندان شما دچار اختلالات پزشکی مانند اختلالات سلوک می باشند حتما آنها را تحت درمان قرار دهید زیرا این نوع اختلال میتواند به آزار و اذیت به دیگران و یا حتی حیوانات ختم شود.

  • استفاده بیش از اندازه از تلویزیون: کودکانی که بیشترین زمان را برای تماشای تلویزیون میگذارند و در ارتباط با والدین خود دچار مشکل هستند بیشتر در معرض بروز خشونت می باشند چرا که دیدن بیش از اندازه تلویزیون به خصوص فیلم های خشن که در آن ضرب و شتم و لگد زدن و .. برای دفاع و حمله به کار میرود؛ کودکان  ترغیب میکند که بیشتر از این حرکات در واقعیت استفاده کنند که دچار مشکلات مانند پرخاشگری میشوند.
  • شرایط محیط که در آن وقت میگذرانند: کودکانی که دوستانی دارند که پرخاشگر هستند و با پرخاش با آنها صحبت میکنند و یا مدرسه ای که محیط نا مناسب دارد و حتی محله هایی که در آن افراد ناسالم رفت و آمد میکنند مانند افراد معتاد و… کودکان بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند. و این موضوع هم مستثنی نیست پرخاشگری در کودکان میتواند به دلیل تک فرزندی ،فقر و محرومیت ها نیز باعث این مشکلات میشود.

چگونه با کودکان پرخاشگر باید رفتار کرد؟

پرخاشگری در کودکی احتمال اینکه فرزندان در سنین بالاتر و در بزرگسالی دچار  خشونت و پرخاشگری بیشتر است، به همین دلیل باید سعی شود این مشکل را در کودکی ریشه کن کرد تا در سنین بالاتر به کودکان کمک کرده باشید.

  • پیدا کردن علت پرخاشگری: در اولین قدم باید علت پرخاشگری را پیدا کنید زیرا هیچ واکنشی بی علت نیست و حتما بد اخلاقی و پرخاشگری فرزندان شما علتی دارد برای کمک کردن به او باید دلیل پرخاشگری را پیدا کنید.
  • با خونسردی با کودک خود برخورد کنید:وقتی فرزند شما پرخاشگری میکند، شما باید با آرامش با او برخورد کنید و نباید اجازه بدهید که پرخاشگری کودکان شما را از راهی که برای تربیت آنها در پیش گرفته اید دور کند پس در این مواقع پیشنهاد میشود که چند نفس عمیق بکشید و بر عصبانیت خود غلبه کنید.
  • بی توجهی به فرزندان ممنوع: کودکان شما نیاز به توجه دارند حتی گاهی بد رفتاری های آنها به دلیل کم توجهی است زیرا برای جلب توجه حاضرند شما توجه منفی به آنها داشته باشید تا اینکه کلا به آنها بی توجه باشید. سعی کنید همیشه رفتارهای مثبت فرزند خود را بیشتر در نظر بگیرید.
  • حواس کودک را پرت کنید: وقتی کودک شما عصبانی میشود و پرخاشگری میکند سعی کنید حواس او را با پیشنهاد خاص و جذاب پرت کنید و یا اینکه مکانی که فرزند شما در آن قرار دارد را تغییر دهید.

و موارد دیگری که به صورت تیتر وار آنها را برای شما بیان میکنیم:

  • برخورد جدی و قاطع در صورت تکرار رفتار
  • هم صحبتی با کودکان
  • طی کردن روند مناسب برای برخورد با کودکان پرخاشگر

 بعد از اینکه علت پرخاشگری را در کودکان پیدا کردید میتوانید برای کمک به آنها روشهایی بکار ببرید تا عصبانیت و پرخاشگری آنها فروکش کند و یا به حداقل برسد.

کمک به حل شدن پرخاشگری کودکان

پرخاشگری کودکان

برای حل مشکل پرخاشگری فرزندان خود می توانید از راه کارهایی که در زیر ارائه میشود استفاده کنید:

  1. ساعت تماشای فیلم های خشونت آمیز را که فرزندتان درگیر آن می باشد را کاهش دهید.
  2. در مورد انتخاب فیلم و مجلات و حتی عکس هایی ک برای کودک تهیه میکنید دقت لازم را داشته باشید.
  3. کودک خود را نسبت به عواقب پرخاشگری که نسبت به دیگران و یا حیوانات داشته است آگاه کنید و حس همدلی را در او بیدار کنید.
  4. وقتی کودک به سمت کودک دیگر پرخاشگری میکند توجه خود را به کودکی که به اون پرخاش شده است معطوف کنید.
  5. برای فرزند پرخاشگر محدودیت ایجاد کنید یعنی در برابر کارهای نا مناسبی که انجام میدهد کیفری در نظر بگیرید و در برابر کارهای مثبت به اون پاداش دهید.
  6. از تنبیه کردن او خود داری کنید که عوارض بدتری در پی خواهد داشت.
  7. سعی کنید کودک را متوجه این موضوع کنید که با رفتارهای ناپسند خود از شما دور تر میشود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *