بازدید 3528
0

انیمیشن کارخانه هیولاها و انیمیشن دانشگاه هیولاها

کارگردانپیت داکتر
لی آنکریچ (دستیار کارگردان)
دیوید سیلورمن (دستیار کارگردان)
تهیه‌کنندهدارلا کی. اندرسون
جان لستر (مدیر اجرایی تولید)
اندرو استنتون (مدیر اجرایی تولید)
نویسندهاندرو استنتون
دان گرسون
رابرت ال. بایرد
رت ریزجاناتان رابرتز
بازیگرانجان گودمن
بیلی کریستال
استیو بوشمی
جیمز کابرن
مری گیبس
موسیقیرندی نیومن
شرکت تولیدپیکسار
توزیع‌کنندهوالت دیزنی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار2 نوامبر 2001
مدت زمان92 دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم115 میلیون دلار
فروش گیشه525٫366٫597 دلار

در این مقاله به بررسی انیمیشن کارخانه هیولاها و انیمیشن دانشگاه هیولاها خواهیم پرداخت.

 انیمیشن کارخانه هیولاها ساخته شده توسط کمپانی پیکسار با همکاری والت دیزنی است. انیمیشن در تاریخ 2 نوامبر سال 2001 اکران شد. به کارگردانی Pete Docter و نویسندگی  Jill Culton ، Jeff Pidgeon و Ralph Eggleston و فیلمنامه انیمیشن توسط Dan Gerson نوشته شده است. انیمیشن کارخانه هیولاها مورد تقدیر منتقدین قرار گرفت و موفقیت بزرگی در زمینه باکس افیس فراهم اورد. همچنین این انیمیشن برنده جایزه اسکار بهترین اهنگ اورجینال برای اهنگ If I Didn’t Have You شد.

روایت داستانی انیمیشن کارخانه هیولاها

در پشت درهای بسته ی کمد هایمان هیولاهایی مانند مایک و سولیوان به سختی در حال کار کردن هستند. در واقع فریاد و ترس بچه ها ست که انرژی و برق را تولید می کند. کمپانی های بزرگی مانند کارخانه هیولاها انرژی این جیغ و فریاد هارا جمع اوری و تبدیل به برق می کنند. هیولاها به صورت شیفتی در این کارخانه به فعالیت مشغولند. در این زمان ها ترساندن بچه ها سخت تر شده است چون تلویزیون اختراع شده و بچه ها چیز های عجیب زیادی را می بینند.

سولی که ترساننده ی نامبر وان کمپانی است یک رِوز به صورت تصادفی باعث می شود که یک بچه ی انسان وارد دنیای هیولاها شود. هیولاها که فکر می کنند بچه ها سمی هستند و باعث بیماری و مرگ انها می شوند نباید متوجه ورود این بچه شوند. مایک و سولی به دنبال راهی هستند که هر چه زودتر این بچه را به دنیای خودش بازگردانند قبل از اینکه کسی متوجه حضورش شود و …

صداگذاران انیمیشن کارخانه هیولاها

John Goodman در نقش جیمز پی سولیوان (سولی)

Billy Crystal در نقش مایک وازوفسکی

Mary Gibbs در نقش بو نوزاد 2 ساله

Steve Buscemi در نقش رندال باگز هیولای مارمولکی بنفش

James Coburn در نقش هنری جی واترنوس سر کارگر هیولاها

باکس افیس و جوایز انیمیشن کارخانه هیولاها

انیمیشن کارخانه ی هیولاها در رکورد های بسیار حیرت انگیزی در هفته های اول اکران به خود اختصاص داد. و بعد از هری پاتر و سنگ جادو در رتبه ی دوم قرار گرفت. این فیلم با بیش از 289 میلیون دلار فروش در امریکای شمالی و بیش از 287 میلیون دلار در کشور های دیگر باکس افیس بسیار خوب 577 میلیون دلاری را به خود اختصاص داد.

این فیلم در زمان اکران موفق شد رکورد داستان اسباب بازی دو را به عنوان دومین انیمیشن پر فروش تاریخ بشکند و پس از شیر شاه در رتبه ی دوم قرار گیرد. کارخانه هیولاهل توسط منتقدین خلاقانه و خنده دار توصیف شد و به گفته منتقدین تماشای ان لذت بخش بود.

همچنین این انیمیشن موفق شد نمره ی A+ را از تماشاگران دریافت کند و دومین انیمیشن کمپانی پیکسار بعد از داستان اسباب بازی 2 شد که به این نمره دست پیدا کرد. کارخانه ی هیولاها سومین فیلم پر فروش سال 2001 شد. برنده ی جایزه اسکار بهترین اهنگ اورجینال و کاندیدای دریافت 3 جایزه ی اسکار دیگر از جمله برای بهترین انیمیشن نیز می باشد.

 

انیمیشن دانشگاه هیولاها monsters university

قسمت دوم سری هیولاها در تاریخ 21 ژِوئن سال 2013 اکران شد. این قسمت به کارگردانی  Dan Scanlon و تهیه کنندگی  Kori Rae ساخته شد. این داستان که در حقیقت مربوط به گذشته ی مایک و سولی است و زمان تحصیل در دانشگاه انها را توصیف می کند اولین فیلم کمپانی پیکسار است که گذشته داستانی را بیان می کند. علت فاصله زمانی بسیار زیاد قسمت اول و قسمت دوم انیمیشن کارخانه هیولاها اختلافاتی بین دو کمپانی سازنده، پیکسار و دیزنی بود.انیمیشنی که قرار بود در سال 2006 به عنوان ادامه ای برای داستان قبلی اکران شود کنسل شد.

 

روایت داستانی انیمیشن دانشگاه هیولاها

داستان انیمیشن دانشگاه هیولاها از انجایی شروع می شود که مایک وازوفسکی در زمانی که خیلی کوچک بود در یکی از اردو های مدرسه اش او را به دانشگاه هیولاها می برند. یکی از دانشجوها کلاهش را به عنوان یادگاری به او می دهد و از انجا مایک تصمیم میگیرد که یک ترساننده شود.

سال ها بعد مایک وارد دانشگاه هیولاها می شود. در هنگام ورودش به تراکتی برمیخورد که راجع به مسابقه ترساننده شو است که قرار است به زودی در دانشگاه برگذار شود. مایک همچنین با هم اتاقی اش رندال دوست می شود. زمانی که جیمز پی سولیوان که از یک خانواده ی معروف ترساننده هاست وارد اتاق او می شود و با هم مشکل پیدا می کنند مسابقه و کل کلی بین انها در کلاس بر قرار می شود. نتیجه ی این کار باعث شکستن سیلندر خانم دین ابیگیل میشود که حاوی افتخارات اوست و بلند ترین و طولانی ترین فریاد بچه در ان ثبت شده است.

هر دو انها توسط خانم دین از کلاس های ترس اخراج می شوند چون خانم دین معتقد است که سولی خیلی تنبل است و مایک اصلا ترسناک نیست. بعد از این اتفاق مایک و سولی با هم دشمن می شوند.

مایک به یاد مسابقات ترساننده شو می افتد و ان را تنها شانس برگشتن به کلاس های ترس می بیند. او برای مسابقه درخواست می دهد و متوجه می شود که برای شرکت در مسابقه باید حتما عضو یک گروه برادری باشد. مایک به گروه اوزوما می پیوندد که تنها گروهی است که هنوز جا دارد. این گروه هم 4 تا عضو بازنده دارد که زیاد ترسناک نیستند. به مایک اطلاع می دهند که هر گروه برادری باید حداقل 6 نفر عضو داشته باشد تا بتواند در مسابقه شرکت کند.

سولی پیشنهاد می کند که به گروه انان بپیوندد و چون هیچکس دیگر تمایلی ندارد که در گروه ان ها باشد مایک قبول می کند. مایک با خانم دین شرط می بندد که اگر مسابقات ترساننده شو را برنده شود او باید هر دو ی ان ها را در کلاس بپذیرد. حالا برنده شدن در این مسابقه تنها شانس انها برای ترساننده شدن و رسیدن به رویاهایشان است و …

باکس افیس انیمیشن دانشگاه هیولاها

دانشگاه هیولاها در امریکایی شمالی بیش از 269 میلیون دلار فروش داشت. در کشور های دیگر دنیا هم توانست از فروش 475 میلیون دلاری بگذرد. این انیمیشن که با بودجه ی 200 میلیون دلاری ساخته شد و مجموع باکس افیس جهانی 744 میلیون دلاری اش موفق شد رتبه ی دوازدهمین انیمیشن پر فروش تاریخ و پنجاه و ششمین فیلم پر فروش تاریخ را به خود اختصاص دهد.

 

ترجمه و بازنویسی : سینا خانی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *