ضررهای موبایل
بازدید 349
0

ضررهای موبایل و تاثیر منفی آن بر سلامت انسان

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در زوایای گوناگون، جوامع مختلف در دنیا درگیر دست و پنجه نرم کردن با عوارض و مزایای تکنولوژی های نوین می باشند. موبایل ها نمونه ای از این تکنولوژی های کاربردی در عین حال مضر هستند که پیویو در این بخش تاثیرات و ضررهای موبایل بر روی بدن انسان دربرخواهد داشت را به طور کلی شرح می دهد.

تلفن همراه جزو وسیله ای بسیار تاثیر گذار در زندگی بشر بوده که در عصر امروز جزو جدا نشدنی برای ما در تمامی اتفاقات مهم زندگی به شمار می آید. نگرانی هایی که از این وسیله برای انسان ذکر شده است ناشی از امواج الکترو مغناطیس در مقیاس ماکرویو هستند که بر سلامتی انسان مضر بوده و تهدیدی جدی بر سلامتی انسان در مدت طولانی خواهد بود. امروزه این وسیله همراه در دست کودکان و نوجوانان نیز به وفور دیده می شود این در حالی است که والدین بدون هیچ آگاهی از مضرات و ضررهای موبایل این وسیله را برای فرزندان خود تهیه می کنند. در ادامه به چند مورد از ضررهای موبایل ، این تکنولوژی کاربردی در عین حال مضر اشاره خواهیم کرد.

ضررهای موبایل :

 

سرطان مغز :

امواج  الکترومغناطیس ، هر جسم عایقی که در اطراف خود باشد همچون بافت موجود زنده را شروع به گرم کردن می کنند. در همین راستا فردی که از تلفن همراه استفاده می کند، اثرات گرمایشی این امواج در محدوده سر فرد شروع به گرم کردن مغز وی و بافت اطراف سر خواهد کرد.سرطان مغز یکی از مشکلات اصلی و استفاده مداوم از گوشی های موبایل می باشد که امروزه آمار رو به افزایشی در جوامع مختلف نیز به چشم می خورد.

کاهش قدرت بینایی :

یکی دیگر از ضررهای موبایل ، نور منتشر شده ای که از صفحه گوشی های موبایل بر روی چشم ما منعکس می شود تهدیدی جدی بر روی این اندام بسیار حیاتی در بدن می باشد،به طوری که استفاده بیش از حد از ماهیچه چشم موجب سردرد و خستگی چشم را به همراه خواهد داشت و در دراز مدت اثرات مخربی بر چشم شما بر جای خواهد گذاشت.

مشکلات عصبی :

استفاده از تلفن از تلفن همراه توسط کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز موجب بروز مشکلات عصبی برای آنها خواهد شد.این در حالی است که کودکان با چشم دوختن به صفحه گوشی و تبلت خود ساعت ها غرق در بازی های متنوعی که اوقات فراغت آنها را پر می کند می شوند و از لذت شرکت در بازی های گروهی بی بهره خواهند شد.والدین هوشیار همواره با جایگزین کردن وسایل بازی متنوع موجب خواهند شد که کودکان خود را از سمت و سوی بازی های مخرب رایانه ای و استفاده بیش از حد از گوشی های همراه و تبلت ها دور کنند و آنها را تشویق به سمت بازی های گروهی نموده تا علاوه بر یادگیری مهارت های مهم اجتماعی از مشکلات عصبی که گریبان گیر کودکان در جوامع امروزی است، دور کنند.

 

بی خوابی :

استفاده از گوشی های تلفن همراه و تبلت ها در هنگام تاریکی و خواب به علت ساتع شدن نور آبی که در صفحه نمایش آن ها به چشم بیننده منتقل می شود ، و هورمون ملاتونین هورمونی موثر در روند خواب انسان را منقطع کرده و موجب خواهد شد که اختلالاتی در بخش های تشخیص دهنده ی تفاوت شب و روز و همچنین دیگر هورمون های بدن ایجاد شود.بدین معنا که بدن ما در هنگام تاریکی با دیدن نور آبی موجود در نمایشگر صفحه گوشی های همراه به اشتباه زمان را روز فرض نموده و امکان خوابی آسوده که برای انسان بسیار مفید است را از وی دریغ خواهد کرد و بی خوابی های پی در پی را برای وی به دنبال استفاده شبانه از موبایل به همراه خواهد داشت.از همین رو توصیه می شود که شب هنگام و موقع خواب شبانه گوشی های موبایل را از اتاق خواب خود تا حد امکان دور نگه دارید.

 

 

کم رنگ شدن مهارت های اجتماعی :

شاید همه ما به یاد داشته باشیم که قبل از رواج گسترده تلفن های همراه در بین خانواده ها ارتباطات دیداری مستحکم تر و روابط بین دوستان و آشنایان حقیقی بود.اما امروزه با شکل گرفتن گروه های های مجازی و پیدا شدن تکنولوژی هایی همچون موبایل ها رفت و آمد ها کم رنگ تر وفضای حقیقی بین اقوام و خانواده ها به فضای مجازی مبدل گشت.این امر موجب شد که رفته رفته مهارت های ارتباطی بین تمامی سنین کم رنگ شده و روابط اجتماعی نیز در دنیای تکنولوژی تلفن های همراه به فراموشی سپرده شود که این مورد یکی از ضررهای موبایل محسوب می شود.

افزایش وزن :

از دیگر ضررهای موبایل ، استفاده طولانی مدت از تلفن همراه موجب عدم تحرک و فعالیت خواهد شد و این زمینه ساز چاقی و اضافه وزن برای کودکان و همچنین بزرگسالان به حساب می آید.کودکان مدت های طولانی با در دست گرفتن تبلت و یا موبایل و سرگم شدن با بازی های متنوع موجود باعث خواهد شد که از انجام بازی های مهیج و پرانرژی دور شده که این امر مهم تهدید جدی برای سلامتی عزیزانمان خواهد بود.

 

کاهش قدرت حافظه :

شاید به توان گفت یکی از مهمترین ضررهای موبایل برای رده های سنی متفاوت علی الخصوص کودکان ، موجب خواهد شد که آنها به جای استفاده از قدرت تفکر و خلاقیت های ذهن خود به سهولت از گوشی هراه خود استفاده نموده و به آن تکیه کنند.بازی های فکری در مقایسه با تکنولوژی عصر امروز مانند تبلت ها موجب به چالش کشیدن ذهن کودکان و نوجوانان خواهد شد و آنها ساعت ها وقت خود را سرگرم تفکر و استفاده از استعداد های درونی خود خواهند شد.

عوامل موثر در کاهش اثرات ناشی از استفاده گوشی های موبایل :

  • عدم استفاده از گوشی های تلفن همراه در هنگام خواب،در صورتی که مجبور به استفاده از آن می باشید گوشی خود را در حالت هواپیما قرار داده تا در حدودی از اثرات مضر آن در امان باشید.
  • استفاده از هندزفری در هنگام پاسخگویی به تلفن به جای قرار دادن موبایل در کنار گوش خود علی الخصوص موقع رانندگی که موجب ایجاد خطزات جدی برای شما خواهد شد.
  • عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام شارژ کردن آن

به طور کلی ، این وسیله کاربردی که امروزه جزو وسایل ضروری هر فرد محسوب می شود اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد شاید تا حدی بتوانید از خطراتی که در مطالب فوق برایتان بازگو کردیم در امان بوده و بدون هیچ گونه نگرانی از آن استفاده نمایید. مهمترین نکته در استفاده از گوشی های موبایل عدم در دسترس قرار دادن آن برای کودکان می باشد. والدین می توانند با جایگزین کردن روش های مفید و موثر گوناگون کودکان  خود را از سمت و سوی بازی های موجود در تبلت ها و موبایل دور کرده و فرزندان خود را از این گونه بازی های مخرب اعتیاد آور در امان نگه دارند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

زهرا رازقندی

با سلام زهرا رازقندی هستم،علاقه مند به تولید محتوا و نویسنده مقاله هایی که برای شما خوانندگان محترم فراهم آورده ام. دنیایی رو به سوی دانایی را با مطالعه تجربه کنید و مطالعه مقاله های متنوع بنده را از دست ندهید !

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *