گریه های نوزادان
بازدید 171
1

علت گریه های نوزادان

هر پدر و مادری قبل از بدنیا آمدن فرزندشان سعی می کنند تمام اصول و مواردی که به آنها در نگهداری نوزادان کمک می کند را یاد بگیرند و برای این یادگیری ممکن است از تجربه دیگران ، خواندن کتابهایی با موضوع فرزند پروری و یا صفحات معتبر اینترنتی استفاده کنند . در این مقاله قصد داریم به روانشناسی گریه های نوزادان بپردازیم :

تمامی والدین این تجربه را داشته اند که نوزاد آنان شروع به گریه کرده است و به هیچ  عنوان قصد آرام شدن را نداشته و حتی گریه های او در حدی بوده است که دیگران به کمک آنها آمده اند. شاید در این زمان والدین عصبانی شوند و حرکتی غیر ارادی انجام دهند و بعد از انجام آن ناراحت شوند ، اما باید والدین بداند که تنها ارتباطی نوزاد با آنها گریه است .

یک نوزاد سالم در طول شبانه روز در هفته اول میانگین سه تا چهار ساعت گریه می کند و  تا سه ماهگی به یک  ساعت کاهش پیدا می کند .، اگر نوزادی بیشتر از این ساعت ها گریه کند به احتمال زیاد دارای مشکلی می باشد که باید حتما به پزشک اطفال برای رفع مشکل مراجعه شود . بیشتر نوزادان که گریه و بی قراری های زیادی دارند دارای کولیک می باشند . یکی از شگفتی های خلقت این است که زمانیکه نوزاد گریه می کند در بدن مادر ماده به نام پرولاکتین ترشح می شود که او می تواند خیلی سریع متوجه شود که نوزادش گریه می کند .

انواع مختلف گریه های نوزاد

روانشناس با آزمون و خطاهایی که انجام داده اند و همچنین تجربه هایی که در این زمینه پیدا کرده اند می توانند گریه های نوزادان را دسته بندی کنند ، اما هیچ روانشناسی نمیتواند به طور صددرصد و مطمئن بگوید که می تواند دلیل هر گریه نوزاد را تشخیص دهد زیرا هر نوزاد داری یک خلق و خوی خاص می باد  . از نمونه های که  روانشناسان بر اثر تجربه فرا گرفته اند این است که مثلا یک نوزادی که در فصل زمستان در منطقه سردسیر به دنیا آمده است با یک نوزادی که در همان فصل در منطقه گرمسیر به دنیا آمده است کاملا متفاوت می باشد زیرا در منطقه سردسیر در فصل زمستان نور کم می باشد و ویتامین لازم به بدن او نمی رسد به همین دلیل احتمال بدخلقی در این نوزادان بیشتر است .

معمولا روانشناسان به والدین پیشنهاد می دهند که یک روش آرام و بدون تنش را برای خواباندن نوزاد انتخاب کنند تا علاوه بر عادت کردن نوزاد ، والدین نیز در هنگام خواباندن نوزاد دچار سردرگمی نشوند . بعضی از افراد با این نظریه موافق نیستند و می گویند همیشه شرایط خواباندن نوزاد به یک روش وجود ندارد و بهتر است از چند روش انتخاب شود اما باید بگوییم اگر نوزاد بد خلقی دارید باید سه ماه اول بر وقف مورد او کارها را انجام دهید تا بد خلق و خویی او از بین برود .

راه های آرام کردن نوزادان

حال والدین نوزادانی که شروع به گریه میکنند و قصد آرام شدن ندارند کاملا قابل درک است اما پدر و مادر باید بداند که نوزاد به غیر از آنها پناه دیگری ندارد و باید صبوری کنند تا بتوانند راهی که او دوست دارد برای آرام شدنش را پیدا کنند . اکثر روانشناسان پیشنهاد می دهند زمانی که نوزاد شروع به گریه می کند و ما قصد دارید او را آرام کنید اگر روشی را امتحان کردید و جواب نداد چند دقیقه ای نوزاد را به حال خود رها کنید و سپس راهی بعدی را امتحان کنید .

از روش هایی که می توانید برای نوزادان استفاده کنید می توان از اجسامی که صدای درون شکم مادر را برای او تداعی می کند استفاده کنید مانند صدای جاروبرقی ، لباسشویی ، سشوار . از روشهای دیگر می توان به ماساژ دادن با روغن های مخصوص نوزادان و آب گرم اشاره کرد .

 

علت گریه های نوزادان

طی تجربه های که افراد کسب کرده اند گریه نوزادان علت های مختلفی دارد در زیر به تعدادی از این علت ها پرداخته ایم :

  • گرسنگی : همیشه اولین راه حل برای گریه نوزادان گزینه رفع گرسنگی می باشد . پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید گریه های نوزاد را به حداقل برسانید سعی کنید ساعات دقیق گرسنگی نوزاد را بشناسید . نوزاد در هفته اول باید به دلیل تنظیم قند خون بدنشان هر یک ساعت شیر بخورد و بعد از یک هفته این بازه زمانی می تواند بیشتر شود .
  • بی خوابی : زمانی که نوزادان دچار بی خوابی می شوند بیشتر نق نق میکنند و چشمهایشان را می مالند . در این زمان بهتر است ابتدا نوزاد را کمی آرام کنید و بعد از آن با هر روشی که آرامتر می خوابد و باب میل نوزاد می باشد اقدام به خواباندنش کنید .
  • آغوش : گاهی تنها دلیل گریه نوزاد این است که به دنبال آغوش و نوازش والدینش می گردد زیرا آغوش آنها برای نوزاد امن ترین مکان می باشد .

  • کثیف شدن پوشک : گریه به دلیل کثیف شدن پوشک در هر نوزاد متفاوت می باشد ، بعضی از نوزادان تحمل بیشتری دارند و برای کثیف شدن پوشک گریه نمی کنند اما بعضی از نوزادان با کوچکترین کثیفی شروع به گریه می کنند . در مورد این موضوع بعد از دو سه هفته والدین تجربه لازم را کسب می کنند .
  • مشکلات گوارشی : یکی از مواردی که اگر مشاهده شود باید سریع به پزشک مراجعه شود این است که اگر بعد از هر بار شیر خوردن نوزاد شروع به گریه کند زیرا در این صورت مشخص می شود که نوزاد دارای مشکل گوارشی می باشد .
  • روییدن دندان : به طور معمول روییدن دندان نوزادان از شش ماهگی شروع می شود . این زمان در هر نوزاد متفاوت می باشد .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *