ریزش مو
بازدید 131
0

علل و تاثیرات تغذیه و استرس بر ریزش مو

ریزش مو دلایل زیادی از قبیل وراثت ، تغذیه ، افزایش سن ،مشکلات هورمونی و استرس دارد . بسیار افراد این باور غلط را دارند که با استفاده از مواد شیمیایی که به ساقه مرده موهایشان می زنند می توانند از ریزش موهایشان جلوگیری کنند و نمی دانند تمام علت های ریزش مو از داخل بدن است .  موضوع بحث ما در این بخش  تاثیر تغذیه و  استرس بر ریزش مو می باشد و قصد داریم به جنبه های مختلف این دو موضوع بپردازیم :

تاثیر تغذیه بر ریزش مو

یکی از اصلی ترین دلایل برای ریزش مو تغذیه نامناسب می شود . بیشتر افراد برای لاغری دست به رژیم های سخت می زنند که باعث کاهش ویتامین های مورد نیاز برای رشد موها میشود . زمانی که تمامی مواد مغذی به میزان لازم وارد بدن شود موهای سالم تولید و رشد می کنند در غیر اینصورت سلولهای مو می میرند و تا زمانیکه مواد مغذی نرسد نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند . شما با استفاده از موادی که سرشار از آهن ، روی و پروتئین می توانید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید . همچنین با تغییر در تغذیه نادرست به رویش و جلوگیری از سفید شدن موهایتان کمک کنید . بهتر است موارد زیر را در تغذیه تان رعایت کنید :

  • 1- آب میزان فراوان بنوشید .
  • 2- نمک مصرفی غذایتان را به حداقل برسانید .
  • 3- اسید چرب اشباع را از رژیم تان حذف کنید .
  • 4- آجیل های غیر از بادام ، گردو و پسته را به حداقل برسانید .
  • 5- شکلات مصرف نکنید .
  • 6- از غذاهای سرخ کردنی و پر ادویه کمتر استفاده کنید .

 

مواد مغذی مورد نیاز مو :

برای اینکه از ریزش مو جلوگیری کنید بهتر است از پنج دسته از مواد مغذی که در رشد موها تاثیر زیادی دارد استفاده کنید ، این پنج دسته شامل موارد زیر می باشد :

 

حبوبات : این دسته از مواد سرشار از پروتئین و همچنین روی ، آهن و بیوتین می باشد . عدس و لوبیا از بین حبوبات دیگر بیشتر مواد مغذی برای مو ها دارد .

 

خشکبار : در دسته خشکبار بادام ، پسته و گردو دارای مواد مغذی سلنیوم و روی  می باشند به همین دلیل  برای موها بسیار مفید هستند که با مصرف آنها می توانید موهای درخشان و ضخیمی داشته باشید .

 

گوشت ، مرغ و ماهی : این دسته از مواد دارای پروتئین فراوانی هستند که کمبود آن در بدن باعث می شود که موها شکننده و تیره شوند . مرغ علاوه بر پروتئین دارای آهن نیز می باشد که برای رشد و تقویت موها بسیار مفید است .

 

تخم مرغ :تخم مرغجزء منبع های کامل پروتئین می باشد و علاوه بر آن دارای ویتامین B12 و ماده بیوتین می باشد که برای رشد موها بسیار مفید هستند .

 

 

غلات : غلات دارای آهن ، روی و ویتامین های B هستند که تمامی این موارد برای رشد موها بسیار مفید هستند .شما می توانید با مصرف نان های جو و گندم در وعده صبحانه از این ویتامین ها بهره مند شوید .

تاثیر استرس بر ریزش مو

امروزه بیشتر مراجعین در مرکز های مشاوره از ریزش موهایشان شکایت میکنند و این موضوع در بیشتر افراد باعث کاهش اعتماد به نفس فرد شده است . زمانی که فرد متوجه اثر استرس بر ریزش موهایش میشود باید خیلی سریع قبل از اینکه به طاسی برسد به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد . در این مرحله یک مشاوره خبره باید تمام جنبه ها را مورد بررسی قرار دهد و مطمئن شود که دلیل ریزش مو فرد از استرس می باشد .

در اکثر مواقع افراد با مشاهده ریزش مو تصمیم به درمان های فیزیکی می کنند اما غافل از اینکه تا زمانی که استرس درونی آنها برطرف نشود هیچ درمانی از قبیل شامپو ها مختلف ، قطره  های قوی و حتی روش های کاشت مو  بر روی آنها اثری ندارد .

استرس همیشه تاثیرش را بر روی موهای سر نشان نمی دهد گاها بعضی از بیماران از ریزش ابرو ، ریش و  حتی موهای بدنشان می گویند .در بیشتر خانم ها با افزایش استرس ابروهایشان و در آقایان بیشتر ریش هایشان شروع به ریزش می کنند که بیشتر به ریزش  ریش ها به صورت سکه ای خودش را نشان می دهد .

علائم اثر ریزش مو بر استرس

در زندگی های امروزی تنش های فراوانی از قبیل مشکلات اقتصادی ، شغلی ، تحصیلی ، خانوادگی و حتی ترافیک وجود دارد ، تمام این مشکلات بر روی افرادی که حساس هستند به شکل های مختلف خودش را نشان می دهد مثلا در بعضی از افراد با بهم ریختن هورمون یا فشار خون و در بعضی دیگر با ریزش مو  .

 

ریزش مو بر اثر استرس به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  • کندن مو : بیماری با نام علمی تریکوتیلومانیا است که فرد به صورت کاملا ناخودآگاه شروع به کندن موهای ابرو ، سر و یا مژه می کند . این بیماری ریشه در مشکلات و ناراحتی های روانی دارد و افرادی که دارای خشم های درونی ، افسردگی ، اضطراب های شدید هستند بیشتر در معرض بیماری کندن مو می شوند و باید حتما تحت درمان قرار بگیرند .
  • ریزش مو بر اثر شوک های عصبی : بعضی از افراد در زمانی که دچار شوک و یا فشارهای عصبی گذرا می شوند ریزش موهایشان شروع به ریز می کند ، این افراد می توانند تا زمان برطرف شدن فشارهای عصبی صبر کنند تا فولیکول های موهای ریخته دوباره شروع به رشد کنند .
  • ریزش مو سکه ای : در بعضی افراد اثر استرس بر ریزش مو به صورت سکه ای خودش را نشان می دهد . در این مورد ریزش مو باید حتما ابتدا به یک روانپزشک مراجعه شود و بعد از درمان به مرکزهای زیبایی برای کاشت مو اقدام شود.

آیا کاشت مو برای افرادی که بر اثر استرس ریزش مو پیدا کرده اند تاثیر گذار است ؟

آیا استرس فقط بر روی موهای سر تاثیر می گذارد ؟

آیا ریزش مو بر اثر استرس علائمی دارد ؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *