روز سپندارمذگان
بازدید 572
0

سپندارمذگان یا ولنتاین؟

روز سپندارمذگان یا ولنتاین؟

این روزها ما در قرنی زندگی می کنیم که تغییر و پیشرفت در جوامع، رشد روزافزونی دارد. در عصری که هر لحظه با حواشی ناشی از پیشرفت غیرقابل توقف تکنولوژی درگیر هستیم، زنده نگه داشتن فرهنگ بومی، مناسبت ها و تمدن چندین هزارساله مان اهمیت بسیار زیادی دارد.با توجه ب نزدیک شدن به روز ولنتاین و روز سپندارمذگان ما در پیویو تصمیم گرفتیم تا مقاله ای دراین مورد برای شما تهیه کنیم.خرید کادو ولنتاین می تواند خاطران شگفت انگیزی برای شما ایجاد کند.با توجه به نزدیک شدن به ولنتاین و سپندارمذگان ، شما می توانید با عشق خود به عاشقانه ترین کافه های مشهد بروید یا برای او کادو ولنتاین بخرید، عروسک های ولنتاین بخرید یا فیلم های مناسب ولنتاین را تماشا کنید.
همچنین ما عاشقانه ترین اهنگ های ولنتاین رو براتون تهییه کردیم که می تونید اون هارو دانلود کنید.

پیشینه سپندارمذگان

سپندارمذگان یکی از جشن های ایران باستان است که به دوران شاهنشاهی هخامنشی بازمی گردد. به نقل از ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه؛ در گذشته این ماه و به ویژه این روز عید زنان بوده است.
ایرانیان در گذشته برای هر اتفاق سودمندی جشن می گرفتند (در واقع برای نیایش و شکرگزاری دور هم جمع می شدند). از این اتفاق های سودمند می شود به رویداد های طبیعی اشاره کرد. مثلا جشن دی گان (یلدا) به دلیل انقلاب زمستانه بود که طی آن شب به بلند ترین طول خود می رسید. ایرانیان نیز این پدیده را نیک می شمردند و بابت آن از خداوند قدردانی می کردند.

روز عشق

روز عشق

انتخاب جشن ها در ایران باستان بر چه اساسی بود ؟

در تقویم ایرانی، برای هر روز نامی منحصر به فرد در نظرگرفته شده است. تمامی جشن ها و مناسبت های باستانی در تاریخ کهن ایران، بر اساس این نام ها مشخص شده اند. به نظر می رسد که در اصل اساس تنظیم تقویم ایرانی براساس نام روزهای ماه بوده است.
به طور نمونه اولین روز در هرماه اورمزد نام دارد، سومین روز اردیبهشت، دهمین روز آبان نام دارد و بقیه روزها نیز مشابه با همین روند نام گذاری شده است.
سپندارمذ یا اسپندارمذ نیز، نام پنجمین روز از ماه دوازهم شمسی است. سپندارمذ ریشه در زبان اوستایی دارد و از واژه “سپنتا آرمئیتی” به معنای فروتنیِ پاک و مقدس گرفته شده است. همچنین در زبان پهلوی به واژه “سپندارمت “ برمی گردد که به معنای خردِ کامل است.
در تقویم ایرانی، برخی از روزها با نام یکی از ماه های سال یکسان است؛ و زمانی که نام ماه با نام روزی که در آن قرار داشت یکی می شد، مردم آن روز را جشن می گرفتند. در نتیجه سپندارمذ که پنجمین روز از ماه اسفند است، با نام سپندارمذگان یا اسفندگان جشن گرفته می شود.

ولنتاین ایرانی

ولنتاین ایرانی

آیین ها

جشن مقدس سپندارمذ، آداب و رسومی داشت که مردمان ایران باستان با برپا داشتن آن، این مناسبت را در کنار یکدیگر گرامی می داشتند و بر آن ارزش می نهادند.
برای این جشن مردان هدیه های ارزشمندی را در در حد توان خود تهیه می کردند تا به بانوان خانواده و نزدیکان خود، برای سپاس از زحمات یکساله وحضورگرم آنها در زندگیشان تقدیم کنند.
بانوان نیز این جشن را گرامی و مقدس می پنداشتند. لباسهای نو و زیبا بر تن می کردند. از کارهای روزمره دست می کشیدند و توسط مردان و پسران خانواده و نزدیکان، مورد سپاس و قدردانی قرار می گرفتند.
از دیگر آداب نیز این بود که مردمان در سپندارمذگان اوستا خوانی می کردند و اسفند و کندر در آتش می گذاشتند. آب آویشن درست می کردند و در محل مخصوصی در خانه که برای عبادت بود قرار می دادند.

سایر رسومات سپندارمذگان

طبق نوشته ابوریحان بیرونی در کتاب “آثارالباقیه” اسفندارمذ فرشته موکل بر روی زمین است. موکلِ زن های عفیف و پاک و همسردوست و خیرخواه بر روی زمین. به فارسی نیز این جشن را مردگیران می نامیدند. گفته می شود که در این روز افسونی نوشته می شده است. این افسون را بر کاغذ های چهارگوش می نوشتند و آن را بر سه دیوار خانه قرار می دادند. اما دیوار مقابل در ورودی خالی می گذاشتند و معتقد بودند حشرات موذی و عقرب ها را دفع می کند.ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی ولنتاین ایرانی

جشن های ایران باستان

جشن های ایران باستان

اختلاف نظرهایی در مورد تاریخ درست سپندارمذگان

درمورد تاریخ این جشن کهن و شورانگیز، اختلافاتی وجود داشت. برخی اصرار داشتند که تاریخ درست سپندارمذگان 29 بهمن ماه است یعنی4 روز پس از ولنتاین. عده ای نیز بر این باور بودند که تاریخ اصلی و دقیق این جشن پنجمین روز از اسفند ماه است.
اما به راستی حقیقت و اصل ماجرا چیست ؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است دلایل هرکدام از این ادعا ها را با هم برسی کنیم.

سرچشمه باور های متفاوت در مورد تاریخ این جشن

در چند سال اخیر کتابچه ای با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می شود. در این کتاب فاصله اول آبان تا جشن سده (جشنی که منسوب به دهم بهمن ماه است ) 106 روز است. فاصله شب یلدا تا جشن سده 46 روز و فاصله این جشن تا سپندارمذگان 19 روز نگاشته شده. اما این تاریخ ها با هیچکدام از اسناد و منابع وتاریخ نامه های ایرانی مطابقت ندارد. و باورِ اینکه تاریخ سپندارمذگان در 29 بهمن ماه است بر اساس مطالب این کتابچه بوده است .
این کتاب عملا به نظام قانونمند تقویم ایرانی آسیب زده و باعث بروز اختلال هایی در تقویم سنت یزدگردی زرتشتی شده است.
اما در واقع با مراجعه به منابع و اسناد و تاریخ نامه های رسمی ایرانی متوجه می شویم که جشن سده 100 روز پس از اول آبان است. 40 روز پس از شب یلدا و 25 روز قبل از جشن اسفندگان (سپندارمذگان ) می باشد.
از طرفی سپندارمذ طبق نوشته های مکتوب نام پنجمین روز از ماه اسفند است، پس چطور می شود که این جشن با این نام به بهمن ماه نسبت داد ؟!

اساتید متخصص در این حوزه چه گفته اند ؟

مطلب دیگری که طبق نوشته ای از استاد مرادی غیاث آبادی، بر درستی تاریخ پنجم اسفند ماه به عنوان جشن اسفندگان تاکید می کند، این است که جشن ها و فاصله بین آنها دارای تعریف مشخصی در متون کهن ایران است. این تعاریف پیوستگی کاملی با یکدیگر دارند و تغییر هریک از آنها منجر به گسستگی کل این زنجیره می شود.
در نهایت با توجه به نظر اساتیدی همچون استاد جلیل دوست خواه، استاد دکتر جلال خالق مطلق و دکتر تورج پارسی، نیاز است تا ترتیبی داده شود که از این آشفتگی ها و چندگانگی ها جلوگیری شود و تمامی جشن ها و مناسبت ها طبق تقویم ملی و رسمی ایران برگزار شود. چرا که تقویم ایرانی شکل تکامل یافته تقویم یزدگردی است و در تمام جهان شناخته شده است. 
برای اینکه بتوانید بهترین کادو مورد نظرتون رو شناسایی و خرید کنید، ما راهنمای خرید کادو براتون تهیه دیدیم که میتونید از این لینک ازش استفاده کنید.

سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذگان یکی از جشن های ایران باستان است که به دوران شاهنشاهی هخامنشی بازمی گردد. به نقل از ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه؛ در گذشته این ماه و به ویژه این روز عید زنان بوده است و به ولنتاین ایرانی مشهور است.

تاریخ دقیق سپندارمذگان کیه؟

5 اسفند ماه است یعنی 10 روز پس از ولنتاین. اما عده ای به اشتباه معتقد هستند که تاریخ اصلی این جشن بیست و نهمین روز از بهمن ماه است.

کادو چی بخریم برای سپندارمذگان؟

برای سپندارمذگان، ولنتاین یا سایر ایام اینچنینی، شما می توانید از پیویو، ترب و دیجیکالا، بهترین پک های کادو ولنتاین و سپندارمذگان را تهیه کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *