خرس پولیشی
بازدید 537
0

دلیل محبوبیت عروسک خرس در دنیا، از سینما تا ولنتاین

تدی خرسه کیست؟ خرس تدی یا تدی خرسه (Teddy Bear) یک حیوان عروسکی با تقلید از شکل بچه خرس سیاه است و تقریبا در همه جای دنیا می‌توان آن را پیدا کرد. تدی خرسه در اندازه‌ها، رنگ‌ها، و جنس‌های متنوعی تولید می‌شود و یکی از محبوب‌ترین عروسک‌ها هم در میان کودکان و هم بزرگسالان است. بچه‌ها عاشق داشتن یک عروسک خرس بزرگ هستند و هدیه دادن آن به بزرگسالان نیز اغلب برای نشان دادن محبت، تبریک، یا همدردی انجام می‌شود. محبوبیت عروسک خرس تا جایی است که به عنوان عروسک پولیشی مخصوص ولنتاین شناخته می‌شود و جزو محبوب‌ترین هدیه‌ها در این روز است.

عروسک تدی خرسه عروسک تدی خرسه

عروسک تدی خرسه به دلیل محبوبیت و معروفیت آن، ارزش کلکسیونی هم دارد و افراد زیادی اقدام به جمع آوری عروسک خرس در رنگ‌ها و ابعاد مختلف می‌کنند.

عروسک تدی خرسه

خانم جکی مایلی، صاحب بزرگترین کلکسیون عروسک تدی و رکورددار گینس

عروسک تدی خرسه چگونه ساخته شد؟

عروسک تدی اولین بار در ابتدای قرن بیستم، در ایالات متحده تولید شد و نام “تدی” برگرفته از نام تئودور روزولت ، رئیس جمهور وقت را روی آن گذاشتند. روزولت اغلب توسط اطرافیانش تدی نامیده میشد؛ گرچه خودش از این لقب متنفر بود. دلیل این نامگذاری حادثه‌ای بود که در سال 1902 حین شکار خرس توسط روزولت و همراهانش در می‌سی‌سی‌پی اتفاق افتاد. خدمتکاران روزولت یک خرس سیاه را مجروح کردند و آن را به درخت بستند تا او برسد و خرس را با تفنگ بزند، اما روزولت خودش از این کار خودداری و اعلام کرد که این حرکت غیر ورزشی است؛ در عوض، چون حیوان مجروح شده بود، دستور داد دیگران به خرس شلیک و آن را خلاص کنند تا درد نکشد!

عروسک تدی در ابتدا به شکل یک بچه خرس سیاه امریکایی طراحی شد و تلاش کرده بودند که تا حد امکان به نمونه زنده و واقعی شبیه باشد، اما بعد از افزایش محبوبیت آن، اندازه چشم‌هایش بزرگتر و بینی کوچکتر شد تا چهره‌ای دوستانه و تو دل برو پیدا کند. همینطور به جز خرس سیاه گونه‌های دیگر خرس از جمله خرس قهوه‌ای، خرس قطبی، و پاندا هم به فهرست تولید اضافه شدند.

تدی خرسه در سینما و رسانه

عروسک خرس در سینما و تلویزیون هم جایگاه ویژه‌ای داشته است. اگرچه در طبیعت خرس حیوانی است که گاها می‌تواند برای انسان خطرناک باشد، اما در دنیای تخیلات ما، اغلب شخصیتی مهربان و دوستانه را برای آن در نظر گرفته‌اند. از محبوب‌ترین شخصیت‌های خرسی که با آنها آشنایی داریم، می‌توان به تِد، پَدینگتون، یوگی، وینی پو، لاتسو در داستان اسباب بازی، و تِدی خرس مستر بین اشاره کرد…

خرس تدی در سینما و تلویزیون

تدی به عنوان عروسک ولنتاین

هر سال برای روز 14 فوریه یا روز ولنتاین، میلیون‌ها عروسک پولیشی خرسی در سراسر جهان خریداری و هدیه داده می‌شود. سوالی که ممکن است در ذهن شما پیش بیاید، این است که فلسفه خرس به عنوان کادو ولنتاین چیست و چرا برای نشان دادن علاقه و محبت به دیگری، این حیوان عروسکی با ظاهری کودکانه اینطور پرطرفدار شده است؟

https://pioio.com/mag/2018/10/22/%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3%da%a9%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d9%88%d9%84%d9%86%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%86/

پاسخ این سوال به درستی روشن نیست! در حقیقت، عروسک تدی تنها حیوان عروسکی نیست که در روز ولنتاین هدیه داده می‌شود؛ تمرکز اصلی بر روی هدیه دادن یک عروسک پولیشی است که می‌تواند هر حیوانی باشد! اما به لطف محبوبیت عروسک خرس ، تدی فراوان‌ترین و قابل دسترس‌ترین حیوان عروسکی است که می‌توان پیدا کرد. اگر چرخی در مغازه‌های اسباب بازی بزنید یا صفحات فروشگاه‌های آنلاین را زیر و رو کنید، با خیل عظیمی از انواع حیوان‌های عروسکی روبرو می‌شوید که کانسپتی مرتبط با ولنتاین مثل یک قلب قرمز یا یک نامه در دست دارند.

عروسک ولنتاین فیلعروسک ولنتاین

نمونه‌هایی از عروسک ولنتاین غیر از تدی خرسه، عروسک فیل و عروسک پیکاچو (انیمه پوکمون)

https://pioio.com/mag/2018/03/15/%d9%88%d9%84%d9%86%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%86/

پس در حقیقت این که شما چه حیوانی را در روز ولنتاین برای هدیه دادن به پارتنر خود انتخاب کنید، کاملا به علاقه وی و سلیقه خودتان بستگی دارد! اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود:

دلیل این همه محبوبیت عروسک خرس و در کل عروسک پولیشی چیست؟

پاسخ این سوال ریشه روان شناسی و احساسی دارد… بیایید اول در نظر بگیریم که عروسک پولیشی ها چه شکلی هستند؟ آنها پشمالو و نرم و معمولا بزرگ هستند. یک عروسک خرس بزرگ می‌تواند همیشه آغوشی گرم و نرم به صاحبش هدیه بدهد، همیشه شنونده صحبت‌هایش باشد و در مواقعی که احساس تنهایی می‌کند، به او امنیت بدهد. این کاملا مشابه احساسی است که افراد موقع پیچیدن یک پتو به دور خود دارند. روان شناسان عنوان می‌کنند که وسایلی مانند پتو و عروسک‌های پشمالو، به دلیل ایجاد حس گرما و آغوش، می‌توانند تداعی کننده همراهی یک نفر و امنیت ذهنی برای صاحبشان باشند؛ این احساسات خوشایند در نتیجه افزایش ترشح هورمون‌های مسئول ایجاد حس خوب و شادی مثل اکسی توسین، سروتونین و دوپامین، و همچنین کاهش هورمون‌های استرس مثل کورتیزول و آدرنالین به وجود می‌آیند.

عروسک پولیشی و کاهش استرس

در ادامه، شما را به مطالعه این مطلب نیز دعوت می‌کنیم:

https://pioio.com/mag/2022/01/29/parenting-science/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

Hobelahi

زیست شناس، نقاش و داستان سرا

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *