اعتیاد به اینترنت
بازدید 135
0

اعتیاد به اینترنت چیست؟ علائم و روش های درمان

آیا بیش از حد بازی های ویدیویی را در اینترنت بازی می کنید؟ آیا به صورت اجباری خرید آنلاین می کنید؟ آیا نمی توان از نظر جسمی جلوی بررسی Facebook را گرفت؟ آیا استفاده بیش از حد از شما از رایانه در زندگی روزمره – روابط ، کار ، مدرسه – تداخل دارد؟ اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت داده اید ، ممکن است دچار اختلال اعتیاد به اینترنت شوید ، که معمولاً به عنوان استفاده از اینترنت اجباری (CIU) ، استفاده از اینترنت مشکل ساز (PIU) یا iDisorder نیز نامیده می شود. در ابتدا به عنوان “موضوعی واقعی” مورد بحث قرار می گرفت ، در سال 1995 توسط دکتر ایوان گلدبرگ ، MD که از الگوی اصلی خود درباره ی قمار پاتولوژیک مشهور شده بود ، به عنوان یک اختلال تئوریزه مطرح شد. از زمان بروز این نوع اغتشاش ، این اختلال به سرعت رواج پیدا کرده و از سوی بسیاری از محققان ، مشاوران بهداشت روان و پزشکان به عنوان یک اختلال واقعاً ناتوان کننده مورد توجه جدی قرار گرفته است. اگرچه در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) به عنوان یک اختلال رسما شناخته نشده است ، شیوع آن در فرهنگ های آمریکایی و اروپایی بسیار شگفت آور است – تا 8.2 درصد از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال ، برخی گزارش ها حاکی از آن است که تا 38٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. اختلاف گسترده متغیر در میزان شیوع ممکن است به این واقعیت کمک کند که هیچ معیار درست و استانداردی برای اختلال اعتیاد به اینترنت انتخاب نشده است. در بین دانشمندان و متخصصان بهداشت روان مورد تحقیق واقع شده است و در فرهنگ های قومی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.

پیشرفت در مطالعه اختلال اعتیاد به اینترنت به علت عدم استاندارد سازی در این زمینه تأثیر منفی داشته است. اما به طور کلی در بین محققان پذیرفته شده است که اعتیاد به اینترنت به طور کلی فقط زیرمجموعه ای از اعتیاد به فناوری است. همانطور که از نام آن برمی آید ، تمرکز آن بر اجبار کار با اینترنت است – زیرا سایر زمینه های اعتیاد به رسانه ها در اعتیاد به تلویزیون ، اعتیاد به رادیو و سایر انواع اعتیاد به رسانه دیده می شود. با توجه به انفجار عصر دیجیتال ، اختلال اعتیاد به اینترنت سلطنت را به خود اختصاص داده است زیرا مقصر اصلی اعتیاد به فناوری محسوب می شود. نکته نگران کننده در مورد این اختلال این است که اگر به آن مبتلا شوید ، بی نهایت در محاصره فناوری هستید. بیشتر کارهایی که ما انجام می دهیم ، به عنوان یک جمعیت عمومی ، می تواند در اینترنت انجام شود. آن پیراهن مورد نظر خود را در فروشگاه پیدا نمی کنید؟ جای نگرانی نیست – اینترنت آن را دارد! آیا نیاز به سفارش پیتزا دارید؟ چرا تماس می گیرید؟ سفارش آنلاین را کامل کنید. آیا وقتی از بی خوابی رنج می برید و نمی توانید دوباره بخوابید ، از طریق یک تماس با دوست خود یک بازی ویدیویی را انجام می دهید؟ شرط می بندم که در جهان کسی وجود دارد که بیدار و آماده بازی است! در واقع ، دلیل این است که چرا این اختلال می تواند بسیار نگران کننده باشد – حتی با درمان. زندگی این روزها با خلاص شدن از اینترنت کار سختی است. ما همیشه محاصره می شویم – و بیشتر ما ، روزانه از آن استفاده می کنیم.

علائم چیست؟

علائم و نشانه های اختلال اعتیاد به اینترنت ممکن است در هر دو حالت جسمی و عاطفی ظاهر شود.

برخی از علائم عاطفی اختلال اعتیاد به اینترنت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افسردگی

عدم صداقت

احساس گناه

اضطراب

احساس سرخوشی هنگام استفاده از رایانه

عدم توانایی در اولویت بندی یا نگه داشتن برنامه ها

انزوا

حس نکردن گذر زمان

دفاعی بودن

جلوگیری از کار

تحریک

نوسانات خلقی

ترس

تنهایی

بی حوصلگی با کارهای روزمره

تعرض

علائم جسمی اختلال اعتیاد به اینترنت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

كمر درد

سندرم تونل کارپ

سردرد

بیخوابی

تغذیه ضعیف (عدم خوردن یا خوردن بیش از حد برای جلوگیری از دوری از رایانه)

بهداشت شخصی ضعیف (مثلاً حمام نکردن برای آنلاین ماندن)

گردن درد

خشکی چشم و سایر مشکلات بینایی

افزایش وزن یا از دست دادن وزن

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟ اگر از این اختلال رنج می برید ، ممکن است در روابط شخصی ، زندگی کاری ، مالی یا مدرسه تأثیر بگذارد. افرادی که از این شرایط رنج می برند ممکن است خود را از دیگران جدا کنند ، مدت طولانی را در انزوا اجتماعی بگذرانند و بر روابط شخصی آنها تأثیر منفی بگذارد. بی اعتمادی و عدم صداقت نیز ممکن است بوجود آید به دلیل اینکه معتادان اینترنتی در تلاش برای مخفی کردن یا انکار مقدار زمانی که در اینترنت می گذرانند هستند. علاوه بر این ، این افراد ممکن است در تلاش برای نقاب زدن به رفتارهای آنلاین خود ، شخصیتهای متناوب را به صورت آنلاین ایجاد کنند. مشکلات مالی جدی همچنین ممکن است ناشی از پرهیز از کار ، ورشکستگی به دلیل ادامه خرید آنلاین ، بازی های آنلاین یا قمار آنلاین باشد. معتادان به اینترنت همچنین ممکن است در ایجاد روابط جدید و کنار آمدن با اجتماع با مشکل روبرو شوند – زیرا در محیط آنلاین احساس راحتی بیشتری نسبت به روابط جسمی دارند.

فقط به دلیل استفاده زیاد از اینترنت – تماشای بسیاری از فیلم های YouTube ، خرید آنلاین ، یا دوست داشتن رسانه های اجتماعی ، به این معنی نیست که شما از اختلال اعتیاد به اینترنت رنج می برید. هنگامی که این فعالیت ها شروع به مداخله در زندگی روزمره می کنند ، مشکل پیش می آید. به طور کلی ، اعتیاد به اینترنت به دسته های مختلفی تقسیم می شود. دسته بندی های متداول اعتیاد به اینترنت شامل بازی ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ، وبلاگ نویسی ، خرید آنلاین و استفاده نامناسب از پورنوگرافی اینترنتی است. محققان دیگر می گویند که این مقدار زمان صرف شده در اینترنت نیست که مخصوصاً مشکل ساز باشد – بلکه نحوه استفاده از اینترنت است. یعنی ریسک پذیری استفاده از اینترنت می تواند به همان میزان که زمان صرف شده است ، مهم باشد. آیا شما یک نوجوان دارید که از سایت های دوست یابی نوجوان استفاده می کند که می تواند کودک آزاری در سایت کمین کند؟ این یک ریسک است – و یکی از جنبه های چند بعدی اختلال اعتیاد به اینترنت. سایر عوامل خطرناک چند بعدی شناسایی شده از اختلال اعتیاد به اینترنت شامل اختلالات جسمی ، اختلالات اجتماعی و عملکردی ، اختلالات عاطفی ، استفاده تکانشی در اینترنت و وابستگی به اینترنت است.

چگونه تشخیص داده می شود؟

اگرچه در زمینه سلامت روان اختلال اعتیاد به اینترنت در حال افزایش است و – و اخیراً به راهنمای اختلال روانی و آماری اختلالات روانی به عنوان اختلالی با نیاز به تحقیقات بیشتر اضافه شده است ، هنوز یک تشخیص استاندارد از اختلال اعتیاد به اینترنت کشف نشده است. این همچنین یک عامل مؤثر در تغییرپذیری کلی در این اختلال به عنوان یک طیف گسترده و شیوع در جامعه از 0.3٪ به 38٪ است.

یکی از ارزیابی های تشخیصی پذیرفته شده تر از اعتیاد به اینترنت توسط مقاله 2005 KW Beard در کتاب سایبرپسیولوژی و رفتار ارائه شده است. KW Beard برای تشخیص اختلال اعتیاد به اینترنت در جامعه عمومی ، پنج معیار تشخیصی را پیشنهاد می کند:

مشغول اینترنت است (دائماً درباره استفاده قبلی یا استفاده بعدی فکر می کند)

برای جلب رضایت نیاز به استفاده از اینترنت با افزایش زمان زیاد دارد

تلاش های ناموفق برای کنترل ، قطع یا متوقف کردن استفاده از اینترنت انجام داده است

هنگام تلاش برای کنترل استفاده از اینترنت بی قرار ، بی روحیه ، افسرده یا تحریک پذیر است

بیشتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده آنلاین بوده است

علاوه بر این ، KW Beard (2005) می گوید حداقل یکی از موارد زیر باید در تشخیص اختلال اعتیاد به اینترنت موجود باشد:

از بین رفتن یک رابطه مهم ، شغلی ، تحصیلی یا فرصت شغلی به دلیل استفاده زیاد از اینترنت

برای پنهان کردن درگیری با اینترنت به اعضای خانواده ، درمانگران یا دیگران دروغ گفته است

از اینترنت به عنوان راهی برای فرار از مشکلات و یا برای رهایی از روحیه بی نظمی استفاده می کند (به عنوان مثال ، گناه ، اضطراب ، افسردگی ، درماندگی)

اگر با اختلال اعتیاد به اینترنت به دنبال کمک بوده اید ، احتمالاً به شما یک تست ذهنی یا پرسشنامه داده شده است تا وابستگی شما به اینترنت را ارزیابی کند. متداول ترین ابزارهای ارزیابی برای کمک به تشخیص اختلال اعتیاد به اینترنت عبارتند از:

تست اعتیاد به اینترنت جوانان

پرسشنامه استفاده از اینترنت مشکل ساز (PIUQ)

مقیاس اجباری استفاده از اینترنت (CIUS)

گزینه های مداوا چه هست؟

اولین قدم در درمان ، تشخیص وجود مشکل است. اگر اعتقاد ندارید که مشکلی دارید ، احتمالاً به دنبال معالجه نیستید. یکی از مشکلات اساسی در اینترنت این است که غالبا مسئولیت پذیری و محدودیتی وجود ندارد. شما در پشت صفحه پنهان هستید – و برخی از کارهایی که ممکن است بصورت آنلاین بگویید یا انجام دهید ، مواردی هستند که هرگز به صورت حضوری انجام نمی دهید. بحث وجود دارد که آیا در وهله اول درمان ضروری است یا خیر. برخی معتقدند که اختلال اعتیاد به اینترنت یک بیماری است و می گویند که معمولاً به خودی خود برطرف می شود. مطالعات نشان داده است که رفتار خود اصلاحی می تواند حاصل شود و موفقیت آمیز باشد. رفتارهای اصلاحی شامل نرم افزاری است که باعث کنترل استفاده از اینترنت و انواع سایتهایی می شود که قابل بازدید است – اکثر متخصصان موافقت می کنند که ممتنع بودن از رایانه روشی مؤثر برای تصحیح نیست.

برخی از متخصصان معتقدند که داروها در درمان اختلال اعتیاد به اینترنت مؤثر هستند – زیرا اگر از این بیماری رنج می برید ، به احتمال زیاد شما نیز از یک بیماری زمینه ای اضطراب و افسردگی رنج می برید. به طور کلی تصور می شود که اگر اضطراب یا افسردگی را درمان می کنید ، ممکن است اعتیاد به اینترنت با این رویکرد درمانی برطرف شود. مطالعات نشان داده است که داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تأثیر عمیقی بر میزان زمان صرف شده در اینترنت داشته اند – در برخی موارد کاهش نرخ از 35+ ساعت در هفته به 16 ساعت در هفته. فعالیت بدنی نیز در افزایش سطح سروتونین و کاهش وابستگی به اینترنت مؤثر است.

برخی از درمانهای روانی رایج اختلال اعتیاد به اینترنت شامل موارد زیر است:

درمان فردی ، گروهی یا خانوادگی

اصلاح رفتار

دیالکتیکی رفتار درمانی (DBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT)

اسب درمانی

هنر درمانی

تفریحی درمانی

واقعیت درمانی

 

به دلیل شیوع این اختلال در جمعیت عمومی ، مراکز درمانی و برنامه هایی در ایالات متحده و سراسر جهان رو به افزایش است. در بعضی موارد ، درمان شوك الكترونیكی برای از بین بردن اعتیاد افراد به اینترنت استفاده می شد – این روش از آن زمان ممنوع است. مرکز درمانی مسکونی ReSTART در سال 2009 در سیاتل ، WA برای استفاده از رایانه های پاتولوژیک آغاز شد. در سال 2013 ، یک دستگاه کیبورد متصل به USB برای ایجاد شوک ولتاژ بسیار کم برای کاربرانی که از وب سایتهای خاص بازدید کرده اند ، ایجاد شده است. در جاهای دیگر در سراسر کشور و بین المللی ، مراکز ترک اعتیاد برای کمک به افراد مبتلا به اختلال اعتیاد به اینترنت آغاز شده است.

در بسیاری از موارد ، از روشهای چند نمودار برای درمان اختلال اعتیاد به اینترنت استفاده شده است. در این روش درمانی ، اگر از این بیماری رنج می برید ، ممکن است برای درمان اعتیاد خود به اینترنت ، داروها و روان درمانی تجویز شوند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *