سنگ فیروزه ای
بازدید 187
0

آشنایی با سنگ فیروزه ای و خواص آن

سنگ فیروزه ای یکی از سنگ های گرانبها می باشد، که در احادیث و روایت از خواص ان بسیار گفته شده است. در این بخش قصد دارم مطالبی برای اشنایی بیشتر شما در مورد سنگ فیروزه و خواص آن مطرح کنیم.

سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه بعنوان یک کانی کم یاب شناخته شده است که رنگ ان ابی نزدیک به سبز می باشد که طرفدران بسیاری دارد. این کانی را بعد از استخراج به دست سنگ تراشان فیروزه می سپارند و انها این کانی را برای  نگین انگشتر، گردنبند، گوشواره و جواهرات دیگر استفاده میکنند.

در گذشته تنها این کانی را میتوانستند از سنگ فیروزه ای استخراج کنند ولی اکنون به مانند کانی های دیگر به صورت مصنوعی نیز فراورده شده است، که تشخیص ان از اصلی به مصنوعی کار دشواری است.

برای اینکه در یک محل فیروزه بوجود بیاید نیازمند این است که در ان منطقه میزان مس بسیار بالا باشد. زیرا  با تاثیر گذاری محلولهای سطحی مس دار به سنگ هایی که از Al2o3 غنی می باشد و دارای فسفر هستند  باعث بوجود امدن سنگ فیروزه ای میشوند. گاهی اوقات نیز پیش می اید که با تاثیر گذاری محلول های مس دار بر روی استخوان جانوران نیز سنگ فیروزه ای  به دست می اید.

 

سنگ فیروزه ای در چه رنگ هایی موجود می باشد؟

سنگ فیروزه در شکل های مختلفی وجد دارد مانند: دانه ای ریز، فیروزه ریز، کمپالت، متخلخل، کلیرای، خوشه ای، دندریتی و گاهی نیز پوششی  می باشد.

سنگ فیروزه را معمولا به صورت نامتبلور و رگه رگه و مثل دانه های پراکنده در درون سنگ مادر می توان پیدا کرد. در طبیعت میزان بلوره های فیروزه بسیار کم بافت میشود ولی به خاطر جلاپذیری و رنگ جالب آن توجه خاصی به ان میشود.

رنگ های فیروزه ای نیز متفاوت می باشد؛ رنگ ابی اسمانی، ابی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز ، ابی نیلی و ابی مایل به سفید رنگ هایی است که در سنگ های فیروزه ای میتوان یافت.
رنگ ابی اسمانی  برای سنگ مرغوب می باشد و برای سنگ نا مرغوب رنگ سبز مایل به زرد است.

اگر در کانی میزان رنگ ابی بیشتر باشد نشانگر ان است که مس در ان زیاد است؛ اگر رنگ کانی سبز باشد آهن موجود در سنگ بیشتر است و در صورت وجود الومینیوم زیاد در سنگ، رنگ ان به سفیدی میزند؛ که به این  شکل از ارزش سنگ کاسته میشود.
در نتیجه با ارزشترین نوع فیروزه  رنگ ابی ان است.

مدل سنگ فیروزه

اگر سنگ فیروزه را  به مدت زیادی در برابر نور زیاد و حرارت و گرما قرار دهید   رنگ پریده میشود و به تدریج ممکن است  رنگ ان به سبز تغییر کند؛ به همین علت از ارزش ان کم میشود.

رنگی ابی موجود در سنگ فیروزه  به خاطر وجود cu2t  ابدار می باشد در صورت اینکه اب خود را از دست بدهد رنگ ان به سفید میشود.

سنگ های فیروزه که دارای دو رنگ می باشد را ابرش گفته میشود.بعضی از انواع  فیروزه ی سفید فام را درون روغن قرار میدادند که به طور موقت رنگ ان پر رنگ تر از قبل میشد، ولی بعد از گذشت چند مدت رنگ ان از بین میرفت.
برای اینکه رنگ فیروزه به سبز بزند می توان با مالیدن چربی رو ان این امکان را فراهم کرد.

برای اینکه فیروزه مصنوعی را  تولید کنند سنگی به نام مها را رنگ میکنند  و از ان به دست می یاورند که با نام سنگ خضرا به فروش میرسد. اگر این فیروزه شکسته شود مشخص میشود که ایا فیروزه اصل می باشد یا خیر چرا که فیروزه مصنوعی پس از شکستن در سطح شکستگی  سفید میشود.

فیروزه عجمی

انواع شکل سنگ فیروزه

سنگ فیروزه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از انها شکل مخصوص به خود را دارند د رادامه به انها اشاره میکنیم:

  • فیروزه نیشابوری: که به دو دسته تقسیم میشود
    فیروزه عجمی:   این نوع فیروزه که جز گران قیمت ترین فیروزه ها به حساب میاید دارای رنگ ابی سیر می باشد و شکل ان گرد و درشت است؛ که در ساختن انگشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • فیروزه عجمی نیم رنگ: تنها تفاوتی که با فیروزه قبلی دارد در رنگ ان است، که در این مدل رنگ فیروزه کم رنگ تر می باشد.
  • فیروزه عربی: شکل این نوع فیروزه به صورت تخت است و رنگش ان ابی سیر می باشد. این نوع فیروزه در عربستان برای ساختن مدال به کار میرود.
  • فیروزه توفال: به مانند سنگ عربی می باشد با این تفاوت که در این مدل سنگ از بین رفته است و فقط لایه ای از فیروزه که رنگ ان به ابی سیر میزند باقی مانده است.

خواص سنگ فیروزه

سنگ فیروزه ای در درمان بیماری های روحی و روانی و حتی جسمی میتواند کمک شایانی به شما داشته باشد از این رو خواص ان را در این قسمت جمع اوری کرده ایم تا شما  را از ان مطلع کنیم:

  • تقویت چشم: برای تقویت چشم میتوان سنگ فیروزه را روی چشم قرار داد یا از ان سورمه ای برای چشم تهیه کرد و یا حتی به ان نگاه کرد.
  • درمان گلو درد و ریه: اگر از گلو درد رنج می برید؛ سنگ فیروزه ای را روی گلوی خود قرار دهید تا به درمان ان کمک کند حتی این کار تارهای صوتی و ریه شما را تقویت میکند.
  • درد شکم: در گذشته افرادی که از درد شکم در عذاب بودند؛ سنگ فیروزه ای را به صورتر پودر درست میکردند و به ان بیمار میدادند.
  • بیماری روحی و روانی: سنگ فیروزه ای میتواند در درمان بیماری های افسردگی به بیماران روحی و روانی کمک کند و حتی میتواند باعث کاهش اضطراب و استر س انها شود.
  • بیماری های غذایی: در درمان بیماری هایی که بخاطر مشکلات غذایی رخ میدهد مانند اناروکسی کاربرد دارد.
  • شادابی و نشاط: سنگ فیروزه به افرادی که دچار ناراحتی و افسردگی هستند شادی و نشاط میدهد و کمک میکند در کارهایی که انجام میدهند پر انرژی باشند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *