بازدید 145
0

ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین

روز ولنتاین

دغدغه مشترک تمام جهانیان ، ورای از تمام غیر مشترکاتشان ، عشق است . عشق و محبت دو عنصر جدا نشدنی می باشند که هیچ حد و مرزی نمیشناسند و با هر رنگ و پوست و زبان و ملیتی خود را اخت میدهد . در حقیقت عشق همراه با تولد هر انسانی زاده میشود و تا مرگ همراه با او زندگی میکند . یکی از جنبه های هیجان انگیز عشق ، عشق نسبت به افراد است و آن هنگام که این عشق نسبت به فردی ایجاد میشود ، بهانه ای میشود تا هر زمان آن را جشن بگیرند . روز ولنتاین چه روزی است ؟ چه شد که این روز به وجود آمد؟ رسوم کشور های مختلف راجع به آن چیست؟

ولنتاین چه روزی است ؟یا ولنتاین چیست؟

از مهم ترین روزهایی که در سرتاسر جهان به خاطروجود عشق پاک و راستین جشن میگیرند روز ولنتاین است. این روز در تاریخ مسیحیان 14 فوریه است. در مذهب مسیحیت این روز از ارزش بسیار والایی برخوردار است وبا نزدیک شدن به این واقعه همه مردم در تکاپوی تهیه هدیه ولنتاین و ابراز عشق و محبت خود به معشوقه شان هستند.
اما در واقع همه چیز عشق و عاشقی و کادو دادن و گرفتن نیست. در پس پرده این روز وقایعی وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست.

پس اگر شما هم کنجکاو شده اید که بدانید چه اتفاقاتی افتاده است باید تاریخچه ولنتاین را از ابتدا باهم مطالعه کنیم

تاریخچه ولنتاین چیست؟ یا چه شد که این روز به وجود آمد؟

افسانه های مختلفی درباره این مسئله وجود دارد که هر کدام داستانی را برای خود روایت میکنند. در ادامه آن ها را خواهیم فهمید. برای پاسخ به این سوال باید برگردیم به حدود 250 تا 270 سال بعد از میلاد مسیح یا همان سده سوم میلادی. در آن زمان کلودیوس  دوم امپراتور روم بود که جنگ آوران زیادی را تربیت میکرد. او به این باور سربازانی که مجرد هستند و خانواده ای ندارند بسیار قوی ترو کارآمد تر از سربازانی هستند که متاهل و دارای خانواده اند.  به همین منظور طی یک دستور عجیب ازدواج پسران مجرد را ممنوع اعلام کرد .اما سنت ولنتاین کشیش کلیسای کاتولیک که مردی احساساتی و موافق تشکیل خانواده بود اعتقادی به این قضیه نداشت. به همین دلیل بصورت مخفیانه شروع به قانون شکنی کرد و ازدواج پسران را با دختران مورد علاقه شان جاری ساخت.

سنت ولنتاین
کشیش کلیسا کاتولیک سنت ولنتاین

این روند ادامه داشت تا آن هنگام که پرده از راز وی برداشته شد و این خبر به گوش پادشاه رسید. کلودیوس دوم بلافاصله دستور داد که او را به زندان بیاندازند تا در اثر شکنجه های طاقت فرسا جان دهد. بنا بر یک روایت مسیحیان به پاسداشت این کار بزرگ ولنتاین روز مرگ او را روز عشق نامیده اند.

به روایتی دیگر ولنتاین خود در روزهایی که در زندان سپری میکرد عاشق دختر زندان بان خود شد و نامه هایی را برای او می نوشت . قبل از مرگش آخرین نامه را برای او با امضای « از طرف ولنتاین تو » فرستاد. به همین دلیل سال های سال در این روز کارت ها  و نامه هایی در سرتاسرجهان عشاق به یکدیگر میدهند و علاقه و محبت خود را ابراز میکنندد.
استان دیگری در این باره وجود دارد که می گوید کلیسای کاتولیک برای از بین بردن شرک و بت پرستی روز ولنتاین  را جایگزین جشن لوپرکالیا که جشن بت پرستی بود و به مناسبت باروری برگزار میشد،  کرد.

در هر صورت هرکدام از این افسانه ها درست باشد فرقی نمیکند. سنت ولنتاین یک قهرمان دلسوز و عاشق خواهد ماند.

قسمت رمانتیک داستان کجاست؟

غیر از قسمت ازدواج جوانان عاشق و عاشق شدن خود سنت ولنتاین بقیه داستان مربوط به خشونت و مرگ و میر است. پس چرا روز 14 فوریه هچنان به عنوان روز عشق ماندگار شده است؟

برای مثال انگلستان و فرانسه قرون وسطی، 14 فوریه را اولین روز فصل جفت‌ گیری پرندگان می‌ دانستند و به موضوع تاریخ «عشق» اضافه می‌ کردند که این موضوع ایمان مردم را نسبت به این روز بیشتر کرد و باعث تداومش شد.

روز ولنتاین در سراسر جهان

کدام کشورها روز ولنتاین را جشن می گیرند؟ در حالی که بسیاری از کشورها جشن‌های معمولی و سنت‌های معمولی کارت‌ها، گل‌ها، شکلات‌ها و کادو های فانتزی دارند، برخی کشورها سنت‌های بسیار منحصر به‌ فردی برای جشن گرفتن تعطیلات عاشقانه دارند. اگر با فردی با فرهنگ متفاوت از فرهنگ شما قرار ملاقات می گذارید، ممکن است روز ولنتاین شما متفاوت باشد.

با دیدن اینکه چگونه روز ولنتاین را در جهان جشن می گیرند، کمی استعداد بین المللی به ایده های عاشقانه خود اضافه کنید.

روز ولنتاین در بلژیک

بلژیکی ها بخاطر نحوه جشن گرفتنشان معروف نیستند ، اما به‌عنوان پایتخت شکلات جهان، جای تعجب نیست که شکلات‌ها در لیست هدیه‌های عاشقانه ولنتاین  قرار دارند، حتی اگر در آخرین لحظه خریداری شوند.آلمانی ها کمی پس از جنگ جهانی دوم، جشن والنتستاگ را از سربازان آمریکایی مستقر در کشور آغاز کردند. کارت ها در آلمان رایج نیستند. درعوض، آلمانی ها اظهارات عاشقانه مفصل تری را ترجیح می دهند. یک سنت رایج ولنتاین آلمان، دادن یک شیرینی زنجبیلی به شکل قلب یا آدمک است که بارها در انیمیشن ها آن را مشاهده کرده اید.

روز ولنتاین در آلمان

آلمانی ها کمی پس از جنگ جهانی دوم، جشن والنتستاگ را از سربازان آمریکایی مستقر در کشور آغاز کردند. کارت ها در آلمان رایج نیستند. درعوض، آلمانی ها اظهارات عاشقانه مفصل تری را ترجیح می دهند. یک سنت رایج ولنتاین آلمان، دادن یک شیرینی زنجبیلی به شکل قلب یا آدمک است که بارها در انیمیشن ها آن را مشاهده کرده اید.

روز ولنتاین در ژاپن

در این روز خاص، قرار ملاقات ژاپنی ها فارغ از جنسیت انجام می شود. در عوض، زنان ابتدا به مردان شکلات می دهند. قسمت مهم قضیه اینجاست که آیا شکلات giri (برای دوستان و آشنایان) دریافت میکنید یا شکلات honmei (برای عشق واقعی شما).

زنان در ژاپن دقیقا یک ماه بعد در روز سفید هدایایی دریافت می کنند. در این روز مردان به زنان شکلات سفید یا ژتون های دیگر می دهند.

روز ولنتاین در هلند

شاید تعجب آور نباشد که جشن های ملت لاله دوست منشأ گلی دارد.تا دهه 1990ولنتاین به طور گسترده جشن گرفته نمیشد. تا اینکه سازمان ملی گل‌ فروشان این روز را راهی برای فروش بیشتر گل‌ های محلی در مقابل صادرات همه آنها در تعطیلات عاشقانه اعلام کرد. بنابراین، کارت و گل همچنان هدایای محبوب هلندی‌ها هستند، اگرچه اینها تنها هدایای رایج هنگام قرار ملاقات با مردان و زنان هلندی نیستند.

روز ولنتاین در بریتانیا

ولز جشن های روز ولنتاین خود را نه با بزرگداشت سنت ولنتاین، بلکه سنت دوینون خود منحصر به فرد می کند. Dwynwen ولزی حامی قدیس عاشقان است. ولز این قدیس را در 25 ژانویه جشن می گیرد. در این روز، قاشق های عشق جایگزین کارت ها می شوند. این برگرفته از یک سنت قدیمی ولزی است که در آن مردان قاشق‌ های چوبی استادانه‌ ای را برای عاشقان خود با دست حک می‌ کردند که در پشت هر نماد حک شده معانی وجود داشت.

روز ولنتاین در اسپانیا

اسپانیایی ها روز سنت ولنتاین را مانند جاهای دیگر جشن می گیرند. با این حال، آنها جشنواره های محلی با موضوعات مشابه دارند. برای مثال، والنسیا روز سنت دیونیسیوس ( قدیس حامی عشق اسپانیا ) را در 9 اکتبر با میزبانی رژه‌ های جشن و هدیه دادن مجسمه‌ های سنتی مارزیپان موکادورا به زنان جشن می‌ گیرند.

هدیه های عاشقانه ولنتاین

سه هدیه بزرگ در روز ولنتاین وجود دارد. گل، کارت و شکلات. اما این سنت های هدیه از کجا آمده است؟

گل های روز ولنتاین به عنوان یک سنت در قرن هفدهم آغاز شد، از آنجا که گل های رز نشان دهنده عشق در تمام اشکال آن هستند، گل های انتخابی برای این روز شدند. گل رزبه عنوان گل مورد علاقه ونوس، الهه عشق معرفی شده است، زیرا نشان دهنده احساسات قوی است. در نتیجه، عاشقان شروع به دادن گل به کسانی کردند که به آنها علاقه داشتند تا عشق خود را به یکدیگر نشان دهند، که اغلب هیچ حد و مرزی هم نداشت.

دلیل قرمز بودن گل رز روز ولنتاین
چرا در روز ولنتاین باید گل رز قرمز هدیه بدهیم؟

با توجه به داستان ولنتاین، اولین هدیه‌ ولنتاین یادداشت‌ های عاشقانه‌ای بوده که سنت‌ ولنتاین تا قبل از روز مرگش برای دختر زندان‌بان فرستاده بوده است .بعد از آن در سال 1415، چارلز دوک اورلئان، زمانی که در روز ولنتاین در برج لندن زندانی بود، شعری برای همسرش نوشت. در قرن شانزدهم، کارت‌ ها در روز ولنتاین آنقدر رایج شده بودند که چندین رهبر مذهبی علیه آن‌ ها موعظه می‌ کردند. در اوایل قرن نوزدهم، این محبوب ترین راه برای نشان دادن عشق خود دراین روز خاص شد. امروزه بسیاری از آن پیام‌های عاشقانه روی کارت‌ های تولید شده به‌ صورت انبوه در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلف نوشته شده‌ اند و می‌ توانید آنها را با کمترین قیمت در فروشگاه‌ های مخصوص هدایای ولنتاین پیدا کنید.

نامه و کارت عاشقانه روز ولنتاین
نامه و کارت عاشقانه روز ولنتاین

روز ولنتاین بدون شکلات چه خواهد بود؟  شکلات احتمالاً به دلیل اثرات تقویت جنسی آن، به شیرینی انتخابی برای روز ولنتاین تبدیل شده است. این روزها، بسیاری از شوهران برای همسران خود یک دسته گل رز، یک کارت و یک جعبه شکلات می آورند تا عشق خود را به بهترین شکل ممکن در روز ولنتاین نشان دهند. معمولا زنان هم خودشان شکلات درست میکنند و آنها را با قلب و غیره تزیین میکنند و به معشوقشان بعنوان کادو ولنتاین میدهند .

 
شکلات ولنتاینی
شکلات و شیرینی مخصوص ولنتاین

چرا کادو های ولنتاین قرمز هستند؟

قرمز رنگ شور، عشق و ثروت است و حتی در بسیاری از فرهنگ ها خوش شانسی محسوب می شود.تاریخچه رنگ  قرمز به‌ عنوان رنگی پرطرفدار و مرتبط با عشق، به گذشته‌های دور برمی‌گردد – حتی قبل از اینکه سنت ولنتاین وجود داشته باشد. در زمان رومیان، عروس‌ ها حجاب‌ های قرمز می‌ پوشیدند . طبق افسانه ای آدونیس ( از اساطیر یونانی ) عاشق آفرودیت (الهه یونانی عشق)  بود و برای رسیدن به او باید از یک مسیر پراز گل های رز سفید خار دارعبور میکرد. بخاطر عبور از این مسیر خونش بر روی گل ها ریخت و رنگ آن از سفید به قرمز تغییر کرد. به همین دلیل گل رز قرمز نماد عشق شد.

دلیل رنگ قرمز ولنتاین
چرا کادو های ولنتاین قرمز هستند؟

دانشمندان حتی به این نتیجه رسیده اند که رنگ قرمز برخی از قوی ترین احساسات را در ما بر می انگیزد، فقط با دیدن. وقتی رنگ قرمز در تصویر وجود دارد، هم مردان و هم زنان برای جنس دیگر جذابیت بیشتری دارند.

کم کم رنگ قرمز بعنوان رنگ عشق و تم اصلی روز ولنتاین انتخاب شد و در حال حاضر گل های رز و عروسک خرس ها به این رسم دیرینه اضافه شدند و با استقبال بسیاری روبرو شدند چرا که طرفین معتقدند عروسک خرس بزرگ بسیار لطیف و نرم است و بغل گرفتنش به طرف مقابل احساس خوبی میدهد و تنهایی را پر میکند و باعث میشود تا نبود حضور معشوق را کمرنگ تر کند . ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین

عروسک خرس ولنتاینی
عروسک خرس ولنتاینی

هر ساله با نزدیک شدن به این روز، مغازه ها دکورهای خود را با رنگ های قرمز و سفید تزیین کرده . اما متاسفانه به دلیل مصرف گرایی هایی که این سالها شاهد اتفاق افتادن آنها دراین روز بوده ایم و این روز را بیشتر به روزی پر هزینه همراه با خرج های گزاف تبدیل کرده است ، باعث شده تا کمپین های بسیاری به مخالفت با ولنتاین ایجاد شود .

از طرفی کشورهای مسلمان پاسداری این روز را به دلیل این که ریشه ی آن به مسیحیت بر میگردد ممنوع اعلام کرده اند .

اما اگر نگاهکی به دیگر سنتها بیاندازیم نشانه ها و رسومی همچون روز ولنتاین میبینیم .

به عنوان مثال برزيلي‌ ها هم روز عشقشان را به نام روز Dia dos Namorados (روز عاشقان) در 12 ژوئن در شامگاه قبل از تعطيلاتشان جشن مي‌ گيرند.

در ديگر کشورهاي جنوب آمريکا نيز روزي با نام «روز عشق و دوستي» وجود دارد بيشتر افراد اين روز را با فرد مورد علاقه‌ شان گذرانده و هديه محرمانه اي نيز به طرف مقابلشان مي‌ دهند. و در ایران نیز روز سپندارمذگان را داریم . سپندارمذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن . زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان سپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.

مطالبی که شاید برای ولنتاین بدردتان بخورد

https://pioio.com/mag/2022/01/05/5-valentines-romance-novels-we-should-read-on-this-day/ https://pioio.com/mag/2021/12/22/best-gift-valentine-birthday/ https://pioio.com/mag/2021/12/25/cafe-mashhad-valentine/ https://pioio.com/mag/2021/12/26/best-gifts-for-girls/ https://pioio.com/mag/2021/02/14/5-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%88%d9%84%d9%86%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%86/

ولنتاین چیست؟ تاریخچه ولنتاین

از مهم ترین روزهایی که در سرتاسر جهان به خاطروجود عشق پاک و راستین جشن میگیرند روز ولنتاین است. این روز در تاریخ مسیحیان 14 فوریه است.

ولنتاین چندمه؟

25 بهمن ولنتاین است

روز ولنتاین در سراسر جهان چگونه است؟

هر کشوری رسم و رسوم خاص خودش را دارد. بعضی ها جالب و بعضی ها تعجب برانگیزند. اگر کنجکاو هستید بدانید در کشور های دیگر چه میگذرد مطلب را بخوانید.

چرا کادو های ولنتاین قرمز هستند؟

طبق افسانه ای آدونیس ( از اساطیر یونانی ) عاشق آفرودیت (الهه یونانی عشق)  بود و برای رسیدن به او باید …

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کیمیا عدالتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *