آموزش ویولن
بازدید 309
0

آموزش ویولن | صفر تا صد نکات از مبتدی تا حرفه ای

گوش سپردن به موسیقی یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که هر کسی می تواند تجربه آن را داشته باشد. اما نواختن موسیقی قطعا تجربه هیجان انگیز تری است. کمتر کسی پیدا می شود که به نواختن موسیقی علاقه مند نباشد. یکی از جذاب ترین و البته دشوار ترین سازها، ویولن است. اگر به نواختن ویولن علاقه مندید اما نمی دانید که باید چه کاری انجام دهید و از کجا شروع کنید، در ادامه این مطلب و آموزش ویولن با ما همراه باشید.

قبل از هرچیزی شما باید تجهیزات لازم را برای نواختن این ساز روح نواز داشته باشید.

خرید ویولن برای افراد مبتدی

بهترین مارک ویولن
آموزش ویولن | خرید ویولن

مهم ترین نکته ای که برای خرید ویولن باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما در ابتدای راهی طولانی برای حرفه ای شدن در نواختن این ساز هستید؛ پس بهتر است دست روی سازهای گران قیمت نگذارید. دلیل آن هم ساده است! بگذارید با یک مثال آن را بگویم : شما وقتی تازه گواهینامه می گیرید و شروع به رانندگی می کنید، هیچوقت از همان روز اول یک ماشین گران قیمت نمی خرید. پس منطقی تر این است که شروعتان با یک ساز معمولی باشد و خرید یک ساز گران تر و حرفه ای تر را به بعد از آموزش های اولیه خود موکول کنید.

پیشنهاد ما برای شروع ویولن های برند آماتی و تی اف است. البته اگر بتوانید این برند ها را به صورت اورجینال تهیه کنید. به همین دلیل بهتر است اگر بار اولی است که برای خرید پیانو می روید، حتما از فردی که به او اعتماد دارید و اطلاعاتی نیز در این زمینه دارد مشورت بگیرید.

آموزش ویولن | آشنایی با اجزای ساز ویولن

آموزش اولیه ویولن
آموزش ویولن | آشنایی با اجزای ساز ویولن

برای شروع هر مهارتی، خصوصا یادگیری یک ساز نیاز است در ابتدا یک اطلاعات کلی از ساز، نحوه کار آن و اجزای آن داشته باشید. در ادامه آموزش ویولن این موارد را با هم برسی خواهیم کرد.

  • آرشه (کمان) : آرشه ویولن یک قطعه چوبی است که رشته موها در طول آن کشیده شده و به دو طرف آن وصل شده است. در نمونه های مرغوب و با کیفیت تر از موی اسب در ساختار آرشه استفاده می شود.
  • جعبه رزونانس : این جعبه از سه بخش تشکیل شده است؛ صفحه رویی، صفحه زیرین و زوارهای دور. به دلیل استحکام بالای چوب آبنوس در ساخت گریف، خرک و سیم گیر استفاده شده است.
  • گردن یا دسته : جایی است که دنباله چوب آبنوس که در واقع سیم ها به آن تکیه داده می شود و محلی که نوازنده روی آن انگشت گذاری می کند.
  • گریف : گریف در واقع صفحه انگشت گذاری نوازنده است که با کوتاه کردن طول سیم نت های مختلفی را می نوازد.
  • خرک : خرک نقش یک پل را بین سیم ها و جعبه رزونانس بازی می کند. ارتعاشات را به صفحه زیرین ساز منتقل می کند و مانعی در برابر شکسته شدن صفحه رویی به دلیل فشار سیم ها و خرک است.
  • سیم ها : سیم ها از جعبه کوچک و ابتدای ساز شروع می شود، در طول ساز ادامه پیدا می کند تا به سیم گیر برسد.
  • سیم گیر : سیم گیر در فاصله کوتاهی از خرک تا انتهای ویولن قرار گرفته است.

آموزش ویولن | نحوه در دست گرفتن ویولن

یادگیری ویولن در خانه
آموزش ویولن | نحوه در دست گرفتن ویولن

برای نواختن یک قطعه زیبا، سعی کنید در حالت راحتی بایستید و شانه خود را صاف نگه دارید. می توانید برای تسلط بیشتر پای چپ خود را کمی جلو بگذارید. ویولن را به صورت افقی و موازی با زمین در دستان خود بگیرید و اندکی به سمت چپ متمایل کنید. به طور کلی ویولن با سه نقطه چانه، دست چپ و شانه چپ در تماس است. در واقع محل نگه داشتن ساز روی ترقوه چپ است و برای تعادل بیشتر می توانید چانه خود را به کار گیرید.

آموزش ویولن | شیوه نگه داشتن ساز ویولن

آموزش اولیه ویولن
آموزش ویولن | شیوه نگه داشتن ساز ویولن

سعی کنید از ابتدا به صورت صحیح همه چیز را یاد بگیرید، زیرا اصلاح کردن عادات و روش های غلط در نواختن ویولن انرژی و زمان زیادی را از شما می گیرد. بنابراین با دقت مطالب را بخوانید و اجرا کنید. البته یادگیری و آموزش ویولن نزد یک استاد حرفه ای، قطعا بهتر است.

  • سعی کنید آرنجتان دقیقا زیر مرکز ویولن قرار بگیرد.
  • مچ دست را کمی خم کنید.
  • انگشت شصت خود را رو به روی انگشت دوم و سوم خود قرار دهید.
  • بین انگشت شصت و اشاره تان باید حالتی C مانند وجود داشته باشد.
  • گلویی ویولن را با دست چپ نگه دارید.
  • قسمت عقب ویولن را روی ترقوه چپ بگذارید و با کمک از فک حالت آن را حفظ کنید.

آموزش ویولن | نحوه نگه داشتن آرشه ویولن

نحوه نگه داشتن آرشه ویولن
آموزش ویولن | نحوه نگه داشتن آرشه ویولن

حالت انگشتان دست شما باید آزادانه و رها باشد. مانند تصویر ابتدا وسط انگشت اشاره خود و بعد نوک انگشت کوچک را روی قسمت صاف آرشه قرار دهید. در این حالت انگشت شصت شما باید قسمت چوبی زیرین آرشه را لمس کند. کف دستتان نباید آرشه را لمس کند، در عین حال سعی کنید دستتان را شل و آزاد نگه دارید.

اگر از کمان ویولن با سرعت و فشار مناسبی استفاده کنیم، صدای آن کیفیت بیشتری پیدا می کند.

چطور بنوازیم؟

قبل از آموزش نواختن ویولن بهتر است با نام نت های سیم ویولن آشنا شویم. سیم های ویولن به ترتیب روی نت های می، لا، ر و سل کوک می شود. نام گذاری سیم ها به ترتیب از نازک ترین تا ضخیم ترین، E A D G است.

نحوه انگشت گذاری روی سیم

نحوه انگشت گذاری روی سیم

یکی از چالش های اساسی در نواختن و آموزش ویولن، همین نحوه انگشت گذاری روی سیم هاست. ترتیب انگشت گذاری صحیح روی سیم های ویولن، نت های ویولن و صدای شفاف ساز را آشکار می کند.

برای راحتی در فهم این موضوع، انگشت گذاری روی سیم های ویولن را با 3 موقعیت مختلف که اصلی ترین ها هستند برسی می کنیم. در ابتدای کار قرار دادن انگشتان روی سیم ها در محل صحیح برای شما با چالش زیادی همراه است، چون خطا در این مرحله (حتی به اندازه یک تار مو) صدای ناهماهنگی را ایجاد می کند. چیزی که به شما در ابتدای کار کمک خواهد کرد، استفاده از نوار های انگشتی برای تشخیص محل دقیق انگشت گذاری است. به مرور زمان و با تمرین و تکرار زیاد، اصطلاحا حافظه عضلانی شما تقویت می شود.

قبل از گذاشتن نوارها، برای اطمینان از درستی محل آنها باید ساز شما کاملا کوک باشد.

موقعیت اول | در این موقعیت پایین ترین نت هایی که می توانید بنوازید را می آموزید.

  • با چهار انگشت اشاره، میانه، حلقه و انگشت کوچک در فاصله و نقاط مشخص شروع به انگشت گذاری روی سیم ها می کنیم.

موقعیت دوم | از موقعیت اول به عنوان منبع استفاده می شود.

  • در موقعیت دوم، انگشت دوم جایگاه انگشت اول را در موقعیت اول دارد. برای بقیه انگشتان هم به همین ترتیب پیش می رود. اما معمولا نوازندگان در سطح مبتدی کمتر از موقعیت دوم استفاده می کنند. در صورتی که بر موقعیت های اول و سوم مسلط می شوید می توانید یادگیری دومین موقعیت را برای بعد بگذارید. موقعیت دوم جهت رسیدن یه حداکثر دقت صدا استفاده می شود و برای ویولنیست های بزرگ بسیار پرکاربرد است.

موقعیت سوم | بعد از موقعیت اول و قبل از موقعیت دوم آموخته می شود.

  • در این موقعیت نیز، موقعیت اول به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود و انگشت اول جایگاه انگشت سوم را در موقعیت اول دارد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که با وجود آموزش های آنلاین و ویدئو های آموزشی زیادی که وجود دارد، باز هم آموزش دیدن نزد یک استاد حرفه ای، شما را بابت آموزش صحیح این ساز دلنشین و در عین حال دشوار آسوده خاطر می کند.

تکنیک های ساده زیر، مهارت شما را بالا خواهد برد.

محکم کردن آرشه ویولن

سعی کنید حتما به میزان کافی محکم بودن آرشه را تنظیم کنید. این کار را با چرخاندن پیچ انتهای آرشه می توانید انجام دهید.

کلوفون زدن آرشه ویولن

کلوفون برای تمیز کردن گرد و خاک آرشه استفاده می شود. اگر در منطقه گرمسیر هستید ترجیحا از کلوفون روشن استفاده کنید و اگر در منطقه سردسیر هستید، از رنگ های تیره تر. برای آب و هوای متعادل نیز داشتن هر دو رنگ آن پیشنهاد می شود.

قیمت ویولن دست ساز

کوک کردن ویولن

ترتیب قرار گرفتن سیم های ویولن باید از پایین ترین به بالاترین باشد، یعنی به صورت G D A E. می توانید از یک کوک کننده استفاده کنید.

تمرین روزانه ویولن

مثل هر کار دیگری، برای بالا بردن مهارت خود در نواختن ویولن باید هر روز تمرین کنید تا میزان فشار وارده و نحوه انگشت گذاری را به خوبی یاد بگیرید. می توانید از روزی 15 دقیقه برای تمرین شروع کنید و کم کم به یک ساعت در روز برسانید. دقت داشته باشید که تداوم در انجام تمرینات تاثیر فوق العاده ای در روند یادگیری شما خواهد داشت.

در پیویو بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/05/12/kalimbatrining/ https://pioio.com/mag/2022/04/30/tarinstrument/ https://pioio.com/mag/2022/04/25/easylearnflute/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *