آموزش کالیمبا
بازدید 1209
1

آموزش کالیمبا به زبان ساده

آموزش کالیمبا به زبان ساده، کالیمبا یکی از آسان ترین سازهایی است که می توانید یاد بگیرید. برخلاف پیانوی معمولی، شما ده ها کلید نخواهید داشت و آکوردها و مقیاس های پیچیده ای وجود ندارد که در شروع یادگیری موسیقی با آن سردرگم شوید. این ساز به قدری ساده است که میتوانید آن را در خانه تمرین کنید و از صدای رویایی و بهشتی آن لذت ببرید!

اگر تا به حال تجربه ای با موسیقی نداشته اید، آموزش و خرید کالیمبا میتواند بهترین گزینه شروع برای شما باشد.

کالیمبا
Mbira

ساختار کالیمبا

هنگامی که قصد یادگیری یک ساز جدید را دارید، باید راه یادگیری را که در پیش دارید خوب بشناسید. برای آموزش کالیمبا باید بدانید که هر کالیمبا یک تخته یا یک رزوناتور دارد. آنهایی که دارای رزوناتور هستند بلندتر هستند و می توانند صداهای بهتری ایجاد کنند. علاوه بر این، روی کالیمبا، تعدادی سنجاق یا قلاب فلزی وجود دارد که با انگشت خود آن ها را لمس می کنید و می نوازید.

شما با خرید یک کالیمبا در جعبه یک چکش نیز دریافت می کنید که با استفاده از آن و تغییر طول این تیغه های فلزی ساز خود را کوک می کنید.

چینش نت کوک ها معمولا به این شکل است؛

D B G E C A F D C E G B D F A C E

ساختار ساز کالیمبا
ساختار کالیمبا

آهنگ سوغاتی

بلز فروزنده 2 اکتاو 

  • جنس :  فلزی
  • دارای 4 تیغه اضافه
  • دارای دو عدد مضراب
  • دارای 15 طیف صدا
  • با کیفیت
  • مناسب آموزش موسیقی
  • دوام و مارندگاری بالا

آموزش کالیمبا یا پیانو؟

همانطور که گفته شد این ساز از تیغه یا دندان‌های فلزی تشکیل شده است که نوازنده با شست‌های خود به آن ها  ضربه می زند، از این رو چون دارای صدایی نزدیک به پیانو است، به آن «پیانو شست»  نیز می‌گویند. معمولاً کالیمبا دارای یک جعبه طنین انداز است، اما به ندرت می توان مواردی را پیدا کرد که فقط یک تخته ساده با قلاب هایی به بالای آن متصل شده باشند و بلکه دارای ساختار ویژه ای است که توضیح آن از اهداف این مقاله نیست.

kalimba یا پیانو
کوک کردن کالیمبا با چکش همراه

کالیمبا یا Mbira می تواند موارد ساده تر را با هفت یا هشت کلید فلزی و موارد پیشرفته تر را با هفده یا بیشتر نیز پیدا کنید.

  • رایج ترین نوع کالیمبا دارای هفده کلید است.

آموزش کالیمبا : نحوه گرفتن ساز

هنگامی که نواختن ساز را شروع می کنید، آن را با هر دو دست، با شست روی باکس یا همان جعبه طنین نگه می دارید. کالیمبا از دو طرف نگه داشته می شود و باید آن را در کف دستان خود قرار دهید.

علاوه بر این، می توانید از انگشت اشاره خود برای  کنترل بیشتر استفاده کنید اما این مرسوم نیست. از آنجا به بعد، از انگشت شست خود برای چیدن کلید ها و اجرا نت ها  استفاده خواهید کرد.

آموزش گرفتن kalimba
نحوه در دست گرفتن

ناخن‌ها می‌توانند نقش مهمی در نواختن داشته باشند و برخی از تکنیک‌ها بدون آن‌ها اصلا قابل دستیابی نیستند. به طور طبیعی، هنگامی که شروع به یادگیری می کنید، این کار را با استفاده از پوست و فاصله روی نوک انگشتان خود انجام می دهید و به تدریج به سمت تکنیک ناخن پیش می روید.

نواختن کلیدها:

به آرامی تیغه یا همان کلید فلزی را به سمت پایین فشار دهید و رها کنید تا صدای نت را بشنوید. وقت خود را صرف کنید، این کار نیاز به کمی تمرین دارد، اما نیازی نیست که مانند برخی سازهای دیگر ساعت ها وقت بگذارید. هر روز مداوم برای آموزش کالیمبا تمرین کنید و نکته ای که وجود دارد این است که به فراز و فرود صدای نت گوش دهید، اگر درست ضربه زده باشید صدای نت مانند یک موج سینوسی در ذهن شما شکل می گیرد. به شکل شروع صدا ، اوج ، قرود صدا ، سکوت

کمی این تمرین را با ناخن خود تمرین کنید تا زمانی که طنین انداز شود و صدایی عالی ایجاد کند.

نحوه خواندن نت ها:

مقداری تئوری موسیقی :

تئوری موسیقی می تواند ترسناک باشد. هیچ شکی در آن نیست. اما یادگیری کمی می تواند کمک قابل توجهی به شما در راه آموزش کالیمبا می کند. این بدان معنا نیست که شما باید به یک کلاس موسیقی خوب بروید و همه چیزهایی که در مورد تئوری باید بدانید را یاد بگیرید بلکه به مقداری که برای یادگیری شما لازم است کفایت می کند.

پیدا کردن نت دلخواه:

تئوری موسیقی و کالیمبا
نت خوانی یا تبچلر ؟

مانند هر ساز دیگری می توانید نت آهنگ را پیدا کنید. از آنجایی که ماهیت کالیمبا لذت بردن بدون تئوری موسیقی است، نت استاندارد ممکن است مشکل ساز باشد. خوشبختانه، می توانید تبلچرهایی ( نت نویسی به زبان ساده تر ) را برای پیانوی انگشت شستی خود نیز پیدا کنید!

برای خواندن نت ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نت هایی را که در پایین هستند دنبال کنید و به سمت بالا حرکت کنید. همانند Guitar Hero، نت بعدی که باید اجرا کنید بالاتر از نت قبلی است.

این به این معنی است که نت های چهارم، نیم نت و غیره را خواهید دید. برای جلوگیری از هر گونه سردرگمی در آموزش کالیمبا، اعدادی را خواهید دید که نشان دهنده هر نوار هستند و به سادگی از پایین یا شماره یک شروع کرده و به سمت بالا حرکت می کند.

از گوگل کمک بگیرید:

برای آسان‌تر کردن همه چیز، نت های مخصوص آموزش کالیمبا را با توجه به نوع ساز خود را در گوگل سرچ کنید. اگر کالیمبای 17 نت دارید، به سادگی «نت های خاص کالیمبا 17 نت» را سرچ کنید که با نتایج زیادی نیز روبه رو خواهید شد.

با این حال، فقط با تمرین کافی، می‌توانید آن را یاد بگیرید و صدای هر کلید را به خاطر بسپارید. این به شما امکان می دهد نت مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید. در ابتدای آموزش کالیمبا تنها با نگاه کردن به نت و ساز کار کمی پیچیده می شود اما با تقویت حافظه شنوایی خود میتوانید سرعت عمل خود را به طرز چشمگیری بالا ببرید.

گیتار الکتریکی 90سانت طرح کلاسیک پارس مدل 6734 

  • برند :پارس
  • مدل :6734
  • طرح ها : ساده و آتشی
  • جنس :  پلاستیکی با سیم های فلزی
  • ابعاد :90*32سانتی متر
  • رده سنی :+3 سال به بالا
  • دارای صدا قوی
  • پیچ های تنظیم کننده دارد
  • تشابه زیادی به نمونه واقعی دارد

با آموزش کالیمبا میتونم هر آهنگی رو بزنم؟

از آنجایی که کالیمبا دارای تعداد محدودی از نت ها است، متاسفانه می توانید فقط تعدادی آهنگ های خاصی را اجرا کنید. علاوه بر این، بر اساس تعداد کلید هایی که ساز شما دارد، تعداد آهنگ‌های قابل پخش ممکن است افزایش یابد.

به عنوان مثال، کالیمباهای ساده با پنج یا هفت کلید قادر به پخش آهنگ های ابتدایی و ساده خواهند بود و با افزایش آن نت های بیشتری قابل نواختن هستند.

انتخاب آهنگ برای Mbira
با کالیمبا میتونم هر آهنگی رو بزنم؟

دومین جنبه مهم تنظیم و کوک کردن زیرکانه است. آموزش کالیمبا ایده‌ای مشابه سازدهنی دارد که در آن شما می‌توانید یک نت را در یک کلید خاص مانند C دریافت کنید. در حالی که می‌توانید آهنگ‌هایی را که در کلید C نیستند نیز پخش کنید، ممکن است مجبور شوید کمی آنها را تغییر دهید یا کلید را تغییر دهید. به طور واضح تر این قانون در مورد آهنگ های پیچیده تر نیز صدق می کند. حتی در کالیمباهای هفده کلیدی، تمام نت هایی که پیانو دارد را دریافت نخواهید کرد. با این حال، می توانید برخی نت ها را حذف کنید تا قابل پخش تر و قابل دسترس تر شود.

یکی از راه های رسیدن به این هدف، نگاه به کالیمبا به عنوان یک ساز تکنواز است. شما نمی توانید قطعات پیچیده یا ریتمیک را با هر نت موجود اجرا کنید. با این حال، شما می توانید آهنگ را با همان بازه نت های محدود اجرا کنید، و همه با شنیدن آن همراه شده و می دانند که آهنگ چیست.

چگونه آهنگ هایی را که می خواهم اجرا کنم ، پیدا کنم؟

در اصل، شما می توانید پس از آموزش کالیمبا هر آهنگی را که دوست دارید اجرا کنید. با این حال، برای نواختن دقیق آن، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد و کوک ساز داشته باشید. از آنجایی که هر کالیمبا دارای یک مقیاس و کلید است، نمی‌توانید آهنگ‌ها را با کلیدهای مختلف پخش کنید مگر اینکه کمی آنها را تغییر دهید.

این یک گزینه عالی برای شروع تجربه یادگیری خود با تمرین آهنگ هایی است که از قبل همان کلید کالیمبای شما هستند.

به عنوان مثال، اگر یک ساز سی ماژور دارید، فقط آهنگ هایی را که به زبان سی ماژور (یا A مینور) هستند را در گوگل جستجو کنید. در تئوری موسیقی، سی ماژور و A مینور کلیدهای نسبی هستند زیرا هر دو نت های یکسانی دارند. تنها چیزی که متفاوت است نت ریشه است.

تکنیک های مختلف را تمرین کنید.

در کالیمبا، یک نت واحد را می نوازید و انگشتان خود را روی نت های مجاور می کشید. برای انجام این کار، پس از برداشتن نت اول، کافی است انگشت شست خود را روی نت های همسایه بکشید.

همچنین می‌توانید انگشت‌های بیشتری را به تکنیک خود اضافه کنید و چیز دیگری مانند کندن نت را با انگشت اشاره خود به سمت بالا امتحان کنید.

  • با درک اینکه کالیمبا چگونه کار می کند، می توانید ساز خود را با خواسته ها و هدف خود تنظیم کنید. شما همچنین می توانید کلید کالیمبای خود را تغییر دهید و زمانی که از آن کلید خسته شدید، انواع مختلفی از کوک ها را تست کنید.این همچنین می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند زیرا نیازی به خرید چندین ابزار برای هر کلیدی که ممکن است نیاز داشته باشید نخواهید داشت. سرمایه گذاری روی دانش خود یک راه عالی برای بهبود مهارت های نوازندگی و درک کلی شما از موسیقی است.
  • ولی راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. اگر می خواهید پس از آموزش کالیمبا حرفه ای باشید، باید تمرین کنید. اگرچه کالیمبا یکی از آسان‌ترین سازهایی است که می‌توانید یاد بگیرید، اما برای بهترین شدن و پیشرفت، همچنان باید آن را تمرین کنید و هر روز تمرین کنید.
  • چه در کلاس خصوصی و گروهی اموزش کالیمبا ثبتنام کنید، چه از طریق گوش دادن یاد بگیرید یا کتاب آموزش کالیمبا داشته باشید که به شما کمک کند، برای اینکه در آن مهارت داشته باشید به تلاش و تمرین فراوان نیاز دارید. با آهنگ های ساده ای مانند «تولدت مبارک» یا «گیم او ترونز» شروع کنید. پس از آن، می توانید به آهنگ هایی بروید که پیچیده تر هستند و به تکنیک ها و سبک های پخش اضافی نیاز دارند.
  • مهم این است که از ساز زدن خود لذت ببرید. شای باید روی سرعت و فاصله ها کار کنید و آهنگ ها و تکنیک هایی را یاد بگیرید که به شما کمک کند تا نوازنده بهتری شوید. با گذشت زمان و با تمرین کافی، یاد خواهید گرفت که چگونه مانند یک حرفه ای کالیمبا را بنوازید و جای نگرانی وجود ندارد!

اگر به دنبال یادگیری و آموزش کالیمبا هستید، باید بدانید که یکی از ساده ترین سازها برای یادگیری است. نیازی نیست ساعت‌ها و ساعت‌ها را صرف تمرین کنید، و همچنین مجبور نخواهید بود برای کلاس‌ها هزینه زیادی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کالیمبا را تهیه کنید که برای شما مناسب است و شروع به تمرین و تحقیق در مورد آموزش کالیمبا کنید.

پیشنهاد من برای شما:

https://pioio.com/mag/2022/04/25/easylearnflute/ https://pioio.com/mag/2022/02/24/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%81%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%b1%d9%85%db%8c%d9%88%d9%85-spotify/ https://pioio.com/mag/2022/04/19/3tar-instrument/

سوالات مرتبط آموزش کالیمبا:

آیا یادگیری کالیمبا آسان است؟

یادگیری کالیمبا حداقل با ده نت قابل نواختن آسان است و درک و یادگیری آن را در عرض یک جلسه آسان می کند.

قیمت خرید ساز برای آموزش کالیمبا چقدر است؟

بستگی به برند و هدف شما از یادگیری برای انتخاب ساز قیمت آن از 500 هزارتومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

آیا کالیمبا ارزش یادگیری دارد؟                                                                            

یک کالیمبا بیش از هر چیزی که بتوانید در مقایسه با آن قرار دهید ارزش دارد. وقتی در نظر بگیرید که با پول نسبتاً کمی چه سازی دریافت می کنید و نسبت به تلاشی که انجام می‌دهید پیشرفت قابل توجه ای دارید ارزشش را ندارد؟ معلومه! وقتی دست این بچه کوچولو رو گرفتی، نمی تونی دیگه زمینش بذاری!

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ایلیا گفت:

    عالی بود واقعا کمکم کرد ممنون از راهنماییتون🌹🌹🙂