بازدید 482
1

آموزش فلوت | استارت از صفر یادگیری یک ساز آسان

فلوت (Flute) از سازهای بادی چوبی است که صدای آن از نوسان هوای دمیده‌شده بر تیغه دهانی ساز تولید می‌شود. فلوت جزو سازهای بادی چوبی بدون زبانه است که یادگیری آن به نسبت سازهای دیگر بسیار آسان می باشد. همچنین این ساز از قدیمی‌ترین ابزار نواختن و موسیقی تاریخ بشر است و قدمت برخی از انواع آن به چیزی حدود 50 هزار سال پیش می‌رسد پس دور از ذهن نیست که آموزش فلوت یکی از اساسی ترین گام ها برای به ورود دنیای موسیقی باشد.

آموزش فلوت
آموزش فلوت برای شروع موسیقی

در این مقاله قصد دارم هر آنچه برای شروع و اولین گام در یادگیری و آموزش فلوت نیاز دارید را با توجه به تجربه خودم و دوستان و اساتیدم برای شما مهیا کنم و ضمنا یادآوری آن را واجب می دانم که خواندن این مطلب و یادگیری آن بدون دانش و مهارت در تئوری موسیقی ( سلفژ) ممکن است برای شروع کار کمی گیج کننده باشد که با یادگیری مقداری از الفبا و قوانین موسیقی میتوانید تجربه بی نظیری از استارت و یادگیری هر سازی را برای خود رقم زنید!

تاریخچه فلوت
پیشینه فلوت از 50 هزارسال پیش

تاریخچه فلوت

در گذشته های دور فلوت ها از جنس چوب ساخته می‌شدند که نام گذاری آن نیز در آن زمان برهمین اساس بود. ولی امروزه با وجود اینکه این ساز در زمره سازهای بادی-چوبی قرار دارد، ولی نام امروزی آن نه بر اساس متریال و خواص و جنس به کار رفته در آن ، بلکه نحوه اجرا و تولید صدای آن است زیرا امروزه فلوت های لاکچری و گران قیمتی نیز وجود دارند که از جنس طلا و نقره است اما باز هم در رده سازهای بادی و چوبی قرار می گیرند که متضاد با نام گذاری آن می باشد.

فلوت همان نی است؟

فولت را به طور کلی همان اصل ساز فلوت بدون قمیش می نامند اما به طور کل با گسترش موسیقی ساز شرقی ای مانند نی نیز نوعی فلوت به شمار می آید که جزء زیر مجموعه های ساختاری آن است و در یک خانواده قرار می گیرند.

قمیش چیه؟

بخشی از سازهای بادی که اغلب بر دهانه لوله نی مانند آن قرار می گیرد و مبدا تولید صدا و دمیدن می باشد.

انواع فلوت
ساختار انواع فلوت رده متوسط

پیانو 37 کلید همراه پایه کد 6617A

  • چراغ های رنگارنگ
  • داری یک میکروفن, یک صندلی
  • قابلیت ضبط و پخش
  • دارای قابلیت MP3
  • دارای شارژ USB

در هنرهای آوایی از دید فلسفی و زیبایی شناسی صدای فلوت را به رنگ آبی تشبیه می‌نمایند و آن را نوای آسمانی دانسته‌اند. هر شخصی که شروع به آشنایی و اطلاعات بیشتر با فلوت می کند، طبیعتاً به یادگیری موقعیت نت های بیشتری برای نواختن علاقمند می شود. در نهایت هدف هر نوازنده مبتدی یادگیری تمام نت های فلوت است، صرف نظر از اینکه به دنبال چه سبکی از فلوت یا نواختن یک قطعه محبوب در گپ دوستانه باشد.

شروع نت نویسی فلوت با نت سل می باشد:)

شروع آموزش فلوت با چند گام ساده

1- یک فلوت با قیمت مناسب بخرید

یادیگیری ساز بدون وجود آن واقعا بی فایده است پس تا حد امکان یک فلوت ساده و مبتدی تهیه کنید که به احتمال بسیار بالا قیمت آن به اندازه فلوت های حرفه ای نیست، برخی ها ترجیح می دهند آن را از کسی قرض کنند که این ایده بسیار خوبی است! ( چون همه اولش جو زده می شن و یک ساز خیلی گرون و حرفه ای می خرن و زمانی که نوبت تمرین و چالش های یادگیری میرسه جا میزنن و کنار میزارنش ، اینو تو آگهی های فروش ساز های در حد نو به وفور می تونید ببینید و کاملا طبیعیه پس اگر امکانش رو دارید برای شروع اون رو برای چند ماه قرض کنید و برای خودتون یک تارگت یادگیری درست کنید.)

نوازنده حرفه ای فلوت
نوازنده فلوت

2- نحوه نگهداری از فلوت را آموزش ببینید

فلوت یک ساز بادی است و بهداشت آن به دلیل ارتباط آن با دهان بسیار مهم است. سعی کنید تا حد امکان ساز تمرینی خود را از کسی قرض نگیرید یا در صورت این کار با محلول های مخصوص و تهیه آن از فروشگاه های تخصصی آن را چند بار ضد عفونی کنید.

همچنین دقت کنید که اگر مدت زیادی تمرین نکردید آن را هر روز مرتبا گردگیری کنید و در آن دقت عمل زیادی را در نظر بگیرید تا عمر ساز شما چند برابر شود. اگر از ساز چوبی استفاده می کنید و در شرایط رطوبت قرار دارید حتما از فروشنده شرایط نگهداری را با توجه به جنس چوب بپرسید.

3-یادگیری تئوری موسیقی و نت های فلوت

یادگیری نحوه خواندن نت های موسیقی برای فلوت در اولین شرایط بسیار مهم است. هر چه زودتر آنها را یاد بگیرید، زودتر می توانید نت های موسیقی را بخوانید و بر ملودی های مختلف تسلط پیدا کنید. و آن ها را به راحتی بنوازید. یادگیری نت های فلوت همچنین می تواند به شما در بهبود عناصر خاصی از تکنیک خود کمک کند که برای یک شروع قدرتمند بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.

https://pioio.com/mag/2022/07/02/self-education-from-zero-to-100-for-free/

یک ملودی نسبتا آسون برای شروع؛

ملودی فلوت
نت ملودی تولد مبارک مخصوص فلوت

اینجا نوبت محک زدن دانش تئوری موسیقی شماست:) ؛

بهترین روش هوشمندانه این است که با یادگیری نت های یک مقیاس، مانند مقیاس B مسطح ماژور، شروع کنید. این شامل نت های B flat، C، D، E flat، F، G، A و سپس یک B flat اضافی است. شروع با مقیاس B مسطح ماژور درک تئوری موسیقی پشت آنچه می نوازید را آسان تر می کند. بعد از پایین آمدن از این پایه فلوت می توانید حرکت روی سطح ها و کلیدهای دیگر را شروع کنید.

مبتدی های آموزش فلوت اغلب در انگشت گذاری و یادداشت ها اشتباه می کنند. گاهی اوقات، تفاوت در صدای فشار دادن یک کلید اضافی بسیار ظریف است. با این حال، با گذشت زمان این تفاوت بزرگی ایجاد می کند مخصوصا در همنوازی با یک گروه، نه تنها از نظر صدا، بلکه از نظر تکنیک نیز همینطور است. برای جلوگیری از یادگیری انگشتان اشتباه، در حین یادگیری نت های فلوت، نمودار انگشت گذاری را بارها و بارها حین تمرین بررسی کنید.

هر یادداشت دارای کلیدهای خاصی است که باید فشار داده شود و تلاش برای یادگیری همه نت ها به طور همزمان می تواند طاقت فرسا باشد! به یک یادداشت در یک زمان متعهد شوید و به مرور مواردی که قبلاً آموخته اید ادامه دهید. در نهایت، حتی نیازی نیست به این فکر کنید که انگشتانتان به کجا باید بروند!

اسباب بازی ارگ big fun آیتم 730A1

  • جنس پلاستیک فشرده 
  • طراحی زیبا 
  • محکم با کیفیت 
  • مناسب هدیه 
  • دارای میکروفون 
  • دارای اسپیکر 
  • صفحه led 
  • + 3 سال 

4- تمرین تنفس شکمی

فلوت یک ساز بادی است و استارت و جرقه شروع آن با تنفس عمیق، قوی و ارادی صورت می گیرد. همه انسان ها پس تولد به طور غیر ارادی شروع به تنفس می کنند ، در حالی که تنفس ارادی (بطنی) که از طریق عضلات شکم صورت می گیرد در آواز و سازهای بادی بسیار مهم تر است. برای شروع تنفس ارادی مراحل زیر را پیگیری کنید؛

  • انگشت سبابه خود را روی شکم خود و نزدیک ناف قرار دهید.
  • حال بدون اینکه از ماهیچه های بین دنده ای کمک بگیرید سعی کنید ریتم تنفس تان را با انقباض و انبساط شکم تنظیم کنید.
  • دقت کنید که تمرکز فقط روی بالا و پایین رفت شکم است.

این تمرین ابتدایی ضمن تقویت عضلات شکمی در صورت حرفه ای شدن به شما کمک زیادی خواهد کرد که حین صحبت و آواز نفس کم نیارید!

5- تمرین ایستادن و پوزیشن نگهداری فلوت

جلوی آیینه بایستید یا از دوربین سلفی گوشی هوشمند خود برای بررسی وضعیت خود استفاده کنید. ابتدا سعی کنید ماهیچه های خود را منبسط و رها و آزاد کنید. حال بدون خمیدگی پشت در یک راستا بدون فشار بایستید. ، سعی کنید آرنج ها و شانه های خود را کاملا رها کرده و شل کنید، این دو ناحیه هستند که اغلب سعی می کنند در حین نواختن به شما کمک کنند پس تمرکز روی آن ها شما را به موفقیت نزدیک می کند.

نحوه ایستادن و گرفتن فلوت
پوزیشن قرارگیری دست ها روی ساز

نهایت، یاد بگیرید که انگشتان خود را نزدیک کلیدها نگه دارید ولی اط فضار مضاعف دوری کنید. با شروع این تمرین شما به دیدن وضعیت بدن خود، نحوه نگه داشتن فلوت را با طی مدت زمانی متوجه خواهید شد و به آن عادت خواهید کرد.

در مورد وضعیت بدن، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا به شما در یادگیری نحوه نواختن راحت نت های فلوت کمک کند. ابتدا، بدون اینکه احساس کنید فلوت را رها خواهید کرد، اجازه دهید انگشتانتان با کمترین تنش روی بالای کلیدهایتان خمیده شوند.

سعی نکنید کلیدها را بگیرید یا نوک انگشت خود را درست روی کلید قرار دهید. درعوض، اجازه دهید تمام دستتان فلوت را بگیرد و به یاد داشته باشید که نوک انگشت شما به سادگی امتداد انگشت شماست که از نزدیک مچ نشآت می گیرد. به آرامی پیش بروید و سعی کنید هر گونه تنش غیر ضروری را در حین نواختن و تمرین از بین ببرید.

 6-حافظه عضلانی ، پاشنه آشیل آموزش فلوت

بخش بزرگی از حفظ نت های فلوت مربوط به حافظه ماهیچه ای است. اینکه دست شما بدون فکر کردن جای خود را بداند. به همین دلیل مهم است که هنگام یادگیری نت ها، عادات وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید، زیرا در حال ایجاد یک الگوی معمولی در عضلات خود برای نحوه نواختن هر نت هستید. این حافظه عضلانی جدید را به یک حافظه خوب و قوی تبدیل کنید!

چند نمودار انگشتی آموزش فلوت خالی را چاپ کنید و از یک مداد برای تیره کردن کلیدهایی که برای هر نت فشار می دهید استفاده کنید. این نوع تمرین حافظه بصری می تواند آنچه را که عضلات شما قبلاً یاد می گیرند تقویت کند.

    هنگامی که با حافظه خود از نت ها احساس راحتی کردید، شروع به تمرین ملودی های بسیار ساده ای کنید که می توانید در کتابهای خود آموز به روش مبتدی پیدا کنید. این کار حافظه شما را بیشتر تقویت می کند و توانایی شما را برای جابجایی راحت و راحت بین کلیدها آموزش می دهد.

نکات مهم در آموزش فلوت
نکات مهم در یادگیری فلوت

چند اصل مهم حرفه ای شدن؛

تقلب کنید!

 سعی کنید برای هر نت ارتباط خاصی در ذهن و حافظه شنیداری تان ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی آن را به خاطر بیاورید. برخی از ترفندهای حفظ نت از معلم به دانش آموز منتقل می شود( یک جور روش مثل حفظ جدول تناوبی دبیرستان!)، در حالی که برخی دیگر برای فلوت نواز به طور خاص شخصی سازی می شوند. با تداعی های یادداشت ذهنی به خاطر سپردن آنها برای شما آسان تر خواهد شد!

برای مثال، برای B flat، می‌توانید آن را به‌عنوان «نیشگون» در نظر بگیرید – فقط کلیدهای انگشت اشاره و انگشت شست و کلید انگشت اشاره سمت راست خود را فشار دهید (به‌علاوه کلید انگشتی راست). این تصویری از نیشگون گرفتن بین انگشتان اشاره و شست ایجاد می کند و قطعا در ذهن شما بیشتر خواهد ماند

واقع نگر باشید!

    به یاد داشته باشید که اهداف مشخص و واقعی را برای خود تعیین کنید. هنگامی که تمام نت ها را در یک مقیاس خاص یاد گرفتید، یک هدف بلند مدت برای یادگیری همه نت های صاف یا تیز تعیین کنید و بر اساس یک برنامه تمرینی پیش بروید. در نهایت، می توانید سعی کنید بر مقیاس ها تسلط داشته باشید و به هیچ وجه قبل از تسلط سراغ نت های جدید نروید.

سایت های خارجی را دست کم نگیرید!

اگر پایه زبان خوبی دارید منابع و سایت های خارجی را جایگزین رفتن به کلاس های گران کنید. اغلب این سایت ها اطلاعات خوب و بروز و ساده اما کاربردی را برای آموزش فلوت به صورت آماتور و حرفه ای در اختیار شما قرار میدهند که این بهترین فرصت برای استفاده و شروع آموزش فلوت نیز می باشد. برای نمونه؛

1- سایت آموزش فلوت برای مبتدی ها | Flute for Dummies

Flute for Dummies این وبسایت شامل یادگیری اینکه کدام دست و انگشت و کدام نت و همچنین نحوه صحیح قرار دادن انگشتان را پوشش می دهد. همچنین شامل نمودار انگشت گذاری کامل می باشد. در ابتدا، دامنه میانی نت ها را یاد خواهید گرفت و به مرور زمان، می توانید پایین ترین و بالاترین نت ها را یاد بگیرید.

2- آموزش فلوت در 8 گام | 8notes

8notes ،  این وب سایت آموزش تمام نت های فلوت را از ابتدا تا انتها پوشش می دهد و طیف آموزش بسیار وسیع تر از سایت قبلی است. دارای یک راهنمای رنگی برای قرار دادن هر انگشت روی کلید سمت راست است. این سایت را به عنوان مقدمه ای برای یادگیری اولین نت های فلوت خود بررسی کنید و سپس به سراغ درس 8 آن بروید و شروع به نواختن کنید. در کل چیزی که من بررسی کردم این بود که این سایت آموزش های خفن دیگه هم داره که مخصوص سازهای دیگر می باشد میتوانید از مطالب کلی و اطلاعات اولیه هر آموزش هر سازی بهرمند شوید.

3- انگشت گذاری نت های فلوت | Flute Fingering Trainer

Flute Fingering Trainer ،دانش نت فلوت خود را اینجا میتوانید تست کنید. یک سایت درجه یک که امکانات خیلی زیادی دارد. در واقع می توانید سطح مورد نظر خود را (آسان، متوسط یا سخت) انتخاب کنید و سپس با کلیک روی کلیدهای فلوت، هر نت را شناسایی کنید. این به شما کمک می کند تا دانشی را که از قبل دارید یاد بگیرید و تقویت کنید و به طور استاندارد هر نت را یادبگیرید، این وبسایت حرفه ای تر از وبسایت قبلی است و مناسب شزوع از صفر آموزش فلوت نمی باشد.

نوازندگان حرفه ای فلوت:

سعید تقدسی

آذین موحد

پیشنهاد من برای شما:

https://pioio.com/mag/2022/04/19/3tar-instrument/ https://pioio.com/mag/2022/02/24/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%81%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%b1%d9%85%db%8c%d9%88%d9%85-spotify/ https://pioio.com/mag/2019/07/09/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-5-%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7/

آیا یادگیری فلوت آسان است؟

یادگیری نواختن فلوت به تنهایی قطعاً هدفی قابل دستیابی است. با این حال، اینکه چقدر آسان یا چالش برانگیز خواهد بود، به تجربه قبلی شما در موسیقی، مدت زمانی که باید برای یادگیری اختصاص دهید، سن شما، توانایی‌های فیزیکی، و همچنین اعتماد بنفس آنچه که می‌توانید ازعهده آن برآیید بستگی دارد.

چرا آموزش فلوت را برای شروع انتخاب کنم؟

سازهای چوبی مانند فلوت برای مبتدیان بسیار توصیه می شود زیرا یادگیری آنها در مقایسه با سازهای زهی ساده تر است. وقتی سازهای بادی مانند فلوت را یاد می‌گیرید، می‌توانید انتظار پیشرفت سریع داشته باشید و می‌توانید در اولین درس خود تا سه نت برای یک قطعه را یاد بگیرید- هیجان‌انگیز نیست؟

آیا یادگیری فلوت مختص سنین خاصی است؟

خیر ، در کل یادگیری موسیقی به هیچ وجه محدود به سن نیست، پس چه بهتر که هرچه سریع تر آن را آغاز کنید!

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سعید گفت:

    ممنون ، بنظرتون برای شروع سطح آماتور
    کدوم فلوت و چه برندی بهتره
    بودجه رو هم محدود در نظر بگیرید