خواص گیاهان دارویی
بازدید 176
۴

خواص گیاهان دارویی

گیاه دارویی چیست؟ به استفاده از خواص گیاهان دارویی دانه‌ها، توت‌ها، ریشه‌ها، برگ‌ها، پوست یا گل‌های گیاه برای اهداف دارویی اشاره دارد. گیاهان دارویی گیاهانی هستند که کاربرد پزشکی شناخته شده ای دارند. استفاده از آنها از تولید محصولات اصلی دارویی تا داروهای گیاهی را شامل می شود. گیاه دارویی یکی از قدیمی ترین اشکال درمان پزشکی در تاریخ بشر است و می توان آن را یکی از پیشروان تجارت داروسازی مدرن دانست.داروهای جایگزین به طور فزاینده ای در سراسر جهان محبوب شدند.

نگاهی مختصر و مفید به خواص گیاهان دارویی :

1. از خواص گیاهان دارویی میتوان به TULSI (برگ ریحان) اشاره کرد

از خواص گیاهان دارویی برگ ریحان است که : تصفیه کننده خون است ، برای پیشگیری از تب مالاریا و تب دنگی ، جویدن برگ تولسی سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین می دهد ، جویدن 12 برگ ریحان، دو بار در روز از استرس جلوگیری می کند. ، برگ ها مقوی اعصاب هستند و حافظه را نیز تقویت می کنند. جوشانده برگ + عسل + زنجبیل = داروی موثر برونشیت، آسم، آنفولانزا، سرفه

آب سرد برگ ریحان + عسل (در صورت مصرف منظم به مدت 6 ماه) سنگ کلیه را از طریق مجاری ادرار دفع می کند.

از خواص گیاهان دارویی TULSI (برگ ریحان)
از خواص گیاهان دارویی TULSI (برگ ریحان)

2. NEEM (چریش)

از خواص گیاهان دارویی چریش است که واکنش های آلرژیک را در صورت استفاده خارجی یا خورده شدن مهار می کند. دوزهای خوراکی عصاره برگ چریش نیاز به انسولین را بین 30 تا 50 درصد برای دیابت کاهش میدهد. عصاره چریش محافظت قابل توجهی در برابر ناراحتی می کند و به بهبود مشکلات معده سرعت می بخشد . چریش به سرعت انگل های خارجی را از بین می برد و جوشانده چریش مانند درمان های استاندارد شپش سر و گال ایمن تر و موثرتر است.

خواص گیاهان دارویی چریش
خواص گیاهان دارویی چریش

3. ALOE-VERA (آلوئه ورا) و خواص گیاهان دارویی

یکی از خواص گیاهان دارویی برگهای سبز حاوی ژل آلوئه و یک باقیمانده زرد چسبنده به نام لاتکس است. برای التیام سوختگی و التیام زخم ، درمان آفتاب سوختگی ، واکنش های پوستی ناشی از تشعشع ، آلوئه ورا را برای نرم کننده شدن و موهای ابریشمی تر و صاف تر، برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید برای داشتن قلب سالم به صورت خوراکی مصرف کنید.

ALOE-VERA (آلوئه ورا)

این مطلب میتواند به شما بیشتر کمک کند حتما بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2019/09/19/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%a6%d9%87-%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d8%8c-%d9%81%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%b4%da%af%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2/

Bhringaraj .4 (بهیرنگراج)

یکی از خواص گیاهان دارویی یک گیاه اصلی برای مراقبت از مو و سیروز است. برای جوانسازی کلیه ها و کبد عمل می کند. به عنوان روغن، سفیدی و طاسی را درمان می کند، موها را تیره تر می کند و خواب عمیق را تقویت می کند. همچنین باعث بهبود چهره می شود. پودر ریشه برای درمان هپاتیت، طحال بزرگ و اختلالات پوستی استفاده می شود . خواص ضد التهابی، این گیاه همچنین برای درمان اسیدیته بیش از حد استفاده می شود.

Bhringaraj (بهیرنگراج)

5. زردچوبه از خواص گیاهان دارویی برخوردار است!

زردچوبه یکی از گیاهان دارویی است که به تحریک هضم کمک میکند ، تقویت عملکرد کبد ، کورکومین وسیله ای برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در بین زنان است . وقتی با ویتامین D همراه شود، کورکومین ممکن است به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک کند ، کورکومین می تواند در برابر آسیب کبدی محافظت کند. زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی، ضد انگلی و ضد ویروسی می باشد. مصرف آن همراه با چای یا شیر داغ به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود. پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی عروقی، کاهش تجمع پلاکت و کاهش چربی خون می شود.

نکته : تماس با زردچوبه در افرادی که به گیاهان خانواده زنجبیل حساسیت دارند موجب حساسیت پوستی می شود.

زردچوبه

همچنین این مطلب میتواند به شما کمک کند بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2019/08/25/%d9%81%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%b2%d8%b1%d8%af%da%86%d9%88%d8%a8%d9%87-%d8%8c-%d8%b2%d8%b1%d8%af%da%86%d9%88%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d9%84%d9%88%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c/

6. از خواص گیاهان دارویی میتوان به زنجبیل اشاره کرد.

یکی از خواص گیاهان دارویی اثرات تسکین دهنده معده و تسکین تهوع و استفراغ بعد از جراحی را دارد؛ نوشیدن چای زنجبیل می تواند به آرام کردن معده ناراحت و همچنین کاهش احتقان هنگام سرماخوردگی کمک کند زیرا مانند آنتی هیستامین طبیعی رفتار میکند.. عصاره زنجبیل ممکن است رشد سلول های سرطانی کولورکتال و تخمدان را کاهش دهد، در درمان التهاب مزمن مفید است زیرا تا حدی دو آنزیم مهم را که در از بین رفتن التهاب نقش دارند : سیکلواکسیژناز (COX) و 5-لیپوکسیژناز (LOX) را مهار می کند. رشد بیشتر موها و شوره سر بخشی از اثرات زنجبیل است.

زنجبیل
زنجبیل

7. AMLA و خواص گیاهان دارویی

یکی از خواص گیاهان دارویی نوعی انگور فرنگی هندی است برای تحریک اشتها (از ترشی ها و کنسروهای تهیه شده از میوه های سبز میتوانید استفاده کنید). برای خونریزی، اسهال و اسهال خونی خوب است . دانه خشک شده قیسی و آسیاب شده در کانجی روی پیشانی قرار می گیرد تا خونریزی از بینی بند بیاید. برای سکسکه و برای تنفس دردناک از آب یا عصاره میوه به همراه عسل و پیپلی استفاده کنید . به دلیل داشتن ویتامین C و پلی فنول ها، آنتی اکسیدان است. برای قلب، چشم و مغز مفید است.

AMLA یک نوع گیاه دارویی
AMLA یک نوع گیاه دارویی

همچنین این مطلب میتواند به شما کمک کند بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2021/05/07/%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c-%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%b3%d8%a8%d8%b2%db%8c/

8. اسطوخودوس

استفاده از چای شیرین نشده آن به عنوان شستشو دهنده مو برای کمک به کاهش ریزش مو و شوره سر خوب است. استفاده از گل های خشک شده در خواب و رویا بالش، در گلدان، ساشه و در کشو برای تازه کردن لباس ها و دفع شب پره ها و ریختن چند قطره روغن را در آب گرم حمام برای یک خوراکی با طراوت و آرامش بخش . ساقه ها با برگ های کنده شده را می توان مانند یک عود سوزاند و همچنین می توان از آن در صنایع دستی مانند سبد بافی و ساخت چوب اسطوخودوس استفاده کرد . از خواص گیاهان دارویی مالش روغن اسطوخودوس قبل از رفتن به رختخواب برای تسکین اسپاسم عضلات پا در شب استفاده شده است. چند قطره روغن مالیده شده به پوست به طور سنتی برای کاهش درد عصبی استفاده می شود. کاه – ساقه های اسطوخودوس خشک شده – به عنوان یک دئودورانت و ضد عفونی کننده در اتاق های بیمار به صورت دسته ای سوزانده شده است.

 اسطوخودوس
اسطوخودوس

همچنین از این گیاه به عنوان زیباترین گیاه دارویی یاد میشود و هرساله جشنواره های متعددی در سراسر دنیا برایش برگزار میشود…

عکاسی با مزارع اسطوخودوس
عکاسی با مزارع اسطوخودوس

اسطوخودوس یک مسکن اعصاب است که در این روز های شلوغ روانی میتواند یاری بخش روان شما باشد بخوانید در پیویو:

https://pioio.com/mag/2022/04/09/what-effects-does-the-corona-virus-have-on-our-mental-health/

9. جنسینگ

از خواص گیاهان دارویی قسمت مورد استفاده آن ریشه ان است . مقوی و معالج روی اکثر بیماری ها، تب بر، رفع خستگی های جسمانی و روحی، لرزش های زمان پیری، نیرو دهنده سیستم عصبی، روماتیسم، تقویت جنسی، افزایش قدرت توان و تمرکز، داروی کمکی در دوران نقاهت، کاهش استرس، بهتر شدن خلق و کارکرد شناختی، افزایش کارایی جسمی، تعدیل سیستم ایمنی، بهبود عملکرد قلبی عروقی، دیابت، سرطان،حفاظت از آسیب کبدی.

جنسینگ از گیاهان دارویی
جنسینگ از گیاهان دارویی

10. بابونه

از خواص گیاهان دارویی میتوان به بابوبه و درمان دل‌درد دوران قاعدگی اشاره کرد. به ریلکس کردن و بهتر خوابیدن کمک می‌کند التهاب را کاهش می‌دهد سرعت فرآیند پوکی استخوان را کاهش می‌دهد به درمان دیابت و کاهش سطح قند خون کمک می‌کند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می‌کند به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند در تسکین مشکلات پوستی جزئی مفید است به فرآیند هضم کمک می‌کن بابونه در درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، ناراحتی معده، گاز و پیشگیری از زخم معده اثرگذار است. چین‌وچروک را برطرف می‌کند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند  حلقه‌های سیاه دور چشم را کاهش می‌دهد تورم را کاهش می‌دهد.

نکته : اما مصرف آن برای زنان باردار ممنوع است!!

بابونه
بابونه

11. نعناع

چای برگ نعناع فلفلی برای تسکین ناراحتی معده استفاده می شود. روغن نعناع در واقع می تواند سنگ های صفراوی را حل کند . برای کمک به بهترین عملکرد روغن نعناع، ​​رعایت رژیم غذایی کم چرب، کاهش وزن و ورزش منظم ضروری است. به عنوان محرک اشتها استفاده می شود . برای شستشوی طراوت و پاکسازی صورت عالی است.

نعناع
نعناع

12. حنا از جالب ترین خواص گیاهان دارویی برخوردار است.

حنا به طور موثر در درمان روماتیسمی و آرتریت پا استفاده می شود.

پوست گیاه در درمان اسهال خونی کاملا موثر است. از پوست آن در درمان چندین بیماری کبدی و یرقان استفاده می شود. خمیر گل مخلوط با سرکه در صورت سردرد کاملاً زنده است. برگ حنا در تقویت رشد مو بسیار مفید است. یک برگ حنا جوشانده شده با روغن خردل روی موها قرار می گیرد تا رشد آن را تحریک کند. برگ حنا در درمان انواع ناراحتی های پوستی مانند سوختگی پوست، کورک، اگزما، گال، عفونت های قارچی و ویتیلیگو بسیار مفید است. از حنا برای درمان التهاب، کبودی و جذام نیز استفاده می شود. روغنش به طور سنتی برای درمان ناراحتی های کبد و دیافراگم استفاده می شود. برگها برای درمان حصبه و خونریزی شناخته شده اند. در گلودرد نیز مفید است.

حنا از گیاهان دارویی
حنا از گیاهان دارویی

مزایای خواص گیاهان دارویی چیست؟

هزینه کمتری دارند – افزایش هزینه داروهای تجویزی مردم را به دنبال جایگزینی برای آنها سوق داده است. در حالی که گیاهان دارویی ممکن است به اندازه داروهای معمولی قوی یا سریع عمل نکنند، شواهد علمی در حال رشدی وجود دارد که اثربخشی آنها و در چه دوزی را نشان می دهد. ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند: در حالی که عوارض جانبی هر داروی گیاهی به داروی مورد نظر بستگی دارد، بسیاری از آنها نسبت به داروهای معمولی عوارض جانبی کمتری دارند. به عنوان مثال، خارمریم که برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود، نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی تجویزی عوارض جانبی کمتری دارد. انتخابی در مورد نحوه استفاده از آنها وجود دارد – گیاهان دارویی را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، بسته به نوع گیاهی که قرار است استفاده شود. برخی از گیاهان را می توان با غذا مخلوط کرد. برخی از آنها را می توان به شکل چای درست کرد و برخی نیز به شکل کپسول یا قرص در دسترس هستند. آنها برای بیش از یک بیماری خوب هستند . اکثر داروهای تجویزی برای یک مشکل سلامتی خاص طراحی شده اند. در مقابل، بسیاری از داروهای گیاهی به طور همزمان روی چندین قسمت از بدن اثر می‌گذارند.

یک نتیجه گیری مهم از خواص گیاهان دارویی!

گیاهان دارویی می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از بیماری ها و شرایط باشند. آنها کم هزینه هستند و عوارض جانبی کمتری دارند. علاوه بر این، آنها را می توان در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی، داروخانه ها و عطاری ها به صورت آنلاین بدون نیاز به نسخه خریداری کرد. با این حال، داروهای گیاهی هنوز هم می توانند اثرات ناخواسته ای برای سلامتی داشته باشند، به ویژه زمانی که در ترکیب با سایر داروها استفاده شوند. اگر از بیش از یک داروی گیاهی استفاده می‌کنید، یا از آنها برای یک بیماری جدی استفاده می‌کنید، بهتر است با یک متخصص طبیعی یا گیاه‌شناس معتبر مشورت کنید. همچنین مهم است که به پزشک خود بگویید که از یک داروی جایگزین برای جلوگیری از تداخل دارویی استفاده می کنید. همانطور که دیدید خواص گیاهان دارویی بسیار زیاد است.

مزایای گیاهان دارویی چیست؟

هزینه کمتری دارند . درست است که شاید سریع عمل نکنند اما بهتر و مفیدتر خواهند بودو… بیشتر در این مقاله میخوانید…

آیا حنا علاوه بر رشد مو اثرات دیگر نیز دارد؟

شاید بنظر شما عجیب باشد اما بله حنا خواص بسیار زیادتری از جمله درمان اتهاب و… دارد بیشتر در این مقاله بخوانید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

parnaz_hasannezhad

مسافر رویاها...

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین گفت:

    ممنونم

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      تشکر از نظر شما

  2. نرگس گفت:

    عالی بسیار مفید و آموزنده

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      بسیار ممنون از نظر شما