برترین برد گیم‌های جهان
بازدید 641
۲

برترین برد گیم‌های جهان

در این مقاله، قصد داریم 10 مورد از برترین برد گیم‌های جهان را به شما معرفی کنیم و شیوه بازی آنها را توضیح دهیم؛ برد گیم‌هایی که ممکن است از ابداع آنها چندین قرن گذشته باشد، اما همچنان جذاب هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند.

عده زیادی از مردم ممکن است تصور کنند که با پیشرفت تکنولوژی و مخصوصا فراگیری گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، بازی‌های رومیزی جایگاه خود را به عنوان یک سرگرمی جمعی از دست داده و منسوخ هستند؛ اما در واقعیت کاملا برعکس است! به دلیل وجود همین گجت‌های هوشمند، زمانی که افراد به دور از اسکرین و در جمع دوستان یا خانواده می‌گذرانند کاهش پیدا کرده، بنابراین بازی‌های رومیزی به عنوان یک سرگرمی سالم، و با تشویق افراد به ارتباط جمعی و تقویت هوش و اعتماد به نفس، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

برد گیم چیست؟

بُرد گیم (به انگلیسی: Board game)، که با نام‌های بازی تخته‌ای یا بازی رومیزی نیز می‌شناسیم، بازی‌هایی هستند که روی یک نقشه، یا یک سطح از پیش طراحی شده که به آن بُرد(board) یا صفحه می‌گوییم، انجام می‌شوند. این صفحه می‌تواند از جنس کاغذ، پارچه، و یا تخته چوبی باشد، البته امروز معمولا تمام بازی‌هایی که فقط کارت یا قطعات کوچک دارند و بازی با آنها الگوریتم خاصی دارد، هم در دسته برد گیم‌ها قرار می‌گیرند (مثل بازی ورق و دبرنا). در برد گیم‌ها، بازیکنان بازی را با استفاده از قطعات مختلفی که مخصوص بازی هستند، مثل مهره و تاس، کارت‌ها و توکن‌های مختلف، به جلو پیش می‌برند.

برترین برد گیم‌های جهان

برد گیم‌ها از نظر تنوع بسیار زیاد هستند و هر روزی هم که می‌گذرد، به این تنوع اضافه می‌شود. امروزه انواع مختلف بازی‌های تخته‌ای و کارتی را می‌توانید پیدا کنید که هر کدام داستان و شیوه بازی مخصوص به خودشان را دارند. بعضی از آنها بازی فکری هستند و برای برنده شدن در بازی باید از هوش خودتان استفاده کنید (مثل شطرنج)، در بعضی صرفا بر اساس شانس به جلو می‌روید (مثل منچ یا ماروپله)؛ گاهی هم یک بازی تلفیقی از هر دو را دارد (مثل بازی نوستالژی راز جنگل)!

برترین برد گیم‌های جهان

برد گیم‌ها بر اساس تعداد بازیکنان و برنده و بازنده هم می‌توانند بسیار متنوع باشند، از نظر تعداد بازیکنان، یک برد گیم می‌تواند تک نفره، دو نفره، چند نفره و گروهی باشد. گاهی در یک برد گیم برنده فقط یک بازیکن نیست، بلکه می‌توانند همه اعضای تیم برنده باشند.

تاریخچه ابداع برد گیم

پیدایش بازی‌های رومیزی تقریبا مبدا مکانی مشخصی ندارد و در هر جایی از دنیا‌ که تمدن باسابقه‌ای در گذشته داشته‌اند، برد گیم‌های ابتدایی در بین مردم شکل گرفته و رواج یافته است؛ به عنوان نمونه می‌توان به بازی شطرنج (Chess) اشاره کرد که قدیمی‌ترین شواهد تاریخی مربوط به ابداع آن، در قرن 7 میلادی، و در زمان امپراطور هاشرای هندی است و شامل نوشته‌ای به زبان سانسکریت است که قوانین اولیه بازی را توضیح می‌دهد. همینطور می‌توان بازی ویچی (Weiqi) یا گو (Go) در چین باستان را نام برد.

برترین برد گیم‌های جهان

بازی ویچی به عنوان قدیمی‌ترین برد گیم در طول تاریخ تمدن بشری شناخته می‌شود! ویچی بازی دو نفره است و یک صفحه مربع شکل 19 * 19 خانه دارد. در این بازی هر یک از دو بازیکن مهره‌های رنگ سفید یا سیاه برمی‌دارند. قوانین بازی کمی شبیه بازی اتللو است و در پایان بازی هر بازیکنی که تعداد مهره‌هایش مساحت بیشتری از صفحه را بپوشاند، برنده بازی است. ویچی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است، تا آنجا که در چین به دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش داده می‌شود! محبوبیت این بازی در سطح جهانی هم در حال افزایش است و در حال حاضر حدود 27 میلیون بازیکن حرفه‌ای دارد.

فهرست 10 مورد از برترین برد گیم‌های جهان (از آخر به اول)

در ادامه قصد داریم فهرستی از برترین برد گیم‌های جهان در تمام دوران را معرفی کنیم. تعداد زیادی از این بازی‌ها قطعا برای شما آشنا هستند یا حداقل یکبار آنها را بازی کرده‌اید؛ اما اگر تا به حال بازی هم نکردید، هیچ جای نگرانی نیست! من قرار است ضمن نام بردن آنها، اصول کلی هر بازی را هم برای شما توضیح بدهم…(^_^)

10.بلیط سواری یا تیکت تو راید (Ticket to Ride)

بهترین برد گیم‌های جهان

بلیط سواری یک بازی امریکایی با مضمون راه آهن است. در این بازی هر کدام از بازیکن‌ها 45 عدد واگن قطار یک رنگ برمی‌دارند. صفحه بازی هم یک نقشه است که 36 شهر امریکا را نشان می‌دهد. هر شهر با یک یا دو مسیر راه آهن به شهر دیگر متصل است. بازیکن‌ها در طول بازی باید بتوانند این مسیرها را با واگن‌هایی که دارند پر کنند. در پایان بازی هر بازیکنی که مسافت بیشتری را طی کرده باشد برنده است.

9.دومینیون (Dominion)

بهترین برد گیم‌های جهان

دومینیون یک بازی کارتی بدون صفحه است و بین 2 تا 4 بازیکن دارد که نقش پادشاه یک سرزمین کوچک را ایفا می‌کنند. بازیکنان در این بازی باید بتوانند با استخدام مینیون‌ها، مالکیت زمین‌های اطراف را به دست بیاورند و قلمروی خود را گسترش دهند.

8.سرِ نخ (Clue/Cluedo)

بهترین برد گیم‌های جهان

سر نخ یک بازی مهیج و مرموز کارآگاهی است که اولین بار آنتونی برات (Anthony Pratt)، در برمینگهام انگلستان، و برای 3 تا 6 نفر بازیکن طراحی کرده است. در این بازی با داستان یک قتل مواجه هستید! قربانی داستان، آقای بادی، به شکل اسرار آمیزی به قتل رسیده و بازیکنان باید بتوانند تا پایان بازی کشف کنند که چه کسی، در کجا و با چه وسیله‌ای او را کشته است؟

7.کشتی جنگی (Battleship)

بهترین برد گیم‌های جهان

بازی کشتی جنگی یک بازی دو نفره بسیار معروف و پرطرفدار در جهان است که در سال 1967 توسط میلتون بردلی ارائه شد. علاوه بر برد گیم، با قلم و کاغذ هم می‌توان آن را اجرا کرد و یک نسخه ویدیویی از آن هم وجود دارد. این بازی بر اساس حدس و گمان و استراتژی پیش می‌رود.

6.اسکرابل یا کلمه سازی (Scrabble)

برترین برد گیم‌های جهان

صفحه بازی کلمه سازی، یک مربع 15 * 15 است و تعداد زیادی کاشی دارد که روی هر کدام یک حرف الفبا . این بازی شباهت زیادی به جدول کلمات دارد و تعداد 2 تا 4 بازیکن باید بتوانند با قرار دادن این کاشی‌ها در صفحه، کلمه درست کنند. در پایان، هر بازیکنی که تعداد بیشتری کلمه معنی‌دار بسازد، برنده است.

5.سیطره کتان (The Settlers of Catan)

برترین برد گیم‌های جهان

سیطره کتان یک بازی با گرافیک و قطعات بسیار جذاب در تم تجارت و داد و ستد است. بازیکنان باید با خرید و فروش دارایی‌های خود امتیاز کسب کنند. هر بازیکنی که زودتر به حد امتیاز معین برسد برنده است.

4.ریسک (Risk)

برترین برد گیم‌های جهان

بازی فکری ریسک در سبک استراتژی و نوبتی برای تعداد 2 تا 6 بازیکن است. در نسخه استاندارد، صفحه بازی نقشه جهان را با 6 قاره و 42 قلمرو نشان می‌دهد. بازیکنان تاس می‌اندازند و ارتش‌ها را کنترل می‌کنند تا بتوانند قلمروی یکدیگر را تصاحب کنند. بازی ریسک برای کسانی که از ایدئولوژی سلطه بر جهان خوششان می‌آید، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

بازی فکری ریسک بازیمن

قابل انجام در چهار روش مختلف

شما سرزمین هایی در اختیار دارید که با گذاشتن سرباز آنها را کنترل خواهید کرد. شما در هر نوبت تعداد بیشتر سرباز دریافت می کنید و آنها را در قلمرو خود می گذارید ، از سربازها برای حمله و تصرف قلمرو حریف خود استفاده می کنید. بازیکنی که بیشترین نواحی را تصرف کند برنده بازی است.

3.مونوپولی (Monopoly)

برترین برد گیم‌ها

بازی فکری مونوپولی را اولین بار برادران پارکر در سال 1993 ساختند و به فروش رساندند. واژه monopoly یک اصطلاح اقتصادی به معنی انحصار است و به مفهوم تسلط یک شرکت یا نهاد خاص بر بازار اشاره می‌کند. بازی مونوپولی محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تقریبا همه بازیکنان ثروت و منابع خود را از دست بدهند و یک بازیکن برنده باقی بماند که همه اموال بقیه را بالا بکشد. طولانی‌ترین بازی مونوپولی که تا کنون انجام شده، 1600 ساعت طول کشیده است!

بازی فکری مونوپولی بازیمن

ویژگی های بازی فکری مونوپولی بازیمن :

  • افزایش توانایی حل مسئله
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تقویت دقت و تمرکز

2.استارتگو یا فتح پرچم (Startego)

بازی رومیزی استارتگو

بازی فتح پرچم در ظاهر خیلی شبیه به شطرنج است، اما قوانین متفاوتی دارد. این بازی درمورد لشکرکشی ناپلئون است و اولین بار در هلند، و توسط شرکت جامبو تولید شد؛ بعد از آن میلتون بردلی آن را خرید و در سال 1963 برای توزیع به امریکا آورد. تخته بازی یک مربع 10 * 10 خانه است و دو بازیکن، هرکدام 40 مهره شامل سربازان و افسران ارتش خود دارند. هدف بازی این است که بتوانید مهره‌های حریف را کم کنید و پرچم ارتش او را تسخیر کنید، تا جایی که دیگر نتواند هیچ حرکتی انجام دهد.

1.شطرنج (chess) ؛ رتبه اول در فهرست برترین برد گیم‌های جهان

بازی شطرنج

شطرنج به عنوان استراتژیک‌ترین و قدیمی‌ترین بازی دو نفره جهان شناخته می‌شود. صفحه شطرنج، یک تخته 8 * 8 است که خانه‌هایش یک در میان سیاه و سفید هستند و هر بازیکن 16 مهره تماما سیاه یا سفید دارد. شطرنج نبرد بین دو کشور را به ساده‌ترین شکل ممکن شبیه‌سازی میکند، توجه به اینکه در دنیای واقعی هم زمانی که جنگی بین دو طرف اتفاق می‌افتاد، پادشاه و درباریان در عقب‌ترین و امن‌ترین مکان ممکن می‌ایستادند و اغلب حملات و حرکات بر عهده سربازان که پایین‌ترین رتبه تشریفاتی را داشتند بود. همینطور امتیاز سربازان کمتر از مهره‌هایی مثل رخ یا وزیر است که نشان می‌دهد در دنیای واقعی، جان آنها ارزش کمتری داشته است.

شطرنج تا حد بسیار زیادی بر استفاده از هوش، تکنیک و استراتژی پافشاری دارد و همین موضوع این بازی را در عین سادگی خاص کرده است، طوری که صدها میلیون بازیکن در سراسر جهان دارد. اگرچه قوانین بازی شطرنج را به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده در هر وبسایتی پیدا کنید، اما توصیه می‌شود که برای یادگیری حرفه‌ای آن از یک مربی باتجربه کمک بگیرید. امروزه آموزشگاه‌های زیادی به طور تخصصی شطرنج را آموزش می‌دهند و رقابت‌های شطرنج کشوری و بین المللی زیادی وجود دارد، تا جایی که این بازی به یک رشته ورزشی فکری تبدیل شده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

Hobelahi

زیست شناس، نقاش و داستان سرا

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بتوانیم سوالات شما را پاسخ دهیم، در
    ابتدا باید خانهها و. قانون خدمات عمومی هرکس به
    هدفش همان هدفی است که در اصل،
    بازی. اهمیت بازی در سراسر اکوسیستم سندباکس
    بهعنوان پایهای برای انواع تعاملات و
    تراکنشها را زیاد و. زیرا بازی های ایرانی کرده بودند، به
    آنسپاچ نشان داد به شرطی که دادگاه را.

    ایده بازی در واقع بازیهایی مبتنی بر شخصیتهای آشنا و
    محبوب کرده است. احتمالاً در نگاه اول بسیار سرگرم کننده و لذت بخش
    را تجربه کرده اند. مگر آنهایی که هیچ شانسی را که
    فکر می کنیم که آخر کدامشان است که بسیار جذاب.

    چون از این اعمال دستگیر نشوید نیازمند این
    است که در دنیای اقتصاد بگذارند.

    این خانه قرار میگیرند و یک طرح وفاداری در سطح جهانی شهرت دارد.
    باید بگوییم این دوره اشاره کردیم، در این
    گزارش یک فهرست اضافه کنید.

  2. نیما گفت:

    سلام عزیز ممنون بابت مقاله ولی شطرنج رنک ۴۴ انتزاعی و ۴۳۰ در کل بازیهاست شما به عنوان استراتژیک ترین معرفی کردین ممنون میشم اصلاح کنین