بهترین موزه های مشهد
بازدید 136
0

بهترین موزه های مشهد

موزه، جایی که می توان به سده ها و هزاره های قبل بازگشت و زندگی آن دوران را از نزدیک لمس کرد. اگر علاقه مند به فرهنگ و هنر و تاریخ هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به موزه های مختلف خصوصا موزه های مشهد سر بزنید و لذت غیرقابل وصف این بازدید را از دست ندهید. ما درادامه این مطلب برای شما موزه های پرطرفدار مشهد را برای کسانی که می خواهند بدانند بهترین موزه های مشهد کجا هستند معرفی کرده ایم. شما حتی می توانید موزه را به عنوان انتخابی برای گذراندن روز ولنتاین خود نیز اختصاص دهید.

درباره ولنتاین بیشتر بخوانید:
ولنتاین ❤️ اینجاها برو!
جذابترین ایده ها برای داشتن ولنتاین ❤️خاطره انگیز
ولنتاین را به تنهایی می گذرانید؟ 17 ایده به یادماندنی برای مجردها

موزه آستان قدس رضوی

مهم ترین موزه های مشهد
موزه آستان قدس رضوی

هر سال حرم مطهر امام رضا (ع) پذیرای تعداد زیادی از زائران و دوستداران خویش است. مردم بی شماری که به قصد زیارت به شهر مقدس مشهد سفر می کنند، به دلیل پتانسیل های سیاحتی این شهر می توانند علاوه بر زیارت ازامکانات تفریحی و آموزشی نیز استفاده بهینه ای داشته باشند. یکی از این جاذبه های گردشگری موزه آستان قدس رضوی است که از بهترین موزه های مشهد است.

موزه های دیدنی مشهد
موزه مرکزی آستان قدس مشهد

موزه های پرطرفدار مشهد کجاست؟ اولین موزه این مجموعه در سال 1324 در ساختمانی در صحن امام خمینی احداث شد و مجموعه موزه های فعلی در صحن کوثر قرار دارند. موزه آستان قدس رضوی دارای 4 ساختمان است که شامل ساختمان موزه مرکزی، ساختمان موزه فرش، ساختمان موزه قرآن و نفایس و حمام مهدی قلی بیگ است. موزه آستان قدس از موزه های پرطرفدار مشهد است.

موزه آستان قدس رضوی مشهد
موزه مرکزی آستان قدس رضوی

ساختمان موزه مرکزی شامل گنجینه های مختلفی است . گنجینه حرم رضوی مربوط به آثار تاریخی حرم است که در طی 10 قرن گذشته، وقف حرم بوده یا در آن نصب شده است. گنجینه تمبر و اسکناس این مجموعه نیز یک از غنی ترین مجموعه های کشور به لحاظ آثار نفیس و منحصر به فرد محسوب می شود. گنجینه نجوم و ساعت، سلاح سرد و گرم، ظروف، هنرهای تجسمی، صدف و حلزون های دریایی، سکه و مدال نیز از سایر گنجینه های موجود در موزه مرکزی است.

ساعات کاری : 8 الی 17:45

موزه فرش آستان قدس رضوی

موزه فرش آستان قدس رضوی، از بهترین موزه های مشهد است و در سال 1390 در سه طبقه افتتاح شد. یک طبقه از این ساختمان به قالی های مرکز و شرق کشور؛ و همچنین قالی های پرده ای تعلق دارد. ( قالی های پرده ای مختص حرم امام رضا(ع) بافته شده اند و برخی از آنها وقف یا نذر می باشند و همچنین کتیبه دار هستند). طبقه دیگر این موزه مربوط به قالی های غرب و شمال غرب و عشایر می باشند. و در نهایت قالی های دوره صفوی و قالی های بزرگ مشهد نیز یک طبقه کامل را به خود اختصاص داده اند.

موزه های پرطرفدار مشهد
موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

ساختمان موزه قرآن و نفایس هم شامل چندین گنجینه است. گنجینه قرآن و نفایس در سال 1364 گشوده شد و دارای آثاری همچون قرآن های خطی با قدمت تاریخی، مرقعاتی از دوره صفوی، جلد های لاکی و روغنی، نقاشی های گل و مرغ و تذهیب و آثار خوشنویسی هنرمندان معاصر است. گنجینه آثار اهدایی سید علی خامنه ای و استاد محمود فرشچیان نیز در این ساختمان قرار دارد.

موزه آستان قدس مشهد
موزه قرآن آستان قدس رضوی

موزه مردم شناسی که واقع در ساختمان حمام مهدی قلی بیگ است در سال 1385 افتتاح شد. این حمام از سال 1027 وقف آستان قدس شد و حدود 4 قرن تا سال 1368 مردم از آن جهت استحمام و تطهیر استفاده می کردند. پس از سال 1368 این بنا به تدریج متروکه شد و در نهایت در سال 1385 آثار ارزشمند این مجموعه در معرض عموم مردم و فرهنگ دوستان قرار گرفت. در ادامه با بهترین موزه های مشهد و پرطرفدار ترین موزه های مشهد همراه ما باشید.

آدرس : حرم مطهر، صحن جامع رضوی، ضلع غربی

موزه حمام مهدی قلی خان بیگ
موزه مردم شناسی آستان قدس رضوی

آدرس : حرم مطهر، صحن کوثر، ضلع شرقی
تلفن : 05132241105
ساعات کاری: 8 الی 12

موزه بزرگ خراسان

موزه خراسان مشهد
موزه بزرگ خراسان

از دیگر موزه های پرطرفدار مشهد می توان از موزه بزرگ خراسان نام برد. گشایش این موزه وسیع که بیش از 18000 مترمربع زیربنا دارد در سال 1393 انجام شد. اما طرح احداث آن به سال 1356 برمی گردد که به دلیل شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی پس از آن به تعویق افتاد. مجددا در سال 1371 و 1372 مسابقه ای برای طراحی آن برگزار شد که در نهایت طرح دکتر محمد امین میرفندرسکی برگزیده و اجرا شد.

موزه های بزرگ مشهد
موزه خراسان در مشهد

این موزه شامل دو بخش عمومی و تخصصی است.در بخش عمومی اشیای کشف شده در منطقه خراسان است و همچنین نمایشگاه های دوره ای و فصلی از آثار هنری و تاریخی نیز برگزار می شود. بخش تخصصی شامل کتابخانه تخصصی، مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی و تزئینات معماری، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و تزئینات تاریخی و سالن اجتماعات است.

پرطرفدارترین موزه های مشهد
اشیای موزه بزرگ خراسان

آدرس : پارک کوهسنگی مشهد
تلفن : 05137269502
ساعات کاری : 8 الی 17

برای مشاهده و تهیه بلیط الکترونیکی موزه های پرطرفدار مشهد مثل موزه بزرگ خراسان کلیک کنید.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری مشهد
موزه نادری مشهد

این مجموعه بی نظیر که طراحی و ساخت آن به عهده هوشنگ سیحون بوده است و از بهترین موزه های مشهد به شمار می رود؛ آرامگاه نادر شاه افشار، بزرگ پادشاه تاریخ ایران را در خود جای داده است. داستان ساخت این موزه از این قرار است که در سال 1145، نادر شاه دستورساخت مقبره ای را در جوار حرم مطهر می دهد. اما پس از پایان حکومت ایشان و جانشینانش، آرامگاه به تدریج رو به ویرانی رفت. بعدها یعنی در سال 1294 هجری شمسی، با تصمیم مجلس به بازسازی آرامگاه این پادشاه بزرگ اقدام شد.

باغ موزه زیبای نادری مشهد
مجسمه نادر شاه و سربازانش

محوطه این باغ موزه طبیعتی بسیار دلنشین و آرام بخش دارد. جوی های آب در این محوطه بر اساس باغ های ایرانی طراحی شده است و حس سرزندگی را حین قدم زدن دراین موزه تجربه خواهید کرد. اولین سازه ای که چشم را به خود خیره می کند، مجسمه نادر شاه با سربازانی در پی اوست که در مجاورت آرامگاهش قرار دارد. یک غرفه کتاب فروشی و دو تالار هم در این باغ موزه قرار دارد. اشیا و آثاری مثل نسخ خطی نفیس، سکه ها، خنجر، تفنگ، تپانچه و توپ های جنگی در این دو تالار قرار دارند.

آرامگاه نادرشاه در مشهد
موزه نادری

آدرس : خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی، چهارراه شهدا
تلفن : 05132224888 – 05132215468
ساعات کاری : 9 الی 17

برای مشاهده و خرید بلیط الکترونیکی موزه های پرطرفدار مشهد از جمله باغ موزه نادری کلیک کنید.

موزه آب

موزه آب مشهد
موزه آب

موزه آب مشهد توسط اداره آب و فاضلاب در سال 1378 افتتاح شد نیز در دسته بهترین موزه های مشهد قرار می گیرد. شعار این موزه حفط منابع طبیعی و صرفه جویی درمصرف آب است؛ و به منظور افزایش شناخت مردم در مورد سازه های قدیمی آب، شیوه آبیاری سنتی، ادوات اندازه گیری نگهداری و انتقال آب و موضوعاتی مشابه ساخته شد. همچنین کتابخانه و نمایشگاهی هم در این موزه برای بازدیکنندگان و علاقه مندان وجود دارد.

موزه دیدنی آب مشهد
نمای داخلی موزه آب

آدرس : بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه خراسان
تلفن : 05137617011
ساعات کاری : 8 الی 14

موزه علوم و تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی مشهد
موزه علوم و تاریخ طبیعی

یکی دیگر از موزه های پرطرفدار مشهد موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد است. این موزه با تلاش مرکز تربیت معلم شهید بهشتی و تحت نظر اداره کل آموزش و پرورش خراسان در سال 1377 افتتاح شد. این مجموعه در دو طبقه ساخته شده است و شامل 4 سالن و 24 اتاق است. آثار این موزه به شش بخش فیزیک، حیات وحش، زمین شناسی، زیست شناسی، جغرافیا و دفاع مقدس تقسیم شده است. در هر بخش نیز کارشناسی وجود دارد که در رابطه با آثار و اشیای هربخش اطلاعات ارزنده ای را د راختیار بازدید کننده می گذارد.

آدرس : بزرگراه شهید کلانتری، مرکز تربیت معلم شهید بهشتی
تلفن : 05138788862
ساعات کاری : 05138788862

موزه مردم شناسی رباط ویرانی

موزه مردم شناسی ویرانی
موزه مردم شناسی کاروانسرای ویرانی

رباط (کاروانسرای) ویرانی به دوره تیموری و صفوی مربوط می شود که از بهترین موزه های مشهد است. این کاروانسرا جز آن دسته از کاروانسراهایی است که سرپوشیده است و حیاط مرکزی ندارد . این بنا دارای 8 غرفه رو به هم و یک غرفه رد انتهاست. هدف این موزه معرفی مشاغل و توصیف جایگاه آن در جوامع بوده است. از جمله مشاغلی که در این موزه معرفی شده است می توان به فیروزه تراشی، حصیر بافی، گاری سازی، عطاری، کفاشی و … اشاره کرد.

موزه های مردم شناسی مشهد
مشاغل در موزه مردم شناسی

آدرس : ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹
تلفن : 05124372522

برای مشاهده و خرید بلیط الکترونیکی موزه های پرطرفدار مشهد مثل موزه مردم شناسی رباط ویرانی کلیک کنید.

موزه آیین پهلوانی(شه لافتی)

موزه آیین پهلوانی مشهد
موزه آیین پهلوانی

موزه آیین پهلوانی که با نام موزه “شه لافتی” نیز شناخته می شود. این موزه توسط مرشد علی اکبر قاسمی در سال 1386 افتتاح شد و تمامی مراحل ساخت آن از طراحی تا تزیین به دست ایشان بوده است. تمام وسایلی که در این موزه قرار دارند توسط خود مرشد و طی 45 سال سفر به شهر های مختلف جمع آوری شده است.

موزه شه لافتی در مشهد
موزه شه لافتی

آدرس : جاده آرامگاه , بلوار شاهنامه , چهار برج , بهار ۲۴
تلفن : 05136781072

موزه توس

موزه توس در مشهد
موزه توس

این موزه در سال 1361 در یکی از ساختمان های آرامگاه فردوسی ساخته شد و بعدها گسترش یافت. معماری موزه توس توسط هوشنگ سیحون بود و هم اکنون در 4 بخش فعالیت دارد و از بهترین موزه های مشهد محسوب می شود. بخش اشیا و آثار هم دوره با فردوسی که شیوه و سطح زندگی مردم آن دوره را نشان می دهد. در قسمت اشیای موضوعی شاهد انواع جنگ افزارها و سلاح ها خواهیم بود. در بخش اشیای اهدایی می توانیم چیزهایی که مردم از سال 1313 تا کنون به موزه اهدا کرده اند را ببینیم. و در نهایت بخش محصولات فرهنگی نیز شامل غرفه کتاب، نشریات و محصولات فرهنگی است.

آرامگاه فردوسی مشهد
بخش اشیای موضوعی موزه توس

آدرس : 24 کیلومتری شمال مشهد، مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی
تلفن : 05132663424
ساعات کاری: 8 الی 17

مطالب مرتبط را اینجا بخوانید :
بهترین سینماهای مشهد کجاست؟ معرفی 6 سینما مجهز مشهد
عاشقانه ترین کافه های مشهد❤️ولنتاین

موزه های پر طرفدار مشهد کدامند ؟

از بهترین موزه های مشهد می توان به موزه آستان قدس رضوی، موزه بزرگ خراسان، باغ موزه نادری و موزه توس اشاره کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *