خواص آناناس
بازدید 692
0

خواص آناناس ، بهبودی بعد از عمل جراحی با مصرف آناناس

آناناس (Ananas comosus) یک میوه گرمسیری فوق العاده خوشمزه و سالم است. سرچشمه این میوه در آمریکای جنوبی بود ، جایی که کاوشگرهای اروپایی اولیه آن را به دلیل شباهت آن با یک میوه ی درخت کاج نامگذاری کردند. این میوه محبوب مملو از مواد مغذی ، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید مانند آنزیم هایی است که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند. خواص آناناس و ترکیبات آن با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله کمک به هضم ، تقویت ایمنی و تسریع بهبودی پس از عمل جراحی و موارد دیگر مرتبط بوده است. در اینجا 8 مزیت چشمگیر آناناس آورده شده است.

  1. سرشار از مواد مغذی

آناناس از نظر کالری کم است اما از مواد مغذی فوق العاده چشمگیر برخوردار است.یک فنجان (5.8 اونس یا 165 گرم) تکه های آناناس شامل موارد زیر است:

کالری: 82.5

چربی: 1.7 گرم

پروتئین: 1 گرم

کربوهیدرات: 21.6 گرم

فیبر: 2.3 گرم

ویتامین C: 131٪ از RDI (نیاز روزانه بدن)

منگنز: 76٪ از RDI (خواص آناناس )

ویتامین B6:  9٪ از RDI

مس: 9٪ از RDI

تیامین: 9٪ از RDI

فولات: 7٪ از RDI

پتاسیم: 5٪ از RDI

منیزیم: 5٪ از RDI

نیاسین: 4٪ از RDI

پانتوتنیک اسید: 4٪ از RDI

ریبوفلاوین: 3٪ از RDI

آهن: 3٪ از RDI

آناناس همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین A و K ، فسفر ، روی و کلسیم است. آنها به ویژه سرشار از ویتامین C و منگنز هستند و به ترتیب 131٪ و 76٪  از توصیه مصرف روزانه را ارائه می دهند. خواص آناناس شامل ویتامین C هم می شود که برای رشد و نمو ، سیستم ایمنی سالم و کمک به جذب آهن از رژیم غذایی ضروری است. در ضمن ، منگنز یک ماده معدنی طبیعی است که به رشد کمک می کند ، یک متابولیسم سالم را حفظ می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

 

  1. دارای آنتی اکسیدان های ضد بیماری است

آناناس نه تنها سرشار از مواد مغذی است ، بلکه خواص آناناس آن را سرشار از آنتی اکسیدان های سالم نموده است. آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که به بدن شما در مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. استرس اکسیداتیو وضعیتی است که رادیکالهای آزاد بیش از حد در بدن وجود دارد. این رادیکال های آزاد با سلول های بدن ارتباط برقرار می کنند و باعث ایجاد آسیب هایی می شوند که با التهاب مزمن ، سیستم ایمنی ضعیف شده و بسیاری از بیماری های خطرناک مرتبط هستند. آناناس به ویژه حاوی آنتی اکسیدان هایی معروف به فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. علاوه بر این ، بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در آناناس به هم مرتبط هستند. این به آنتی اکسیدان ها اجازه می دهد تا در شرایط سخت تر در بدن بمانند و اثرات ماندگار تری داشته باشند.

  1. آنزیم های آن می توانند هضم را آسان کنند

خواص آناناس پروسه هضم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. آناناس حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی است که به عنوان برملین (Bromelain Source) شناخته می شوند. آنها مانند پروتئازها عمل می کنند ، که مولکول های پروتئین را در بلوک های ساختمان خود مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تجزیه می کنند. پس از تجزیه مولکول های پروتئین ، آنها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند. این امر به ویژه می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده مفید باشد ، شرایطی که پانکراس نمی تواند آنزیم های هضم کافی را ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان با نارسایی لوزالمعده پس از مصرف یک مکمل آنزیم هضم حاوی برملین ، هضم بهتری را نسبت به مصرف همان مکمل آنزیم هضم بدون برملین تجربه کردند.

 

  1. ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند

سرطان یک بیماری مزمن است که با رشد سلول کنترل نشده به وجود می آید. پیشرفت آن معمولاً با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است. مطالعات متعددی نشان داده اند که آناناس و ترکیبات آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. دلیل این امر این است که خواص آناناس ممکن است استرس اکسیداتیو را به حداقل برسانند و التهاب را کاهش دهند. یکی از این ترکیبات گروه آنزیم های گوارشی به نام برملین است. مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که بروملین ممکن است به مبارزه با سرطان نیز کمک کند. به عنوان مثال ، دو مطالعه لوله آزمایش نشان داد كه برملین رشد سلولهای سرطانی پستان را سرکوب كرده و مرگ سلول را تحریک می كند. سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بروملین سرطان را در پوست ، مجاری صفراوی ، دستگاه معده و روده بزرگ سرکوب می کند.

  1. بهبودی بعد از عمل جراحی یا ورزش شدید را سرعت می بخشد

خوردن آناناس ممکن است مدت زمان لازم برای بهبودی از جراحی یا ورزش را کاهش دهد. این تا حد زیادی به دلیل خاصیت ضد التهابی برملین است. مطالعات متعددی نشان داده اند که بروملین ممکن است التهاب ، تورم ، کبودی و درد را که اغلب پس از عمل جراحی اتفاق می افتد ، کاهش دهد. همچنین به نظر می رسد نشانگرهای التهاب را کاهش می دهد. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد کسانی که قبل از عمل دندانپزشکی بروملن مصرف کرده اند ، نسبت به افرادی که این کار را نکرده اند ، درد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و احساس بهتری می کنند. در حقیقت ، به نظر می رسد که در برابر داروهای ضد التهاب رایج مقدار تسکین مشابهی را ارائه می دهد. ورزش شدید همچنین می تواند به بافت عضلانی آسیب برساند و التهاب اطراف آن ایجاد کند. ماهیچه های مبتلا نمی توانند به اندازه نیرو تولید کنند و تا سه روز دچار درد می شوند. اعتقاد بر این است که پروتئین هایی مانند بروملین با کاهش التهاب در اطراف بافت عضلانی آسیب دیده ، بازیابی آسیب های ناشی از ورزش شدید را تسریع می کنند.آناناس خوشمزه ، کم کالری و پر از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. برای تجربه خواص آناناس سعی کنید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *