خواص موز
بازدید 163
0

خواص موز ، فواید و خواص آن – کاهش وزن با موز

موز میوه ای بسیار سالم و خوشمزه است. آنها حاوی چندین ماده مغذی اساسی هستند و فواید هضم ، سلامت قلب و کاهش وزن را به همراه دارند. گذشته از اینکه بسیار مغذی هستند ، آنها همچنین یک غذای میان وعده بسیار مناسب هستند. در این مقاله تعدادی از خواص موز ارائه شده است.

  1. سرشار از مواد مغذی است

موز حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است و همچنین از محبوب ترین میوه های جهان است. اول در میان بومیان آسیای جنوب شرقی و اکنون در بسیاری از مناطق گرم دنیا رشد کرده اند. موز از نظر رنگ ، اندازه و شکل متفاوت است. رایج ترین نوع آن کاوندیش است که این نوع موز قبل از رسیدن سبز و پس از رسیدن آن زرد می شود.موز حاوی مقدار نسبتاً زیادی فیبر و همچنین چندین آنتی اکسیدان است. یک موز متوسط ​​(118 گرم) دارای:

پتاسیم: 9٪ از RDI (نیاز روزانه بدن)

ویتامین B6:  33٪ از RDI

ویتامین C: 11٪ از RDI

منیزیم: 8٪ از RDI

مس: 10٪ از RDI

منگنز: 14٪ از RDI

کربوهیدرات خالص: 24 گرم

فیبر: 3.1 گرم

پروتئین: 1.3 گرم

چربی: 0.4 گرم

هر موز فقط حدود 105 کالری دارد و تقریباً به طور انحصاری از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. موز پروتئین بسیار کمی دارد و تقریباً چربی ندارد. کربوهیدرات موجود در موزهای سبز بیشتر از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده است ، اما با رسیدن موز ، نشاسته به قند (گلوکز ، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می شود.

  1. موز حاوی مواد مغذی است که سطح قند خون را تعدیل می کند

خواص موز بر روی قند خون نیز تاثیر گذار است. موز سرشار از پکتین است که نوعی فیبر است که فرم ساختاری اسفنجی خود را به بدن می دهد. موزهای نارس حاوی نشاسته مقاوم هستند ، که مانند فیبر محلول عمل می کنند و از هضم غذا فرار می کنند. هر دو نشاسته پکتین و مقاوم ممکن است سطح قند خون را بعد از غذا تعدیل کرده و اشتها را با کندتر کردن خالی شدن معده کاهش دهند. علاوه بر این ، موزها را نیز از نظر شاخص گلیسمی (GI) پایین و متوسط رتبه بندی می کنند ، این یک سنجش است که تعیین می کند سرعت هضم غذاها به چه میزان قند خون را افزایش می دهد.مقدار GI موزهای نارس حدود 30 است ، در حالیکه موزهای رسیده تقریباً 60 هستند. میانگین مقدار GI کل موزها 51 است. با این حال ، این ممکن است در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 صدق نکند و احتمالاً باید از خوردن زیاد موزهای رسیده خود داری کنند و در صورت بالا رفتن قند خون مصرف آنها را با دقت کنترل کنید.

  1. موز ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

خواص موز بر سلامت گوارش تاثیر گذار است. فیبر رژیم غذایی با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله بهبود هضم غذا مرتبط است. یک موز به اندازه متوسط حدود 3 گرم فیبر دارد که موز را به منبع فیبر نسبتاً مناسبی تبدیل می کند.

موز حاوی دو نوع اصلی فیبر است:

پکتین: با رسیدن موز کاهش می یابد.

نشاسته مقاوم: در موزهای نارس یافت می شود.

نشاسته مقاوم از هضم غذا فرار می کند و به روده بزرگ شما ختم می شود ، جایی که تبدیل به غذا برای باکتری های مفید موجود در روده شما می شود. علاوه بر این ، برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که پکتین ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.

  1. خواص موز ممکن است به کاهش وزن کمک کند

هیچ مطالعه ای به طور مستقیم اثر موز بر کاهش وزن را آزمایش نکرده است. با این حال ، موزها دارای چندین ویژگی هستند که باید آنها را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند. یک موز متوسط تقریباً بیش از 100 کالری دارد – اما همچنین بسیار پر مغذی و سیر کننده است. خوردن فیبر بیشتر از سبزیجات و میوه هایی مانند موز بارها و بارها با کاهش وزن بدن و کاهش وزن مرتبط بوده است. علاوه بر این ، موزهای نارس پر از نشاسته مقاوم هستند ، بنابراین بسیار سیر کننده هستند و ممکن است اشتهای شما را کاهش دهند.

  1. خواص موز ممکن است سلامت قلب را پشتیبانی کند

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب ضروری است – خصوصاً کنترل فشار خون. با وجود اهمیت آن ، تعداد کمی از افراد به اندازه کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.موز یک منبع عالی غذایی از پتاسیم است. یک موز متوسط (118 گرم) حاوی 9 درصد از RDI است. یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند ، و افرادی که مقدار زیادی پتاسیم می خورند ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 27 درصد کمتر دارند. علاوه بر این ، موز حاوی مقادیر مناسبی منیزیم است که برای سلامتی قلب نیز مهم است.

  1. موز ممکن است سلامت کلیه را بهبود بخشد

پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد کلیه سالم ضروری است. به عنوان یک منبع غذایی مناسب پتاسیم ، موز ممکن است به ویژه برای حفظ کلیه های سالم مفید باشد. یک مطالعه 13 ساله در زنان مشخص کرد که افرادی که 2-3 بار در هفته موز می خورند 33٪ کمتر احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را دارند. مطالعات دیگر متذكر می شوند كه كسانی كه 4 تا 6 بار در هفته موز می خورند ، تقریباً 50٪ كمتر از كسانی كه این میوه را نمی خورند به بیماری كلیه مبتلا می شوند.خواص موز بسیار است و توصیه می کنیم این میوه ی فوق العاده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *