ساخت استاپ موشن ❤️stop motion استاپ موشن چیست ؟
بازدید 138
0

ساخت استاپ موشن ❤️stop motion استاپ موشن چیست ؟

ساخت استاپ موشن نیاز به مهارت ها و تکنیک هایی دارد اما قبل از آن باید بدانیم تعریف استاپ موشن چیست؟ یک تکنیک انیمیشنی است که در آن یک دوربین به طور مکرر فریم به فریم متوقف میشود و عکس برداری می کند. این تکنیک باعث میشود اجسام و فیگور های بی جان به مخاطب احساس حرکت را منتقل کنند. استاپ موشن پر زحمت ترین شکل انیمیشن است، اما جذابیت منحصر به فردی دارد که واقعاً می تواند زیبایی شناسی خاصی را القا کند.

استاپ موشن شبیه انیمیشن‌های سنتی است که در آن ها نیز فرآیند داستان فریم به فریم انجام می ‌شود. با این تفاوت که انیمیشن سنتی دو بعدی است و عمدتاً با دست طراحی می شود، استاپ موشن سه بعدی است چون با دوربین عکاسی از صحنه و کارکتر ها عکس برداری می شود.

پیویو در این مقاله به سوال شما در خصوص اینکه استاپ موشن چیست؟ و مراحل ساخت استاپ موشن چگونه است؟ به صورت کامل جواب می دهد و هر آنچه که باید در مورد این موضوع بدانید را بیان میکند.

تاریخچه استاپ موشن

آیا می دانید استاپ موشن تاریخچه ای طولانی دارد و انواع مختلفی از اشیا و مجسمه ها را در خود جای داده است؟ بهتر است قبل از اینکه فیلم استاپ موشن خود را شروع کنید، در مورد تاریخچه شکل هنری و نقاط عطف توسعه این سبک از انیمیشن بدانید.

اولین فیلم استاپ موشن تولید شده در سال 1898، The Humpty Dumpty Circus بود. فیلمی کوتاه که با استفاده از عروسک‌ هایی با اعضای مفصلی برای شبیه‌ سازی حرکات آکروبات‌ های سیرک ساخته شد. متأسفانه، این یک فیلم گم شده است و هیچ عکس یا بخش تأیید شده ای از فیلم پیدا نشده است.

همچنین یکی از اولین فیلم ‌های باقی مانده در استفاده از استاپ موشن، سرگرمی در مغازه نانوایی در سال 1902 است که از نسخه‌ای «طرح رعد و برق» از رسی استفاده می ‌کند تا چهره‌ای ساخته شده از خمیر را متحرک کند. یکی از هنرمندان تاثیرگذار استاپ موشن ولادیسلاو استارویچ بود. کارهای اولیه استاپ موشن او، مانند نبرد سوسک های گوزن و مورچه و ملخ، حشرات مرده با اسکلت های سیمی می باشد که توطئه های دراماتیک را به نمایش می گذاشتند. اگرچه استاپ ‌موشن‌های کوتاه مانند این موارد در سراسر دهه 1910 محبوبیت داشتند، اما تا اوایل دهه 1920 طول می‌کشید تا چیزی که امروزه فیلم‌های استاپ بلند تلقی می‌شود تولید شود.

تاریخچه استاپ موشن

زمان بندی حرکات در ساخت استاپ موشن

استفاده از ترکیب حرکات آهسته و سریع می تواند انیمیشن را تا حد زیادی واقعی تر نشان بدهد. درست مانند دنیای واقعی، همه چیز گاهی با سرعت و یا گاهی آهسته حرکت می کنند و گاهی اصلا حرکت نمی کنند. زمان بندی می تواند تاثیر زیادی بر توجه بیننده داشته باشد. به عنوان مثال، توقف چند فریم قبل از یک لحظه کلیدی در انیمیشن ضروری است. این امر بر قسمت خاصی از فیلم تاکید می کند و مخاطب را برای تمرکز روی یک چیز آماده می کند.

مهم است که بدانید حرکاتی که به هم نزدیکتر هستند باعث کاهش سرعت عمل می شوند، در حالی که حرکاتی که از هم دورتر هستند سرعت آن را افزایش می دهند.

زمان بندی حرکات در ساخت استاپ موشن

8 نوع انیمیشن استاپ موشن

استاپ موشن انواع مختلفی دارد اما فقط بازیگران مورد استفاده برای ایجاد انیمیشن استاپ موشن با هم متفاوت هستند. به این منظور که، روند ساخت یک انیمیشن استاپ موشن، صرف نظر از موادی که برای خلق اشیا یا شخصیت های فیلم به کار رفته است، همیشه یکسان است.

بنابراین، در اینجا رایج ترین انواع انیمیشن استاپ موشن آورده شده است.

انیمیشن اشیا

انیمیشن اشیا

هر شیئی مانند یک جفت قیچی یا یک اسباب بازی را می توان به عنوان شیء متحرک استفاده کرد. البته تا زمانی که با موضوع داستان شما مناسب باشد. انیمیشن شی برای طیف وسیعی از اهداف استفاده می شوند. برای مثال اغلب در آموزش ها، آگهی های بازرگانی و …

یکی از بزرگترین چالش های انیمیشن اشیا، شبیه سازی پرواز یا جهش اشیاء در عکس است، زیرا کنترل حرکت آنها دشوار است. Rigging معمولاً برای حل این مشکل استفاده می شود. زیرا انیماتور را قادر می سازد تا کنترل کامل حرکت جسم را در دست داشته باشد، اگرچه برداشتن آن از عکس ها نیاز به کار اضافی در پس از تولید دارد.

انیمیشن خمیری – Clay Animation

انیمیشن خمیری شامل متحرک سازی مجسمه ها و اشیاء ساخته شده از خاک رس است. با این حال، خاک رس تنها ماده‌ ای نیست که می ‌توان برای ساخت این انیمیشن ‌ها استفاده کرد، زیرا انیماتورها اغلب عروسک‌ هایی را از خمیر ها و سایر مواد مشابه می‌سازند.

از انیمیشن های خمیری یا گلی به طور منظم برای ساخت کارتون استفاده می شود، اگرچه یافتن موزیک ویدیو ها و برنامه های تلویزیونی که با استفاده از این تکنیک ساخته شده اند نسبتا آسان است. اما ایجاد کل صحنه ‌نگاری و شخصیت ‌ها برای فیلم‌ های انیمیشن خمیری فوق‌العاده دشوار است، به همین دلیل است که انیماتور های تازه کار باید مجموعه‌ ای از مهارت‌های مدل‌ سازی گل رس را داشته باشند تا بتوانند از این تکنیک انیمیشن استاپ موشن به طور موثر استفاده کنند.

انیمیشن لگو – Lego Animation

اساساً، در این مدل شما باید کل صحنه‌ نگاری و شخصیت‌ های فیلم خود را از آجرهای لگو بسازید و سپس موقعیت‌های روی صفحه را از یک فریم به فریم دیگر تغییر دهید.

 پیکسیلاسیون – Pixilation

در این نوع انیمیشن استاپ موشن انسان ها هم نقش دارند. ترکیب Pixilation  با انواع دیگر انیمیشن‌ ها مانند انیمیشن شیء بسیار جذاب می شود، اما زمانی که با ویدیوهای معمولی یا تایم لپس ترکیب شوند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نمونه‌های Pixilation را می‌توان در اوایل قرن بیستم مشاهده کرد، در حالی که امروزه این تکنیک انیمیشن در تبلیغات، موزیک ویدیوها و تیزر ‌فیلم ها وجود دارد. کارگردانان مشهور سینما مانند یان شوانک ماجر یا شینیا تسوکاموتو برخی از بهترین آثار خود را با استفاده از تکنیک Pixilation خلق کرده ‌اند.

کات اوت – Cutout

بریدن تکه‌های کاغذ مقوا و یا پارچه و متحرک کردن آن‌ها را کات اوت می گویند. تنها چیزی که برای شروع ساخت انیمیشن کات اوت نیاز دارید، یک سطح صاف و تکه های کاغذ با شکل های متفاوت است.

انیمیشن مدل – Model Animation

اگر می دانید چگونه از مواد مختلف عروسک بسازید، می توانید یک انیمیشن مدل بسازید. علاوه بر این، باید راهی برای تغییر حالات چهره عروسک‌ هایی که در فیلم خود استفاده می‌کنید، پیدا کنید. به همین دلیل است که اگر تازه تکنیک‌ های انیمیشن استاپ موشن را یاد می‌گیرید، مدل انیمیشن نباید اولین انتخاب شما باشد. انیمیشن مدل را می توان در فیلم های بلند کاملی مانند جزیره سگ ها، کوبو و دو رشته، آنومالیزا مشاهده کرد. تیم‌ های بزرگی از انیماتورها روی هر یک از این فیلم‌ ها کار کردند، بنابراین اگر تصمیم دارید کار ساخت یک فیلم انیمیشن مدل را به تنهایی انجام دهید، نباید انتظار داشته باشید که به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

انیمیشن سایه ای – Silhouette Stop Motion Animation

برخلاف مدل انیمیشن، ساخت انیمیشن سایه ای نیازی به داشتن بودجه زیادی ندارد. در واقع، برای شروع ساخت این نوع انیمیشن استاپ موشن، فقط به یک ملحفه سفید، منبع نور مصنوعی و چند بازیگر نیاز دارید. همچنین داستانی که می‌خواهید بگویید باید کاملاً با تکنیکی که استفاده می‌ کنید تنظیم باشد، زیرا گفتن یک داستان متقاعد کننده فقط با استفاده از سایه‌ ها کمی دشوار می باشد. با این حال، لازم نیست برای این نوع انیمیشن های استاپ موشن هزینه زیادی کنید، زیرا می توان آن را به راحتی در شرایط فیلمبرداری کمتر از ایده آل ساخت.

انیمیشن نقاشی – Paint Animation

دوست داشتن وینسنت احتمالاً یکی از محبوب ترین نمونه های انیمیشن نقاشی در تاریخ اخیر است. این محصول عظیم صد ها نقاش را برای خلق یک فیلم کامل به سبک نقاشی های ون گوگ به کار گرفت. بیش از چهار سال طول کشید تا هر یک از 65000 فریم فیلم تکمیل شود که فقط پیچیدگی این پروژه را به شما نشان می دهد. برای تولید انیمیشن های نقاشی، باید یک نقاش ماهر و فوق العاده صبور باشید تا بتوانید یک فیلم کوتاه که فقط چند دقیقه طول می کشد را کامل کنید.

نکات حرفه ای در مورد ساخت استاپ موشن

آیا می خواهید یک انیمیشن عالی بسازید؟ در اینجا نکات حرفه ای را بیان می کنیم که به شنا در این مسیر کمک می کند.

نکات حرفه ای در استاپ موشن

از ریموت برای عکس گرفتن استفاده کنید

ثابت نگه داشتن دوربین برای انیمیشن استاپ موشن بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه با فشار دادن دکمه شاتر دوربین را حرکت نمی دهید، از یک ماشه از راه دور بی سیم استفاده کنید.

اگر با دوربین گوشی خود عکس می گیرید، می توانید از ساعت هوشمند خود به عنوان یک کنترل از راه دور استفاده کنید.  راه دیگر این است که تایمر را روی گوشی هوشمند خود تنظیم کنید تا هر چند ثانیه یک عکس جدید بگیرد.

تنظیم نور در ساخت استاپ موشن

در صورت امکان، در نور طبیعی عکاسی نکنید، چون دائما در حال تغییر است. بهتر است از نور مصنوعی و چراغ هایی که در خانه دارید استفاده کنید. دو تا سه لامپ برای تامین نور کافی و جلوگیری از سایه های خشن کافی می باشد.

دوربین خود را روی حالت دستی بگذارید

مانند نور، تنظیمات دوربین باید ثابت بماند. بسیار مهم است که سرعت شاتر، ISO، دیافراگم، تراز سفیدی برای هر تصویر از یک صحنه یکسان باشد. به همین دلیل بهتر است از حالت خودکار که می تواند تنظیمات را به طور تصادفی تغییر دهد، خودداری کنید. راهنمای تنظیمات اولیه دوربین خود را بررسی کنید تا در مورد قابلیت های DSLR بیشتر بدانید.

یک استودیو ساخت استاپ موشن باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

تبلیغات دیجیتال نقشی حیاتی در هر کسب و کاری ایفا می کند. با رشد سریع رقابت در دنیای دیجیتال، یک تبلیغ عالی می تواند به شما کمک کند تا مشتریان ایده آل خود را هدف قرار دهید و اعتماد بین خود و آنها را حفظ کنید. اما یک استودیو تبلیغاتی باید چه ویزگی هایی داشته باشد ؟

استودیو تبلیغاتی

منحصر به فرد بودن و خلاقیت

خلاقیت چیزی است که در نهایت استاپ موشن شما را برجسته می کند. استاپ موشنی که حاوی عناصر جذاب بصری و عناصر صوتی هستند، می توانند مخاطب های بیشتری را جذب کنند. همچنین باید به موارد دیگری مانند پالت رنگ، دیالوگ های هوشمندانه و طرح های اصلی توجه داشته باشید.

نوشتن سناریو و طراحی صحنه و کارکتر ها ی مناسب کسب و کار شما قبل از شروع ساخت استاپ موشن

اینکار باعث می شود کلیات و جزییات داستان در ذهن شما شکل بگیرد. دقیقاً متوجه شوید که برای هر قسمت چقدر عکس و زمان لازم دارید.‌ و همچنین ذهن شما را سازماندهی میکند.

داشتن مهارت

موفقیت یک استودیو ساخت استاپ موشن به مهارت و تجربه کارکنان آن بستگی دارد. آنها باید بدانند که چه کاری انجام می دهند و کدام مدل استاپ موشن با اهداف تبلیغاتی شرکت شما مطابقت دارد. به صورت کامل شما را در زمینه طراحی، تجزیه و تحلیل و ساخت سناریو راهنمایی کنند.

برند سازی

برای موفقیت فوق العاده، باید برند سازی کنید و از طریق پلتفرم های مختلف به مخاطبان جهانی دست پیدا کنید. بنابراین شرکت انتخابی شما باید بتواند برند سازی کند و درک روشنی از اصول و قوانین برند سازی داشته باشد. مطمئن باشید که این کار افراد زیادی را به مشتریان شما تبدیل می کند.

و حالا می دانیم استاپ موشن چیست و متوجه شدید به شما این امکان را می دهد که کسب و کارتان را تبلیغ کنید و مشتری های زیادی را از این طریق جذب کنید.

استودیو پیویو با تلفیق مهارت و هنر خود استاپ موشن تخصصی و منحصر به فرد کسب و کار شما را طراحی میکند و از صفر تا صد این مسیر همراه شماست. در نتیجه، نوع داستان و پروژه شما بهترین راه برای تعیین این است که از کدام نوع انیمیشن استاپ موشن استفاده کنید. ما در پیویو شخصیت‌ها، اشیا و مسیر داستانی کسب و کار شما را خلق می‌کنیم تا بهترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

استاپ موشن چیست ؟

ک تکنیک انیمیشنی است که در آن یک دوربین به طور مکرر فریم به فریم متوقف میشود و عکس برداری می کند.به

به چه نکاتی باید هنگام ساخت استاپ موشن توجه کرد ؟

ثابت بودن نور . ثابت بودن دوربین عکاسی . سناریو . طراحی اشیا و….

یک استودیو ساخت استاپ موشن باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

منحصر به فرد بودن و خلاقیت . سناریو نویسی . برند سازی و….

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/16/the-best-logo-design-in-mashhad/ https://pioio.com/mag/2022/02/15/write-your-business-plan/ https://pioio.com/mag/2022/02/01/teaser-advertising/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *