ماشین کنترلی
بازدید 213
0

نگهداری از ماشین کنترلی و روش صحیح کار با آن

در نگهداری از ماشین کنترلی نکات ظریف اما بسیار مهمی وجود دارد که بعضی از صاحبان این ماشین‌ها از روی ناآگاهی و یا بی‌توجهی، گاها رعایت نمی‌کنند. به خصوص، زمانی که والدین ماشین کنترلی را به عنوان اسباب بازی برای فرزندان خود می‌خرند. اغلب بچه‌ها اطلاعات تخصصی درمورد شیوه نگهداری و استفاده صحیح از این وسایل الکترونیکی ندارند. این باعث می‌شود که وسیله با وجود داشتن کیفیت مطلوب، کمتر از حالت عادی عمر کند و موتور آن سریعتر دچار ضعف یا تخریب شود.
یه سری به ماشین فلزی های جذاب ما بزن پشیمون نمیشی.

در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی درمورد نگهداری از ماشین کنترلی را برای شما توضیح دهیم. این موارد شامل شیوه استفاده درست از ماشین، مکان نگهداری از آن، راهکارهای کمک به حفظ موتور و افزایش طول عمر، و تمیز کردن آن با مواد و ابزار مناسب و بدون ضرر می‌شود.

زمان شارژ ماشین کنترلی

درست مانند هر ابزار الکترونیکی دیگر، نگه داشتن یک وسیله برای مدت طولانی در حالت شارژ، باعث داغ شدن باتری‌ها و کاهش عمر آنها می‌شود. این داغ شدن خودش می‌تواند به قطعات ماشین که در مجاورت جای باتری هستند آسیب بزند! شما برای اینکه بدانید ماشین خود را چه مدت زمانی در شارژ نگه دارید، باید روی موتور ماشین و نوع باتری مصرفی آن شناخت کاملی داشته باشید. باید مطلع باشید که مدت زمان شارژ پر کردن باتری و خالی کردن آن (بسته به قدرت موتور ماشین کنترلی) چند ساعت است؟ به این اطلاعات، اصطلاحا سیکل مصرف یا سیکل شارژ باتری می‌گویند.

افزایش طول عمر باتری ماشین کنترلی

عمده ماشین کنترلی‌های موجود در بازار از نوع الکتریکی هستند، برای همین منبع تامین انرژی آنها باتری است. باتری‌های ماشین کنترلی معمولا از جنس نیکل یا لیتیوم هستند. باتری‌های نیکلی معمولا بادوام‌تر از باتری‌های لیتیومی هستند و کمتر دچار خرابی می‌شوند. در صورتی که از باتری لیتیومی استفاده می‌کنید، حتما بعد از اتمام استفاده از ماشین، آن را خاموش کنید. اگر ماشین روشن بماند، انرژی باقی مانده باتری توسط مدارهای الکتریکی ماشین خورده نشود. همچنین، باتری‌های لیتیومی قبل از اولین استفاده باید یک بار فول شارژ شوند.

به طور کلی توصیه می‌شود در صورتی که ماشین کنترلی دارید، به طور منظم از آن استفاده کنید. ریشارژ و دِشارژ منظم ماشین، باعث افزایش طول عمر باتری ماشین می‌شود و از راکد شدن یون‌های فعال داخل آن جلوگیری می‌کند.

استفاده درست از ماشین کنترلی

زمان استراحت

زمانی که از ماشین کنترلی استفاده نمی‌کنید، باید مطمئن باشید آن را در جایی قرار می‌دهید که آسیب فیزیکی یا شیمیایی به آن وارد نشود. مهمترین نوع آسیب فیزیکی، ضربه خوردن و سقوط از ارتفاع است. ضربه می‌تواند به قطعات ماشین آسیب‌های جبران ناپذیر وارد کند یا شیوه قرارگیری درست آنها در کنار یکدیگر را به هم بزند. بهتر است اطمینان حاصل کنید که ماشین کنترلی خود را در جایی قرار می‌دهید که امکان آسیب فیزیکی به آن به حداقل برسد. آسیب‌های شیمیایی شامل ورود هر گونه ماده‌ای به اجزای داخلی ماشین است که باعث می‌شود جنس قطعات تغییر کند و نتوانند عملکرد قبلی خود را داشته باشند. مهمترین عامل ایجاد آسیب شیمیایی، حرارت، رطوبت و آلودگی است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید محل قرارگیری ماشین شما یک جای خشک با دمای مناسب باشد و امکان ورود مایعات و ذرات خارجی به داخل آن نباشد.

زمان استفاده

نگهداری از ماشین کنترلی شامل زمان استفاده از آن هم می‌شود. انواع مختلفی از ماشین‌های کنترلی برای مصارف مختلف وجود دارند. اگر شما یک ماشین کنترلی مسابقه ای برای حرکت در پیست مسابقه خریداری کرده‌اید، نباید آن را وادار به حرکت روی زمین سنگ‌لاخ کنید! آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی که در بالا نام بردیم، می‌تواند هنگام حرکت ماشین نیز سلامت آن را تهدید کند… زمانی که ماشین در حال حرکت است، نباید موانع و پستی بلندی های زیادی سر راه آن وجود داشته باشد. وجود موانع و سطح ناهموار باعث ضربه خوردن به ماشین و استهلاک سیستم تعلیق آن می‌شود. باید مواظب جوی و چاله‌های آبی باشیم. اگر اجزای داخلی ماشین با آب آلوده خیس شوند، خارج کردن آن از داخل ماشین کار دشواری است.

روش تمیز کردن ماشین کنترلی

زمانی که یک ماشین کنترلی می‌خرید، به دلیل ماهیت حرکت آن بر روی زمین، منطقی است که توقع داشته باشید بعد از هر بار استفاده مقدار زیادی خاک و گل روی آن بشیند یا حداقل به لاستیک‌هایش بچسبد. کثیف شدن ماشین کنترلی کاملا طبیعی و مورد انتظار است، اما اصلا چیز خوبی برای ماشین نیست! پس فکر نکنید چون طبیعی است که گرد و خاک روی ماشین بشیند، نیازی نیست آن را تمیز کنید…

در نگهداری از ماشین کنترلی، تمیز کردن ماشین تاثیر خیلی زیادی در سالم و نو ماندن قطعات آن دارد، همینطور از ایجاد اختلال در عملکرد الکترونیکی ماشین جلوگیری می‌کند؛ فقط مشکل اینجاست که بعضی‌ها یک کار خیلی اشتباهی انجام می‌دهند و ماشین را می‌برند با آب و شوینده می‌شویند!!! این اشتباه ترین کاری هست که می‌توانید انجام دهید. ماشین کنترلی هم در ساختار کیت الکترونیکی و هم در قطعات بدنه‌اش، تعداد زیادی قطعه فلزی دارد و شما با شستن ماشین خودتان، به فرایند پوسیدن و اکسیداسیون این قطعات سرعت می‌بخشید! T_T

برای تمیز کردن ماشین کنترلی در اولین قدم سعی کنید بدون استفاده از هیچ گونه رطوبتی، و فقط با استفاده از قدرت فشار هوا، گرد و خاک را از روی لاستیک‌ها و قطعات داخلی آن بزدایید. برای این کار می‌توانید از سشوار و یا جارو برقی مسافرتی استفاده کنید. در قدم بعدی، برس مویی یا فرچه پلاستیکی را با ملایمت وارد شیارها و قطعات ماشین کنید تا بتوانید آنها را با دقت و حساسیت بیشتری تمیز کنید. در صورتی که پس از انجام این کار هنوز هم مقداری آلودگی در لاستیک و یا قطعات هست، یک دستمال بدون پرز را کمی مرطوب کنید و از آن استفاده کنید. دقت کنید که رطوبت دستمال خیلی زیاد نباشد و تحت هیییچ شرایطی برای تمیز کردن ماشین کنترلی و هیچ اسباب بازی کنترلی دیگری، از فشار آب استفاده نکنید!

اگر تا کنون ماشین کنترلی نخریدید و قصد خرید دارید، دعوت می‌کنم از مطلب زیر هم دیدن کنید:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

Hobelahi

زیست شناس، نقاش و داستان سرا

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *