آلرژی فصلی
بازدید 163
0

آشنایی با مواد غذایی کمک کننده به آلرژی فصلی

آلرژی های فصلی ، که به آن رینیت آلرژیک نیز گفته می شود ، فقط در بعضی از قسمت های سال – معمولاً بهار یا تابستان – رخ می دهد. آنها هنگامی ایجاد می شوند که سیستم ایمنی نسبت به آلرژن ها مانند گرده های گیاه بیش از حد واکنش نشان دهد ، که منجر به احتقان ، عطسه و خارش زیادی می شود. اگرچه درمان معمولاً شامل داروهای بدون نسخه است ، اما تغییر در شیوه زندگی نیز می تواند به شما کمک کند تا مشکلات بهار شما را کاهش دهد.افزودن غذاهای خاص به رژیم غذایی شما در واقع می تواند به تسکین علائم مانند خارش بینی، چشم و آب چشم کمک کند. از کاهش التهاب گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن ، تعدادی از رژیم های غذایی وجود دارد که ممکن است به کاهش مشکلات آلرژی فصلی کمک کند. در این مقاله قصد داریم شما را با این مواد غذایی آشنا کنیم.

  1. زنجبیل

بسیاری از علائم ناخوشایند آلرژی ناشی از مشکلات التهابی مانند تورم و سوزش در معابر بینی ، چشم ها و گلو است. زنجبیل می تواند به طور طبیعی به کاهش این علائم کمک کند. هزاران سال است که زنجبیل به عنوان داروی طبیعی برای تعدادی از مشکلات سلامتی مانند تهوع و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اثبات شده که زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی فیتوشیمیایی است. اکنون ، کارشناسان در حال بررسی چگونگی مفید بودن این ترکیبات برای مقابله با آلرژی های فصلی هستند. در یک مطالعه حیوانی در سال 2016 ، زنجبیل تولید پروتئین های التهابی در خون موش ها را سرکوب کرد ، که منجر به کاهش علائم آلرژی شد. به نظر نمی رسد تفاوتی در میزان ضد التهاب بودن زنجبیل تازه و خشک وجود داشته باشد. هر دو نوع را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از شر علائم آزار دهنده ی آلرژی فصلی خلاص شوید. آن را به سیب زمینی سرخ شده و غذاهای خود اضافه کنید یا سعی کنید چای زنجبیل درست کنید.

  1. گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل فقط غذای زنبورها نیست – برای انسان نیز خوراکی است! این ماده ی غذایی مخلوط آنزیم ها ، شهد ، عسل ، گرده گل و موم اغلب به عنوان درمانی برای آلرژی فصلی به فروش می رسد. آزمایشات نشان می دهد که گرده زنبور عسل می تواند خاصیت ضد التهابی ، ضد قارچ و ضد میکروبی در بدن داشته باشد. در یک آزمایش بر روی حیوانات ، گرده زنبور عسل فعال سازی سلول های ماست سل را مهار می کند – یک اقدام اساسی برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک.

چه نوع گرده زنبور بهترین است و چگونه باید آن را مصرف کرد؟ استفانی ون زلفدن ، متخصص تغذیه گفت: “شواهدی وجود دارد که ثابت می کند مصرف گرده های زنبور عسل محلی برای کمک به ایجاد مقاومت بدن در برابر گردی که به آن حساسیت دارید ، کمک می کند.” “مهم است که عسل محلی باشد به طوری که همان گرده محلی که بدن شما به آن حساسیت دارد  در گرده زنبور عسل موجود باشد .” در صورت امکان ، به دنبال گرده زنبور عسل در بازار کشاورز محلی خود باشید. گرده زنبور عسل به صورت گلوله های ریز است ، با عطر و طعمی که برخی آن را تلخ یا شیرین توصیف می کنند. راههای خلاقانه برای خوردن آن شامل پاشیدن مقداری از آن بر روی ماست یا غلات یا مخلوط کردن آن در اسموتی است.

 

  1. میوه های خانواده مرکبات

اگرچه این یک نکته ی قدیمی است که ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند ، ممکن است به کوتاه شدن مدت سرماخوردگی کمک کند و همچنین مزایایی برای مبتلایان به آلرژی فصلی ایجاد کند. نشان داده شده است که خوردن غذاهای پر ویتامین C باعث کاهش رینیت آلرژیک و تحریک دستگاه تنفس فوقانی ناشی از گرده گیاهان گلدار می شود. بنابراین در طول فصل حساسیت ، میوه های مرکبات پر ویتامین C مانند پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو ، فلفل دلمه ای و انواع توت ها را مصرف کنید.

  1. زردچوبه

به دلیل خوبی ، زردچوبه به عنوان یک منبع انرژی ضد التهابی شناخته شده است. ماده مؤثر موجود در آن ، كوركومین ، با كاهش علائم بسیاری از بیماریهای التهابی محور مرتبط است و می تواند به حداقل رساندن تورم و سوزش ناشی از آلرژی فصلی كمك كند. اگرچه تأثیر زردچوبه بر آلرژی فصلی در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است ، اما مطالعات حیوانات امیدوار کننده است. یکی از این آزمایشات نشان داد که مصرف زردچوبه در موش ها باعث کاهش واکنش آلرژیک آنها می شود. زردچوبه را می توان به صورت قرص یا در چای مصرف کرد و همین طور در تهیه غذاها نیز به کار می رود. چه از زردچوبه به عنوان مکمل استفاده کرده و یا از آن در پخت و پز خود استفاده کنید ، حتماً آن را همراه با فلفل سیاه یا فلفل دلمه ای انتخاب کنید. فلفل سیاه قابلیت دسترسی زیستی کورکومین را تا 2000 درصد افزایش می دهد.

  1. گوجه فرنگی

اگرچه مرکبات تمایل به کسب همه شکوه مربوط به ویتامین C را دارند ، اما گوجه فرنگی هم یکی دیگر از منابع عالی این ماده مغذی است. یک گوجه فرنگی متوسط حاوی حدود 26 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C بدن شما است. علاوه بر این ، گوجه فرنگی حاوی لیکوپن ، یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به فرونشاندن التهاب کمک کرده و باعث بهبود آلرژی فصلی می شود. پس از پخت و پز لیکوپن به راحتی در بدن جذب می شود ، بنابراین گوجه فرنگی کنسرو شده یا پخته شده را برای تقویت بیشتر انتخاب کنید.

 

  1. ماهی سالمون و ماهی های چرب دیگر

آیا یک ماهی در روز می تواند عطسه ها را دور نگه دارد؟ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 ماهی می توانند مقاومت به حساسیت در شما را تقویت کرده و حتی باعث بهبود آسم شوند. یک مطالعه آلمانی نشان داد که هرچه اسیدهای چرب EPA  بیشتر در جریان خون وجود داشته باشد ، خطر آلرژی فصلی کمتر است. یکی دیگر از مطالعه‌های جدیدتر نشان داد که اسیدهای چرب باعث کاهش باریک شدن مجاری هوایی که در آسم و برخی موارد آلرژی فصلی رخ می دهد ، شده است. این مزایا احتمالاً از خواص ضد التهابی امگا 3 حاصل می شود. با مصرف این مواد غذایی به بهبود آلرژی خود کمک کرده و از مصرف دائم دارو های شیمیایی کم کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *