تاثیر قهوه برسلامتی
بازدید 76
0

تاثیر قهوه برسلامتی ، آیا نوشیدن قهوه خوبه یا بد ؟

تأثیرات قهوه بر سلامتی مبحثی بسیار بحث برانگیز است. با وجود آنکه شاید شنیده باشید در این ماده خواص خوبی وجود دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است و با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است. با این وجود ، حاوی کافئین است، کافئین محرکی است که می تواند در برخی از افراد مشکل ایجاد کند و خواب را مختل کند. در این مقاله نگاهی مفصل به قهوه و تاثیر قهوه برسلامتی  با نگاهی هم به مثبت و هم منفی است. قهوه حاوی برخی مواد مغذی ضروری است و دارای میزان آنتی اکسیدان بسیار بالایی می باشد. قهوه سرشار از بسیاری از مواد مغذی است که به طور طبیعی در دانه های قهوه یافت می شود.

یک فنجان قهوه (240 میلی لیتر) حاوی

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11٪ DV ( نیاز روزانه)

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 6٪ DV

ویتامین B1 (تیامین): 2٪ DV

ویتامین B3 (نیاسین): 2٪ DV

فولات: 1٪ DV

منگنز: 3٪ DV

پتاسیم: 3٪ DV

منیزیم: 2٪ DV

فسفر: 1٪ DV

این ممکن است خیلی به نظر نرسد ، اما سعی کنید آن را با تعداد فنجانی که روزانه می نوشید – ضرب کنید – این می تواند بخش قابل توجهی از تاثیر قهوه برسلامتی باشد. اما در واقع این ماده به دلیل داشتن محتوای بالای آنتی اکسیدان می درخشد. در حقیقت ، رژیم غذایی معمولی غربی آنتی اکسیدان بیشتری را از قهوه در مقایسه با میوه ها و سبزیجات بدست می آورد.

  1. حاوی کافئین ، محرکی است که می تواند عملکرد مغز را تقویت کند و متابولیسم را افزایش دهد

کافئین رایج ترین ماده روانگردان در جهان است. نوشابه ، چای و شکلات همه حاوی کافئین هستند ، اما قهوه بزرگترین منبع است. مقدار کافئین یک فنجان می تواند از 30-300 میلی گرم باشد و تاثیر قهوه برسلامتی یه شدت بالاست، اما متوسط فنجان چیزی در حدود 90-100 میلی گرم است. کافئین یک محرک شناخته شده است. در مغز شما عملکرد یک انتقال دهنده عصبی مهاری (هورمون مغز) به نام آدنوزین را مسدود می کند. با مسدود کردن آدنوزین ، کافئین فعالیت در مغز شما را افزایش داده و سایر انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین را آزاد می کند. این باعث کاهش خستگی می شود و باعث می شود هوشیارتر شوید.

  1. می تواند از مغز شما در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت کند

بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی در جهان است که علت اصلی زوال عقل می باشد. مطالعات نشان داده اند كه مصرف کنندگان قهوه تا 65٪ خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را كاهش داده اند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و در اثر مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می شود. مصرف کنندگان قهوه بین 32-60٪ کم تر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند. هرچه مردم قهوه بیشتری بنوشند ، خطرابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

  1. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بسیار پایین می آورد

دیابت نوع 2 به دلیل مقاومت در برابر اثرات انسولین با افزایش قند خون مشخص می شود. این بیماری شایع طی چند دهه ده برابر شده است و اکنون بیش از 300 میلیون نفر را مبتلا کرده است. جالب است که ، مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است بین 23-67٪ خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. یک بررسی از 18 مطالعه در 457.922 نفر ، هر فنجان قهوه روزانه را تا 7٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

  1. نوشیدن آن از خطر ابتلا به بیماری های کبدی می کاهد

کبد شما یک ارگان فوق العاده مهم است که صدها کارکرد مختلف در بدن شما دارد. نسبت به مصرف زیاد الکل و فروکتوز حساس است. مرحله پایانی آسیب کبدی سیروز نامیده می شود و بیشتر کبد شما را به بافت اسکار تبدیل می کند. مصرف کنندگان قهوه تا 84٪ خطر ابتلا به سیروز را کمتر از خود نشان می دهند که بیشترین تأثیر آن برای افرادی است که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند. سرطان کبد نیز شایع است. این دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. مصرف کنندگان این نوشیدنی تا 40٪ کم تر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.

  1. کافئین می تواند باعث اضطراب و اختلال در خواب شود

این درست نیست که فقط در مورد خوبی ها صحبت کنیم بدون ذکر بدی ها. واقعیت این است که ، تاثیر قهوه برسلامتی جنبه منفی نیز در دارد ، اگرچه این به فرد بستگی دارد. مصرف زیاد کافئین می تواند منجر به لرز ، اضطراب ، تپش قلب و حتی تشدید حملات هراس شود. اگر نسبت به کافئین حساس هستید ، ممکن است بخواهید از مصرف قهوه به طور کلی خودداری کنید. یکی دیگر از عوارض جانبی ناخواسته این است که می تواند خواب را مختل کند. اگر قهوه کیفیت خواب شما را کاهش می دهد ، سعی کنید آن را در اواخر روز مانند ساعت 2 بعد از ظهر ترک کنید. کافئین همچنین می تواند اثرات ادرارآور داشته باشد و فشار خون را بالا ببرد ، هرچند که اینها معمولاً با استفاده منظم از بین می روند. با این حال ، ممکن است افزایش اندکی در فشار خون به مقدار 1-2 میلی متر ادامه داشته باشد.

آیا باید قهوه بنوشید ؟

تاثیر قهوه برسلامتی برخی از افراد – به ویژه زنان باردار – باید قطعاً از مصرف آن خودداری کنند یا به شدت محدود کنند. افرادی که دچار اضطراب ، فشار خون بالا یا بی خوابی هستند نیز ممکن است بخواهند میزان مصرف آن را برای مدتی کاهش دهند تا ببینند آیا این کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که کافئین را به آرامی متابولیزه می کنند ، در معرض خطر حملات قلبی ناشی از نوشیدن قهوه هستند. علاوه بر این ، برخی افراد نگران این هستند که نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به مرور زمان افزایش دهد. در حالی که درست است که دانه های قهوه بو داده حاوی آکریلامیدها ، دسته ای از ترکیبات سرطان زا هستند ، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مقادیر اندک آکریلامیدهای موجود در قهوه باعث آسیب می شوند. در حقیقت ، اکثر مطالعات حاکی از آن است که تاثیر قهوه برسلامتی و یا خطر ابتلا به سرطان نیست و یا حتی ممکن است آن را کاهش دهد.بنابراین مصرف قهوه می تواند تأثیرات مفیدی بر سلامتی یک فرد داشته باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *