فراموشی
بازدید 179
0

فراموشی و اختلال در حافظه

برای همه ما در زندگی روزمره اتفاق افتاده که  اطلاعاتی را که در حافظه کوتاه مدت خود ثبت کرده اید را از یاد ببردید به عنوان مثال اسم یکی ازدوستان، آدرس جایی که قبلا در خاطرتان بوده را از یاد برده باشید.گاهی وسیله ای را احتیاج دارید اما هر چه به ذهن خود فشار می آورید تا آن را بیابید اما متاسفانه دچار فراموشی و اختلال در حافظه شده اید.در اینجا حافظه ما قدرت آن را نداشته تا به اطلاعاتی که از قبل ذخیره کرده ایم دست یابد و پدیده ای به نام فراموشی را برای فرد به وجود خواهد آورد.اختلال در حافظه نوعی اختلالی شایع در بین افراد در دنیا به شمار می آید که بیشتر رده سنی سالمندان را در گیر خود می کند.با ما در پیویو مگ همراه باشید با مقاله ای که درباره فراموشی و اختلال در حافظه برای شما فراهم آورده ایم.

تکنیک های موثر برای رهایی از فراموشی و اختلال در حافظه:

انتخاب برنامه غذایی مفید

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر مستقیمی بر روند عملکرد مغز انسان در برداشته باشد.گنجاندن موادی همچون روغن زیتون، آجیل، انواع خشکبار، توت ، سبزیجات تیره در برنامه غذایی خود علاوه بر فراهم آوردن سلامتی و تندرستی برای دیگر قسمت هی بدن موجب تقویت عملکرد ذهن در افراد خواهد شد.

نوشیدنی های الکلی و دخانیات را کنار بگذازید

مصرف سیگار و مشروبات الکلی خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های مغزی را افزایش می دهد.تاثیر مشتقیمی که مصرف سیگار و مشروبات الکلی در عملکرد ذهنی افراد دارد موجب عواقب جبران ناپذیری برای آن ها خواهد شد که فرامشی یکی از مهمترین عوارض مصرف این گونه مواد می باشد.

مصرف ماهی را از یاد نبرید

افرادی که در برنامه غذایی خود از ماهی استفاده می کنند عملکرد هوشی بالاتری نسبت به افرادی که این ماده غذای سرشار از خاصیت را استفاده نکرده اند دارا خواهند بود و از فراموشی و اختلال در حافظه به دور هستند. چربی امگا 3 موجود در ماهی سلامت و تندرستی را برای بدن به ارمغان می آورد.

ارتباط اجتماعی

برقراری ارتباط با دیگران موجب جوانی و سرحالی ذهن افراد خواهد شد.افرادی که مدتی بیشتری از وقت خود را در کنار دوستان و اجتماع سپری می کنند از مبتلا شدن به بیماری فراموشی در مقایه با افرادی که منزوی بودن را انتخاب کرده اند در امان خواهند بود.

خواب راحت

خواب یکی از نیاز های اساسی بدن هر انسان به شمار می آید که از فراموشی و اختلال در حافظه جلوگیری میکند و اگر این نیاز به درستی و در مدت زمان معین صورت نگیرد مشکلاتی را برای فرد به همراه می آورد.خواب مناسب موجب ایجاد عملکرد صحیح برای افراد خواهد شد.افرادی که از یک خواب سالم در مدت زمان معین از شبانه روز برخوردار هستند خطر مبلا شدن به بیماری آلزایمر در آن هه کم رنگ تر خواهد بود.

مطالعه یا انجام بازی های فکری

برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران و به تکاپو واداشتن مغز موجب جلوگیری از تنبلی آن و مبتلا شدن به بیماری فراموشی یا آلزایمر خواهد شد.مطالعه و انجام بازی های فکری روش مناسبی برای به تکاپو  واداشتن مغز برای شما خواهد بود.بازی هایی همچون شطرنج و یا حل جدول و نمونه های دیگری از بازی های فکری انتخاب مناسبی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری فراموشی خواهد بود.مغز نیز مانند دیگر اندام های بدن در صورت عدم استفاده ضعیف و ناتوان خواهد شد، پس شما می توانید با انجام حرکات مفید و مناسب مغز خود را از زوال و تنبلی نجات داده وشادابی و سرحالی را برای آن به ارمغان یاورید.

استرس و مشکلات عصبی دشمن سلامتی ذهن

شاید همه ما این دچار فشار روانی و یا استرس در طول زندگی مان شده باشیم.نکته ی نگران کننده که موجب اختلال در سلامتی افراد خواهد شد عدم توانایی در رفع مشکل استرس و فشار روانی در افراد میباشد.افرادی که همواره دچار این مشکل می باشند  زودتر از دیگر افراد دچار فراموشی خواهند شد.افردی که توانایی غلبه بر استرس خود را ندارند بدن آن ها هورمون هایی را ترشح می کند که بر عملکر ذهن تاثیر مخربی بر جای خواهد گذاشت. شما می توانید با رعایت مطالب فوق از مبتلا شدن به این بیاری در امان بمایند. زوال مغز از حالت جزئی شروع می شود و اگر افراد روش های درمانی را برای آن در نظر نگیرند موجب ابتلا به بیماری آلزایمر در بزرگسالی خواهند شد.این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد.افزایش سن و رعایت نکردن رژیم غذایی همچنین فشار خون بالا موجب افزایش امکان ابتلا به بیماری آلزایمر در بزرگسالان خواهد بود.

با شکل گیری علائم زیر در افراد می بایست سریعا به پزشک مربوط مراجعه و در روند درمان بیماری اقدام نماید:

  • ناتوان بودن در بازیابی اطلاعاتی آشنا ، مثلا عدم توانایی در به یاد آوردن آدرس منزل خود
  • عدم تشخیص چهره، رنگ، اشکال
  • از یاد بردن نام دوستان و نزدیکان همچنینی خانواده
  • عدم توانایی در انجام چند کار همزمان که قبلا توانایی انجام آن را داشته است

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

زهرا رازقندی

با سلام زهرا رازقندی هستم،علاقه مند به تولید محتوا و نویسنده مقاله هایی که برای شما خوانندگان محترم فراهم آورده ام. دنیایی رو به سوی دانایی را با مطالعه تجربه کنید و مطالعه مقاله های متنوع بنده را از دست ندهید !

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *