بازدید 173
0

خواص زنجبیل ، آشنایی با 10خواص و تاثیرات شگفت انگیز زنجبیل بر روی بدن

زنجبیل جزو سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه های تند جهان است. خواص زنجبیل برای بسیاری از بیماری ها مفید بوده و باعث سلامت بیشتر بدن و مغز شما می شود. این ادویه ی فوق العاده دارای مواد مغذی بسیاری است. در این مقاله شما را با 10 مورد از خواص زنجبیل و تاثیرات آن بر روی بدن بیشتر آشنا می کنیم.

  1. زنجیبل دارای خواص دارویی است

ریشه ی این گیاه به عنوان ادویه تند استفاده می شود. زنجبیل از زمان های خیلی قبل تر در درمان های سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. از خواص زنجبیل برای بهتر شدن هضم، درمان حالت تهوع و مبارزه با سرما خوردگی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شده است. از این گیاه به صورت تازه، خشک شده، پودر شده، روغن و عصاره در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. بایو اکتیو موجود در زنجبیل خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد.

  1. زنجبیل ضد تهوع است

یکی از مهم ترین خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. این گیاه در رفع حالت تهوع بسیار مؤثر بوده و از سال ها پیش به عنوان دارویی برای دریا زدگی از آن استفاده می شده است. زنجبیل می تواند اثرات حالت تهوع پس از بیهوشی و بیماران سرطانی که مورد شیمی درمانی قرار می گیرند را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. همچنین برای حالت تهوع زنان باردار در اول صبح بسیار مفید واقع می شود. 1 الی 1.5 گرم زنجبیل برای درمان حالت تهوع مناسب است اما اگر باردار هستید و قصد دارید مقدار زیادی زنجبیل مصرف کنید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

  1. درد و گرفتگی ماهیچه را درمان می کند

اگر پس از ورزش دچار درد های ماهیچه ای می شوید بهتر است از این خواص زنجبیل غافل نشوید. مطالعات نشان داد مصرف 2 گرم زنجبیل به صورت روزانه به درد ماهیچه ای را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. زنجبیل تاثیر بلافاصله بر روی این درد ها ندارد ولی وقتی به صورت روزانه مصرف شود باعث کاهش این گونه درد ها می شود. این نتایج به علت خاصیت ضد التهاب بودن زنجبیل رخ می دهد.

  1. زنجبیل ضد التهاب است و به آرتروز کمک می کند

آرتروز یکی از بیماری های بسیار شایع است. در این بیماری مفاصل کم کم تحلیل می روند و باعث ایجاد درد و سفتی در قسمت مفاصل بدن می شود. در یک آزمایش بر روی بیش از 200 نفر مبتلا به آرتروز زانو مصرف روزانه زنجبیل درد در مفصل را برای آن ها بصورت چشم گیری کاهش داد. همچنین در یک آزمایش دیگر ترکیبی از زنجبیل، کندر، دارچین و روغن کنجد بصورت روزانه به مفصل مالیده شد و باعث کاهش قابل توجه درد و سفتی مفاصل در این بیماران شد.

  1. زنجبیل باعث کاهش قند خون می شود و ریسک ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

یکی دیگر از خواص زنجبیل کاهش قند خون است. مطالعات در این زمینه هنوز تازه است اما ممکن است زنجبیل خواص ضد دیابت داشته باشد. مطالعه بر روی 41 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم زنجبیل سطح قند خون این بیماران را 12 درصد کاهش داد. همچنین مصرف زنجبیل باعث کاهش 23 درصدی لیپوپروتئینهای اکسیده شده در بدن شد که یکی از مهم ترین فاکتور های ابتلا به بیماری قلبی است.

  1. زنجبیل به درمان سوء هاضمه مزمن کمک می کند

خواص زنجبیل فوق العاده است و این گیاه به درمان سوء هاضمه مزمن سرعت می بخشد. سوء هاضمه مزمن با ناراحتی و درد در قسمت بالای شکم همراه است. گفته می شود این بیماری به علت دیر هضم شدن غذا در شکم اتفاق می افتد. زنجبیل سرعت هضم را بالا برده و می تواند به پروسه درمان این بیماران کمک کند. در آزمایشی بر روی این افراد با استفاده از زنجبیل پس از مصرف سوپ سرعت هضم از 16 دقیقه به 12 دقیقه کاهش یافت. در افراد عادی مصرف بیش از یک گرم زنجبیل قبل از غذا سرعت خالی شدن شکم 50 درصد بیشتر شد.

  1. زنجبیل درد قاعدگی را کاهش می دهد

یکی از مهم  ترین خواص زنجبیل کمک به کاهش درد است به خصوص درد قاعدگی که در زمان پروسه ی قاعدگی بانوان اتفاق می افتد. در آزمایشی بر روی 150 زن، مصرف یک گرم زنجبیل در 3 روز اول قاعدگی به اندازه ی مصرف قرص های ایبوپروفن مفید و مؤثر برای کاهش درد بود.

  1. زنجبیل باعث کاهش کلسترول خون می شود

خواص زنجبیل شامل کاهش قابل توجه کلسترول موجود در خون می شود که یکی از فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. غذاهای مصرفی شما تاثیر بسیار زیادی بر روی مقدار کلسترول بد موجود در خون دارد. در آزمایشی بر روی 85 نفر با کلسترول خون بالا مصرف 3 گرم زنجبیل باعث کاهش کلسترول خون در این افراد شد. همچنین آزمایش های دیگر هم ثابت کرده اند که زنجبیل باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون می شود.

  1. زنجبیل ضد سرطان است

این ادویه جادویی حتی می تواند از بیماری سرطان هم پیشگیری کند. سرطان با افزایش رشد سلول ها به صورت آنرمال بوجود می آید. خواص زنجبیل و ضد التهاب بودن این گیاه باعث شده در جلوگیری از بعضی از سرطان ها مفید واقع شود. در آزمایشات بر روی 30 نفر مصرف 2 گرم زنجبیل به صورت روزانه باعث کاهش فوق العاده ی مولکول های سیگنالینگ التهابی در روده شد. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل می تواند از ابتلا به سرطان های سینه، پانکراس و تخمدان جلوگیری کند اما بررسی های بیشتری برای اثبات آن نیاز است.

  1. زنجبیل عملکرد مغز را بهبود می بخشد و از آلزایمر جلوگیری می کند

استرس اسیداتیو و التهاب مزمن از دلایل پیری و از کلید های ابتلا به آلزایمر است. مطالعات نشان می دهد خواص زنجبیل و آنتی اکسیدان های موجود در آن از التهاب مزمن در مغز جلوگیری می کند. همچنین به عملکرد مغز کمک کرده، حافظه را بهبود می بخشد و سرعت عملکرد را بالا می برد.توصیه می کنیم این ادویه فوق العاده خوشمزه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *