دکتر فرناندو کورباتو
بازدید 280
0

مخترع رمز عبور کامپیوتر دکتر فرناندو کورباتو در 93 سالگی درگذشت.

دکتر فرناندو کورباتو ، پیشگام کامپیوتر،سازنده  تکنیک  (Compatible Time-Sharing System (CTSS ، که برای اولین بار از رمزهای عبور برای حفاظت از حساب‌های کاربری استفاده کرد، در سال ۹۳ سالگی درگذشت. دکتر فرناندو کورباتو هنگامی که در دانشگاه در رشته فیزیک تحصیل می کرد علاقه خویش را به کامپیوتر یافت. او در سال ۱۹۵۰ به دانشگاه MIT رفت تا دکترای فیزیک خود را بگیرد ، اما در طول این سال‌ها که در رشته فیزیک تحصیل می کرد ، دریافت که علاقه‌مند به ماشین‌هایی است که فیزیکدانان برای انجام محاسبات خود از آنها استفاده می‌کنند ، نه خود موضوع فیزیک.

همچنین بخوانید در پیویو :

ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد

بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد

دکتر فرناندو کورباتو معیار امنیت پایه ، را معرفی کرد  که روش‌هایی در حال توسعه را در اختیار کاربران قرار می داد ، که اجازه می‌ دهد افراد بیشتری همزمان از کامپیوتر استفاده کنند. او تکنیکی به نام گذاری “زمان تقسیم” را ابداع کرد که قدرت پردازش یک کامپیوتر را تقسیم کرد تا بتواند بیش از یک نفر از آن استفاده کند (Compatible Time-Sharing System (CTSS . گفته می‌شود دکتر فرناندو کورباتو در اثر مشکلات ناشی از دیابت فوت کرده‌ است.

CTSS یا همان تقسیم قدرت پردازشی یک کامپیوتر در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) انجام شد، که در آن دکتر فرناندو کورباتو کل دوران حرفه ای و کاری خود را گذراند. استفاده از کامپیوتر در طول دهه ۵۰ بسیار ناامید کننده بود ، چرا که ماشین‌های یکپارچه و بزرگ ، تنها می‌توانستند یک پردازش را در یک زمان انجام دهند. در تلاش برای غلبه بر این محدودیت ، دکتر فرناندو کورباتو یک سیستم‌عامل را برای کامپیوترها ایجاد کرد که سیستم به اشتراک گذاری زمان سازگار نامیده می‌شد (Compatible Time-Sharing System (CTSS . به جای اینکه ماشین به یک نفر اختصاص داشته باشد، CTSS قدرت پردازش یک کامپیوتر را به تکه‌های کوچکی تقسیم کرده تا بتواند کاره‌های کوچک زیادی برای افراد زیادی انجام دهد و قدرت پردازش کامیپوتر را تقسیم کرد.

هک کردن اولین گذرواژه کامپیوتری :

حتی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ کامپیوترها چنان سریع بودند که هیچ کاربری متوجه نمی شد که آن‌ها فقط بخش کوچکی از قدرت پردازش کامپیوتر  را در هر زمان مصرف می کنند. توسعه CTSS منجر به یک برنامه به اشتراک گذاری دیگر به نام Multics شد، که زمینه ساز سیستم عامل لینوکس و بسیاری از جنبه های دیگر محاسبات معاصر بود . گذرواژه ها به CTSS به عنوان راهی برای کاربران برای پنهان کردن فایل ها و برنامه های آنها از دیگران معرفی شدند که  بر روی یک کامپیوتر کار می کنند.
دکتر فرناندو کورباتو در سال ۲۰۱۲ به Wired گفت: ” قرار دادن گذرواژه برای هر کاربر به عنوان قفل یک راه‌حل بسیار ساده  بود.”

در سال ۱۹۹۰، دکتر فرناندو کورباتو جایزه AM Turing را دریافت کرد  (یکی از بالاترین جوایز اعطایی به دانشمندان کامپیوتر ) برای کار پیشگام خود در سیستم‌های به اشتراک گذاری زمان سازگار. پروفسور فادل Adib ، محقق آزمایشگاه رسانه در MIT ، ادای احترام کرد و گفت: ” جهان ما بدون تحقیق و  تلاش او  بسیار متفاوت  بود. او در کار و میراث خود الهام بخش تمام نسل ما خواهد بود.”

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *