ایلان ماسک
بازدید 417
1

زندگی عجیب و شگفت‌انگیز ایلان ماسک

ایلان ماسک یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های کسب‌وکار جهان است.در اخبار گذشته، او بنیانگذار، مدیر عامل و مهندس ارشد Space X است و اعلام کرد که اولین انسان خواهد بود که با پروژه شخصی Space X به ماه سفر خواهد کرد. ایلان ماسک در بسیاری از زمینه ها دستاوردهای پیشگام خود را دارد، از جمله ایجاد یک پلت فرم پرداخت آنلاین PayPal ، راه اندازی شرکت خودروسازی تسلا، و همچنین ورود او به دنیای فضایی با تحقیقات Space X.

دستاوردهای ایلان ماسک
ایلان ماسک چه کسی است؟

ایلان ماسک اهل کجاست؟

ایلان ریو ماسک از مادری کانادایی و پدری اهل آفریقای جنوبی در سال 1971 به دنیا آمد و در پرتوریا آفریقای جنوبی بزرگ شد. پدرش مهندس و مادرش یک مدل و متخصص تغذیه بود. ایلان ماسک فرزند بزرگ خانواده است و خواهر و برادر او نیز جزء موفق ترین افراد هستند. برادرش کیمبال ماسک یک سرمایه دار طرفدار محیط زیست است. خواهرش توسکا ماسک نیز کارگردان و تهیه کننده ای موفق است. او اذعان دارد که پدرش مردی وحشتناک است و تقریبا هر کار بدی را که فکرش را می کنید انجام داده است. بیشتر دوران کودکی ایلان ماسک در سختی گذشت و به همین دلیل به فردی پر کار ( او بین 80 تا 120 ساعت در هفته کار می کند) و با دیدگاهی سرسخت تبدیل شد.

ایلان ماسک
Elon Musk اهل کجاست؟

دستاورد های اولیه

اگر نقطه فرار روشنی برای ایلان ماسک وجود داشت، تکنولوژی بود. او در 10سالگی برنامه نویسی را فراگرفت و در 12 سالگی اولین بازی خویش را ساخت و به قیمت 500 دلار به یک مجله فروخت – این فعالیت ها پیش زمینه حضور او در دنیای فناوری شد. ماسک در سن ۱۷ سالگی به کانادا رفت تا از خدمت ارتش آفریقای جنوبی در اواخر دهه 80 اجتناب کند. ایلان ماسک در دانشگاه کوئینز ثبت نام کرد و پس از دو سال به دانشگاه پنسیلوانا منتقل شد و در آنجا مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد و فیزیک دریافت کرد.

موفقیت خیره کننده ایلان ماسک باعث مقایسه او با سایر تاجران بزرگ مانند استیو جابز، هوارد هیوز، هنری فورد و بیل گیتس شده است.

دستاورد های قابل توجه

ایلان ماسک در سن 24 سالگی برای حضور در دانشگاه استنفورد به کالیفورنیا رفت اما به دلیل دیدگاه کار آفرینانه اش ، پس از دو روز دکتری را ترک کرد. سپس Zip2، یک پلت فرم روزنامه آنلاین را به همراه برادر کوچکش کیمبال تاسیس کرد. او این شرکت را فروخت و برای ایجاد PayPal اقدام کرد .وقتی eBay این شرکت سرمایه‌گذاری (PayPal) را در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار خرید، ۱۶۵ میلیون دلار (۱۲۵ میلیون پوند)در سن ۳۱ سالگی به جیب زد.

 paypal
شرکت paybal

 سرمایه ایلان ماسک

پس از بدست آوردن سود حاصل از فروش PayPal ،ماسک سرمایه شخصی خود را برای سرمایه گزاری در تسلا و ساخت تجهیزات فضایی Space X آغاز کرد، و بعد عنوان مدیر ارشد در سال 2008 برگزیده شد.نخستین سال، سال بدی بود : Space X دچار سانحه سوم شد و موجب بالارفتن هزینه هاس تسلا شد و  خطر ورشکسته شدن ایلان ماسک را به شدت تهدید می کرد. اما با وجود دستاوردهای فناوری فوق العاده و نوآوری های هیجان انگیز، شرکت هایش فرصت ها را پس از دیگری از دست رفته دیدند و زیان های زیادی را ثبت کردند. بعضی ها  توانایی او برای رهبری شرکت بزرگی مانند تسلا را ناکافی می دانند.

Space X
پروژه Space X ایلان ماسک

Space X

در سال 2002 ایلان ماسک شرکت سوم خود را در حیطه فناوری های اکتشاف فضایی با نام Space X تاسیس کرد. این شرکت تولید کننده و توسعه دهنده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی است. فکر تاسیس این شرکت توسط ایلان ماسک، از ایده بزرگ او برای کم کردن هزینه های حمل و نقل فضایی و ترغیب مردم برای مهاجرت به مریخ بود. این پروژه با سرمایه گذاری های زیاد و پس از چندین شکست بالاخره با موفقیت رو به رو شد و قرارداد های خوبی با دیگر شرکت ها بسته شد.

تسلا

تسلا موتورز در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. شرکت تسلا موتورز از اولین تولید کنندگان وسایل نقلیه الکتریکی بود. رویای بنیان گذاران این شرکت بی نیاز شدن مشتری ها از سوخت بنزین است که در این راستا ایلان ماسک نیز از سرمایه گذاران و حامیان این صنعت بود. او در سال 2004 با سرمایه 70 میلیون دلار در این پروژه شریک شد. او در شروع به عنوان مدیر اجرایی و طراح محصول مشغول به کار شد. ایلان ماسک در طراحی اولین اتومبیل الکتریکی که خودرو اسپرت تسلا رودستر دست داشت. با ایده های خوبی که ایلان در طراحی این خودرو داشت، این پروژه در روزنامه ها منتشر شد و ایلان ماسک نیز برنده جایزه Global Green 2006 برای طراحی این خودرو شد. پس از آن تسلا موتورز به رشد روزافزون خود ادامه داد.

علایق و چالش های ایلان ماسک

علایق خلاقانه و گسترده ایلان ماسک شامل استفاده بهینه از انرژی خورشیدی و هوش مصنوعی، سیستم مسافرتی با سرعت بالا شامل لوله‌ها و آهن رباها و همچنین پروژه های بزرگی که او در مریخ دارد نوید دهنده روزای ها طلایی برای آینده زمین خواهد بود. اما امسال به نظر ساله خوبی برای دنیای تجاری ایلان ماسک نبوده است. او در ماه اوت،در توییتر خود گفت: ” با تامین بودجه مورد نیاز از قرار هر سهم ۴۲۰ دلار، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروهای برقی را از بورس خارج ساخته و به یک شرکت خصوصی تبدیل خواهد کرد.” پس از این توئیت ارزش سهام تسلا به میزان قابل توجهی افزایش یافت و بعد از آن که مشخص شد اساسا چنین سرمایه‌ای وجود خارجی ندارد، ارزش سهام خودروساز آمریکایی به‌شدت کاهش یافت. ماسک بعد از این بدون اشاره به محتوای توئیت قبلی خود، با انتشار بیانیه‌ای رسمی از تمامی همکاران خود در تسلا تشکر و تقدیر به عمل آورد.پس از این ماجرا سرمایه گذاران بر علیه او شکایات متعددی را مطرح کردند ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا او را 20میلیون دلار جریمه کرد و به مدت سه سال اورا از صندلی ریاست تسلا محروم کرد، اگرچه ماسک هنوز به عنوان مدیر عامل حضور دارد.

شرکت تسلا
اقدامات Elon Musk در شرکت تسلا

آیا زندگی خصوصی ایلان ماسک ، مانند آنچه در دنیای فناوری از او میبینم جذاب است؟

ایلان در طی حضور خود در برنامه ای تلویزیونی اذعان کرد که به سندرم آسپرگر ( یک نوع خفیف از اختلال طیف اوتیسم ) مبتلا است.

رفتار های دمدمی مزاجانه او، در کنار انواع و اقسام رفتار ها غلط – از جمله سيگار کشيدن در عموم ، نوشيدن ویسکی در قسمت های عمومی و متهم کردن يکي از غواصان بریتانیایی که کمک شایانی در نجات بچه های تایلندی تیم فوتبال کرد و او را بچه باز نامید- ادعایی  که منجر به دعوی قضایی شده است توجه جهان را به خود جلب کرده است.

او سه بار ازدواج‌کرده است (دو بار با یک زن). اولین همسر او  جاستین ویلسون که نویسنده خیالی  و رمان های علمی تخیلی بود. او در سال ۲۰۱۰ با Talulah رایلی ازدواج کرد، اما در سال ۲۰۱۲ از هم جدا شدند. سال بعد، این زوج دوباره ازدواج کردند. همسرش در سال ۲۰۱۴ درخواست طلاق کرد، اما پس از آن درخواست طلاق دوم را رد کرد. دو سال بعد، خانم رایلی باز هم همین کار را کرد و اینبار هردو راه خودشان را رفتند. او در حال حاضر و از سال 2018 با خواننده و ترانه سرای کانادایی، کلر الیز بوچر در ارتباط است و از او یک پسر دارد.

همسر elon musk
همسر ایلان ماسک

ایلان ماسک همچنین با آمبر هرد و کامرون دیاز رابطه داشته است.شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید، رابرت داونی جونیور از او الهام گرفت تا تونی استارک را در مرد آهنی بازی کند. گفته می‌شود که او یک کارگر بی رحم و بسیار تلاشگر است. بنا بر گزارش‌ها، هنگامی که او Zip۲ را بنیان نهاد، تمام روز کار می‌کرد، در دفتر می‌خوابید و بر سر راه انجمن جوانان مسیحی به سر می‌برد. ماه گذشته، در یک مصاحبه احساسی با نیویورک‌تایمز، ایلان ماسک گفته او ۱۲۰ ساعت در هفته کار می کند و گاهی اوقات برای مبارزه با بیخوابی قرص خواب را مصرف می‌کند.

ایلان ماسک و فرزندش
ایلان ماسک و پسرش

اکنون سوال این است که چه مدت سهامداران تمایل دارند تا با مدیر اجرایی بحث انگیز تسلا کنار بیایند.رفتار های عجیب و غریب ایلان ماسک که ناشی از دوران کودکی سخت و شخصیت عجیب او داری باعث شده است تا با اقدامات نامناسب فراوان از جمله توییت ها و….  باعث افت ارزش سهام شرکت های او شده است آخرین نتایج این شرکت نشان دهنده  افت شدید سهام تسلا می باشد. بعضی از تحلیل گران از این شرکت خواستند که فرد دیگری را برای ادازه این شرکت ها  تعیین کند. یکی از چیزهایی که مسلم می باشد این است که ایلان ماسک به این راحتی ریاست اسپیس ایکس و تسلا را به کسی دیگر نخواهد داد ، مگر یک مدیریت نمایشی.

حقایق جالب در مورد ایلان ماسک :

1. او یک بازی اختراع کرده است :

ایلان ماسک در 12 سالگی یک بازی ویدیویی ساخت و به یک مجله فروخت. «Blastar» یک بازی جنگی فضایی به قیمت 500 دلار به مجله PC و Office Technology فروخته شد. ماسک همچنین برای Rocket Science، یک استارت آپ بازی، کار می کرد.

2. او از استنفورد انصراف داد :

ماسک قبل از ترک تحصیل دو روز در استنفورد دوام آورد. او ابتدا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در فیزیک آنجا بود.

در عوض، او مدرسه را ترک کرد تا اولین شرکت خود، Zip2 را راه اندازی کند، که چهار سال بعد آن را به قیمت بیش از 300 میلیون دلار فروخت.

3. او یک ماشین جیمز باند دارد :

در سال 2013، ماسک یک لوتوس اسپریت را به قیمت تقریبا 1 میلیون دلار خرید. چرا انقدر زیاد؟ زیرا این یک نسخه 1976 بود که برای تبدیل شدن به ماشین زیر آب برای جیمز باند در فیلم “جاسوسی که مرا دوست داشت” درست شده بود.

ماسک بعداً اعتراف کرد که هنگام طراحی تسلا سایبرتراک خود از این خودرو برای الهام گرفتن استفاده کرده است.

4. او بچه های زیادی دارد :

ماسک هفت فرزند دارد – پنج فرزند از همسر سابقش جاستین و دو فرزند از نوازنده گریمز. او همچنین یک پسر به نام نوادا داشت که در سال 2002 بر اثر SIDS درگذشت.

او در مصاحبه ای با “وال استریت ژورنال” در سال 2021 گفت که اگر مردم فرزندان بیشتری نداشته باشند، تمدن فرو خواهد ریخت. “من سعی می کنم نمونه خوبی باشم. آره باید آنچه را که موعظه می‌کنم تمرین کنم.»

5. او در فیلم‌ها و تلویزیون نقش‌آفرینی کرده است :

بله، ماسک یک صفحه IMDb دارد. اولین نقش آفرینی او در فیلم Iron Man 2 در سال 2010 بود و خودش را در تلویزیون The Big Bang Theory بازی کرد.

و اگر لایو اکشن مورد علاقه شما نیست، ماسک به نسخه کارتونی خود در «سیمپسون ها»، «ساوث پارک» و «ریک و مورتی» تبدیل شده است.

6. او الهام بخش تونی استارک بود :

زمانی که رابرت داونی جونیور در حال آماده شدن برای بازی در نقش تونی استارک در «مرد آهنی» بود، برای الهام گرفتن به ماسک روی آورد.

این دو مرد با هم آشنا شدند و ماسک به داونی کمک کرد تا رفتارهایی را به نسخه‌اش از استارک اضافه کند که فیلم‌ها را بسیار هیجان‌انگیز کرد.

7. او اهل آفریقای جنوبی است :

ماسک در آفریقای جنوبی متولد شد و تا 17 سالگی در آنجا زندگی کرد. خانواده او سپس به کانادا نقل مکان کردند و او کار دانشگاهی خود را در دانشگاه کوئینز در کینگستون، انتاریو آغاز کرد.

8. او ثروتمندترین فرد جهان است :

سرمایه گذاری های ماسک او را بسیار بسیار ثروتمند کرده است. او در حال حاضر با ثروت تخمینی بیش از 200 میلیارد دلار در صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. بله میلیارد

ارزش تخمینی او اخیراً به دلیل تغییرات در بازار سهام در نوسان بوده است، زیرا بخشی از ثروت او در سهام تسلا گره خورده است.

9. او بنیانگذار تسلا نبود :

موفق ترین سرمایه گذاری ماسک ممکن است تسلا باشد، اما این شرکت ایده او نبود. مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ این شرکت را در سال 2003 تأسیس کردند و یک سال بعد ماسک و پولش را وارد کشتی کردند.

ماسک 6.35 میلیون دلار در دور اول سرمایه گذاری خطرپذیر تسلا در سال 2004 سرمایه گذاری کرد. او اکنون مدیرعامل این شرکت است.

10. او سندرم آسپرگر دارد :

این غول فناوری به سندرم آسپرگر، نوع خفیف‌تر اوتیسم با ویژگی‌هایی مانند تمرکز دقیق بر موضوعات مورد علاقه و دشواری در تعاملات اجتماعی، مبتلا شده است.

در سال 2022، او بزرگ شدن با این سندرم را توضیح داد: «من فکر می‌کنم تجربه هر کسی تا حدودی متفاوت خواهد بود، اما حدس می‌زنم برای من، نشانه‌های اجتماعی شهودی نبودند. من فقط خیلی اهل کتاب بودم و اینها را نمی فهمیدم.»

در پیویو بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/01/teaser-advertising/ https://pioio.com/mag/2022/01/28/the-best-digital-marketing-company-in-mashhad/
ثروت ایلان ماسک چقدر است؟

دارایی خالص ایلان ماسک تا سال 2021 حدود 151 میلیارد دلار برآورد شده است. او به عنوان دومین فرد ثروتمند روی کره زمین در فهرست میلیاردرهای جهان قرار می گیرد.

ایلان ماسک در تسلا چه می کند؟

ایلان ماسک رسماً به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل تسلا در وب‌سایت این شرکت ذکر شده است. در یک پرونده در ۱۵ مارس ۲۰۲۱ در SEC، این شرکت فاش کرد که ماسک عنوان «تکنوکینگ تسلا» را نیز در نظر گرفته است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ذهن آموز گفت:

    مطلب خیلی جالبی بودش ممنون