علائم افسردگی
بازدید 116
0

علائم افسردگی ، و راه کارهای درمان افسردگی

افسردگی بیماری است که در بین مردم بسیار  شایع است و برای درمان ان راه های زیادی توصیه میشود. ما در این مقاله سعی داریم در مورد علائم افسردگی و راه های درمان ان برای شما مطالبی ارائه کنیم با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

ممکن است برای هر انسانی گاهی این اتفاق بیفتد که در زندگی دچار غم و اندوه شود و یا اینکه خستگی و بی حالی گریبان گیرش شود میتواند از علائم افسردگی باشد؛ که این مشکل شاید در افراد معمولی بعد از طی کردن یک دوره ی کوتاه مدت  تمام می شود ولی در  بعضی از افراد این مشکل حاد می شود و باعث به وجود امدن مشکلات زیادی بخصوص در زندگی ان ها میشود. در ان صورت باید به دنبال درمان ان برود؛ در غیر این صورت ممکن است  بیماری شدت پیدا کند و حتی ممکن است بیمارخود کشی بزند.

علائم بیماری افسردگی

وقتی حرفی از بیماری مطرح می شود؛ نا خوداگاه اولین نگاه را به  دنبال علائم بیماری در خودمان میگردیم و این سوال ذهنمان را مشغول میکند  که “ایا من هم درگیر این بیماری هستم؟”

ما در این قسمت به تعدادی از علائم افسردگی و نشانه های آن می پردازیم؛ ولی قبل از آن این نکته را خاطر نشان کنیم که داشتن این علائم  دلیل قطعی برای مبتلا بودن به این بیماری نیست؛ بلکه باید به پزشک مراجعه کنید.به هیچ عنوان نگران نباشید اگر برای درمان زود اقدام کنید مشکلی پیش نخواهد امد.

علائم افسردگی:

  • ­­­­­­­­­­­­ بد اخلاقی شدن و زود جوش و عصبی شدن
  • نا امیدی و نداشتن میل به ادامه زندگی
  • نقد و انتقاد خود برای رفتارهای خود
  • از بین رفتن علاقه نسبت به مسائلی که در گذشته به ان علاقه داشتن
  • لذت نبردن از زندگی
  • کم شدن وزن
  • بد خوابی و بی خوابی
  • خستگی های بی دلیل و مفرط

افسردگی در زنان شایعه تر است یا در مردان؟

یکی از شایعه ترین بیماری ها در جهان افسردگی می باشد که در این بین زنان ده برابر بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند؛ متاسفانه زنان در ایران بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی می باشند.یکی از دلایلی که خانم ها را دچار این بیماری میکند شرایط روحی و جسمی خانم ها می باشد که بخاطر فشارهای روحی و روانی بیرون از خانه و در خانه می باشدو افسردگی در زنان به سه بخش تقسیم می شود:

الف) افسردگی قبل از دوران قاعدگی

تقریبا ده درصد از زنان قبل ار قاعدگی درگیر اختلالات رفتاری میشوند که به صورت های مختلفی بروز میکند. گریه کردن،حساس شدن،اضطراب و افکار منفی جزیی از این رفتارها می باشد و این تغییر در  رفتار به دلیل پایین امدن سطح هورمون ها در بدن می باشد.

 ب)بروز افسردگی در دوران بارداری

در دوران بارداری به هورمون ها دچار تغییراتی می شوند ولی بدن خانم های باردار تا حدودی بخاطر اکسی توسین و پرولاتین در برابر اختلالات مقاوم می شود. مگر در شرایطی که فرد سابقه اختلال روانی داشته باشد . اگر خانمی قبل از بارداری دچار افسردگی است باید قبل از اقدام به بارداری بیماری خود را درمان کند چرا که افسردگی در دوران بارداری به جنین بسیار اسیب می زند.مهم ترین بخش از این دوران  بعد از زایمان می باشد؛ هورمون های بدن به شدت کاهش پیدا می کند که این امر باعث بوجود امدن اختلالات روانی می شود تقریبا هفتاد درصد خانم ها بعد از زایمان دچار افسردگی میشوند.

ج) افسردگی در دوران یائسگی

در دوران یائسگی به دلیل افت هورمون های زنانه  تغییراتی در رفتار خانم ها به وجود می اید که بیشتر این تغییرات به صورت اضطراب،احساس گر گرفتگی و زود رنجی بروز میکند.ولی همان طور که در بخش های قبل گفته شد بیشتر خانم هایی که سابقه ی افسردگی دارند در معرض خطر هستند و با دیدن کوچکترین علائم افسردگی باید به پزشک مراجعه کنند زیرا برای اینکه بتوانید زندگی خوبی داشته باشید باید از سلامت روحی بالایی برخوردار باشید.

افسردگی در اشکال مختلف در افراد بروز میکند و هر کدام از آنها نیز علائم خاص خود را دارند هر چند که در مواردی برخی از این علائم نزدیک بهم میباشند و تشخیص اینکه چه نوعی از افسردگی است دشوار میشود . در این بخش ما به چند نوع  شایع افسردگی  میپردازیم.

1- افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان از آن دست افسردگی های شایع در میان زنان است  که معمولا یکسال پس از زایمان اتفاق می افتد که علائمی همچون؛ خستگی شدید ،احساس تنهایی و نا امیدی ،ترس از آسیب رساندن به کودک و…را در بیمار ایجاد میکند که به مراقبت های فوری نیاز دارد.

2- اختلال دو قطبی

نوع دیگری از افسردگی های شایع اختلال دو قطبی است که نام دیگر آن  اختلال افسردگی شیدایی است که در آن حال بیمار بین شیدایی و افسردگی متغیر است ، علائم این افسردگی انرژی زیاد و هیجانات بالا ، هجوم زیاد و مکرر افکار منفیو…است که در مواردی این نوع افسردگی با خطر بالای از خودکشی همراه است ،نیاز است که مراقبت های فوری صورت گیرد و معمولا مبتلایان به این نوع از افسردگی با دارو های تثبیتی درمان میشوند.

3- افسردگی فصلی

معمولا در فصل پاییز و یا اوایل فصل زمستان این نوع از افسردگی که معمولا به دلیل کاهش جذب نور افتاب در بدن است شیوع پیدا میکند . گوشه گیری، انزوا خستگی و افزایش وزن از علائم افسردگی است که معمولا با نور درمانی قابل درمان است.

روش های پیشگری از افسردگی

خواب مناسب، داشتن یک برنامه غذای غنی و دور کردن خود از افکار منفی ، مشغول شدن به کارهای که علاقه دارید،ورزش و داشتن برنامه روزانه ، صحبت کردن در مورد مشکلات زندگی با افرادی که مورد قبولتان هستند میتواند در بهبود کیفیت زندگی شما تاثیر مثبت داشته باشد و به نوعی از بروز افسردگی جلوگیری شود.

روش های گیاهی برای درمان افسردگی

در این بخش تعدادی از درمانگر های گیاهی و طبیعی درمان افسردگی را بیان میکنیم.

زعفران :

زعفران گیاهی خوش عطر و خوش رنگ که برای درمان افسردگی های خفیف مناسب است میتوانید مقداری از آن را روزانه به برنامه غذایتان اضافه و به طور منظم مصرف کنید.

قهوه :

کافیئن قهوه موجب تقویت خلق و خوی فردی است یکی دو فنجان در روز میتواند مفید باشد اما از مصرف زیاد آن پرهیز کنید.

جینکوبیلوبا:

گیاهی است که افزایش دادن جریان خون به مغز سلول های عصبی را تقویت میکند و در درمان بیماری افسردگی مناسب است.

برگ اسطوخودوس:

این گیاه نیز در درمان افسردگی بسیار موثر نشان داده است کمی از آن را با آب جوش دم کنید و سپس از صافی رد کرده و میل نمایید .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *