بازدید 167
1

کرم ضدآفتاب از تمهیدات مراقبت از پوست در برابر خورشید در کودکان

آیا برای کودکان می توان از کرم ضدآفتاب استفاده کرد؟ آیا باید کودکان از عینک آفتابی استفاه کنند؟

در این مقاله سعی شده است پاسخ این سوالات با استفاده از نظرات متخصصان پوست ارائه شود.

متخصصان معتقدند تنها یک آفتاب سوختگی در دوران کودکی می تواند خطر ابتلای به مالانوما، مرگبارترین سرطان پوست را در شما دوبرابر کند. پوست جوان و حساس به خصوص در برابر اشعه ها اسیب پذیر است بنابراین از پوست کودک خود در برابر خورشید مراقبت کنید.

 

 

ایمنی در برابر خورشید ، می تواند معضل بزرگی باشد وقتی که شما فرزندان کوچکی دارید. اما استفاده از کرم های ضدآفتاب دردسرهایی هم دارد و گاهی کودکان از آن استقبال نمی کنند یا استفاده از آن وقتی مشغول بازی هستند ایجاد مشکلاتی می کنند. مثلا ترکیب شن و ماسه + کرم ضدافتاب برای بچه ها مساوی با جهنم است، دقیقا چیزی که از آن نفرت دارند. یا مثلا اگر از این محصولات بهداشتی استفاده نکنیم چاره دیگری نداریم به خصوص که مثلا در سواحل درختی وجود ندارد که کودکان در سایه آن بازی کنند. پس برای مراقبت از پوست کودکان باید چاره ای اندیشید و از تمهیداتی که متخصصان پیشنهاد می دهند استفاده کرد.

مراقبت از پوست کودکان یکی از مهمترین چیزهایی که ما می توانیم انجام دهیم. طبق مطالعه دانشگاه براون ریسک سرطان پوست از اوایل کودکی آغاز می شود. حداقل پنج آفتاب سوختگی قبل از سن بیست سالگی خطر ملانوما را تا 80 درصد افزایش می دهد. حتی کودکان با پوست تیره هم آفتاب سوخته  می شوند و در معرض خطر سرطان پوست در هنگام رشد هستند. این مطلبی است که سیمال پی. داسای. استادیار بالینی دانشکده پوست دانشگاه تگزاس جنوبی به آن اشاره کرده است.

در اینجا به چند سوال در این رابطه پاسخ می دهیم:

  • در چه سنی، می توان کرم ضدآفتاب به کودکان زد؟

پوست کودک شما حساس است و می تواند به راحتی مواد شیمیایی زیادی را به خود جذب کند. پس قبل از 6 ماهنگی از استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودک بپرهیزید (به جز آنهایی که دارای زینک اکساید به عنوان تنها ماده فعال هستند) و ابتدا مقدار کمی را بر روی بخش های کوچکی از بدن کودک استفاده کنید. از لباس به عنوان روش ابتدایی پوشش کودک در مقابل آفتاب استفاده کنید. و سپس روش های حفاظت بیشتری را با دور نگه داشتن وی از خورشید تا آن جا که ممکن است انجام دهید.

  • پیاده روی با کودک را قبل از ساعت 10 صبح و بعد از ساعت 4 بعدازظهر انجام دهید.
  • زمانی او را بیرون ببرید که مقدار اشعه UVB شدید نیست.
  • از یک سایبان بر روی کالسکه کودک استفاده کنید.
  • از لباسی سبک که بازوها و پاهای وی را بپوشاند استفاده کنید.
  • از یک کلاه پهن که صورت، بینی و گردن کودک را بپوشاند استفاده کنید.

 

  • چه مقدار ضدآفتاب باید برای پوست کودک استفاده کرد؟ چند بار باید آن را تکرار کرد؟

بنیاد سرطان پوست پیشنهاد کرده است که بزرگسالان حداقل یک اونس (به اندازه یک شات کوچک) از کرم ضدآفتاب استفاده کنند اما هیچ مقداری برای کودکان در حال رشد معرفی نکرده است. نکته مهمه این است که همه قسمت های در معرض آفتاب بدن کودک (به خصوص مناطقی مانند گوشها، بالای پاها، پست زانو و دستها) باید پوشانده شود و سی دقیقه قبل از این که کودک بیرون برود ضدآفتاب برای او استفاده شود تا زمانی برای جذب آن وجود داشته باشد. مجددا حداقل هر دو ساعت باید این کار را تکرار کرد و اگر او مشغول آب بازی و شناست یا عرق کرده است به دفعات بیشتر کرم ضدآفتاب باید برای کودک تکرار شود.

 

  • آیا محصولات خاص بهتر از بقیه برای قسمت های بدن خاص عمل می کنند؟

لوسیون ضدآفتاب ، ژل ها، کرم ضدآفتاب و اسپری ها همگی محافظت خوبی از گردن به پایین دارند. مسئله اینجاست که کدام برای استفاده برای کودک آسانتر است؟ دکتر لیچمن در این باره می گوید: احتمال کمتری وجود دارد که استیک های ضدآفتاب وارد چشم های کودکان شوند بنابراین برای استفاده بر روی بینی، چانه، گونه و حتی گوش ها مناسب هستند اما فقط باید کرم ضدآفتاب ی با ترکیبات شامل زینک اکساید و دی اکسید تیتانیوم استفاده شود. یک بالم لب با SPF هم پیشنهاد می شود. در نهایت ایشان می گویند بهترین ضدآفتاب ، لباس و پس از آن لوسیون، ژل، کرم و استیک ها هستند.

  • آیا باید کودک از عینک آفتابی استفاده کند؟

پوست اطراف چشم ها در مقابل اشعه UV آسیب پذیر است بنابراین کودکان باید از ابتدای 6 ماهگی از عینک آفتابی استفاده کنند. عینک های سایز کودکان حداقل 99 درصد از UVA و UVB محافظت می کنند، که پوست را تا حد ممکن پوشش می دهند و در برابر شکستن یا ضربه مقاوم  نیز هستند.

  • استراتژی های کوچک محافظت در مقابل آفتاب

توجه کنید که اعضای خانواده همگی به پوشش اضافی نیاز دارند مخصوصا در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر. برخی از نکات مهم که باید در ساحل و اتومبیل به آنها توجه کرد در اینجا بیان شده است:

 

  • در ساحل:

یک چتر که ایجاد سایه نماید همراه خود به ساحل ببرید. متخصص پوست سیستم بهداشتی مونت سینای هلث در این رابطه پیشنهاد می دهد علاوه بر استفاده از چتر برای ایجاد سایه در ساحل، سعی کنید در طول روز کاری کنید تا همه خنک باشند.

  • در اتومبیل:

سعی کنید در سواری های طولانی از کرم ضدآفتاب برای کودکان استفاده کنید و همین طور از پارچه های سبک برای پوشاندن پاهای آن ها هم بهره ببرید تا آسیب کمتری از آفتاب ببینند.

بنابراین همان طور که مطالعه کردید، تنها راه چاره برای حفاظت و مراقبت از کودکان در برابر مضرات آفتاب این نیست که از کرم ضدآفتاب یا عینک آفتابی استفاده کنیم بلکه در کنار استفاده از این امکانات باید تا آن جا که امکان دارد کودکان را از معرض خورشید به صورت مستقیم در ساعاتی که آفتاب شدید است و اشعه های مضر آن شدیدتر است دور نگه داشت و از امکانات در دسترسی مانند پوشش با لباس های سبک یا سایه کالسکه یا چتر هم استفاده کرد تا بتوان از ایمنی کودک در برابر خورشید مطمئن شد.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *