درمان جوش
بازدید 103
0

علل ایجاد جوش و درمان خانگی جوش

همانطور که می دانید پوست صورت انسان عضوی زنده است و از ۳ لایه  اصلی تشکیل شده است.که شامل اپیدرم, درم و هیپودرم میباشد. همچنین پوست ما دارای زیر لایه های بسیار و سلول های زنده می‌باشد. یکی از این لایه‌ها لایه چربی است که در زیر لایه درم قرار گرفته است. این عضو به قدری در سلامت و زیبایی چهره تاثیر دارد که افراد به دنبال راهایی برای سالم نگه داشتن و برطرف کردن عیوب آن یه بخصوص درمان جوش هستند.

برخی آنقدر پیگیر این مسئله هستند که هزینه های بسیاری برای آن پرداخت میکنند و بخشی از زمان خودرا برای درمان آن صرف میکنند.

پوست انسان به دلایل مختلف از جمله تغییرات هورمونی, تغذیه, استرس ,آلودگی و… مورد تغییر قرار می گیرد .

هر یک از این عوامل باعث تحریک لایه چربی شده و ph  آن را تغییر می دهد و باعث بروز جوش میشود .

علت ایجاد جوش

اولین گام برای درمان جوش ها باید به دنبال یافتن دلیل آن باشید .

گاهی با درمان‌های ساده خانگی می‌شود آنها را از بین برد و گاهی باید دوره درمان زیر نظر پزشک متخصص گذراند .

جوش صورت به هر دلیلی که به وجود آمده باشد دوره درمان دارد . باید مداوم از آن مراقبت شود و به درمان‌های آن عملی کرد پس در این کار صبور باشید .

همچنین نوع  درمان آن در سنین مختلف متفاوت است.پس شما ابتدا باید دلایل بروز آن و راههای درمان آن را بیاموزید .

 

جوش غرور

معمولا جوش هایی که از سنین ۱۱ الی ۱۸ سالگی می‌زند به جوش غرور جوانی معروف است و این به خاطر بروز تغییرات هورمونی و کاهش استروژن انجام میشود .

پدید آمدن این جوشها به این صورت  است که با تغییرات هورمونی میزان اندروژن بالا رفته و ترشحات غدد چربی افزایش می یابد و جوش به وجود می آید .

پس بروز جوش در این دوران طبیعی بوده و اکثر افراد به آن مبتلا هستند . اولین نکته درمانی برای این جوش ها این است به هیچ عنوان آنها را دست کاری نکرده زیرا بعضی از آنها با تحریک بروی لایه بعدی دیگر پوست  تاثیر می گذارد و لکه های آن در ظولانی مدت باقی میمانند. در نتیجه آکنه و جای جوش ایجاد میشود بنابراین از بین بردن آنها را چندین برابر سخت‌تر از خود جوش است .

جوشها در این دوران لپها و چانه را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است . بهترین درمان برای از بین بردن این گونه جوشها پاکسازی پوست از هر گونه باکتری است .

اصلاح تغذیه و عدم خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک فست‌فود و انواع مواد سرخ کردنی به کاهش بروز این جوشها کمک میکند.

استرس

علل دیگر بروز جوش استرس زیاد می باشد . این استرس روی هورمون های بدن تاثیر گذاشته و بیشتر در خانمها رخ میدهد . بقول معروف میگویند رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون..به همین علت است که در ایامی مانند امتحانات که استرس و تنش بیشتری داریم جوش میزنیم.

بیشترین  افراد مستعد این گونه جوش ها خانم های بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند .

درگیری و استرس زیاد و همچنین خواب ناکافی علت پدید آمدن این جوش ها در این سنین است و باعث پیدا شدن لکه های سطحی پوست نیز می شود . خواب کافی و کاهش استرس در درمان این گونه جوش ها بسیار موثر است . اگر دلیل بروز جوشهایتان را استرس میدانید سعی کنید صبر خودرا افزایش دهید و اعصاب آرامتری داشته باشید و فشار ناشی از آثار منفی خستگی را از خود دور کنید.

پیشنهاد ما وانیل است. وانیل از جمله موادی است که با بوییدن آن میتوان در خود آرامش ایجاد کرد و استرس را کاهش داد .

زعفران  از دیگر موادی است که به دلیل داشتن خواصیت ضد اضطرابی و آرام بخش بودن ,خوردن آن برای درمان جوش های ناشی از استرس توصیه می شود .

 

ژنتیک و وراثت

ژنتیک از جمله عواملی است که نیز فرد را درگیر جوش ها می کند .اگر شما دچار این جور جوش ها هستید سعی کنید  با کاهش استرس ،تغییرات هورمونی را در خود کاهش دهید و پوستتان را همیشه مرطوب و تمیز نگه دارید .

آلودگی

آلودگی از دیگر عوامل بروز جوش است که می توان به آن اشاره کرد . آلودگی پوست در برابر عوامل مختلف  زندگی روزمره از جمله آلودگی هوا , آلودگی بالشت هنگام خوابیدن, آلودگی دست , تماس آن با صورت   باعث بوجود آمدن انواع جوشهای چرکی, جوش سرسیاه ,جوش زیرپوستی و… نمیشود.

با تمیز نگه داشتن پوست به روشهای اصولی منجر به جلوگیری از این گونه جوشها شود .

روکش بالشت خود حتما هفته ای یک مرتبه شسته و از خوابیدن بر روی بالش آلوده جلوگیری فرمایید .

آرایش را بیش از ۴_۵ ساعت روی صورت خود نگه ندارید و حتماً روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

برای بهبود لکه ها و جوش های ناشی از این عوامل از روغن های اصل استفاده کنید.

روغن درخت چای و  روغن نارگیل جزو روغن هایی است که می توان از آن به عنوان آرایش پاک کن و تسکین دهنده پوست های حساس استفاده کنید .

به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از این روغن ها و یا کرم های مخصوص درمان هیچگاه در مقابل نور آفتاب به طور مستقیم قرار نگیرید زیرا اثر اشعه ماورا بنفش را بر روی پوست شما بیشتر می‌کند و پوست واکنش نشان می دهد در نتیجه شما از درمان نتیجه عکس میگیرید.

روغن بنفشه از جمله روغن هایی است که شما می توانید شب قبل از خواب آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید و به مرور زمان لکه های پوستی خود را از بین ببرید .

مواد غذایی و تغذیه

برخی از افراد نیز پوست صورتشان در برابر برخی مواد غذایی واکنش نشان میدهد و منجر به جوش می شود .

خوردن مواد غذایی چرب  و سرخ کردنی مانند انواع فست فود چربی پوست را بالا برده و موجب جوش میشود . همچنین خوردن موادی مانند گرد, بادمجان وتخمه که چربی و طبع گرم دارد پوست را بیشتر مستعد جوش می‌کند و  مصرف آنها را باید  کنترل شده انجام دهیم و از .مصرف بی رویه و زیاد آنها جلوگیری کنید .

خوردن عرقیاتی مانند عرق کاسنی و عرق شوید به تعادل طبع های مواد غذایی کمک می کند و مشکل گرمی آن را اصلاح میکند , به عبارت دیگر مصلح طبع میباشد.

برخی درمان های موضعی و خانگی جوش .

ترکیب آبلیمو + عسل و استفاده آن به طور روزانه بسیار پوست را شفاف میکند .

لیمو به خاطر داشتن هیدروکسید رطوبت پوست را افزایش میدهد . همچنین عسل دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد, پس برای درمان جوش بسیار مناسب می باشد .

خواص ضد قارچی و ضد باکتری عسل پوست را تمیز و به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند و بسیار مناسب پوست های حساس و مستعد آکنه است .

ترکیب عسل و شکر لایه بردار بسیار قوی هست . پوست شما را بسیار تازه و نو و پوست های مرده را از تمیز میکند .

 

 

 

اگر قصد پاکسازی منافذ پوستتان را دارید می‌توانید از سرکه + روغن نارگیل + عسل استفاده کنید و در هفته دو الی سه بار آن را روی پوست خود ماساژ دهید .

اگر پوست شما مدتی خسته و کدر شده است شما می توانید از ترکیب عسل + سرکه سیب استفاده کنید و آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روز درمیان روی پوست خود نگه دارید تا مانند یک نرم کننده, روشن کننده و محافظ طبیعی برای پوست شما عمل کند .

ترکیب ژله آلوورا + عسل .تاثیر شگفت انگیزی بر روی آفتاب سوختگی های پوست شما دارد و به عنوان یک بهبود دهنده و التیام بخش برای پوست شما عمل میکند.

همچنین می‌توانید از ترکیب سرکه سفید و سیر هر شب به پوست خود بمالید تا ph پوست شما متعادل گردد و در طولانی مدت می‌تواند از بین برنده آکنه باشد .

با ترکیب زردچوبه+ ماست + آرد برنج می توانیم ماسک مناسبی برای جوش صورت و آکنه تولید کنید و به مدت ۱۵ دقیقه یک روز درمیان از آن استفاده کنید .

ماسک خاک رس + سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدان دارد و با جذب روغن اضافی پوست شما تواند آن را روشن شفاف و بهبود جای جوش شود

ماسک سفیده تخم مرغ + سرکه سیب به دلیل داشتن خواص سفت کنندگی و ضد باکتری به تمیز و شفاف شدن پوست شما و التیام جای جوش کمک بسیاری میکند.

درمان اورژانسی جوش

حتماً برای شما پیش آمده که روز قبل از رفتن به مهمانی ناگهان جوشی بر روی صورت خود ببینید و از آن رنج می برید .

شما می توانید درمان های اورژانسی و خانگی را برای بهتر شدن پوست خود امتحان کنید.

این روش ها ضرری برای پوست شما ندارد اما اگر به مدت طولانی از آن استفاده کنید به مرور پوست شما را نازک و حساس می‌کند .

خمیر دندان ازآن دست موادی است که می‌تواند به اندازه جوش روی آن قرار داده و شب تا صبح با آن بخوابید و صبح تاثیرات آن را ببینید .

مقداری قرص آسپرین را با کمی گلاب قاطی کرده تا به صورت خمیری شکل در آیند و روی قسمتی که جوش زده بمالید .

با تکرار این کار در چند مرحله به مرور جوش شما کوچک و کوچکتر شده و از بین میرود .

یه حبه سیرخام را رنده کرده و مقداری از آن را روی جوش خود قرار دهید .

سیر دارای خواص آنتی اکسیدان است و یک ضد التهاب قوی می باشد بنابراین با استفاده از آن می توانید اثر شگفت انگیزش را در کوتاه مدت بر روی پوست خود ببینید .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *