فیسبوک
بازدید 166
0

فیسبوک

فیسبوک

اگر متولد دهه هفتاد به آن طرف هستید باید بگویم که از محالات است که نام فیس بوک را نشنیده باشید . آن چه که ممکن است برایتان جدید باشد این است که بسیاری از افراد فقط نام فیسبوک را می دانند و فکر میکنند که فیسبوک فقط یک شبکه اجتماعی است در حالی که شبکه اجتماعی فیس بوک فقط یکی از محصولات شرکت فیسبوک می باشد . شرکت فیس بوک دارای سه نوع محصول دیگر نیز می باشد : فیسبوک مسنجر ، واتس آپ ، اینستاگرام .
شبکه اجتماعی فیسبوک در سال 2003 توسط پنج دوست که دانشجو دانشگاه هاروارد نیز بودند جهت برقراری ارتباط میان دانشجویان هاروارد ایجاد شد . اما به دلیل استقبال شگرفی که از این شبکه اجتماعی صورت گرفت ، کم کم در دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی و همچنین دبیرستان ها نیز مورد استفاده قرار گرفت . به این صورت که کاربر می بایست ابتدا در آن نام نویسی کند و پس از انجام مراحل ثبت نام و ایجاد نمایه شخصی قادر است تا دوستان و همکارانش را بیابد و آن ها را بعنوان دوست انتخاب کند و با آنها پستی به اشتراک بگذارد و یا پست هایشان را بپسندد (لایک کند ) ، نظراتش را در ارتباط با آن پست بیان کند و ….
در حال حاضر شبکه اجتماعی فیسبوک ، پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی با کاربرانی که تعدادشا ن به میلیارد می رسد محسوب میشود .
یکی از نکات جالب درخصوص فیس بوک ، رنگ آبی اش می باشد . به گفته ی بسیاری دلیل انتخاب این رنگ ، این است تا همه ی افراد بتوانند بصورت یک شکل فیس بوک را ببنند . چرا که رنگ آبی رنگی است که حتی افرادی که دارای کور رنگی هستند همچون خود مالک فیس بوک یعنی مارک زاکربرگ ، بدون تغییر مشاهده می شود .


همانطور که میدانید این شبکه دارای مزیت های بسیاری است . بعنوان ساده ترین مثال باید بگوییم که : به دلیل گستردگی این شبکه در سراسر این کره خاکی ، شما می توانید دوستان بسیاری با ملیت های گوناگون پیدا کنید و با توجه به پست های منتشر شده توسطشان ،با فرهنگ و اقلیم و آداب و رسومشان آشنا شوید . اصلا چرا راهه دور برویم ، شما میتوانید از دقیقه به دقیقه ی دوست و همکارتان باخبر شوید . فقط کافیست تا به اینترنت متصل شوید و وارد حساب فیسبوکتان شوید .
بله کاملا درست است . بزرگترین هدف فیسبوک ایجاد ارتباط است . ارتباطی که در ابتدا قرار بود فقط بین دانشجویان یک دانشگاه مطرح در جهان باشد اما کم کم به سراسر دنیا سرایت کرد و همگان خواستار برقراری چنین ارتباطی شدند .
اما در این دنیا هیچ چیز خوب متلق نمیشود . شبکه اجتماعی فیس بوک در کنار تمامی مزیت ها و خوبی هایش دراای معایبی نیز هست . برطبق یک مطالعه در انگلستان ، دادخواست هایی که به موجب طلاق به دادگاه ارایه شده اند ، نام فیس بوک بعنوان دلیلی برای جدایی به میان بوده است . و از سال 2011 تاکنون یک سوم از تمام طلاق ها در آمریکا بر اثر فیس بوک بوده است .
به گفته ی بسیاری فیسبوک تنفرآمیز ترین ابزار جاسوسی می باشد که تاکنون ایجاد شده است . به گونه ای که افراد به میل و خواسته خودشان اطلاعاتشان را در اختیار سازمان های جاسوسی و غیره می گذارند ، هر چند اگر با خود فکر کنید که شما یک آدم معمولی با دنیایی معمولی و اعتقادات معمولی هستید که دارید در فیسبوک فعالیت میکنید و فقط از اتفاق های معمولی که در روز برایتان رخ میدهد عکس و متن به اشتراک میگذارید ، و این ها چیز هایی هستند که به درد هیچکس نمی خورد پس این اشتراک گذاری اطلاعات چندان هم حائر اهمیت نمی باشد ! اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید .
مثلا همین اطلاعات ناچیز باعث شد تا در سال 2014 سارقی که پس از دستبرد به خانه ای از سیستم آنها برای ورود به حساب کاربری اش استفاده کرد دستگیر شود چرا که فراموش کرده بود تا Sign Out شود.

همچنین بخوانید در پیویو :

ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد

بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد

چندی قبل نیز فیسبوک این نکته را بیان نمود که حتی پیام هایی که کاربران مینویسند و اما از ارسال آن ها منصرف میشوند نیز ، ذخیره و نگهداری می شوند .
همچنین فیس بوک در گزارشی اعلام نمود که اطلاعات برخی از کاربرانش را به درخواست دولت های مختلف ، در اختیارشان گذارده است . حال درست است که این اطلاعات در بسیاری از پرونده ها همچون تهدید کودکان و … مفید بوده و به کمکی بزرگ تبدیل شده است اما باز هم جای تفکر دارد .
از نظر روانشناسی فیسبوک یکی از مضر ترین شبکه هایی است که افراد با آن سرو کار دارند و روزانه ساعت زیادی را صرف گشتن و پست گذاشتن در آن میکنند . چرا که تحقیقات نشان داده که روزانه از هر سه نفر ، یک نفر پس از بازدید از صفحه ی خود از زندگی اش ناراضی میشود .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *