آیلان ماسک
بازدید 273
1

آیلان ماسک

افراد زیادی هستند که موافق و دوست دارِ فیلم های علمی تخیلی نمی باشند ، چرا که همانطور که از نامشان پیداست آنها زاییده ی تخیل نویسنده می باشند ، فیلمهایی که در آن توانایی ها و تکنولوژی های به تصویر کشیده می شوند که گاه فقط در همان رویا ، امکان پذیر می باشند ، اما امروز میخواهیم از فردی بگوییم که تمام این محسبات را بهم زده است کسی که شخصیت حقیقیی آیرون من ( مرد آهنی در مجموع فیلم های کمپانی مارول ) از او گرفته شده است ، آیلان ماسک.

آیلان ماسک فردی است که فقط کافیست رویایی در سر بپروراند . آنگاه است که با تمام قوا رویایش را به حقیقت تبدیل میکند وی متولد افریقای جنوبی است اما پس از به پایان رساندن دوره متوسطه راهی کانادا و سپس ایالات متحده شد . مهمترین چیزی که کودکی اورا مورد تحسین و منحصر به فرد قرار میدهد ، بازی ای است که پس از دو سال که دارای کامپیوتر شده بود ، در دوازده سالگی با نام بلستر تحت یک بازی کامپیوتری ، ساخت و مجله  PC and Office Technology‌  آن را به مبلغ 500 دلار از وی خرید . همانطور که در بالا اشاره شد برای تحصیلات دانشگاه به پنسلوانیا رفت و در رشته های کسب و کار و فیزیک لیسانسش را گرفت . دامنه ی پایان ناپذیر موفیقت ها و شکست های او از 28 سالگی اش شروع شدند .

آن زمان که بیخیال مدرک دکترا شد و zip2 را تحت عنوان استارتاپی با محتوای اصلی یک راهنمای شهری آنلاین که محتوای مورد نیاز مجله هایی همچون نیویورک تایمز وشیکاگو تریبون را تامین میکرد تاسیس نمود و بعدها با فروش همین Zip2 توانست به یک میلیونر تبدیل شود .و سپس با paypal  که حال کمتر کسی است که آین روزها آنرا نشناسد ،دنیای پرداخت های مالی را دارای تحولی عظیم کرد .

آن چه که درباره ی ماسک مورد توجه است ، نوع دید وی به آینده است . در هر کجا که صحبت از ایده ای غیر ممکن و ماورایی و رویایی می باشد ، آیلان ماسک نیز حضور دارد و تا به امروز ثابت کرده است که میتواند هر یک از رویاهایش را به تحقق برساند . رویای اصلی شرکت spaceX که سومین شرکت آیلان بود و در سال 2002 تاسیس شد ،تحولی عظیم در سفرهای فضایی است .

آیلان ماسک گلخانه ای که دارای اکوسیستمی مستقل باشد را شروع کرد .اما همچنان تمرکز اصلی این شرکت بر روی پیشرفت فناوری موشکی می باشد و اولین وسیله های نقیله این شرکت موشک های  فالکن 1 و فالکن 9 و همچنین فضاپیما دراگون می باشد .

فالکن 1 پس از سه بار شکست در چهارمین پرتابش توانست با عنوان اولین راکت با سرمایه خصوصی و استفاده کننده از سوخت مایع در مدار قرار گیرد . انگار شکست ها کار خودشان را کرده بودند چرا که در پنجمین پرتابش نیز موفق به حمل موفقیت آمیز اولین محموله تجاری و قرارگیری آن در مدار شد . ازین رو این موفقیت ها باعث شد تا توجه بسیاری از شرکت ها از جمله ناسا به spaceX جلب شود و یک قرار داد خدمات حمل و نقل تجاری مداری ناسا نشان دادن تحویل محموله به ISS با یک گزینه ممکن برای انتقال خدمه بست همچنین این شرکت وظیفه ی انتقال محموله به ایستگاه بین الملی فضایی را برعهده می گرفت . در سال ۲۰۱۵ هم فالکن ۹ ماهواره‌‌ای موسوم به DSCOVR را روی مدار قرار داد. وظیفه‌ی این ماهواره، سنجش تاثیر تشعشعات خورشید روی شبکه‌‌های برق و ارتباطات روی زمین بود.

از ویژگی های تحسین برانگیز شخصیتی آیلان ماسک میتوان به پشتکار بی نظیرش اشاره کرد اما متاسفانه او فرد انتقاد پذیری نمی باشد و تنها راه دست یابی به ارزوهایش را برحق بودن حرفهایش میداند که متاسفانه این ویژگی باعث شده تا نقد های بسیاری بر او وارد شود و به دلیل برخوردهای ناشایستش ، از طرفداران او کاسته شده است . و البته بسیاری نیز مدعی هستند که برای رسیدن و تحقق آرزوها داشتن چنین خلق و خویی چندان هم بد نیست .

اما جالبترین نکته آن است که آیلان ماسک هیچ اعتقادی به سوخت های فسیلی ندارد . و همین باعث شده تا تسلا موتورز را تاسیس نماید . وی در سال 2008 برنامه ای در وبلاگ خود منتشر کرد که نشان دهنده قدم هایش در تسلا و راه های رسیدنش به موفقیت در صنعت پر چالش خودرو سازی بود . برنامه به شرح زیر است :

  1. ساخت خودروهای اسپرت
  2. استفاده از درآمد حاصل برای ساخت خودروهای ارزان
  3. استفاده از درآمد حاصل از فروش خودروهای ارزان و گسترش تولید خودروهای ارزان
  4. هم زمان با برنامه های بالا، ایجاد امکان تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر

آیلان ماسک با ماشین هایی که تا به حال به بازار عرضه نموده است نشانه داده که برنامه اش کارساز است و به خوبی طبق این برنامه پیشرفت کرده است . او توانست جهت طراحی خودرو رودستر جایزه Global Green 2006 را دریافت کند.

رودستر تسلا خودرویی اسپورت است که در 3.7 ثانیه سرعتش از صفر به 97 کیلومتر بر ساعت می رسد . این خودرو تماما برقی است و با یکبار شارژ مسافتی به اندازه 393 کیلومتر را طی میکند . پس از موفقیتش در این خودرو ، model S  و  model X را طراحی نمود . که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و چشمگیر ترین ویژگی خودرو model X که توجه همگان را جلب کرده است در های عقب آن است که بصورت دو بال باز می شوند .

Model S در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان خودروی سال مجله‌ی Motor Trend انتخاب شد. ایلان ماسک در زمان تولید مدل اس قاطعانه گفت که در   ۲۰ سال آینده بیش از نیمی از خودروهای تولیدی، از نوع الکتریکی خواهند بود .در پی این نوآوری ها دپارتمان انرژی ایالات متحده ، گنجایش تسلا موتورز را بعنوان یک شرکت حمل و نقل نوآورانه تصویب کرد و اجازه دریافت وام را برایش مجاز اعلام نمود که این اقدام باعث اعتراض بساری از افراد شد چرا که آنها مدعی بودند که محصولات این شرکت منحصرا برای خریداران ثروتمند متمرکز شده اند .

یکی از دلایل اصلی موفقیت مالی تسلاموتورز، یک مدل پریمیوم تسلا مدل اس است، که دارای باتری ای است که ۲۶۵ مایل (۴۲۶ کیلومتر) را در یک تست ۵ سیکل EPA را طی می‌کند،. تولید تسلا مدل اس در ژوئن سال ۲۰۱۲ با قیمت اولیهٔ ۶۹۹۰۰ دلار آغاز شد و توانست از مجموع ۱۰۰ امتیاز، ۹۹ امتیاز را توسط Consumer Reports و بالاترین امتیاز ایمنی را به خود اختصاص دهد.

در این سالها آیلان ماسک از یک‌سو  با «اسپیس‌اکس» (SpaceX) رویای تسخیر فضا را در سر می‌پروراند و از سوی دیگر با «تسلا موتورز» (Tesla Motors) می‌خواهد انقلابی در صنعت خودروسازی راه بیندازد. لازم به ذکر است که به دلیل امریکایی بودن برند تسلا خودرو های تسلا در ایران اجازه ی فروش ندارند .

از سوی دیگر آیلان ماسک مفهوم اولیه سولار سیتی را که توسط پسر عموهایش اداره میشود را ارائه داد که در حال حاضر بزرگترین ارائه دهنده انرژی خورشیدی در ایالات متحده می باشد . خط مشی اصلی سولار سیتی تامین انرزی خورشیدی برای خانه ها ، کسب و کارها و دولت است . در سال ۲۰۰۸، این شرکت برای تأمین توان برج نظارت و سرور، برای بریتیش موتورز (British Motors) و ای بی (eBay)، سیستم‌های برقی تأمین شده با انرژی خورشیدی ساخت . برنامه ای تحت عنوان “مای پاور ” ایجاد کرد که بر طبق آن برای مشتریان این امکان را فراهم میکرد که به منظور پرداخت کمتر هزینه ی برق ، سیستم های خورشیدی را راه اندازی کنند .

اما حال  آیلان ماسک به پشتوانه موفقیت هایش در تسلاموتورز ، سولار سیتی و اسپیس ایکس که از جمله عظیم ترین موفقیت هایش محسوب میشوند ایده ی هایپر لوپ را مطرح کرده است . بر طبق این طرح ، جهت رفتن از لس آنجلس به سانفرانسیسکو که دارای مسافت مشخصی است خواستار آن است که به جای احداث مترویی که دارای هزینه های بالایی است و در مقابل بازذهی ضعیفی چه از جهت سرعت و چه از جهت مقرون به صرفه بودن ، دارد ؛ بر روی یکسری کپسول هایی سرمایه گذاری شود . کپسول هایی که با انرزی خورشیدی کار می کنند و با سرعت 1287 کیلومتر ساعت یعنی بیشترین سرعتی که تا به حال برای جابه جایی افراد بر روی زمین توسط سیستم های حمل  نقل ارئه شده  ، حرکت میکند و از مکانی به مکان دیگر میرود و در ادامه می افزاید که برای مسافت های بیشتر بهتر است تا از هواپیما استفاده شود . برای پیاده سازی هایپر لوپ از پانل های خورشیدی سولار سیتی و از موتور های تسلا موتورز و مواردی که در فضا تست شده اند استفاده می شود . وی جهت تحقق هر چه سریعتر هایپر لوپ هایی با کپسول های حامل 28 مسافر ، برنامه ی هایپر را بصورت اپن سورس قرار داده و به همگان این اجازه را میدهد تا نسخه فعلی را بهبود بخشند .

آیلان ماسک اعتقاد بسیاری بر استعدا دارد و معتقد است که استخدام یک فرد با استعداد بهتر از همکاری با دو فرد بی استعداد می باشد چرا که در غیر اینصورت هم بازدهی کاهش می یابد و هم از لحاظ مالی مقرون به صرفه نمی باشد . اما چندی می باشد که گفته است در کنار این استعداد باید اخلاق و حسن نیت را نیز مورد توجه قرار داد چرا که این دو در کار بسیار حائز اهمیت می باشند .  و در نهایت باید بگوییم که ‌ماسک روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که پتانسیل تغییر دنیای اطرافمان را دارند .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسن گفت:

    دیدگاه برخی مذاهب و ادیان این است که قضا و قدر سرنوشت انسان را مشخص میکند و نمیشود فرار کرد و محکوم به فنا شدن و رفتن روح انسان به دنیای دیگر یا بعد دیگری خارج از سه بعد شناخته شده است ولی برخی اعتقاد دارند انسان قادر به تغییر دنیای اطراف و فتح کهکشان و فنا ناپذیری است و اولی فقط دزد و کلاهبردار و محتکر الکل و ماسک و خودرو و سیبزیمنی و بادنجان و … تولید میکند و دومی کاشف و پزشک با جوایز نوبل و سفینه و ابزار مسافرت بین کهکشانی و فتح ستارگان و درمان کرونا ویروس تولید میکند