واکسن کرونا فایزر
بازدید 97
0

واکسن کرونا فایزر

واکسن کرونا فایزر

به طور کلی دسته بندی واکسن ها شامل چند بخش است: واکسن های زنده و واکسن های غیرفعال زیرواحدی( subunit) و واکسن های مبتنی بر نوکلئیک اسید. در تولید واکسن های زنده از میکروارگانیسم های ضعیف شده استفاده می شود که سبب فعالیت ایمنی همورال و سلولار در بدن میزبان می شود و در نتیجه ایمنی بیشتری در مقایسه با سایر واکسن ها دارد. واکسن های غیر فعال یا زیرواحدی قابلیت همانند سازی در بدن میزبان را ندارند و بیشتر ایمنی همورال را تحریک می کنند و به عنوان عامل تداخلی ممکن است موجب واکنش آلرژیک شوند.واکسن کرونا فایزر

واکسن های مبتنی بر اسیدنوکلئیک

در واکسن های مبتنی بر اسیدنوکلئیک یک ژن یا آنتی ژن پاتوژن در بدن وجود دارد و بعد از تزریق پلاسمید در بدن نسخه برداری انجام شده و با بیان پروتئین سیستم ایمنی همورال و سلولی تحریک می شود . این واکسن پایدار است و هزینه ی تولید و ذخیره آن زیاد است. هم چنین ایمنی ضعیف ایجاد می کند.

واکسن فایزر کاتالین کاریکو

واکسن فایزر مبتنی بر اسید نوکلیک است، در ماه نوامبر توسط شرکت بیونتک-فایزر معرفی شد. طبق ارزیابی های انجام شده این واکسن تا 90 درصد موثر است و از نوع واکسن های ساخته شده باmRNA می باشد. از مزایای این واکسن علاوه بر مقدار تاثیر گذاری آن، نقل و انتقال آسان واکسن می باشد. این واکسن با استفاده از نانوپارتیکل لیپیدی حاملRNA و پروتئین اسپایک ویروس ( ژن درمانی) ساخته شده است.

کاتالین کاریکو

واکسن‌های mRNA توسط کاتالین کاریکو Katalin Kariko و دکتر درو وِيسمن Drew Weismann متخصص آلرژى و اپيدميولوژى به دنیا معرفی شد. ایده استفاده از مولکول mRNA اولین بار براى ويروس زيكا (Zika virus ) بکارگرفته شد. mRNA دستور العملی است که مولکول DNA برای پروتئین سازی به سیتوپلاسم سلول می فرستد. mRNA بخش هایی از DNA کوتاه کد شده است که برای ساختن پروتئین استفاده می شود. در واکسن های این دسته ورود این مولکول باعث می شود که قسمتی از پروتئین ویروس ساخته شده و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و ساخت آنتی بادی و مبارزه بدن را به دنبال دارد.:syringe:
ايده ى استفاده از ‏ساختار mRNA براى توليد داروهاى درمانى که توسط کاریکو معرفی شد، در ابتدا مورد توجه واقع نشد تا اینکه شركت كوچك و نوپاى بيوتكنولوژى – مدرنا در آمريكا و بيونتك در آلمان این ایده را مورد توجه قرار داده و آزمايشات بالينى براى توليد واكسن هاى mRNA را تحقیقاتی کردند. بعد از اينكه دانشمندان چينى نقشه ژنتيك ‏ويروس كرونا را در ژانويه ٢٠٢٠ منتشر كردند، شركت BioNTech با استفاده از تكنولوژى كه نتيجه سالها كار و تلاش طاقت فرساى كاتالین كاريكو بود موفق به ساختن واكسن كرونا ظرف فقط چند ساعت شدند، و شركت مادرنا هم ظرف دو روز با استفاده از همين تكنولوژى واكسن رو ساخت ‏.با توجه به آغاز فرایند واکسیناسیون شما می توانید از طریق این مقاله ثبت نام واکسن کرونا خود را انجام دهید. واکسن کرونا فایزر واکسن کرونا فایزرواکسن کرونا فایزر واکسن کرونا فایزر واکسن کرونا فایزر

references: 1, 2, 3

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *