خواص گلابی
بازدید 458
0

خواص گلابی ، بهبود بینایی با مصرف گلابی سبز

گلابی میوه هایی شیرینی است که از زمان های بسیار قدیم از آن ها استفاده می شده است. انواع  ترد یا نرم آن ها را می توان میل کرد. آنها نه تنها خوشمزه هستند ، بلکه مزایای سلامتی بسیاری نیز دارند که مورد تایید علم است. در این مقاله خواص گلابی و مزایای چشمگیر مصرف آن ارائه شده است.

فواید و خواص گلابی :

  1. بسیار مغذی است

گلابی در انواع مختلفی وجود دارد. گلابی Bartlett ، Bosc و D’Anjou از محبوب ترین آنها هستند ، اما حدود 100 نوع در سراسر جهان رشد می کنند.

یک گلابی با اندازه متوسط ​​(178 گرم) مواد مغذی زیر را ارائه می دهد :

  • کالری: 101
  • پروتئین: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 27 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین C: 12٪ از نیاز روزانه (DV)
  • ویتامین K: 6٪ DV
  • پتاسیم: 4٪ DV
  • مس: 16٪ DV

خواص گلابی همچنین مقادیر کمی فولات ، پرویتامین A و نیاسین را در اختیار شما قرار می دهد. فولات و نیاسین برای عملکرد سلولی و تولید انرژی از اهمیت زیادی برخوردار هستند ، در حالی که پروویتامین A از سلامت پوست و بهبود زخم ها پشتیبانی می کند. گلابی همچنین منبع غنی از مواد معدنی مهم مانند مس و پتاسیم است. مس در ایمنی ، متابولیسم کلسترول و عملکرد عصب نقش دارد ، در حالی که پتاسیم به انقباضات عضلانی و عملکرد قلب کمک می کند. علاوه بر این ، این میوه ها منبع عالی آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که از آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. مطمئن باشید که کل گلابی را می خورید ، زیرا پوست تا شش برابر بیشتر از گوشت حاوی پلی فنول می باشد.

  1. می تواند سلامت روده را ارتقا بخشد

خواص گلابی منبع بسیار خوبی از فیبر محلول و نامحلول است که برای سلامتی گوارش ضروری است. این الیاف با نرم شدن و حجیم کردن مدفوع به حفظ نظم روده کمک می کنند. یک گلابی متوسط (178 گرم) حاوی 6 گرم فیبر است – 22٪ از نیاز روزانه فیبر شما. علاوه بر این ، فیبرهای محلول باکتریهای سالم موجود در روده شما را تغذیه می کنند. به همین ترتیب ، آنها prebiotics در نظر گرفته می شوند ، که با پیری سالم و بهبود ایمنی همراه است. نکته قابل توجه ، فیبر ممکن است به رفع یبوست کمک کند. در یک مطالعه 4 هفته ای ، 80 فرد بزرگسال مبتلا به این بیماری روزانه 24 گرم پکتین – نوع فیبر موجود دراین میوه – دریافت کردند. آنها یبوست را کاهش داده و سطح باکتری های سالم روده ای را افزایش داده اند. از آنجا که پوست گلابی حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است ، بهتر است این میوه را بدون پوست کندن میل کنید.

  1. حاوی ترکیبات مفید گیاهی است

گلابی ترکیبات گیاهی مفیدی را ارائه می دهد که به این میوه رنگ های مختلفی می بخشد. به عنوان مثال ، آنتوسیانین ها به بعضی از گلابی ها رنگ قرمز یاقوتی می دهند. این ترکیبات ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت کنند. اگرچه تحقیقات خاص در مورد آنتوسیانین های گلابی مورد نیاز است ، اما مطالعات بیشماری نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند انواع توت ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است. گلابی با پوست سبز دارای لوتئین و زاكزانتین است ، دو تركیب لازم برای بینایی شما به ویژه در سن بالا بنابراین خواص گلابی سبز باعث بهبود بینایی می شود. باز هم ، بسیاری از این ترکیبات مفید گیاهی در پوست متمرکز شده اند.

  1. خاصیت ضد التهابی دارد

اگرچه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است ، اما التهاب مزمن یا طولانی مدت می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این بیماری به بیماری های خاصی از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است. گلابی منبع غنی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید است ، که به مبارزه با التهاب کمک می کند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. چندین بررسی بزرگ نشان داده است که مصرف بالای فلاونوئید با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت گره خورده است. این اثر ممکن است به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ترکیبات باشد. علاوه بر این ، خواص گلابی چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر مانند مس و ویتامین های C و K را نیز شامل می شود که همچنین با التهاب مبارزه می کنند.

  1. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

خواص گلابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های پروسیانیدین موجود در آنها ممکن است باعث کاهش سفتی در بافت قلب ، پایین آمدن کلسترول LDL (بد) و افزایش HDL (خوب) کلسترول شود. پوست حاوی آنتی اکسیدان مهمی به نام کورستین است که تصور می شود با کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول خون باعث سلامت قلب می شود. در یک مطالعه بر روی 40 بیمار بزرگسال مبتلا به سندرم متابولیک خوشه ای ، از علائمی که خطر ابتلا به بیماری قلبی شما را افزایش می دهد ، مشخص شد که خوردن 2 گلابی متوسط هر روز به مدت 12 هفته عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا را کاهش می دهد. یک مطالعه بزرگ 17 ساله در بیش از 30000 زن نشان داد که هر روز 80 گرم میوه می تواند 6-7٪ خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

  1. با خطر کمتر ابتلا به دیابت مرتبط است

گلابی – به ویژه انواع قرمز – ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند که از مهم ترین خواص گلابی است. یک مطالعه بزرگ در بیش از 200000 نفر نشان داد که خوردن 5 وعده غذایی میوه های غنی از آنتوسیانین مانند گلابی قرمز به صورت هفتگی با کاهش 23٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. علاوه بر این ، یک مطالعه موش نشان داد که ترکیبات گیاهی ، از جمله آنتوسیانین ها ، در پوست گلابی هم اثرات ضد دیابت و هم ضد التهابی دارند. علاوه بر این ، فیبر موجود در گلابی هضم را کند می کند و به بدن شما زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات می دهد. این همچنین می تواند به تنظیم قند خون کمک کند و به طور بالقوه به جلوگیری و کنترل دیابت کمک می کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *