بازاریابی جاویژه
بازدید 227
0

آشنایی با بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ و سه مثال از بازاریابی جاویژه

در اینجا برخی از روش های مدیریت بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ آورده شده است و همچنین سه مثال برای آن که بتوانید درک کنید چگونه می توانید این نوع بازاریابی را شروع کنید. اگر در صنعتی هستید که احساس می کنید با رقبا و دیگر کسب و کارها اشباع شده است، گاهی اوقات ماندن در آن صنعت غیر ممکن به نظر می رسد. اما با تمایز برند خود در یک بازار شلوغ می توانید با استفاده از بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ برای خود جایی در آن صنعت باز کنید.

بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ، استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف منحصر به فرد تمرکز دارد. به جای بازاریابی برای هر کسی که می تواند از کالا یا خدمتی بهره مند شود، این استراتژی منحصرا بر یک گروه یا بازار هدف خاص یا مشخصه جمعیتی خاصی از مشتریان بالقوه ای که بیشتری سود را از ارائه خدمات خواهند برد متمرکز شده است.

یک بازاریابی جاویژه می تواند خود را متمایز از دیگران سازد با استفاده از :

  • منطقه جغرافیایی
  • شیوه یا سبک زندگی
  • حرفه
  • فرصت های خاص
  • سبک
  • فرهنگ
  • فعالیت یا عادت ها
  • رفتار
  • مشخصه جمعیت شناختی
  • نیاز
  • کم کردن یا افزودن مشخصه خاص

فایده بازاریابی جاویژه این است که به برندها اجازه می دهد خود را از دیگر کسب و کار ها متمایز سازند، و به عنوان یک مرجع دارای اعتبار منحصر به فرد عمل کنند و بتوانند به صورت عمیق تری با یک مجموعه مشخص از مشتریان ارتباط برقرار کنند. به جای آنکه با برند های دیگر بسیاری که همان کالا یا خدمت را ارائه می دهند در یک مسیر قرار گیرند، با بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ یک برند می تواند ارزشمند تر به نظر آید، و به رشد بالقوه خود دست یابد، و ارتباط قوی تر و طولانی مدت تری با مشتریان ایده آل خود برقرار نماید.

سه مثال و نمونه از بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ

بازارهای نیچ یا جاویژه اغلب بخش هایی از صنایع و کسب و کارهای بزرگتر هستند. در اینجا چند برند که توانسته اند راه خود را از طریق این نوع بازاریابی پیدا کرده و جایگاه مناسب را در صنعت مورد نظر خود به دست آورند مورد اشاره و بررسی قرار می گیرد که می تواند به شما کمک کند که در پیمودن این مسیر راهنمای مشخص و مناسبی در اختیار داشته باشید.

دیویس وگان و بدون آجیل

صدها برند هستند که غذاهای میان وعده و شیرین مانند کوکی ها، پاپ کورن یا کیک فنجان (کاپ کیک) تهیه و به فروش می رسانند. در حالی که اکثر افراد می توانند از ده ها برند برای پیدا کردن گزینه مورد نظر خود برای رفع هوس خود در خوردن خوراکی و تنقلات استفاده کنند، گروهی از افراد هستند که نمی توانند چنین حق انتخابی داشته باشند. آنها کسانی هستند که به غذاها یا مواد خاصی آلرژی و حساسیت غذایی دارند. معمولا این مواد، محصولات حیوانی یا آجیل ها هستند.

دیویس، این بخش کوچک را که مورد توجه صنایع غذایی قرار نگرفته بود را مشاهده کرد و برندی ایجاد کرد که منحصرا فقط به این گروه خدمات رسانی می کرد. فروش کوکی و کاپ کیک یک ایده منحصر به فرد نیست بلکه فروش آنها به عنوان غذاهای گیاهی یا وگان و بدون آجیل باعث شد که دیویس در یک صنعت کاملا اشباع شده به صورت برندی متمایز عمل کرده و بتواند مشتریان وفادار خود را در این صنعت برای خود بسازد و از آنها بهره مند شود.

لفتی: مغازه دست چپ ها

شناسایی یک جماعت یا جمعی که در یک صنعت و بازار بزرگ مورد غفلت قرار گرفته اند یک روش هوشمندانه از رویکرد بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ است. مانند دیویس، لفتی که یک مغازه و فروشگاه دست چپ هاست دریافت که جمعی از افراد که دست چپ هستند مورد غفلت قرار گرفته اند.از آنجا که نود درصد مردم دست راست هستند، دست چپ ها باید خود را با محصولاتی که برای دست راست ها طراحی و ساخته می شود هماهنگ کنند. اما لفتی این موقعیت و فرصت را دریافت و از آن حداکثر استفاده را برای متمایز کردن برند خود کرد. این برند یک فروشگاه ایجاد کرد که کالاهایی که فقط برای دست چپ ها طراحی شده اند یعنی همان  10 درصد باقی مانده را پوشش می دهند در آن به فروش برسد و با این جمع از مخاطبان و مشتریان کوچک و مورد توجه قرار نگرفته توسط صنعت توانست به موفقیت دست یابد.

همچنین بخوانید در پیویو :

ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد

بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد

یونوکیت

صنعت پوشاک، نیز از آن دسته ای است که شما احساس می کنید همه چیز در آن انجام شده است. اما یونوکیت ثابت کرد هنوز روش های خلاقانه ای وجود دارد که فضای جدیدی برای بخش هایی از بازار ایجاد نماید. با انجام حتی یک تغییر کوچک، شما می توانید بخش کاملا جدیدی را در یک فضای سنتی برای خود بسازید.یونوکیت احتمالا به دنبال خلق یک نوع پیراهن خاص نبوده است. آنها بیشتر بر روی ارائه خدمات به افراد خاص تمرکز کرده بودند. برای دادن کالایی که این افراد خواهان آن بودند، آنها خط جدیدی از تولید کالا را ایجاد کردند و از این طریق برند خود را در بین صنعت پوشاک متمایز نمودند.حالا که متوجه شدید نیچ مارکتینگ چیست می توانید در اینجا درباره این که چطور یک جاویژه یا نیچ پیدا کنیم و بر روی آن متمرکز شویم خواهید خواند:

برای پیدا کردن و دنبال کردن یک ایده برای بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ، در بازار مورد نظر خود این چهار گام را بردارید.

  • نقاط قوت و علایق خود را مشخص نمایید.

از این که چه چیزی ارائه می دهید و در چه چیزی خوب عمل کرده اید شروع کنید. بهترین استراتژی های بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ در نقاط قوت منحصر به فرد و چشم اندازهای برند شما عمل می کند. بنابراین کیفیت های خاص و استثنایی و ویژگی های خود را چه در برند، تیم و یا خدمات خود مورد بررسی قرار دهید.

  • در صنعت خود تحقیق کنید.

هنگامی که ایده ای دارید که می تواند با استفاده از بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ به نتیجه برسد، اعتبار سنجی کنید که چقدر ایده شما منطقی و مناسب بازار هدف شماست. یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا درک کنید رقبای شما در این فضا چه کسانی هستند و چه برندهایی هم اکنون در این فضا مشغول فعالیت هستند.در قدم های بعدی می توانید مشتری ایده آل را بشناسید و دست به انتخاب، تست، هماهنگ سازی و تکرار بزنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *