خواص کلم بروکلی
بازدید 224
0

خواص کلم بروکلی و آشنایی با فواید و خواص شگفت انگیز آن

کلم بروکلی یک سبزی سبز است که شبیه به یک درخت مینیاتوری است. خواص کلم بروکلی در سراسر جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این گیاه ارتباط نزدیکی با کلم ، جوانه بروکسل ، کلم و گل کلم دارد. کلم بروکلی یک منبع تغذیه ای پر از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان ها است. در این مقاله قصد داریم شما را با فواید و خواص این گیاه جادویی بیشتر آشنا کنیم.

  1. سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی

یکی از بزرگترین خواص کلم بروکلی ، میزان مواد مغذی موجود در آن است. این سبزی با طیف گسترده ای از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و سایر ترکیبات فعال زیستی پر شده است. یک فنجان (91 گرم) بسته های کلم بروکلی خام حاوی

کربوهیدرات: 6 گرم

پروتئین: 2.6 گرم

چربی: 0.3 گرم

فیبر: 2.4 گرم

ویتامین  C: 135 درصد از  RDI( نیاز روزانه)

ویتامین A: 11 درصد از RDI

ویتامین K: 116 درصد از RDI

ویتامین B9 (فولات): 14٪ از RDI

پتاسیم: 8٪ از RDI

فسفر: 6٪ از RDI

سلنیوم: 3٪ از RDI

کلم بروکلی را می توان پخته یا خام مصرف کرد. هر دو کاملاً سالم هستند اما مواد مغذی مختلفی را ارائه می دهند. روش های مختلف پخت و پز ، مانند جوشاندن ، مایکروفر و سرخ کردن ، ترکیبات مغذی سبزی را تغییر می دهد ، به ویژه باعث کاهش ویتامین C ، و همچنین پروتئین و قند محلول در آن می شود. به نظر می رسد بخار کمترین اثرات منفی را دارد. با این حال ، کلم بروکلی خام یا پخته شده منبع عالی ویتامین C است. فقط نیمی از فنجان (78 گرم) کلم بروکلی پخته شده 84٪ از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI) را تأمین می کند.

  1. حاوی آنتی اکسیدان

یکی از مهم ترین خواص کلم بروکلی وجود آنتی اکسیدان های قوی در آن است که اثرات محافظتی در سلامتی دارند. محتوای آنتی اکسیدانی کلم بروکلی ممکن است یکی از مهمترین مزایای آن برای سلامتی انسان باشد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را مهار یا خنثی می کنند. این می تواند به کاهش التهاب و یک اثر محافظتی در سلامت منجر شود. کلم بروکلی دارای گلوکورافانین زیاد است ، ترکیبی که هنگام هضم به آنتی اکسیدان قوی ای به نام سولفورافان تبدیل می شود. آزمایشات متعدد نشان می دهد که سولفورافان ممکن است مزایای سلامتی متعددی از جمله کاهش قند خون ، سطح کلسترول ، استرس اکسیداتیو و کاهش ریسک ایجاد بیماری مزمن را به همراه داشته باشد. با این حال ، برای درک نقش آن در انسان ، تحقیقات بیشتری لازم است. کلم بروکلی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسانتین است که ممکن است از استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی در چشمان شما جلوگیری کند.

  1. کاهش التهاب

از دیگر خواص کلم بروکلی می توان به وجود ترکیبات فعال زیستی در آن اشاره کرد. کلم بروکلی حاوی ترکیبات فعال زیستی مختلفی است که نشان داده شده است التهاب در بافتهای بدن شما را کاهش می دهد. Kaempferol ، یک فلاونوئید موجود در کلم بروکلی ، توانایی ضد التهابی قوی را در مطالعات حیوانی نشان می دهد. یک مطالعه کوچک انسانی در افراد سیگاری و مصرف کننده ی  دخانیات همچنین نشان داد که خوردن کلم بروکلی منجر به کاهش قابل توجهی در نشانه های التهاب شده است.

 

  1. مبارزه با سرطان

خواص کلم بروکلی می تواند باعث جلوگیری از سرطان نیز باشد. سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی حاوی ترکیبات فعال زیستی مختلفی هستند که ممکن است آسیب سلولی ناشی از برخی بیماریهای مزمن را کاهش دهند. مطالعات كوچك نشان داده اند كه خوردن سبزيجات صلیبی ممكن است در برابر برخي از سرطان ها از بدن محافظت کند مانند سرطان سینه، پروستات، معده، مثانه و کلیه. درنهایت ، تحقیقات انسانی بیشتری برای تعیین رابطه بین سبزیجات صلیبی و پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

  1. کنترل قند خون

دیگر خواص کلم بروکلی ممکن است از کنترل بهتر قند خون در مبتلایان به دیابت پشتیبانی کند. اگرچه مکانیسم دقیق ناشناخته است ، اما ممکن است مربوط به محتوای آنتی اکسیدانی کلم بروکلی باشد. یک مطالعه انسانی نشان داد که مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت یک ماه جوانه کلم بروکلی مصرف می کردند ، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

  1. باعث هضم بهتر و کاهش یبوست می شود

کلم بروکلی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که هر دو در عملکرد سالم روده و سلامت گوارش تاثیر گذارند. عملکرد منظم روده و باکتریهای سالم در روده بزرگ شما دو مؤلفه اساسی برای سلامتی دستگاه گوارش هستند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان مانند کلم بروکلی می تواند در حفظ عملکرد سالم روده نقش داشته باشد. در یک مطالعه بر روی موش های دارای  رژیم غذایی حاوی بروکلی ، کاهش میزان التهاب در روده بزرگ و همچنین تغییرات مطلوب در باکتری های روده مشاهده شد.

  1. عمکرد بهتر مغز را پشتیبانی می کند

برخی از خواص کلم بروکلی و مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی موجود در آن از عملکرد سالم مغز و بافت عصبی پشتیبانی می کند. یک مطالعه در 960 بزرگسال نشان داد که مصرف یک وعده سبزیجات سبز تیره در روز ، مانند کلم بروکلی ، ممکن است ضعیف شدن عملکرد مغزی در پیری را کاهش دهد. علاوه بر این ، یک مطالعه حیوانی نشان داد موشهایی که تحت درمان با kaempferol – ترکیبی از کلم بروکلی قرار گرفته اند، این ترکیب باعث کاهش بروز صدمات مغزی و التهاب بافت عصبی در پی یک رویداد سکته مغزی شد.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص کلم بروکلی، ویتامین C بالای موجود در آن است. ویتامین C احتمالاً مهمترین ماده مغذی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن است – و کلم بروکلی از آن پر شده است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری های مختلف نقش دارد. به نظر می رسد مصرف روزانه 100-200 میلی گرم ویتامین C برای جلوگیری از برخی از عفونت ها کافی است. کلم بروکلی یک سبزی سرشار از مواد مغذی است که می تواند سلامت شما را به روش های مختلفی تقویت کند ، از جمله با کاهش التهاب ، بهبود کنترل قند خون ، تقویت ایمنی و تقویت سلامت قلب. جای دادن این سبزی در رژیم غذایی خود انتخاب بسیار خوبی می باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *