خواص شکلات تلخ
بازدید 225
0

خواص شکلات تلخ ، آشنایی با فواید و خواص آن

شکلات تلخ یا دارک حاوی مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.تهیه شده از بذر درخت کاکائو که یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان های موجود در کره زمین است. مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ (نه نوع قند دار آن) می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. در این مقاله خواص شکلات تلخ  یا کاکائو که توسط علم پشتیبانی می شوند را بررسی می کنیم.

  1. بسیار مغذی است

اگر شکلات تلخ با کیفیت و کاکائو زیاد خریداری می کنید خوب است بدانید که این ماده در واقع کاملاً مغذی است.شکلات تلخ حاوی مقادیر مناسبی از فیبر محلول و دارای مواد معدنی است. مقدار 100 گرم شکلات تلخ با 70 تا 85٪ کاکائو حاوی

11 گرم فیبر

67٪ از RDI ( نیاز روزانه) به آهن

58٪ از RDI به منیزیم

89٪ از RDI به مس

98٪ از RDI به منگنز

همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم ، فسفر ، روی و سلنیوم است. البته 100 گرم (3.5 اونس) مقدار نسبتاً زیادی است و نباید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. تمام این مواد مغذی همچنین دارای 600 کالری و مقادیر متوسط قند هستند. به همین دلیل  شکلات تلخ باید به بهترین وجه در اعتدال مصرف شود. خواص شکلات تلخ شامل اسیدهای چرب کاکائو نیز می شود که بسیار عالی است. چربی ها اکثراً اشباع شده هستند و مقادیر کمی چربی اشباع نشده وجود دارد. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و توبرومین است ، اما بعید به نظر می رسد شما را در شب بیدار نگه دارد زیرا مقدار کافئین موجود در شکلات تلخ در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

  1. منبع قدرتمند آنتی اکسیدان ها

ORAC مخفف “ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن” است. این یک اندازه گیری از فعالیت آنتی اکسیدانی مواد غذایی است. در این آزمایش محققان مجموعه ای از رادیکال های آزاد (بد) را در برابر یک نمونه از مواد غذایی قرار داده و متوجه می شوند که آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی چگونه می توانند رادیکال ها را “خلع سلاح کنند”. دانه های کاکائو خام و غیر فرآوری شده از جمله غذاهایی هستند که آزمایش شده اند و بهترین نتایج را بدست آورده اند. از دیگر خواص شکلات تلخ ترکیبات ارگانیک فعال موجود در آن است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این ترکیبات شامل پلی فنول ها ، فلاوانول ها و کاتچین ها می باشد. یک مطالعه نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی کاکائو و شکلات تلخ و میزان پلی فنول و فلاوانول موجود در آن بیشتر از تمامی میوه ها حتی زغال اخته و انواع توت ها است.

  1. باعث بهبود جریان خون و افت فشار خون می شود

خواص شکلات تلخ و فلاوانولهای موجود در آن می توانند پوشش شریانها را تحریک کنند تا اکسید نیتریک تولید کنند. یكی از كاركردهای اکسید نیتریک ارسال سیگنال به شریان ها برای استراحت است كه باعث كاهش مقاومت به جریان خون می شود و بنابراین فشار خون را كاهش می دهد. بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهند که کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون و فشار خون را به صورت خفیف کاهش دهند.

  1. کلسترول خوب خون را افزایش می دهد و از اکسید شدن کلسترول بد خون جلوگیری می کند

مصرف شکلات تلخ می تواند چندین عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی را بهبود بخشد. در یک مطالعه کنترل شده ، پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول LDL اکسیده شده در مردان را کاهش می دهد. همچنین HDL را افزایش داده و LDL کل را برای کسانی که کلسترول بالا دارند کاهش داد. اکسیده شده بدان معنی است که LDL (کلسترول “بد”) با رادیکال های آزاد واکنش انجام داده است. این باعث می شود ذره LDL به خودی خود واکنش پذیر و قادر به آسیب رساندن به بافت های دیگر مانند پوشش شریان ها در قلب شما باشد. خواص شکلات تلخ و کاکائو LDL اکسیده شده را کاهش می دهد. این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قدرتمند است که آنرا وارد جریان خون کرده و از لیپوپروتئین ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. شکلات تلخ همچنین می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد ، که یکی دیگر از عوامل خطر عمده برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت است.

  1. به سلامت پوست کمک می کند

از دیگر خواص شکلات تلخ ترکیبات فعال زیستی موجود در آن است که می توانند برای پوست شما فوق العاده باشند. فلاونوئیدها می توانند از پوست در برابر آسیب آفتاب محافظت کنند ، جریان خون به پوست را بهبود بخشیده و تراکم و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهند. پس اگر قصد سپری کردن تعطیلات در ساحل را دارید ، در هفته ها و ماه های قبل مصرف شکلات تلخ را در نظر بگیرید.

  1. باعث بهبود عملکرد مغز می شود

خواص شکلات تلخ و اخبار خوب هنوز تمام نشده است. شکلات تلخ همچنین میتواند عملکرد مغز شما را بهبود بخشد. یک مطالعه از داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو به مدت پنج روز به علت فلاوانول بالا جریان خون به مغز را بهبود می بخشد. کاکائو همچنین ممکن است عملکرد شناختی را در افراد مسن مبتلا به نقص روانی به طور قابل توجهی بهبود بخشد. همچنین ممکن است بیماری عدم تسلط کلامی و چندین عامل خطر برای ابتلا به این  بیماری را بهبود بخشد. علاوه بر این ، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که ممکن است دلیل اساسی بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت پس از مصرف شکلات تلخ باشد. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کاکائو می تواند مزایای سلامتی قدرتمندی داشته باشد ، به ویژه در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند. البته این بدان معنی نیست که باید همه روزها بیرون بروید و مقدار زیادی شکلات مصرف کنید. این ماده  کالری بالایی دارد و آسان برای پرخوری است. اگر می خواهید از فواید کاکائو بدون کالری موجود در شکلات بهره مند شوید ، درست کردن کاکائو داغ و بدون هیچگونه خامه و شکر را در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *