کیست تخمدان
بازدید 175
0

6 نکته درباره ی کیست تخمدان و دلیل به وجود آمدن کیست چیست؟

کیست تخمدان یکی از رایج ترین سندروم هایی است که در میان خانوم ها بروز پیدا می کند. شاید یکی از دلایل این امر افزایش دیابت و چاقی است که روز به روز گسترش پیدا می کند. کیست تخمدان معمولا در اوقات تخمک گذاری به وجود می آیند. این کیست ها در واقع کیسه هایی هستند از مایع پر هستند. گاهی این مایع ها چرک هستند و گاهی خون . گاهی اوقات، کیست (Ovarian Cysts) بدون این که درد و خون ریزی به همراه داشته باشد شکل می گیرد و بدون این که شخص میتوجه بوشد از بین می رود. این نوع کیست ها هیچ آسیبی هم برای افراد ایجاد نمی کند. اما باید بدانید در صورتی که کیست تخمدان خیلی بزرگ شود می تواند مشکلات زیادی برای تخمدان به وجود بیاورد و دردهای بسیار زیادی را هم به همراه داشته باشد. کیست تخمدان در زن ها به صورت های گوناگونی بروز پیدا می کند برخی از کیست های تخمدان با درد همراه است و برخی دیگر بدون هیچ گونه دردی زنان را به خود مبتلا می نمایند. این مقاله با عنوان 6 نکته درباره ی کیست تخمدان می تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه نماید.

1- انواع کیست تخمدان

می توان گفت که مجموعا سه مدل کیست وجود دارند. که در ادامه به ذکر انواع آن ها می پردازیم

کیست فولیکولی

گاهی تخمک می رسد و باید که از فولیکول خارج شود. به این منظور فولیکول باید باز شود تا تخمک آزاد شود. اما گاهی فولیکول باز نمی شود و تخمدان نمی تواند آزاد شود. در این صورت کیست فولیکول به وجود می آید. کارشناسان می گویند که کیست های فولکیول در طی 3 ماه به صورت خود به خود از بین می روند.

کیست لوپوس

کیست لوپوس زمانی رخ می دهد که فولکیول کاملا بسته شده است و در آن مایع هم وجود دارد. این نوع کیست گاهی با درد و خون ریزی هم همراه است . اما به طور معمول بعد از سه ماه به صورت خود به خود از بین می رود.

کیست غیر فعال

به هنگام ابتلا به کیست غیر فعال، فرد در یک یا دو تخمدان خود تعداد زیادی کیست دارند.

2- دلیل به وجود آمدن کیست چیست؟

گفته شده است که هنوز دلایل کاملا مشخصی برای به وجود آمدن کیست (Ovarian Cysts) شناخته نشده است. اما گاهی برخی از دلایل می تواند شرایط ایجاد این امر را تشدید نماید. یکی از این دلایل می تواند استفاده از برخی از داروها همچون کلومیفن در دوران بارداری می تواند شرایط ایجاد کیست تخمدان را تشدید نماید. اما یکی از عوامل بسیار مهم برای به وجود آمدن کیست تخمدان این است که در بدن فرد، هورمون ها تعادل خود را از دست می دهند. برخی دیگر از عواملی که می تواند شرایط ایجاد کیست  تخمدان را تشدید نماید ، عواملی مانند سیگار کشیدن، سابقه ی کیست تخمدان و وجود اختلال در چرخه ی قاعدگی و … می باشد.

3- علائم کیست تخمدان چیست؟

می توان به جرات گفت که زنانی که به کیست تخمدان دچار هستند ، در روند بارداری خود با اشکالاتی مواجه می شوند. بسیاری از بانوان به هنگام مراجعه به متخصص زنان متوجه به مشکلات کیستیک خود می شوند. اگر بخواهیم به برخی از نشانه های ایجاد کیست در بدن بانوان اشاره کنیم می توانیم این نمونه ها را یادآور شویم:

·       

احساس نفخ در شکم

  • احساس تهوع
  • احساس درد به هنگام رابطه ی جنسی
  • احساس درد در استخوان لگن
  • قاعدگی نامنظم و …

4- چرا کیست تخمدان به وجود می آید؟

البته باید گفت که هنوز نظرات دقیقی در باره ی علت به وجود آمدن کیست تخمدان وجود ندارد. اما اگر بخواهیم به برخی از این موارد اشاره کنیم ، می توانیم به ذکر این موارد بپردازیم:

  • وجود زمینه ی ارثی و ژنتیکی
  • رشد غیر نرمال در زمان جنینی
  • دیابت

5- روش های درمان کیست تخمدان

همان طور که گفته شد در بسیاری از اوقات کیست به خودی خود از بین می رود و مشکلی را ایجاد نمی کند. اما گاهی هم این اتفاق نمی افتد و بعد از مراجعه به پزشک باید روش های درمانی که در ادامه به آن می پردازیم را در پی بگیرید:

  • مصرف قرص ضد بارداری

اگر پزشک به این نتیجه برسد که تخمدان های شما کیست سازی می کند ممکن است که به شما قرص ضد بارداری بدهد. این کار را برای این انجام می دهد تا تخمک گذاری در تخمدان های شما متوقف شود. گفته شده است که مصرف قرص های ضد بارداری می تواند منجر به پیشگیری از ابتلا به سرطان شود. شاید جالب باشد که بدانید میزان ابتلا به سرطان در میان زن های یائسه افزایش پیدا می کند.

·

لاراسکوپی

اگر کیست فرد مبتلا، کوچک باشد و از طرف دیگر، آزمایشات، پیش بینی کننده ی خطر ابتلا به سرطان باشند، پزشک احتمالا لاراسکوپی را برای شما تجویز خواهد کرد. جراحی این کار به وسیله ی ایجاد یک برش کوچک در اطراف نزدیک ناف انجام می شود. پزشک به کمک یک وسیله ی کوچک کیست موجود را خارج می کند.

  • لاپارتومی 

اگر آزمایش های انجام شده، وجود یک کیست بزرگ را در تخمدان شما تشخیص دهند، پزشک با ایجاد برشی بزرگ کیست را خارج می کند و سپس از کیست نمونه برداری می کند تا به این وسیله بفهمد که آیا کیست، سرطان زا بوده است یا خیر. اگر کیست سرطان زا تشخیص داده شود، پزشک برای جلوگیری از ابتلای بیشتری بیمار، رحم و تخمدان او را خارج می کند.

6- پیگشیری از کیست تخمدان 

باید گفت که هنوز هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از کیست  تخمدان وجود ندارد. اما شما می توانید با انجام آزمایش های پی در پی از وجود کیست ها به سرعت با خبر شوید و تغییرات کوچک را هم رصد نمایید. هم چنین توجه به چرخه ی قاعدگی و تغییراتی که در قاعدگی تان رخ می دهد می تواند در تشخیص و درمان مشکلاتی از این قبیل  بسیار موثر واقع شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیره پاکمهر

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *