رفلاکس معده
بازدید 160
0

آشنایی با روش های موثر برای جلوگیری از رفلاکس معده

مطالبی که در این مقاله  فراهم آورده ایم شما را با رفلاکس معده و چگونگی درمان آن آشنا خواهیم کرد.یکی از بیماری های دستگاه گوارش که با درگیر کردن عضله اسفنکتر پایینی مری که در واقع حلقه ای بین مری و معده می باشد باعث ایجاد درد در افراد شده رفلاکس معده و یا GERD نامیده می شود.در این بیماری اسید توسط معده ترشح شده و به مری نفوذ می کند و موجب ایجاد سوزش سر دل در افراد مبتلا به رفلاکس معده می شود.مجله اینترنتی پیویو به توضیحات کاملی درباره این بیماری و روش های درمان آن اشاره خواهد کرد. در حالت عادی افراد با جویدن غذا و فرستادن آن به دستگاه گوارش هر قسمت از اجزای این دستگاه وظایفی را برای هضم غذای جویده شده انجام می دهند. ظیفه‌ی اسفنکتر تحتانی مری جلوگیری از حرکتِ رو به بالای غذا از معده به مری است.حال اگر حجم بیش از اندازه ای از اسید را ترشح نماید موجب برگشت غذا به صورت اسیدی به مری شده و سوزشی در این منطقه احساس خواهد شد.

عوامل تشدید کننده رفلاکس معده

نوع سبک زندگی و رژیم غذایی مصرف می تواند موجب ایجاد رفلاکس معده در افراد شود.نوشیدنی های الکلی و سیگار  یکی از مهمترین عوامل در ایجاد رفلاکس معده به شمار می آیند.همچنین مواد غذایی و نوشیدنی های همچون شکلات، غذاهای چرب و سرخ‌شده، قهوه موجب تشدید این بیماری خواهد شد.افراد می بایست با رعایت رژیم غذایی برای جلوگیری به مبتلا شدن به این بیماری عمل کنند زیرا چاقی یکی از عوامل مهم دیگری است که افراد به آن مبتلا خواهند شد. مصرف ترشی، ادویه، خیار شور ، نوشیدنی های گازدار،فست فود،پیاز خام،سرکه موجب تشدید بیماری و علائم رفلاکس معده در افرادی که سابقه این بیماری را داشته اند خواهند شد.نکته مهم دیگری که افراد مبتلا به این بیماری می بایست به آن توجه نمایند از دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا خودداری کنند که این امر موجب بازگشت غذا از معده به مری افراد و بیان دیگر موجب ایجاد رفلاکس معده در افراد خواهد شد.

 

مواد غذایی مفید برای کاهش علائم رفلاکس معده

مواد غذایی که این مقاله در مجله اینترنتی پیویو به شما معرفی می کنیم به علت اسید کمی که از آن برخوردار هستند برای معده مفید بوده و مانع ایجاد رفلاکس معده خواهد شد.

پروتئین

مواد غذایی پر چرب یکی از عوامل تشدید کننده رفلاکس معده در افراد به شمار می آید  از همین رو در مصرف مواد غذایی شامل پروتئین که بسیار مفید برای درمان رفلاکس معده می باشند می بایست از نوع کم چرب آن استفاده شود مواد غذایی پروتئین دار که از چربی کمی نیز برخوردار هستند همچون غذاهای دریایی و سینه مرغ و سفیده تخم مرغ بوده که بهتر است در رژیم غذایی خود این مواد پروتئینی را بگنجانید.

سبزیجات

همان طور که قبلا بیان کردیم غذاهای پرچرب باعث تشدید  علائم رفلاکس خواهد شد، سبزیجات به علت دارا بودن چربی و قند  پایین موجب کاهش اسید معده در افراد خواهد شد.این گونه از مواد غذایی به علت دارا بودن فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین ها همچنین سایر مواد معدنی استفاده از آن برای سلامتی بدن توصیه می شود.استفاده از سبزیجات مانند لوبیا سبز، کلم بروکلی، سیب زمینی ،مارچوبه بسیار مفید برای کاهش میزان اسید در معده خواهد بود.

منابع چربی مفید

غذاهایی که ما در برنامه روزانه خود مصرف می کنیم معمولا می بایست از روغن برای پخت و پز آن استفاده نمود اما نکته ی مهمی که می بایست به آن توجه نمود انتخاب بهتری نوع آن برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری ها از جمله رفلاکس معده خواهد بود.چربی ها به خودی خود موجب ایجاد رفلاکس معده در افراد خواهد شد اما برخی از چربی ها وجود دارند که دارای مواد غیر اشباع بوده و هیچ گونه ضرری استفاده متعادل  از آن برای بدن نخواهد داشت. آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان از جمله چربی های مفید برای بدن به شمار می آیند.

مصرف میوه هایی دارای اسید کم

همواره توصیه ما به افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس معده می باشند پرهیز از غذاهایی است که موجب تشدید و افزایش اسید معده در آن ها خواهد شد.میوه های همچون توت، گلابی، ملون، سیب و موز به علت میزان اسید کم که از آن برخوردار هستند مصرف آن به افرادی که از رفلاکس معده رنج می برند توصیه می شود.استفاده از این میوه ها در برنامه غذایی علاوه بر بهبود علائم رفلاکس معده موجب دریافت مقادیری از فیبر ها ، ویتامین و آنتی اکسیدان به بدن خواهد شد.

 

بیماری رفلاکس معده از جمله بیماری های شایعی است که شاید همه ما به آن دچار شده باشیم اما با استفاده از مطالب مهمی که در این مقاله برایتان فراهم آورده ایم تعریف کلی از بیماری رفلاکس معده بیان کرده و تا حدی شما را با عوامل تشدید کننده و مواد غذایی مفید برای کاهش علائم این بیماری آشنا کرده ایم. اگر شما جزو افرادی هستید که به این بیماری مبتلا شده و با رعایت رژیم غذایی و پرهیز از موارد منع شده بهبودی در روند درمان خود مشاهده نکرده اید می بایست به پزشک مراجعه نمایید.اگر این بیماری به موقع  درمان نشود موجب ایجاد بیماری های جدی برای افراد خواهد شد.افزایش اسید معده در این گونه افراد به مرور موجب ایجاد زخم و التهاب در مری خواهد شد.باریک شدن مری همچنین خطر ابتلا به سرطان از عوامل تاثیر گذار بیماری رفلاکس معده در افراد خواهد بود که می بایست در صورت نیاز به پزشک مراجعه شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

زهرا رازقندی

با سلام زهرا رازقندی هستم،علاقه مند به تولید محتوا و نویسنده مقاله هایی که برای شما خوانندگان محترم فراهم آورده ام. دنیایی رو به سوی دانایی را با مطالعه تجربه کنید و مطالعه مقاله های متنوع بنده را از دست ندهید !

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *