تخم کتان
بازدید 166
0

آشنایی با فواید شگفت انگیز و خواص تخم کتان

برای قرن ها از تخم کتان به عنوان یک ماده ی غذایی بسیار مفید برای بدن یاد می شده است. هم اکنون با توجه به مطالعات و آزمایشات انجام گرفته در این زمینه، تخم کتان به عنوان یک سوپر فود شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با خواص معجزه آسای این دانه آشنا کنیم.

  1. تخم کتان بسیار مغذی است

تخم کتان از زمان های بسیار دور وجود داشته است و یکی از قدیمی ترین محصولات زراعی جهان محسوب می شود. دو نوع طلایی و قهوه ای آن هر دو بسیار مغذی هستند. یک قاشق غذا خوری از این ماده ی غذایی دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد که شامل:

کالری: 37

پروتئین: 1.3 گرم

کربوهیدرات: 2 گرم

فیبر: 2  گرم

چربی: 3 گرم

امگا 3: 1,597 mg

ویتامین B1: 8 درصد از نیاز روزانه

ویتامین B6: 2 درصد از نیاز روزانه

فولات: 2 درصد از نیاز روزانه

کلسیم: 2 درصد از نیاز روزانه

آهن: 2 درصد از نیاز روزانه

منیزیم: 7 درصد از نیاز روزانه

فسفر: 4 درصد از نیاز روزانه

پتاسیم: 2 درصد از نیاز روزانه

بیشترین فواید تخم کتان به علت وجود مقدار خوبی فیبر و امگا 3 در آن است.

  1. به سلامت قلب کمک می کند

اگر شما گیاه خوار هستید یا ماهی مصرف نمی کنید، تخم کتان می تواند بهترین منبع شما برای تامین امگا 3 مورد نیاز بدن باشد. این دانه حاوی آلفا لینولنیک می باشد که یکی از دو اسید چرب مورد نیاز بدن است که باید از طریق غذا وارد بدن شود چون بدن توانایی تولید آن ها را ندارد. تحقیقات نشان می دهد میزان آلفا لینولنیک موجود در تخم کتان می تواند از التهاب شریان قلبی جلوگیری کند و ریسک رشد تومور را کاهش می دهد. آزمایشات بر روی بیش از 3000 نفر نشان داد که مصرف آلفا لینولنیک ریسک سکته قلبی را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین تحقیقات بزرگی بر روی 250 هزار نفر نشان داد که مصرف آلفا لینولنیک بیماری های قلبی را تا 14 درصد کاهش می دهد. بنابراین مصرف این ماده غذایی به سلامت قلب کمک می کند.

  1. ریسک سرطان را کاهش می دهد

این دانه دارای مقادیری از لیگنان می باشد. لیگنان یک آنتی اکسیدان گیاهی می باشد که حاوی استروژن است و قادر است با ریسک سرطان مقابله کند. قابل توجه است که تخم کتان بیش از 800 برابر از گیاه های دیگر دارای لیگنان می باشد. مطالعات نشان داد که مصرف این دانه می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را بسیار کاهش دهد به خصوص در بانوانی که در دوره ی یائسگی قرار دارند. طبق آزمایشاتی بر روی بیش از 6 هزار زن که تخم کتان مصرف می کردند نشان داد که مصرف تخم کتان احتمال ابتلا به سرطان سینه را بیش از 18 درصد کاهش می دهد. تخم کتان برای آقایان هم مفید است. مطالعات بر روی 15 مرد که روزانه 30 گرم تخم کتان مصرف می کردند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داد. مطالعات بیشتر بر روی حیوانات نشان داد که مصرف این دانه می تواند بر روی کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست و روده نیز مؤثر باشد.

  1. سرشار از فیبر است

فقط یک قاشق غذا خوری تخم کتان حاوی 3 گرم فیبر است که بین 8 تا 12 درصد از نیاز روزانه ی زنان و مردان به فیبر را تامین می کند. فیبر موجود در ایم ماده ی غذایی به بهبود سیستم گوارشی کمک می کند و مصرف آن به افرادی که دارای مشکلات گوارشی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری دیورتیکولار می باشند کمک می کند. همچنین نوع دیگر فیبر موجود در آن به تنطیم قند خون کمک کرده و باعث کاهش کلسترول موجود در خون می شود.

  1. باعث کاهش فشار خون می شود

مطالعاتی در کشور کانادا نشان داد با مصرف 30 گرم تخم کتان به صورت روزانه به مدت 6 ماه، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. پس مصرف تخم کتان را به افرادی که برای فشار خون بالا دارو مصرف می کنند توصیه می کنیم. طبق آخرین تحقیقات مصرف تخم کتان باعث کاهش 17 درصدی در میزان فشار خون می شود. همچنین مصرف روزانه ی تخم کتان و تاثیرات بسیار خوب آن بر روی کاهش فشار خون باعث کاهش 10 درصدی ریسک سکته ی قلبی و کاهش 7 درصدی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

  1. دارای مقادیر زیادی پروتئین می باشد

این دانه منبع قابل توجهی از پروتئین گیاهی می باشد. پروتئین گیاهی تخم کتان حاوی مقادیری از اسیدهای آمینه آرژنین ، اسید آسپارتیک و اسید گلوتامیک می باشد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که تخم کتان می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خاصیت ضد قارچی دارد. اگر شما قصد دارید مصرف گوشت را کم کنید و نگران پروتئین دریافتی بدن هستید می توانید از تخم کتان استفاده کنید. در واقع مصرف پروتئین بیشتر می تواند در شما احساس سیری بیشتری ایجاد کند و با کاهش احساس گرسنگی می تواند در کاهش وزن به شما کمک بسیاری کند.

  1. باعث تنظیم قند خون می شود

دیابت نوع 2 یک مشکل شایع جهانی محسوب می شود. تحقیقات بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد مصرف بین 10 تا 20 گرم پودر تخم کتان در وعده های غذایی تا یک ماه باعث کاهش قند خون آن ها بین 8 تا 20 درصد گردید. این موضوع به علت میزان بالای فیبر نامحلول موجود در تخم کتان رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که فیبر نامحلول می تواند میزان قند خون را کاهش دهد. با توجه به خواص بسیار زیاد و قابل توجه این دانه های کوچک و آسان بودن مصرف آن ها شاید بخواهید هر چه زودتر مقداری تخم کتان برای مصرف روزانه ی خود و خانواده تهیه کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *