بازدید 319
0

فواید و خواص انبه ، و مصرف یه لیوان آب انبه چه مقدار کالری دارد؟

در بعضی از مناطق جهان این میوه ی فوق العاده مقوی و خوشمزه را شاه میوه ها می دانند. انبه انواع بسیار زیاد و مختلفی دارد و میوه ی بو می هند محسوب می شود. انبه به علت مزه ی خاص آن مورد پسند اکثر مردم جهان است اما علاوه بر خوشمزه بودن، مواد مغذی فراوانی نیز دارد. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با خواص انبه آشنا کنیم.

انبه پر از مواد مغذی (فواید و خواص انبه)

 

این میوه با اینکه کالری کمی دارد بسیار مفید برای بدن بوده و سرشار از مواد مغذی است. یک لیوان میوه ی انبه حاوی:

  • کالری: 99 موجود در یک لیوان آب انبه
  • پروتئین: 1.4 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • چربی: 0.6 گرم
  • فیبر: 2.6 گرم
  • ویتامین C: 67 درصد از نیاز روزانه بدن
  • فلز مس: 20 درصد از نیاز روزانه بدن
  • فولات: 18 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: 11.6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین A: 10 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: 9.7 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B5: 6.5 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین K: 6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • نیاسین: 7 درصد از نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: 6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین: 5 درصد از نیاز روزانه بدن
  • منگنز: 4.5 درصد از نیاز روزانه بدن
  • تیامین: 4 درصد از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: 4 درصد از نیاز روزانه بدن
  • انبه همچنین حاوی مقادیر کمی از کلسیم، سلنیم، آهن و فسفر می باشد.

حاوی آنتی اکسیدان فراوان (فواید و خواص انبه)

انبه سرشار از پلی فنول ها می باشد که در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد از بدن شما حفاظت می کنند. رادیکال های آزاد موجب بیماری های مزمن و پیری می شوند. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در انبه، مانگیفرین است. این آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند بوده و طبق تحقیقات از انواع سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها پیشگیری می کند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند (فواید و خواص انبه)

یکی دیگر از خواص انبه آن را منبع فوق العاده ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن می کند. علاوه بر حجم بالای ویتامین C موجود در آن، انبه حاوی ویتامین A می باشد که برای سیستم ایمنی بدن ضروری است. ویتامین A با عفونت مبارزه می کند. حجم بالای ویتامین C موجود در انبه به ساخت گلبول های سفید بیشتر در خون کمک می کند و باعث قدرتمند تر شدن سیستم دفاعی بدن شما می شود.

باعث سلامت قلب می شود (فواید و خواص انبه)

خواص انبه و مواد مغذی موجود در آن به سلامت قلب کمک شایانی می کند. به طور مثال منیزیم و پتاسیم موجود در انبه باعث ضربان بهتر قلب می شوند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهند. انبه حاوی آنتی اکسیدانی به نام مانگیفرین است که تحقیقات نشان می دهد از سلول های قلب در برابر التهاب، استرس اکسیداتیو محافظت می کند. انبه باعث کاهش کلسترول خون می شود.

سیستم گوارش را تقویت می کند (فواید و خواص انبه)

خواص انبه، این میوه را برای سیستم گوارشی فوق العاده کرده است. انبه دارای آنزیم های گوارشی است. آنزیم های گوارشی مولکول های بزرگ غذایی را می شکنند و هضم را آسان تر می کنند. آنزیم های گوارشی موجود در انبه، کربوهیدرات های پیچیده را شکسته و به قند تبدیل می کنند. یکی دیگر از خواص انبه وجود مقدار زیادی آب و فیبر در آن است که به مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال کمک می کنند. تحقیقات نشان داد مصرف انبه برای افرادی که مبتلا به یبوست مزمن هستند از مصرف محصولات حاوی فیبر دیگر بیشتر به بیماران کمک می کند.

به سلامت چشم کمک می کند (فواید و خواص انبه)

یکی دیگر از خواص انبه تاثیر آن بر روی چشم و سلامت بینایی است. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه در شبکیه تجمع می یابد و نور را به سیگنال های مغزی تبدیل می کند که به مغز انتقال می یابند و مغز تشخیص می دهد که در حال نگاه کردن به چه چیزی هستید. درون شبکیه این آنتی اکسیدان ها نور زیاد را جذب می کنند و از شبکیه چشم شما حفاظت می کنند. همچنین ویتامین A موجود در انبه به سلامت چشم کمک می کند. کمبود این ویتامین باعث خشکی چشم و نابینایی شبانگاه می شود.

باعث بهبود سلامت پوست و مو می شود (فواید و خواص انبه)

خواص انبه آن را به منبع بی نظیری از ویتامین C تبدیل کرده است که برای سلامت پوست و مو حائز اهمیت است. این ویتامین در تولید کلاژن نقش مهمی دارد. کلاژن پروتئین مهمی برای پوست و مو است که باعث انعطاف پذیری و جلوگیری از خشکی مو و چروک افتادن پوست می شود. همچنین انبه منبع خوبی از ویتامین A است که باعث رشد بهتر مو شده و تولید کننده سبوم است. سبوم پوست سر را مرطوب نگه می دارد و به سلامت مو های شما کمک می کند. همچنین این ویتامین از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می کند.

ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد (فواید و خواص انبه)

یکی از خواص انبه که آن انبه را  استثنایی می کند وجود مقدار زیادی از پلی فنول ها در این میوه است. پلی فنول ها به عنوان آنتی سرطان شناخته می شوند و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند که یکی از فاکتور های دخیل در ایجاد سرطان است. آزمایشاتی بر روی حیوانات نشان داد که پلی فنول ها از افزایش رشد سلول ها ی خطرناک سرطانی جلوگیری کرده و در سرطان خون، ریه، پروستات، سینه و روده مؤثر اند. همچنین آنتی اکسیدان مانگیفرین از تولید سلول های سرطانی جلوگیری کرده و در بعضی از آزمایشات این سلول ها را می کشد. این نتایج شگفت انگیز انبه را به میوه ی فوق العاده ای برای حفظ و افزایش سلامتی تبدیل کرده است. اضافه کردن انبه به رژیم غذایی شما بسیار آسان است و می تواند به عنوان میان وعده ی بسیار مفید استفاده شود.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *