بازدید 184
0

ریزش موی سکه ای چیست ؟ و تشخیص مشکل ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یکی از انواع بسیار رایج ریزش مو است که بسیاری از افراد را در طول زندگی شان درگیر خود می کند. طبق آمارهای منتشر شده بیش از 50 در صد  افراد در طول زندگی خود به ریزش موی سکه ای دچار می شوند. گفته شده است که عامل اصلی ریزش موی سکه ای حمله ای است که سیستم ایمنی بدن به صورت کاملا اشتباهی به فولیکول های موی انجام می دهند. البته خوشبختانه این حمله که به صورت موقتی انجام می شود و بعد از مدتی از بین می رود. ابتلا به ریزش موی سکه ای که به آلوپسی آره تا نیز شهرت دارد، می تواند در هر سنی صورت بگیرد ولی معمولا جوانان بین 30 تا 40 و همچنین کودکان بیشتری در معرض این مشکل قرار دارند. این مقاله به بررسی … نکته در خصوص ریزش موی سکه ای می پردازد  و مطلب های مفیدی در خصوص آن را مطرح می کند. امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله ، روش درمان ان را نیز کشف نمایید.

ریزش موی سکه ای چیست؟

در صورت بروز مشکل ریزش موی سکه ای ، موها به صورت دسته دسته ریزش پیدا می کنند . این ریزش دسته ای سبب می شود که قسمت هایی از سر کاملا خالی شود و به صورت طاس درآید. این اتفاق نه تنها در سر بلکه ممکن است در سایر قسمت های بدن هم اتفاق بیفتد.قسمت هایی که در اثر ریزش موی سکه ای خالی شده اند، معمولا به شکل دایره های کوچک و بزرگی بر روی سر نمایان می شود. البته اندازه ی این دایره ها ربطی به سکه و اندازه ی آن ندارد. این دایره ها گاهی بزرگ تر و گاهی کوچک تر از سکه هستند.گاهی این مشکل به صورت ریزش نمایان نمی شوند و موها به صورت دسته ای در یک قسمت از سر مدام نازک و نازک تر می شوند و یا موها نمی ریزند و نازک نمی شوند ولی رشد آن ها متوقف می شود.گاهی نیز ریزش مو به صورت دایره ای صورت می گیرد ولی در مرکز مورد ریزش، چند تار مو باقی می ماند که در این حالت به آن ریزش موی تعجبی گفته می شود.

ریزش موی سکه ای و رویش مجدد آن ها

ریزش موی سکه ای بعد از این که منجر به طاسی در قسمت هایی از سر شود، بعد از مدتی متوقف می شود و پس از گذشت چند ماه نیز موهای ناحیه ی طاس شده دوباره روییده می شوند. اما گاهی موهایی که در این ناحیه های می روید سفید و نازک است و جنس آن با سایر نواحی کمی متفاومت است.

ریزش موی سکه ای در این افراد دائمی خواهد شد

  • کسانی که این مشکل را در خانواده ی خود به صورت ارثی تجربه کرده باشند
  • کسانی که دچار انواع دیگری از مشکل خود ایمنی باشند
  • کسانی که به حساسیت دچار هستند
  • کسانی که پیش از دوران بلوغ به این مشکل دچار شده باشند و این مشکل به مدت یک سال در آن ها به طول انجامیده باشد
  • کسانی که ناخن های دست یا پای آن ها رنگ و بافت و شکلی غیر طبیعی داشته باشد

تشخیص مشکل ریزش موی سکه ای

  • برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای فرد به مشکل ریزش موی سکه ای، ابتدا پزشک سوال هایی را در خصوص سابقه ی ریزش موی فرد می پرسد و دلایل آن را مورد بررسی قرار می دهد
  • ممکن است پزشک چند تار موی فرد را بکشد تا به این طریق میزان مقاومت آن ها را بسنجد
  • در برخی از مواد پزشک موها را در زیر میکروسکوپ مورد معاینه قرار می دهد
  • گاهی هم انجام آزمایش های خون ضروری است.

 

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای

 

روش های درمان ریزش موی سکه ای

یکی از متداول ترین روش های درمان ریزش موی سکه ای تزریق کورتیکو‌استروئید است. این تزریق در فاصله های 4 تا 6 هفته انجام می شود و در عمق یک و نیم سانتی متری پوست سر صورت می گیرد.هم چنین گاهی ماینوکسیدیل به همراه کورتیکو‌استروئید موضعی تجویز می شود.پماد آنترالین نیز می تواند برای رشد مجدد مو در قسمت هایی که مورد ریزش موی سکه ای قرار گرفته است موثر واقع شود.  البته از آن جایی که این پماد می تواند منجر به ایجاد لکه هایی در پوست شود، پس از مدتی باید آن را مورد شست و شو قرار داد.ایمنی درمانی نیز یکی دیگر از راه های رویش موهای ریخته شده است. در این روش با ایجاد حساسیت در قسمت های طاس شده، موها برای رشد مجدد تحریک می شوند.

مهم ترین راه برای خلاص شدن از شر ریزش موی سکه ای چیست؟

گفته شده است که مهم ترین دلیل ابتلا به ریزش موی سکه ای وجود استرس و آشفتگی های روحی در افراد می باشد. از این رو بهتر است که برای خلاص شدن دائمی از شر این مشکل استرس خود را کنترل کنید و تغذیه ی مناسبی داشته باشید. هر هفته حداقل یک بار ماهی مصرف کنید و از مصرف سبزیجات و میوه ها نیز غافل نمانید.

تاثیر بیماری خود ایمنی بر روی ناخن ها

محققان اعتقاد دارند که بسیاری از کسانی که دچار ریزش موی سکه ای می شوند و سرشان در قسمت هایی به صورت دایه هایی طاس می شود، دچار اشکالاتی در ناخن های خود می شوند. برای مثال ممکن است آن ها در ناخن های دست یا پای خود با زمختی بیش از حد مواجه شوند، گاهی بر روی ناخن ها لکه های سفیدی مشاهده می کنند و گاهی ممکن است که ناخن هایشان حالت غیر عادی به خود بگیرد.

بهبودی ریزش موی سکه ای بعد از یک سال

گفته شده است که ریزش مویی که در اثر بیماری ریزش موی سکه ای به وجود می آید بعد از یک سال متوقف می شود و موهای ریخته شده مجددا می رویند و رشد می کنند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیره پاکمهر

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *