بازدید 144
0

7 مزیت جنسینگ برای سلامتی و فواید جنسینگ برای سلامتی

7 مزیت جنسینگ برای سلامتی

احتمالا اگر اهل دیدن سریال های کره جنوبی باشید اسم جنسینگ به گوش شما خورده است. در این مقاله راجع به فواید جنسینگ برای سلامتی صحبت می کنیم. جنسینگ در طب سنتی چینی برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

انواع مختلف جنسینگ 

این گیاه دارای رشد کند، ریشه های گوشتی و نهال کوتاهی است که می تواند در سه نوع، بسته به مدتی که رشد می کند تقسیم شود: تازه، سفید یا قرمزجنسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت می شود، در حالی که جنسینگ سفید بین 4 تا 6 سال پس از کاشت، برداشت می شود و جنسینگ قرمز پس از 6 سال یا بیشتر مورد بهره برداری قرار می گیرد.انواع متفاوتی از این گیاه وجود دارد اما معروفترین آن، جنسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جنسینگ آسیایی (Panax ginseng) است.جنسینگ آمریکایی و آسایی در غلظت ترکیبات فعال و اثرشان بر بدن با هم متفاوت اند. این باور وجود دارد که جنسینگ آمریکایی، مانند یک عامل آرامش بخش عمل می کند، در حالی که نوع آسیایی آن اثری شاداب کننده بر بدن دارد.جنسینگ شامل دو ترکیب مهم است: ginsenosides و gintonin.این ترکیبات یکدیگر را برای فراهم کردن فواید و مزایایی برای سلامتی کامل می کنند.در اینجا فواید جنسینگ برای سلامتی ارائه شده است که مبتنی بر شواهد است.

  • آنتی اکسیدان قوی که ممکن است التهاب را کاهش دهد.

جنسینگ خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد.برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره های جنسینگ، و ترکیبات جین سنوساید می تواند باعث کاهش التهاب و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی در سلول ها شود.برای مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره جنسینگ قرمز کره ای، التهاب را کاهش و فعالیت آنتی اکسیدانی را در افراد مبتلا به اگزما افزایش می دهد.نتایج برای بشر امیدوار کننده است.یک مطالعه اثرات آن را بر 18 ورزشکار مرد جوان که دو گرم از عصاره جنسینگ قرمز کره ای به مدت سه بار در روز، و در 7 روز دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار داد.مردانی که سطوحی از التهاب داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. این سطوح پس از استفاده به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود.

  • ممکن است باعث بهبود عملکرد مغز شود.

جنسینگ می تواند به بهبود عملکرد مغز شود. مثلا فعالیت های مربوط به حافظه، رفتار و خلق و خو را بهبود بخشد.برخی از مطالعات نشان داد که ترکیبات جنسینگ، می تواند از مغز در برابر آسیب ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد محافظت کند.مطالعه دیگری، دریافت جنسینگ بر عملکرد مغز و رفتار در افراد دارای بیماری آلزایمر، اثر مثبتی دارد.

  • می تواند عملکرد نعوذ را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده است که جنسینگ می تواند جایگزین مناسبی برای درمان اختلال نعوذ در مردان باشد.

  • می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شود

از دیگر فواید جنسینگ برای سلامتی می توان گفت، جنسینگ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. برخی از مطالعات اثر آن را بر روی سیستم ایمنی بدن کشف کردند. این تحقیقات بر روی بیماران سرطانی تحت جراحی یا شیمی درمانی متمرکز بودند.

یک مطالعه که 39 نفر از بیمارانی که در دوره ریکاوری پس از جراحی سرطان معده بودند را بررسی کرد به این نتیجه رسید که درمان آنها با 5400 میلی گرم از جنسینگ به صورت روزانه به مدت دو سال اثر قابل ملاحظه ای در بهبود عملکرد ایمنی این افراد داشته است. همچنین باعث کاهش بازگشت پذیری بیماری شده است.

  • ممکن است اثرات و فواید بالقوه ضد سرطان داشته باشد.

جنسینگ، ممکن است برای کاهش ریسک سرطان های خاص هم مفید باشد.در یک بررسی مشخص شد که افرادی که از جنسینگ استفاده کرده بودند، 16 درصد ریسک کمتری در پیشرفت سرطان داشته اند.همچنین جنسینگ می تواند به سلامت بیماران تحت شیمی درمانی نیز کمک کند، عوارض جانبی را کاهش داده و اثر برخی داروها را تقویت کند.همچنین به کاهش ریسک انواع خاص سرطان می تواند کمک کند.

 

  • باعث رفع خستگی و افزایش سطح انرژی می شود.

از دیگر فواید جنسینگ برای سلامتی، می توان به کاهش خستگی و انرژی بخشی آن اشاره کرد.مطالعات انجام شده نشان داد که برخی ترکیبات در جنسینگ، باعث کاهش استرس و افزایش تولید انرژی در سلول ها می شود که می تواند باعث رفع خستگی و کسالت شود.

  • باعث کاهش قند خون می شود.

به نظر می رسد که جنسینگ برای کنترل قند خون در افراد دارای دیابت و یا غیر دیابتی موثر باشد.جنسینگ آمریکایی و آسیایی می تواند باعث بهبود عملکرد سلول های لوزالمعده شود، تولید انسولین را تقویت کند و میزان جذب قند خون در بافت ها را افزایش دهد.علاوه بر این، مطالعات نشان داد که عصاره جنسینگ می تواند به حفاظت آنتی اکسیدانی کمک کند که باعث کاهش رادیکال های آزاد در سلولهای افراد دیابتی می شود.

روش استفاده از جنسینگ

پس از این که راجع به فواید جنسینگ برای سلامتی صحبت کردیم، حالا بهتر است راجع به روش استفاده از آن صحبت کنیم. در واقع، شما می توانید به روش های مختلف از جنسینگ استفاده کنید.ریشه جنسینگ می تواند در روش های متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد:

این ریشه می تواند به صورت خام خورده شود یا می تواند به آرامی بخار پز شود تا نرم شود.همچنین می تواند در یک قوری مانند چای دم بکشد. برای این کار، به آب چند قطعه جنسینگ تازه اضافه کنید و اجازه بدهید که چند دقیقه در آن بماند.جنسینگ می تواند به انواع سوپ ها نیز اضافه شود. همچنین عصاره آن می تواند به شکل پودر، قرص، کپسول یا روغن دربیاید و مورد استفاده قرار گیرد.میزان استفاده از جنسینگ بستگی به شرایط و موقعیت شما دارد و این که چه چیزی را می خواهید بهبود ببخشید. به طور کلی دوزهای یک تا دو گرمی ریشه جنسینگ خام یا 200 تا 400 میلی گرم از عصاره آن پیشنهاد و توصیه شده است. برای شروع بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و کم کم مقدار آن را افزایش دهید.در این مقاله راجع به فواید جنسینگ برای سلامتی، اطلاعاتی ارائه کردیم و هفت مزیت این گیاه عجیب را برای سلامتی برشمردیم که شامل کاهش قند خون، کاهش استرس، بهبود عملکرد ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و موارد دیگر است.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *