درمان سرماخوردگی
بازدید 72
0

نکاتی که درباره ی درمان سرماخوردگی که باید بدانید

برای درمان سرماخوردگی راه های زیادی توسط افراد مختلف توصیه می شود اما بعضی از این راه ها ممکن است علاوه بر نداشتن تاثیر در درمان باعت بدتر شدن بیماری شوند. ما در این مقاله سعی کرده ایم بهترین و موثرترین راه های درمانی را به شما معرفی کنیم. 26 مورد از این راه ها عبارت اند از:

  1. از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید
    آیروسل های ریز سرفه یا عطسه حدودا تا فاصله 30 سانتی متر در هوا پراکنده شده و می تواند فرد دیگری را بیمارکند. پس اگر یکی از این قطره ها روی چشم یا بینی فرد دیگری قرار بگیرد، شاید چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا شود.
  2. در هر فرصتی دست ها را بشویید

    دست ها محل اصلی تجمع میکروب ها هستند. ویروس این بیماری به مدت 3 ساعت یا بیشتر روی اشیاء زنده می مانند و افرادی که این اشیاء را لمس کنند یا با آن تماس مستقیم داشته باشند و بعد بینی یا چشم هایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند.
  3. در محیط هایی که تهویه مناسب ندارد از خودتان بیشتر مراقبت کنید
    بدترین مشکل رطوبت کم است که باعث خشکی مخاط بینی می شود. ساختمان ها یا درون هواپیماها که از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند، از محیط هایی محسوب می شوند که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مکان ها، ویروس عامل این بیماری راه خروج ندارد. دکتر مارگارت آرکین از انجمن پزشکی دانشگاه دوک می گوید: بهترین پادتن، مرطوب کردن سوراخ های بینی با اسپری محتوی آب نمک مخصوص بینی است.
  4. مایعات مختلف بنوشید

    تنفس از راه دهان، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آب ریزش بینی، کمبود آب بدن را در پی دارد. برای مقابله با این کمبود، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون کافئین بنوشید.
  5. از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری کنید
    افراد در هنگام سرماخوردگی چشم و بینی خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می کنید که باید این کار را انجام دهید، بهتر است به جای نوک انگشت از بند انگشتان خود استفاده کنید، چون این قسمت کمتر به میکروب سرماخوردگی آلوده می شود.
  6. از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید

    شما می توانید سه بار در هفته و هر بار به مدت 30 تا 45 دقیقه به انجام ورزش های ساده، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این کار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونت ها افزایش دهید.
  7. اسکاچ های ظرف شویی را ضد عفونی کنید
    برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، روزی دو تا سه مرتبه اسکاچ های آشپزخانه را در جریان آب جوش قرار دهید. زیرا اسکاج دارای رطوب هستند و محل مناسبی برای زندگی میکروب ها به حساب می آیند. اگر یکی از اعضای خانواده بیمار است، برای احتیاط بیشتر ظروف مورد استفاده ی وی را ضدعفونی کنید.
  8. ویتامین E مصرف کنید
    ویتامین E نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ایفا می کند. اما از آن جا که این ویتامین در مواد غذایی پرچرب وجود دارد، افرادی که لاغری دارند، نمی توانند از آن استفاده کنند. قرص ویتامین E همراه با نهار و شام (غذاهای اصلی) حتما باید تحت نظر پزشک باشد.
  9. سرفه را تسکین دهید
    برای سرفه های خشک و تک سرفه ها از شربتی که حاوی مواد التیام دهنده است استفاده کنید. برای سرفه هایی که با خلط همراه است، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده کنید که باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته، در نتیجه فرد راحت تر سرفه کند.
  10. خواب شبانه آرامی داشته باشید

    خواب خوب و آرام موجب تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن می شود. در یک بررسی، 43 نفر (افرادی که به سرماخوردگی مبتلا نبوده اند) تنها نیمی از شب را در خواب سپری کردند. فردای آن روز 30 درصد از سلول های مدافع بدن آن ها از بین رفتند. اما شب بعد، زمانی که این افراد، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری کردند، سلول های نابود کننده بدن آن ها کاملا مقاوم شدند.
  11. از باز کننده های مجرای بینی استفاده کنید
    برای التیام گرفتگی بینی، بهتر است از اسپری و قطره های بازکننده تا 3 روز استفاده کنید، زیرا این نوع داروها اثرات جانبی کمتری دارند. داروهای خوراکی باعث افزایش ضربان قلب می شوند، بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری هستند، نباید از آن ها استفاده کنند.
  12. گلودرد را تسکین دهید

    دکتر مارتین از دانشگاه میشیگان معتقد بوده، غرغره کردن با آب نمک برای تسکین گلودرد فوق العاده مؤثر است (یک قاشق چای خوری نمک برای هر لیوان آب). هم چنین آب نبات های مکیدنی، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند. به همین دلیل است که نوشیدن چای و عسل برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نبات های دارویی حاوی منتول یا نعنا نیز باعث بی حسی گلو می شوند.
  13. در هر وعده از غذاهای اصلی (نهار و شام)، سوپ خوب کم چربی بخورید
    مایعات گرم مانند دمنوش های گیاهی در بی اثر کردن سررماخوردگی نقش مهمی را ایفا کرده و نوعی مسکن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسکین این بیماری تاثیر فوق العاده ای دارند. از این رو این سوپ حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است.
  14. از ضد احتقان های خوراکی تا داروهای گیاهی و طبیعی را بشناسید
    داروهای سرماخوردگی ترکیبی، ترکیب چند ماده است. بیشتر از داروهای سرماخوردگی، ترکیبی از چند دارو هستند. این داروها در داروخانه ها، اسامی گوناگونی دارند؛ مانند آدالت كلد، کلداستاب، و… . مثلا حاوی یک ضد احتقان، یک آنتی هیستامین، یک ضد سرفه و یک ضد درد هستند (همه در یک قرص). وقتي چنین دارویی را می خورید، در واقع همه ی این داروها را با هم مصرف کرده اید، در حالی که شاید نیازی به بعضی از آن ها نداشته باشید. بزرگسالان معمولا 2 الی 3 بار در سال، این بیماری را تجربه می کنند که به وضعیت سلامت عمومی بدن، سن و در معرض ویروس بودن، بستگی دارد؛ اما در کودکان بطور معمول 8 الی 12 بار در سال سرماخوردگی رخ می دهد.
  15. داروهای تب بر را بشناسید

    تب پاسخ بدن در مقابل ویروس ها و باکتری ها است. مکانیسم تب به صورت است که هیپوتالاموس در مغز دمای بدن را افزایش می دهد. افزایش دمای بدن می تواند از رشد بیشتر باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کند. در واقع تب مکانیسم ایمنی در بدن است و عملکرد آن این گونه است که پروتئین سازی در میکروب ها را متوقف می کند و در نتیجه از تقسیم و رشد آن ها جلوگیری می کند اما گاهی تب شدت گرفته و از حد عادی خود بالاتر می رود در این صورت پروتئین سازی های سلول های خودی نیز دچار اختلال شده و ممکن است تقسیم آن ها صورت نگیرد. برای جلوگیریا ز این اتفاق پزشکان داروهای تب بر تجویز می کنند.
    بعضی داروها مانند استامینوفن آسپرین و ایبوپروفن هم آثار ضد درد و هم آثار ضد تب دارند. اگر تب بیش از 3 روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه شود.
  16. ضد احتفان های خوراکی را زیر نظر پزشک مصرف کنید
    قرص و شربت هایی خوراکی مانند سودوافدرین و فنیل افرین ، ضد احتقان های خوراکی محسوب می شوند. اما عوارضی دارند، مثلا گیجی، تهوع و اختلالات خواب. پس افراد با فشارخون ، دیابت، مشکل قلبی و تیروئید، هم بهتر است قبل از مصرف دارو، با پزشک خود مشورت کنند. زنان باردار و شیر ده باید قبل از مصرف، از پزشک یا داروساز، اطلاعات لازم را کسب کنند.
  17. اسپری بینی ضداحتقان مانند فنیل افرین زیر نظر پزشک استفاده کنید
    در این روش دارو را مستقیم به داخل بيني اسپری می کنند. این اسپری ها باعث می شوند تا مسیرهای گرفته که ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کنند باز شوند.
  18. دارو برای آبریزش بینی را بشناسید
    آنتی هیستاسین و دیفن هیدرامین، در خشک کردن راههای بینی مؤثر هستند و خواب آلودگی را در پی دارند. البته لازم به ذکر است آبریزش بینی علامت خوبی است زیرا هم نشان دهنده ی باز بودن راه های هوایی است و هم میکروب های تا حدی همراه این آبریزش دفع می شوند.
  19. داروی ضد سرفه را بشناسید
    دو نوع داروی ضد سرفه وجود دارد: سرکوب کننده ی سرفه و خلط آور.
    معمولا داروهای دکسترومتورفان به عنوان یک ضد سرفه اثرعالی دارد. این دارو هم عوارضی دارد، مثل گیحی، تهوع و معده درد. اما اگر سرفه ی شما طولانی شد، یا به دارو جواب نداد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و سرخود دارو مصرف نکنید.
  20. داروهای خلط آور مانند اکسپکتورانت را در صورت وجود خلط زیر نظر پزشک مصرف کنید
    یکی از رایج ترین دارو هایی است که برای درمان سرفه تجویز می شود. این داروها با نازک کردن مخاط، گرفتگی قفسه سینه را رفع و سرفه کردن را راحت تر می کنند. (مانند گایافنزین). البته در بعضی داروهای ضد سرفه مخلوطی از هر دو نوع دارو وجود دارد.
  21. آنتی بیوتیک ها را خودسرانه مصرف نکنید

    شاید دچار آنفلوانزا یا ذات ریه شده باشید که علائمی مشابه این بیماری دارند. در داروهای روز، عوامل خواب آلود کننده (مانند آنتی هیستامین) وجود ندارد یا کمتر است اما داروهای شب معمولا حاوی عوامل صد درد، ضدتب و آنتی هیستامین هستند. مصرف آنتی بیوتیک در درمان این بیماری اثری ندارد چون یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها روی ویروس مؤثر نیستند. بهتر است دارو را طبق نیاز مصرف کنید مثلا اگر فقط آبریزش بینی دارید بک آنتی هیستامین کافی است یا اگر سرفه می کنید، یک داروی ضد سرفه به تنهایی مشکل را حل می کند بعضی داروهای سرماخوردگی به دو نوع داروی، روز و داروی شیب تقسیم شده اند.
  22. داروهای سرماخوردگی کودکان بسیار مهم هستند
    کودکان نسبت به بسیاری از دارو ها حساس هستند. به علاوه طعم داروهای کودکان معمولا متفاوت است و از طعم های میوه ای در آن ها استفاده می شود. داروهای مایع مانند شربت ها و قرص های جویدنی از رایج ترین اشکال دارویی کودکان است. رنگ داروهای کودکان نیز اغلب متفاوت است و از رنگ های شاد و جالب توجه مانند قرمز است. داروهای کودکان را باید حتما با واحد مخصوص دارو اندازه گیری کرد و هرگز نباید به کودکان کمتر از 2 سال، سر خود دارو داده شود. داروهای بزرگسالان، حاوی مقادیر استاندارد از هر ماده بوده که براساس وزن یک فرد بالغ (حدود 70 کیلوگرم) تعیین می شود اما تعیین اندازه ی دارو در کودکان اغلب بر اساس سن و وزن کودک است. مواد داروهای کودکان، مشابه داروهای بزرگسالان هستند، اما در آن ها عوامل ضد احتفان کمتر به کار رفته است.
  23. داروهای گیاهی و طبیعی مصرف کنید
    داروهای گیاهی
    بهترین درمان برای سرماخوردگی هستند. به گونه ای که عسل در کم کردن سرفه، آثار خوبی دارد. البته برای کودکان کم سن و سال توصیه نمی شود. مرطوب کردن هوا به کمک بخور نیز در مواقع گرفتگی بینی، کمک قابل توجهی به بیماران می کند. در نهایت باید گفت، هیچ دارویی نمی تواند ویروس سرماخوردگی را از بین ببرد.
    به همین دلیل، افراد زیادی ترجیح می دهند در صورت مبتلا شدن به این بیماری، با استراحت اجازه دهند. افراد زیادی ترجیح می دهند هنگام سرماخوردگی، به جای مصرف دارو، از مواد طبیعی استفاده کنند ویتامینC  (که در بسیاری میوه ها و سبزی های تازه وجود دارد)، گیاهان دارویی (مانند گیاهان اکيناسه، سرخارگل) و قرص های مکیدنی حاوی روی، تا حد زیادی موثر هستند.
  24. استراحت کنید
    محققان معتقدند بهترین درمان برای سرماخوردگی استراحت است. زمانی که شما استراحت می کنید بدنتان تمام انرژی خود را صرف مقابله با بیماری می کند. در این شرایط سیستم ایمنی فرصت کافی برای مقابله با ویروس پیدا می کند.
  25. از مصرف خودسرانه ی داروها بپرهیزید
    برای درمان سرماخوردگی باید به شدت از مصرف خودسرانه ی داروها بپرهیز مخصوصا اگر بیمار دیابتی یا فشارخونی هستید چراکه ممکن است داروهای دیابت یا فشارخون شما با داروهای سرماخوردگی تداخل دارویی داشته باشد.
  26. مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها می تواند بیماری شما را بدتر کند
    سرماخوردگی در حالت عادی به علت ویروس ها اتفاق می افتد ولی گاهی سرما خوردگی همراه عفونت و چرک در نواحی مختلف مانند گلو همراه است که در این مواقع علاوه بر ویروس، نوعی باکتری نیز وجود دارد که باعث این اتفاق شده است.

    در این حالت پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند که باعث سرکوب این باکتری ها می شود اما چیزی که باید به آن توجه شود این است که مصرف آنتی بیوتیک قوانین مربوط به خود را دارد یعنی باید با توجه به مدت زمانی که پزشک درخواست می کند حتما مصرف شوند زیرا اگر فرد در صورت مشاهده علائم بهبودی مصرف را قطع کند نه تنها باکتری ها از بین نمی روند بلکه جهش پیدا کرده و نسبت به آن آنتی بیوتیک مقاوم می شوند. دلیلی که بغضی از افراد می گویند که قبلا این آنتی بیوتیک موثر بوده است اما اکنون موثر نیست به همین دلیل است.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

علی محسنی

دانشجوی پزشکی هستم و مدرس فیزیک کنکور علاقه مند به تولید محتوا در زمینه پزشکی و برنامه نویسی وب.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *