خواص تخم مرغ
بازدید 124
1

خواص تخم مرغ و خواص پوست تخم مرغ منبع کلسیم شگفت انگیز

خواص تخم مرغ یکی از غذاهای کامل می باشد که هر روز مورد استفاده قرار میگیرد ولی شاید تعجب کنید که علاوه بر زرده و سفیده پوست تخم مرغ نیز منبع غنی از کلسیم است. که در این مقاله به آن میپردازیم.

خواص تخم مرغ

تخم مرغ از جمله مواد غذایی می باشد که منبع غنی پروتیین می باشد که مصرف روزانه آن، مقدار زیادی پروتئین به بدن شما انتقال میدهد. به غیر از پروتئین  خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به اختصار آنها را مطرح خواهیم کرد:

  1. استفاده از تخم مرغ برای بهبود کارایی بدن

همان طور که گفته شد تخم مرغ  یک غذای مغذی به شمار میرود و مصرف حداقل دو عدد بزرگ آن دارای 10 گرم پروتئین می باشد ، تخم مرغ به غیر از ویتامین c ویتامین های دیگر را در خود جای داده است به همین سبب استفاده یک عدد آن در صبحانه با نان باعث تقویت بدن میشود و شادابی را به شما تزریق میکند.

  1. جبران کمبود آهن با مصرف تخم مرغ

کسانی که دچار کمبود آهن هستند درگیر سرگیجه و خستگی می باشند زیرا آهن ماده ای مهم و اساسی در بدن هر انسان می باشد، بهترین راه برای درمان کمبود آهن استفاده از زرده تخم مرغ می باشد که دارای  آهن مفید و هضم آسانتر می باشد.

  1. کاهش کلسترول خون با مصرف تخم مرغ

از قدیم مردم به این عقیده بوده اند که تخم مرغ یکی از عوامل موثر در بالا رفتن کلسترول خون می باشد ولی اکنون پژوهشگران با انجام آزمایش های  متفاوت به این نتیجه رسیده اند که نه تنها عامل بالا رفتن کلسترول خون نمی باشد بلکه برای جلوگیری از مشکلات عروقی نیز  مفید است؛ زیرا در بدن ما دو نوع کلسترول وجود دارد کلسترول خوب و کلسترول بد ، که کلسترول موجود در تخم مرغ از نوع کلسترول خوب می باشد.

  1. تقویت مغز با مصرف تخم مرغ

برای داشتن رشد و مغزی سالم  نیاز است که ماده مغذی به نام کولین وارد بدن شود،که این ماده در تخم مرغ نیز وجود دارد  و با مصرف روزانه دو عدد آن میتوان حدود 3- درصد از نیاز کولین را در زنان باردار را تامین کرد و نکته مهم این است که جنین و نوزادان نیز به این ماده مغذی نیاز دارند پس بدون هیچ نگرانی به مقدار کافی تخم مرغ مصرف کنید.

  1. پروتئین اصلی ترین ترکیب تخم مرغ

پروتئین یکی از اصلی ترین ترکیب های مورد نیاز بدن می باشد که این ماده در تخم مرغ وجود دارد. بدن ما برای رشد و ترمیم سیستم عصبی به پروتئین نیاز دارد.در گوشت،شیر و ماهی پروتئین  نیز وجود دارد ولی باید در نظر داشته باشید که پروتئین موجود در یک عدد تخم مرغ  با پروتئین 40 گرم گوشت پخته شده برابر است.

از خواص تخم مرغ به غیر از موارد بالا به نکات زیر نیز می توان اشاره کرد.

  • کمک به کاهش وزن
  • جلوگیری از مشکلات قلبی ، عروقی
  • مفید برای پوست
  • برای حفاظت و داشتن کبدی سالم
  • کمک به رفع کم خونی

بهترین روش استفاده از تخم مرغ

ممکن است همیشه ذهن شما درگیر این موضوع باشد که چگونه از تخم مرغ استفاده کنیم که  همان گونه که از آن مصرف میکنیم تمام خواص تخم مرغ بهره مند شوید. همانگونه که گفته شد مصرف آن حداقل روزی یک عدد برای افراد سالم توصیه میشود ولی باید این را بدانید در کنار خواصی که دارد نوع استفاده از آن تاثیر گذار است و ممکن است به سلامتی شما آسیب بزند به همین جهت گفته میشود که آن را به صورت آب پز مصرف کنید  و از سرخ کردن آن بپرهیزید.

خواص پوست تخم مرغ

تعجب خواهید کرد اگر بدانید که پوست هم به نوبه ی خود دارای مواد مغذی و ترکیبات مورد نیاز بدن می باشد از جمله کلسیم ،سدیم ،منیزیم ،فسفر ،پتاسیم ،آهن و املاح معدنی دیگر می باشد که همان گونه که میدانید هر کدام از موارد ذکر شده وظیفه مخصوصی در بدن هر انسان ایفا میکنند.

مواد تشکیل دهنده ی پوست تخم مرغ را بشناسید.

پوست یا همان محافظ سفتی که در بیرون تخم مرغ وجود دارد از مقدار زیادی کربنات کلسیم تشکیل شده است که نوع دیگر کلسیم می باشد و مقداری پروتئین و مواد مغذی دیگر در ساختار آن وجود دارد.40 درصد از پوسته را کلسیم احاطه کرده است.هر یک گرم از پوسته حاوی 382 تا 401  میلی گرم کلسیم می باشد یعنی مصرف نیمی از پوست به بزرگسالان کمک میکند که کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

6 راه برای درمان با پوست تخم مرغ

در قسمت های قبل بیان شد که پوسته ، از لحاظ مواد مغذی بسیار غنی می باشد و بیشترین حجم آن را کلسیم تشکیل میدهد. از این پوست میتوان برای درمان برخی مشکلات و بیماری ها استفاده کرد.

  • تهیه نوشیدنی از پوست برای سم زدایی از بدن میباشد.
  • اگر مشکلات معده دارید و از ورم معده رنج می برید استفاده از پوست به شما پیشنهاد میشود.
  • برای رفع سرما خوردگی وپیش گیری از علائم آنفولانزا پوست را با لیمو ترش و عسل مخلوط کنید و استفاده کنید.
  • میتوانید برای التیام و درمان زخم ها از پوست  به همراه روغن زیتون استفاده کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد.
  • برای تقویت پوست های حساس نیز میتوانید از پوست استفاده کنید.
  • لایه برداری پوست بوسیله پوست

چگونگی استفاده از کلسیم پوسته

از این پس دیگر پوست های تخم مرغ مصرف شده را دور نریزید در این بخش به شما یاد میدهیم چگونه از پوسته برای مصرف در موارد مورد نیاز نگهداری کنید. شما با دور انداختن آن فقط خود را از مواد مغذی موجود در پوست محروم میکنید.در تحقیقات نشان داده شده است که کلسیمی که در پوست وجود دارد  به کلسیم که در دندان ها و استخوان ها وجود دارد شباهت دارد. علاوه بر اینکه برای ترمیم بافت ها و عصب ها کاربرد دارد برای پایین آوردن فشار خون و کلسترول خون نیز پودر آن مفید است.برای استفاده از خواص پوست  آنها را به مدت ده دقیقه روی گاز بجوشانید تا میکروب ها و باکتری های موجود در آن ها از بین برود و بعد از آن اجازه بدهید که انها سرد شوند  و بعد از آن ، پوسته ها را خرد کنید تا  تبدیل به پودر شده و بتوان از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که میتوانید پودر پوست  را درون شیشه بریزید و از آن برای مواقعی که میخواهید استفاده کنید نگهداری کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *