ماه اول بارداری
بازدید 203
0

ماه اول بارداری ، علائم شروع بارداری و مراقبت ها

بارداری در ماه اول

بارداری از مهم ترین دورانی است که اکثر بانوان آن را تجربه می کنند . بارداری معمولا به دو صورت طبیعی و بی خطر و یا بارداری پرخطر می باشد . در این مقاله قصد داریم به تمامی مطالب مفید در مورد ماه اول بارداری بپردازیم :

روزهای معینی در هر ماه که حدود 14 روز قبل از دوره بعدی عادت ماهانه تخمک گذاری صورت میگیرد که بهترین زمان برای بارداری می باشد ، به طور معمول شش روز در هر ماه وجود دارد که احتمال باردار شدن را تا حد زیادی بالا می برد . بهتر است بداند که عمر اسپرم 5 روز و عمر تخمک 1 روز می باشد .

 

 

در ماه اول بارداری اکثر بانوان از بارداری خود خبر ندارند ، برای شروع بارداری ممکن است با علائم زیر شروع شود :

  • اولین و شایعترین نشانه بارداری به تعویق افتادن عادت ماهیانه می باشد .
  • بافت سینه حساس تر می شود و ورم در این ناحیه در این دوران کاملا طبیعی می باشد .
  • حالت تهوع که ممکن است در بعضی از مواقع با تهوع یا بدون تهوع همراه می شود .
  • در بعضی از موارد ممکن است خونریزی و یا لکه بینی اتفاق بیفتد .
  • تغییرات حالات روحی
  • ویار های شدید به این صورت است که در بعضی از مواقع از غذاها بیزار می شوند و در بعضی از مواقع علاقه شدید به یک نوع غذا پیدا می کنند .
  • تکرر ادرار یکی از مهم ترین علائم در بارداری می باشد .
  • قسمتی از عضلات ممکن است دچار گرفتگی شود .
  • در اکثر مواقع دمای بدن افزایش پیدا می کند .

دقت داشته باشید شما می توانید برای اینکه تا حد زیادی مشکلات بالا را حل کنید از ورزش های سبک مانند پیاده روی کمک بگیرید . همچنین برای کاهش تهوع می توانید از وعده های سبک و کم حجم در دفعات زیاد استفاده کنید و برای حل مشکل تکرر ادرار در شب می توانید مایعات کمتری بنوشید اما دقت داشته باشید در طول روز مایعات بیشتری مصرف کنید .

 

تغذیه در ماه اول بارداری

در این ماه باید تغذیه سالم خود را شروع کنید ، بهتر است حتما برای پیشگیری از مشکلات  مغزی ، ستون فقرات و قلب جنین  هر روز از قرص اسید فولیک به صورت مرتب استفاده کنید ، همچنین علاوه بر آن باید کلسیم ، ویتامین ب 12 و آهن را نیز به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید .

در این ماه نیز بهتر است از مصرف بعضی از مواد غذایی جلوگیری کنید ، این مواد غذایی مانند :

  • یک سری از مواد غذایی مانند شیرین بیان ، آناناس پاپایای خام باعث سقط جنین می شود .
  • غذاهای دریایی که حاوی جیوه هستند رابطه بسیار بدی بر روی مغز جنین دارند .
  • در ساخت پنیرهای نرم از شیرهای غیر پاستوریزه و مقداری گاز تهیه می شود که برای جنین مضر هستند .
  • غذاهای فرآوری شده حاوی باکتری می باشد و برای سلامت جنین مضر می باشد .

 

اگر بخواهیم ماه اول بارداری توصیف کنیم به صورت زیر است :

  1. هفته اول بارداری به این صورت است که تخمک گذاری انجام می شود و  شما هنوز باردار نیستید . لقاح و تخمک گذاری معمولا از انتهای هفته بعد شروع می شود .
  2. هفته دوم بارداری به این صورت است که اسپرم با تخمک ترکیب شده و لقاح صورت می گیرد . که بارداری دقیقا از این هفته شروع می شود . در این هفته هورمونی به نام گنادوترپین کوریونی در بدن ترشح می شود که با افزایش این ماده می توانید از طریق روش های خانگی متوجه شوید که باردار هستید .
  3. هفته سوم بارداری به این صورت است که تخمک بارور شده از لوله های رحم به سمت رحم رفته تا در این منطقه به رشد و نمو خود ادامه دهد . از این هفته باید یک رژیم سالم و اصولی انتخاب شود . هفته سوم دارای علائمی از قبیل حس بویای بالا ، فشار در ناحیه شکم ، احساس طعم و مزه ی فلزات در دهان می باشد که تمامی این علائم برای تغییرات هورمونی می باشد . از توصیه هایی شدیدی که در این ماه انجام می شود این است که از رنگ کردن مو بپرهیزید .
  4. هفته چهارم به این صورت که جنین دقیقا داخل رحم قرار گرفته است و ما می توانید خیلی راحت با آزمایش های خانگی متوجه شوید باردار شده اید . در این هفته جنین یک میلی متری اندازه ی یک دانه بلور نمک می باشد . در این هفته ممکن است بسیاری از زنان دردهای خفیف را در ناحیه زیر شکم و شکم را تجربه کند بهتر است بدانید این دردها کاملا طبیعی می باشد زیرا بدن خود را آماده برای نه ماه بارداری می کند و تغییرات هورمونی را به وجود می آید . جنین در هفته چهارم در حال تغییر دادن ژن ها می باشد به این صورت که ژن ها مهم و تاثیر گذار فعال شده و ژن های ضعیف غیر فعال می شود . بعضی از بانوان ممکن است در این هفته خونریزی را تجربه کنند اما باید دقت داشته باشید رنگ خونریزی در این ماه با ماه های گذشته کاملا متفاوت می باشد ، به این خونریزی ،خونریزی لانه گزینی گفته می شود که رنگ صورتی یا قهوه ای دارد اگر این خونریزی با درد شدید ، خونریزی شدید و تب و لرز همراه باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید .

رژیم های غذایی از این ماه باید به صورت جدی شروع شود به این صورت که تا حد زیادی از مایعات استفاده شود و همچنین اسید فولیک را در رژیم غذایی خود قرار دهید . همچنین ویتامین های A ,B ,D  از ویتامین های ضروری در دوران بارداری می باشد که باید دقت شود که حتما این ویتامین ها در رژیم غذایی قرار بگیرد . از نکاتی که باید در رژیم های غذایی توجه کنید این است که به هیچ عنوان از جگر استفاده نشود زیرا دارای منبع غنی ویتامین A  می باشد و یک نوع انگلی در آن موجود است که به هیچ عنوان با پختن و حرارت دیدن نیز از بین نمی رود .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *