بازدید 156
1

زعفران ایران ، 9 خاصیت دارویی زعفران

زعفران چیست؟

زعفران یک گیاه کوچک است که آن را از تیره ی زنبقیان محسوب داشته اند. این گیاه کوچک ارتفاعی بین 10 الی 30 سانتی متر دارد. این گیاه در بر دارنده ی 6 گلبرگ هستند که عمدتا با رنگ بنفش نمایان می شود. قسمتی از این گیاه به دلیل خواص غذایی و دارویی فراوانی که دارد عمدتا در برخی دارو ها و به ویژه برای طبخ مورد استفاده واقع می شود. این قسمت که کلاله ی زعفران نام دارد به رنگ قرمز نمایان می شود و دارای عطر و عطمی است که می تواند رایحه ای بهشتی به غذا ببخشد. خاصیت دارویی زعفران بسیار زیاد است .

محل کاشت مناسب زعفران کجاست؟

ایران به دلایل گوناگونی از جمله شرایط جغرافیایی و آب و هوا و خاک محل مناسبی برای کشت زعفران به شمار می آید. کشت این محصول در ایران به ویژه در شهرهای خراسان به خصوص خراسان جنوبی بسیار رواج دارد. یکی از بهترین شهرستان ها که زعفران بسیار مرغوبی را تولید می کند قاینات است. به نحوی که گفته می شود بهترین زعفران های دنیا در آن جا به عمل می آید. شهرستان های دیگری همچون فردوس، تربت جام، تربت حیدریه، بشرویه، گناباد، بیرجند و بسیاری دیگر از شهرستان های استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی محیط های مناسبی برای کشت این محصول به شمار می روند.

این گیاه دوست داشتنی که به طلای سرخ شهرت یافته است به یکی از کالاهای مهم صادراتی ایران بدل شده است و توانسته است جایگاه بسیار مناسبی برای ارز آوری به ایران به خود اختصاص دهد. درآمد بسیاری از مردم خراسان جنوبی نیز از طریق کشت و صادرات زعفران حاصل می شود و از این رو می توان حدس زد که این گیاه در این ناحیه و در کشور ایران از چه جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت زعفران چیست؟

از آن جا که می دانید، زعفران طبع بسیار گرمی دارد از این رو در برابر سرما بسیار مقاوم است. به گونه ای که در این باره گفته شده است که این گیاه دوست داشتنی در شرایط دمایی زیر 40 درجه نیز می تواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد و گلبرگ ها و سایر اجزای آن نیز حتی در این شرایط دمایی به حالت عادی رشد می کنند و از این دما نیز همچون شرایط طبیعی بهره می برند.

طبع گرم زعفران سبب شده است که این گیاه عاشق سرما باشد. به عبارت بهتر هرچه محیط سردتر باشد ، زعفران به دست آمده کیفیت مطلوب تری دارد و از عطر و طعم دل پذیر تری برخوردار است. همچنین در این شرایط رنگ و ظاهر آن نیز ویژگی های دل پسند تری به خود می گیرد.

آب یاری زعفران در اوایل آبان کفایت می کند و بعد از آن این گیاه می تواند آب مورد نیاز خود را از بارش های متعدد برف و باران تامین کند و تا اوایل بهار به آب یاری نیازی نداشته باشد

سابقه ی کشت زعفران در ایران

ایران از عهد باستان به کشت زعفران اشتغال داشته است و مردم ایران از گذشته های دور به خواص دارویی و کاربرد خوراکی آن پی برده بودند و به این گیاه اهمیت زیادی می داده اند. کشت زعفران در ایران صادرات آن به کشور های دیگر را نیز در پی داشت. از گذشته های دور، این گیاه به کشور های دیگری همچون یونان و روم نیز برده شده. بعد از این که اعراب وارد ایران شدند ، یعنی در ایران بعد از اسلام، پای زعفران ایرانی به کشورهای عربی نیز باز شد و آن ها هم با این گیاه دوست داشتنی آشنا شدند. در دوره ی مغول ، صادرات این محصول به کشوری همچون چین هم رسید. بعد ها کشورهای دیگری همچون کشورهای اطراف دریای مدیترانه با شیوه ی کاشت آن و طریقه ی نگهداری و استفاده از آن آشنایی های لازم را کسب کردند.

رقیبان کشت و صادرات زعفران چه کشورهایی هستند؟

پیش از این ها ایران توانسته بود خود را به عنوان یگانه صادر کننده ی زعفران به اقصی نقاط دنیا، در عرصه ی بین المللی به دیگر کشورها بشناساند و بازار را به دست خود گرفته بود اما این روزها کشور های دیگری نیز در این زمینه به فعالیت پراخته اند و با تولیدات اندک توانسته اند هزاران تن زعفران را به دیگر مناطق دنیا صادرات کنند. شاید بتوان گفت که اسپانیا بزرگترین رقیب ایران در این زمینه به شمار می رود. افغانستان و امارات نیز بدون این که تولید کننده ی این محصول باشند توانسته اند قسمتی از صادرات زعفران را به دیگر کشورها را به عهده بگیرند و در زمینه ی تجارت این ماده فعالیت های چشم گیری را از خود نشان دهند.

بهترین زعفران دنیا در کجا تولید می شود

سالانه 230 تن زعفران در تمام دنیا کشت می شود. جالب است بدانید که 170 تن از این مقدار به استان خراسان اختصاص دارد. از این رو می توان گفت که ایران توانسته است فعالیت های چشم گیری را در این زمینه به منصه ی ظهور برساند. شاید برایتان جالب باشد که خراسان جنوبی و شهرستان قاین به عنوان بهترین تولید کننده ی زعفران دنیا در سطح بین المللی شناخته شده است. کیفیت زعفران تولید شده در قاین زبان زد خاص و عام است و این مساله در تمام دنیا شناخته شده است. در واقع می تواند گفت که زعفران قاین بهترین و شناخته شده ترین برند زعفران در تمام دنیاست و مشتریان زیادی را نیز به خود اختصاص داده است.

خاصیت دارویی زعفران چیست؟

زعفران به دلیل برخوردار بودن از خواص بی نظیری که دارد می تواند برای پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری ها به عنوان یک داروی بسیار موثر در نظر گرفته شود. در این مقاله قصد داریم به برخی از خواص دارویی معجزه گر این گیاه بپردازیم.

درمان افسردگی به کمک خاصیت دارویی زعفران

یکی از خواص بی نظیر زعفران این است که می تواند به خوبی همچون محرکی برای ذهن و مغز انسان به شمار رود و موجبات سلامتی را در این زمینه فراهم آورد. بر اثر آزمایش هایی که دانشمندان انجام داده اند، زعفران می تواند همچون یک داروی ضد افسردگی عمل کند. این گیاه با برخورداری از ترکیباتی همچون کروسین و سافرانال می تواند به خوبی تنظیم سراتونین مغز و اعصاب را بر عهده بگیرد. از این رو مصرف زعفران می تواند به افراد کمک کند تا در صورت ابتلا به افسرگی های خفیف و با عمق کم تر، آن را درمان کنند و بهبود یابند و یا حد اقل از میزان آن، تا حد قابل توجهی بکاهند. طی آزمایشی که بر روی دو دسته از مبتلایان به افسردگی انجام شد، تقسیم بندی ای برای مصرف داروی ضد افسردگی پروزاک و مقدای 15 میلی گرم گلبرگ زعفران به صورت روزانه انجام شد. در این بین عده ای قرص ضد افسردگی نام برده شده را مصرف کردن و عده ی دیگر زعفران را. نتیجه ی آزمایش این طور نشان داد که مصرف خاصیت دارویی زعفران توانسته است همچون مصرف داروی پروزاک موثر واقع شود و مبتلایان را به همان میزان درمان کند که دارو می تواند این کار را انجام دهد.

 

درمان استرس و کاهش اضطراب به کمک خاصیت دارویی زعفران

این خاصیت زعفران نیز از قدیم به عنوان یکی از بهترین خواص درمان گر آن به شمار می رفته است. استفاده از زعفران، این گیاه معجزه بخش، برای آرامش ذهن، و دور کردن اضطراب و خواب آرام توصیه می شده است و از قدیم الایام نیز برای رسیدن به این نتایج مطلوب از زعفران استفاده می شده است.

پیشگیری از الزامیر و بهبود قدرت حافظه به کمک خاصیت دارویی زعفران

یکی دیگر از خاصیت دارویی زعفران این است که با مصرف مداوم آن می توان به میزان بسیار زیادی از آلزایمر پیشگیری کرد. نمونه ای که می توان این مدعا را اثبات کند این است که داروسازان در ژاپن کپسولی تولید کرده اند که برای درمان آلزایمر و پارکینسون مورد استفاده واقع می شده است. یکی از ترکیبات این کپسول معجزه گر، زعفران است.

پیشگیری از چروک شدن پوست، پیشگیری از جوش و سفید شدن پوست به کمک زعفران

زعفران دارای ترکیبات انتی اکسیدان بسیار مفیدی است که می تواند روند پیری را کاهش دهد و مراقبت های ویژه ای در برابر چروک شدن پوست به عمل آورد. اگر روزانه به میزان کمی زعفران در غذای خود استفاده کنید می توانید به سفید تر شدن پوست خود کمک ویژه ای کنید و از آن در برابر ایجاد جوش محافظت به عمل اورید.زعفران همچنین می تواند خواص دیگری همچون، بهبود جای زخم و لکه ،برای پوست داشته باشد.

درمان ریزش مو به کمک زعفران

ترکیبات بی نظیر موجود در زعفران سبب می شود که همه ی اجزای مو از نوک گرفته تا ریشه ی آن، استحکام قابل توجهی به دست بیاورد و از این رو ریزش مو را به توقف در می آورد. از دیگر از خاصیت دارویی زعفران خون رسانی بیشتر به مو می شود و از این رو می توان حدس زد که رساندن خون به مو می توان اکسیژن و مواد غذایی را به شیوه ی بهتر و بیشتری به مو برساند و از این طریق مو درخشان و زیبا و می شود.

مراقبت از قلب به کمک خاصیت دارویی زعفران

جالب است بدانید که خاصیت دارویی زعفران همچون یک معدن پتاسیم است. مصرف این ماده ی غذایی می تواند پتاسیم زیادی را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد. از سویی، پتاسیم می تواند کمک زیادی برای قلب به شمار بیاید؛ زیرا رگ های قلب با کمک آن گشاد می شود و از این طریق قلب می تواند عملکرد بهتری داشته باشد و از موقعیت بهتری برخوردار شود. این امر در نهایت سبب می شود که سلامت قلب تضمین شود و حال قلب ما بهتر شود. از دیگر سو می توان حدس زد که این شرایط سبب می شود که فشار خون کاهش یابد و از این طریق می توان بدن را در برابر سکته ها و حمله های قلبی ایزوله کرد.

بهبود دیابت به کمک خاصیت دارویی زعفران

یکی از فراگیر ترین بیماری هایی که این روز ها عده ی زیادی را به خود درگیر کرده است بیماری دیابت است. دیابت همچنین یکی از بیماری های بسیار خطر ناک به شمار می رود و سبک زندگی افراد این روز ها سبب می شود که ابتلا به آن رواج بسیار بیشتری بگیرد. جالب است که بدانید زعفران با برخورداری از ویژگی های خدادای سبب کنترل دیابت می شود. وجود منگنز در این ماده ی خوراکی سبب می شود که سطح قند خون در بدن افراد کنترل شود.

درمان پوکی استخوان با کمک خاصیت دارویی زعفران

زعفران دارای برخی از مواد معدنی است که می تواند جذب کلسیم را به حاکثر برساند و از این رو می توان حدس زد که خاصیت دارویی زعفران می تواند تا حد زیادی از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر جلوگیری به عمل نماید.

تسکین درد به کمک خاصیت دارویی زعفران

یکی از بهترین و پر کاربردترین خاصیت دارویی زعفران این است که در زمان درد به داد شما می رسد. زعفران از ماده ای به نام سافرانال برخوردار است که می تواند درد دندان شما را درمان کند و آن را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. از این رو می توان حدس زد که تا چه حد می تواند به کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند، کمک کند. شما می توانید درد دندان کودکان خود را با کمک زعفران تسکین دهید و از این طریق از بیقراری آن ها را درمان نمایید.

بهبود سندروم پیش از قاعدگی به کمک زعفران

پیش از قاعدگی در بدن زنان چندین هورمون با یک دیگر به وجود می ایند. این هورمون ها سبب ویرانی می شوند. از این رو می توانند در ایجاد ناآرامی و پریشان خاطری در وجود بانوان بسیار موثر باشند. زعفران از ترکیبات بسیار مناسبی برخوردار است که می تواند برخی هورمان هایی که سبب ایجاد آرامش می شود کمک کند. در این گونه مواقع شما می توانید با مصرف زعفران هورمن هایی مانند سراتونین را در بدن خود آزاد کنید. این هورمون می تواند از ایجاد تغییرات شدید خلق و خو کم کند و شادی را به آنان برگرداند.

برای خرید زعفران و پکیج های سوغات زعفران بر روی لینک کلیک کنید . 

 

پک زعفران هدیه بسته بندی مخمل بزرگ

  • { دو بسته زعفران هر کدام یک مثقال ، جمعا دو مثقال (9.22 گرم زعفران) }
  • یا { یک بسته زعفران یک مثقالی (4.61 گرم زعفران) و یک بسته هل 15 گرمی } (قابل انتخاب)
  • قوری پیرکس که با گل محمدی پر شده
  • هاون متوسط و زیبا در بسته بندی شیک و مخملی
  • گلچین شده از بهترین نگین زعفران
  • محصول صادراتی و مناسب سوغات

باکس زعفران کادویی و هاون

  • جعبه از جنس مخمل با طراحی زیبا و شیک
  • یک بسته زعفران 1.5 گرمی در قوطی خاتم
  • حاوی یک هاون کوچک

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *